Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Morgen kijken voor volkstuin/moestuin

Essie28

Recommended Posts

Hallo,

Tot nu toe heb ik in mijn achtertuin kleinschalig wat groente geteeld. Dus nog weinig ervaring. Vanmiddag werden we gebeld door de volkstuinvereniging dat we naar een tuin mogen gaan kijken. Ik zou graag wat tips willen hebben waar we op moeten letten. Het is waarschijnlijk een stuk grond van 200/300 m2 met een tuinhuis erop (die moeten we kopen).

Ik zou letten op:

hoever je van een watervoorziening afzit

voldoende zonlicht ivm evt bomen in de buurt

hoe tuintje van de buren erbij ligt(onderhoud e.d.)

Of er niveauverschil is ( Niet dat al het water zich bij jou verzameld)

Buurtuintjes kunnen ook belangrijk zijn. Een slecht onderhouden tuin vol onkruid in jou windrichting is nadelig. Kijk ook naar de zon-schaduw ligging van de tuin.

Vraag buren op het volkstuincomplex wat zij van het tuintje vinden, dan hoor je al snel of de vorige eigenaar maar een prutser was of dat de vorige eigenaar iemand was die alles altijd spik en span bijhield (onkruid, spitten, bemesten). Voor de wisselteelt is het ook van belang om een beetje een indicatie te krijgen waar welk gewas heeft gestaan afgelopen jaar.

Maar verder zijn bodem en ligging de belangrijkste zaken

Zie ook: volkstuinvereniging-uitzoeken-waar-moet-ik-op-letten-t4088.html

Onkruid in jouw windrichting vind ik zelf weinig van belang. De wind zal es draaien ? En dan nog De wind neemt onkruid mee van verder dan de buren.

Maar aanwezigheid van ( veel ? ) wortelonkruid is wel lastig en ook een teken van slechter onderhoud van een tuin. Net afhankelijk hoe jij het wil gaan aanpakken. Ik zou zeker naar de buren kijken. Het zal een dramneus zijn als ik, daar wil je echt niet dagelijks mee geconfronteerd worden. Iemand zal je de oren van de kop babbelen. pfff.

Maar de bodem is het belangrijkste ja. bodemsoort ook wel. Licht. en vocht ( laag / hoog , zeker in Z Holland )

Het huisje is een verhaal apart. Het belang daarvan kan ik niet voor je inschatten. De hoofdprijs zou ik daar nooit voor willen betalen. Jouw keuze is het niet.

Vraag of het leeg en schoon wordt opgeleverd ( de tuin ) , en misschien gefreesd ?

Vraag of er een schouw plaats vindt ( meestal 2x per jaar ) en wat de consequenties zijn.

Wordt er gespoten ? ( op sommige tuinen doen ze dat dus echt gewoon, al is het verboden ). Het zal je niet verteld worden., maar een echt spik en span en vlekkeloze tuin naast je is toch ook wel verdacht.