Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke pepers planten?

eva1986

Recommended Posts

Ik zie door de pepers het bos niet meer!

Ik wil volgend jaar graag een paar peper plantjes, maar welke?

Wij houden beide niet van heel pittig eten, maar ik zou het wel erg tof vinden om ipv peperkorrels uit de molen eens eigen pepertjes aan een gerecht toe te voegen, of zelfs te drogen voor later gebruik! Maar welke peper kan ik dan het beste kiezen? Het liefst zou ik iets hebben met de pittigheid gelijk aan zwarte peperkorrels... Wat raden jullie aan?

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Haha, ja dat snap ik Jorieke, maar ik heb de vergelijking gebruikt omdat ik iets zoek wat ongeveer even pittig is, en omdat ik dus geen ervaring heb met pepers (hot peppers), behalve dan dat ik ooit eens een véél te hete gegeten heb , heb ik de peperkorrel vergelijking voor het gemak gebruikt!

Zoete pepers heb ik geen interesse in, heb al paprika's, das voldoende!

Ik zoek dus een peper soortje (hot-peppers), die niet al te heet zijn, maar wel pittig om als kruiderij toe te voegen aan recepten, of te drogen!

Sorry, hoop dat het zo een beetje duidelijker is!

Ik kan je deze aanraden. Ik heb m dit jaar gezaaid en hij geeft goede redelijk grote vruchten

pict422997781345813761.jpg

Sante Fe grande = 500---750 en doet het ook goed in 1 seizoen...beide wel in de kas.

Die cijfers die je ziet staan is de indicatie op de scoville schaal (schaal geeft de heetheid pepers weer)....het laagste cijfer is de groene versie en het hoogste de donkerrode geheel gerijpte versie.

Overigens kun je op de scoville schaal googlen welke pepertjes minder heet zijn....

Ja die schaal had ik inderdaad gevonden, ook bij de zaad handelaar. Maar omdat ik het nergens mee kan vergelijken... Overal wordt in vergelijking cayenne genoemd... Maar ik weet ook niet hoe heet die is! (ik ken alleen het poeder)

Maar die hongarian hot wax is dus ongeveer te vergelijken met "peperkorrels" ?

Kas heb ik niet, volgend jaar MM bakken, op de heetste plek in de tuin, tegen de muur wilde ik de pepers zetten, beschut en de muur geeft 's avonds nog lang warmte af, middag en avond zon. Ik hoopte eigenlijk wel dat dat voldoende was?

Ik heb de Santa Fe Grande ook buiten staan....die toont nog geen verkleuring op dit moment maar hij staat ook niet beschut....eigenlijk staat hij helemaal in het midden van het weitje....ik denk dat hij het op een beschutte plek wel goed doet....vooral als je vroeg voorzaait binnen, zodat de vruchten de tijd hebben om in ons kikkerlandje rijp te worden.

Omdat het moeilijk te vergelijken is met peperkorrels, denk ik dat je gerust met deze 2 kunt beginnen...het brand op een andere plek in je mond/keel dat dat witte of zwarte peper doet....maar ook witte peper is minder erg dan zwarte peper...zo kun je van die santa fe een paprikasmaak verwachten die een heel klein beetje pit heeft....misschien proef je dat niet eens.....dán moet je hem rood laten worden en nog eens proberen....Ik zou 3 soorten proberen 1 van onder de 1000 1 van 1000-2000 en 1 van 2000-3000

Is er in de buurt een toko of een markt waar je milde pepers kunt kopen? Dan zou je de smaak eens uit kunnen proberen

Hihi, wij wonen echt in the middle of nowhere! dus geen toko helaas... Maar super bedankt voor je info! Ik wilde ze inderdaad samen met de snackpaprika's zaaien in februari binnen!

Morgen gaan we naar de stad, dus dan kan ik meteen even kijken of ik wat pepers kan scoren! (misschien kan ik daar ook zaad van zaaien? of zijn dat meestal vruchten van F1 planten??)

Eva ik heb pas laat zaad uit een spaanse peper gehaald, van de supermarkt, hij doet het super goed. er hangen er nu 12 aan. Verder vandaag een paprika rood uit de supermarkt gekocht, voor morgen dan heb ik een indische rijsttafel,die zaadjes heb ik nu apart gelegd, daar mag je ook van hebben hoor, dan stuur ik het wel naar je toe,maar ja namen ken ik niet.

Wat je om te proberen welke peper je lekker vind kunt proberen, is bij een c1000 een chilimix kopen. Tenminste bij degene vlak bij mij verkopen ze momenteel een mix, kaart op de verpakking welke peper welke scherpte heeft volgens die schaal. Wellicht hebben meer supermarkten zoiets. Dan kun je proeven en vegelijken welke voor jou het lekkerst is. Evt zou je daar dan de zaadjes van kunnen gebruiken?

Mjn voorkweek was dit jaar faliekant misgegaan door gezondheidsperikelen, dus bij pa uit de kas gebietst. Zijn lekker heet, maar helaas wist hij de naam niet en was natuurlijk het zakje leeg en weggegooid :s.

Hihi, wij wonen echt in the middle of nowhere! dus geen toko helaas... Maar super bedankt voor je info! Ik wilde ze inderdaad samen met de snackpaprika's zaaien in februari binnen!

Morgen gaan we naar de stad, dus dan kan ik meteen even kijken of ik wat pepers kan scoren! (misschien kan ik daar ook zaad van zaaien? of zijn dat meestal vruchten van F1 planten??)

Gewoon uitproberen....dat is leuk Je kunt de pepers altijd doseren....ik heb er eentje waarvan een kwart peper een 10 literpan chili nóg heet doet proeven....het is allemaal persoonlijke smaak en daarom kun je het best met een aantal niet zo hete pepers beginnen....is het uiteindelijk niet pittig genoeg...mix je gewoon de zaden(daar zit de capsium in geconcentreerd) erbij of gebruik je 2 pepertjes ipv 1

Hier een foto van de Santa Fe grande die bij mij buiten in weer en wind staat hier....als hij niet rood /oranje gaat kleuren...is hij zo ook gewoon te eten....alleen minder scherp dus.

pict431123591345877557.jpg

Hij staat hier toevallig naast oranje snoeppaprika die ook nu aan het kleuren zijn.

Ik denk dat dennis zo'n turkse groene peper bedoeld, die zijn niet pittig...

images?q=tbn:ANd9GcSYProxKCEYR2MFGAjopWLh8OC-wu0ny97C24DUIKER6TqeYM__gg&t=1

Die krijg je bij onze kebab-zaak ook altijd bij je salade! (of bedoel je wel een pittige??)

Ik ben in de stad geweest, geen toko gezien... (wel kook winkel, das erg gevaarlijk voor de portemonnee!) Dus ik denk dat ik toch maar eens mijn ogen open moet houden de komende weken, als ik ergens iets zie, proeven en naam onthouden! (note-to-self!)

ow...eva..ik was laatst weze eten bij een mexicaan....heb gewoon gevraagd of ik een van de garnering pepers mee mocht nemen ....was niks mee gebeurd....lag daar gewoon als "aankleding" met een stuk of 20 andere op een bord...is wel een erge scherpe...maar de zaadjes daarvan ...hopla in een potje ....dus....ga ergens uit eten vanavond zou ik zeggen