arieboonders Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Beste Iedereen, Na he teen en ander gelezen te hebben heb ik besloten om me ook aan te melden als lid. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen. We gaan erg klein beginnen met een bak op poten deze bestaat uit drie losse bakken met de maten 37cmX51cmX20cm (zie foto)Ik ben van plan om per bak 2 vakken te maken die dan 25X37 cm zijn. Ik weet dat het niet helemaal voldoet aan de 30X30 maar meer kunnen we er niet van maken. Nu ga ik zoeken naar dingen die nog gezaaid kunnen worden in de maand augustus. De foto's van mijn eigen bak komen nog. Als er nog vragen zijn dan hoor ik die wel Groet Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted August 20, 2012 Author Share Posted August 20, 2012 Eigenlijk zegt de titel het al... Wat doe je in de winter met je moestuin?Aangezien het seizoen (voor mijn gevoel tenminste) bijna op het eind loopt vroeg ik me af wat je met het stukje grond doet wat je hebt gebruikt en volgend seizoen weer wil gebruiken?Laat je het zo waardoor er kans bestaat dat je veel onrkuid eerst zal moeten weghalen voordat je kan zaaien en planten? Of leg je er een worteldoek op? Of hoe pakken jullie dat aan? Sorry als de vraag misschien al eerder is gesteld maar heb hem niet kunnen vinden bij de zoekactie Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Nee, dit is een zeer begrijpelijke vraag hoor. Wel komt hij vaker aan de orde in allerlei topics. Wat doe je na oktober met die delen van de tuin, waar niets meer op staat ?Het is nog láng geen oktober natuurlijk, maar oké; regeren is vooruitzien. En regeren doen we op de tuin, althans ik. Je kan natuurlijk iets dichtleggen ja. Maar het is een weinig natuurlijke wijze van omgaan met je grondje. En je grondje is je goud. Je kan verschillende dingen bedenken. Je kan een winterteelt zetten ( prei, boerenkool, spruiten, winterandijvie etc etc. Je kan een groenbemester zaaien, een bodemverbeteraar. Je kan dik mulchen en in het voorjaar onderwerken. Je kan de grond ( nov ) spitten en braak laten liggen en in het voorjaar freezen ( freesen ? frezen ? ) en je kan ook gewoon niets doen, en in het voorjaar schoonmaken of onderwerken of of of. Werk zal het altijd zijn ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Sommigen leggen m vol met karton....groeit er geen onkruid en tegen het voorjaar is het grotendeels vergaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted August 20, 2012 Author Share Posted August 20, 2012 wauw nu al reacties super!!! En wat een hoop mogelijkheden...Ik heb prei staan maar zijn er maar 3 en spruitjes en winterbloemkool staat er ook en boerenkool... Vermoed dat ik geen prei meer kan zaaien dus dan misschien maar karton op de overgebleven plekken leggen denk ik..Tja ik denk nu eenmaal graag vooruit, soms iets tever vooruit. Maar dat geeft niet ik wil volgend jaar eerder beginnen met me tuintje (dit jaar in mei begonnen) en zoveel mogelijk uit zien te halen.Zijn er eventueel nog dingen wat ik kan zaaien nu voor de winter behalve winterbloemkool? Heb niet mega groot tuintje maar heb al wel broccoli staan en heb kleigrond. Maar begreep eerder ergens dat het teveel van je grond vraagt als je daar dan weer een koolsoort ofzo neer zet.... Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Je kan dik mulchen en in het voorjaar onderwerken. Mulch kan ook in het voorjaar blijven liggen. Het verteerd vanzelf, zo verstoor je de bodem niet en het scheelt heel wat werk en een zere rug Als je ergens wilt zaaien hark je de mulch weg en leg je het weer terug als de plantjes wat groter zijn. Mulch houdt ook onkruid tegen. Een winterharde groenbemester zaaien in het najaar zoals winterrogge is erg nuttig. Het levert organisch materiaal, bedekt de bodem en het verbeterd de bodemstructuur. In het voorjaar kun je het afknippen, of eruittrekken en op de composthoop gooien of bedekken met karton of onderspitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted August 20, 2012 Author Share Posted August 20, 2012 mmm jullie maken het me er niet gemakkelijker op hahahaMaar goed ik heb nog even dus misschien even nog goed nadenken wat ik kan gaan zaaien of doen.Kwam net tot de ontdekking dat er toch nog pastinaak begint te groeien. Dacht dat het 7blad was (dat groeit hier volop).Zou 7blad ook een soort van groenbemesting kunnen zijn of is dat niks? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Zevenblad verdwijnt in de winter om in het voorjaar weer op te komen, dus daar heb je niks aan nee. En het woekert vreselijk, als het eenmaal goed groeit dan krijg je het nooit meer weg. Het is zo'n beetje het meest gehate onkruid nr. 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Er zijn ook nog een paar groenten die je nu nog kunt zaaien en in tot in de winter, of volgend voorjaar kunt oogsten. Je moet natuurlijk wel een beetje geluk hebben met het weer, maar het is m.i. het proberen waard. Voorbeelden: veldsla, rucola, winterpostelein, stengelui *), roodlof (verona) *). Als je nog plantjes kunt krijgen kun je nog prei *) of palmkool *) proberen. *) = oogst volgend (voor)jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Veldsla kan behoorlijk wat hebben. Ik heb alleen met de harde vorst wat afgedekt (waarop dan de sneeuw een extra isolatielaagje vormde). Winterpostelein groeit hier bij mij als onkruid (wat ik dan wel eet, als ook zevenblad) dus dat hoef ik niet te zaaien. Als groenbemester vind ik persoonlijk ook phacelia een aanrader. Het voegt stikstof toe aan je grond (let dus op waar je volgend jaar bonen of erwten wilt zaaien - die geven dan veel blad en weinig vruchten) en het vriest dood bij harde vorst. En het is niet familie van enige groente die we in de moestuin willen verbouwen. De restjes kan je als mulch laten liggen op de grond (even opzij tijdens het zaaien zoals Dennis al schreef - ik ben ook een mulch-fan). Mocht het niet doodvriezen kan je het met een paar steken onderwerken of afsteken en als mulch laten liggen. Phacelia moet je wel nu zaaien. Rogge kan ook in oktober nog. Daar moet je dan wel weer oppassen als je volgend jaar ergens mais wilt zaaien. De bodem in de winter op enige manier bedekt houden is een echte aanrader. Je grond wordt er alleen maar beter van. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Een vraagje over die Phacelia: ik lees dat je die kunt zaaien van mei t/m augustus en dat hij na 3 maanden bloemen geeft. Als ik hem nu nog zou zaaien, kan ik er dan nog bloemen van verwachten voor de winter? Lijkt me nogal laat..??? Of wordt het dan gewoon een groene plant, die de hele winter groen blijft, en die je in het voorjaar onderwerkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Phacelia kan niet tegen (nacht)vorst. Dus 's winters gaat'ie dood en de laatste restjes kun je in het voorjaar heel gemakkelijk onderwerken. Nog bloemen voor de winter? Heel misschien een beetje, als de herfst heel zacht is. Wil je Phacelia voor de bloemen dan zou ik vroeger zaaien. Terzijde: veel insecten zijn dol op deze bloemen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 De boer hier raadde mij aan voor de winter haver samen met wikke te zaaien. De wikke geeft in dit geval voeding aan de haver. Alles zou doodvriezen volgens hem. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Huh, ik had hier toch een vraag gesteld over het bloeien van de Phacelia? Die vraag zie ik niet meer terug, maar RvO geeft wel antwoord..??? Wat gek. Maarrehmmm als het toch kapotvriest, dan heb je dus nog niet de hele winter je bodem bedekt. Of geeft het zoveel kapotgevroren plantenspul, dat het als mulch je bodem nog volledig bedekt houdt?Ik zou het ook niet willen zaaien voor de bloemen (alhoewel die natuurlijk mooi meegenomen zouden zijn), maar om ervoor te zorgen dat ik geen braakliggend land heb in de winter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Winterrogge heeft de -20 overleeft afgelopen winter.Planten die doodgaan zijn meteen mulch wat de bodem weer bedekt houdt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Huh, ik had hier toch een vraag gesteld over het bloeien van de Phacelia? Die vraag zie ik niet meer terug, maar RvO geeft wel antwoord..??? Wat gek. ... Ik zie de vraag nog wel (20 aug 2012, 21:05) ... Maarrehmmm als het toch kapotvriest' date=' dan heb je dus nog niet de hele winter je bodem bedekt. Of geeft het zoveel kapotgevroren plantenspul, dat het als mulch je bodem nog volledig bedekt houdt? .... [/quote']Ik heb alleen praktijkervaring met Phacelia in de siertuin, dus ik weet niet uit eigen ervaring hoe dat precies in de moestuin werkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Hmmm dat is raar. Ik zie mijn eigen bericht van 20 augustus dus niet terug. Nu nog steeds niet.Maar wél nu ik een antwoord typ, en ik scroll in de berichten die onder dat tekstvak komen te staan...?!?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Ik heb een rol gronddoek-worteldoek of hoe je het ook noemt klaarliggen. Op de delen waar geen wintergroenten staan komt deze te liggen, vastgestoken met U-pinnen tegen de winterstormen. Maak van de rol stukken van 2 X 10 meter, elke stuk grond is 10 meter lang. Heb nog een rol van 1.05 meter liggen om eventueel bij te passen. Momenteel is er nog niks leeg, maar dat komt wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 borsalino dat is ook slim! Zelf heb ik toevallig ook nog worteldoek liggen 2 stuks. Die had ik een tijd terug bij de action gekocht. Maar goed ik heb nog even de tijd om goed na te denken. Heb vanmorgen eerst nog wat groente plantjes kunnen kopen. Kon geen zaad bij intratuin meer vinden wat ik nog kan zaaien nu. Maar er is dus genoeg opties wat ik van de winter kan doen met me stukje grond... Nu nog kiezen hahaha Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts