Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #2

Featured Replies

Geplaatst:
@Geedee . Jammer enkel dat het maar, een spel is en denk ik dat de boodschap niet bij iedereen aankomt. zo te lezen aan de reactie's op youtube.

Ja dat zag ik ook...ik kreeg t filmpje de 1e keer in een andere context te zien... in dat rijtje stond deze ook:

http://www.youtube.com/watch?v=aMfSGt6rHos

Toch iets om over na te denken, vind ik.

En als ik tóch aan t mijmeren ben: ik vind t schandalig dat bijv. Lidl en Aldi momenteel 5 kg uien uit verweggistan aanbieden voor minder dan 2 euro. Onze boeren hebben ze nog op t land liggen....

Natuurlijk is het voor ons in 1e instantie gunstig in de knip....maar ís dat wel zo?

Ik stimuleer toch liever onze eigen economie dan de Chinese of Egyptische.

In Griekenland zijn ze uit de crisis aant opstaan door eigen producten eerst te kopen......moeten wij écht eerst nog dieper gaan en dat wiel zelf uit vinden.....we kunnen toch van hun leren en ook eigen producten voor laten gaan?

Geplaatst:

In Griekenland gaat het niet eens zo zeer om het kopen van eigen producten, maar minstens net zo belangrijk is dat ze de producten verkopen zonder tussenleveranciers. Daar zouden we inderdaad van kunnen leren, maar ik denk dat dat iets is dat verreweg de meesten van ons pas belangrijk genoeg zullen gaan vinden als de crisis hier echt gaat toeslaan.

Bovendien, als wij nu allemaal massaal per direct zouden stoppen met kopen van buitenlands voedsel en voedsel bij tussenleveranciers (winkels zijn ook tussenleveranciers), dan zouden er per direct een heeeeeeeeeeel veel mensen werkloos zijn, en zouden er per direct een heleboel hele grote voedseltekorten optreden. Zoiets kan dus beter iets langzamer gaan, zodat mensen de tijd hebben om zich aan te passen.

We zouden namelijk nogal wat moeten veranderen als we als land qua voedsel bijvoorbeeld zelfvoorzienend willen worden. Iedereen moet dan verplicht al zijn vensterbanken, balkons, platte daken en tuintjes vol met voedsel gaan verbouwen, bijvoorbeeld. En we zouden moeten stoppen met het eten van vlees, of we gaan in ieder geval op vleesrantsoen.

Vergeet niet dat griekenland een heel stuk meer ruimte heeft, en dat griekenland sowieso al veel minder mensen in de tertiaire sector had dan dat wij dat hebben; er waren dus al veel meer mensen uitgerust met de skills om te tuinieren en er was voldoende ruimte om dat op de ouderwetse manier te doen. Dat zou in Nederland niet lukken, dus zouden we eerst een paar jaar kwijt zijn aan het leren welke vorm van landbouw de grootste opbrengst zou leveren. Met andere woorden, 'waarom doen we niet gewoon wat griekenland doet?' is zo simpel nog niet!

Geplaatst:

Verdorie...kwam net op de tuin en miste een aantal pompoenen en mijn aller aller allermooiste witte patisson waar ik enorm zuinig op was geweest omdat ik hem als sier wilde bewaren.... bah; nare mensen, mijn dag is bedorven!!

Kijk...als ze komen vragen mogen ze best iets hebben, maar om het zo maar mee te nemen, nee dat gaat er niet in bij mij.

Ze hadden nog een butternut laten hangen...maar daar hadden ze wel eerst drie keer een flinke snee in gemaakt.

Geplaatst:

Je zou verdorie ouderwets met een dubbelloops geweer ( natuurlijk met alleen rotjes erin, of een uitschietbriefje met de tekst PANG! erop) de gasten bang gaan maken. Wat is dat toch voor een gedoe? hebben die mensen echt te kort..honger? Is dat mogelijk? Of zijn het luiaards die niet zelf hun groente willen kweken?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Waarschijnlijk morgen te koop op de plaatselijke markt

Geplaatst:

o verkopen..ja dat hoorde ik..dacht ik niet eens aan. Ik vind het te erg voor woorden, en ben blij dat het hier niet aan de hand is. Alhoewel voor mijn deur (vrijwel aan de weg) ook wel pompoenen zijn gestolen..

Geplaatst:

Gadver wat een verveelende mensen lopen er toch rond. Zijn jullie volkstuinen dan toegankelijk voor iedereen of doen mede tuinders dit?

Geplaatst:

Ons complex is omheind, maar veel van de nieuwere mensen kennen de regels schijnbaar niet en zo kan het dat de hekken niet afgesloten zijn als je aankomt. We hebben allemaal een eigen sleutel van de hekken.

De laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat we mensen op het terrein zien die volgens ons bij niemand horen, maar wel geregeld rondkijken. Kennelijk zoeken ze hun spullen vooraf al uit en komen terug op een tijdstip dat het rustig is.

Het is lastig in de gaten te houden want er zijn iets van hondertwintig kavels met een grootte van 100 m2, dus wat er voraan gebeurt dat zien we achteraan niet en andersom.

Voorgaande jaren bleven de diefstallen beperkt tot de tuinen die het dichtst bij het hek lagen, maar dit jaar bereiken ze ons in de achterste regionen dus ook. En dan heb ik ook nog twee kavels, die niet naast elkaar liggen dus ze beperken zichzelfs niet tot 1 tuintje.

Dat mijn medetuinierders het doen daar wil ik niiet aan denken, maar moet bekennen dat ik wel iemand op het oog heb, niet zozeer de tuinbuur zelf als wel degenen die zijn tuin 'onderhouden' als hij zelf niet in het land is.

Geen poot om op te staan natuurlijk, maar ik ben nu drie keer iets kwijt op de dag nadat hun daar in de avonduren op d etuin bezig zijn geweest en mijn kavel sliggen weerszijden van hun.

Nu ja; weg is weg... heb de laatste pompoenen en dergelijke mee genomen, moeten ze thuis maar narijpen, maar leuk is het niet zo.

Juist met mijn pompoenen ben ik zo gek omdat ik ze veel gebruik op de dagen dat ik ziek ben door de grote hoeveelheid antibiotica die ik gebruik vanwege de Lymebehandeling.

Pompoenen zijn een ideaal middel om je buik rustig te krijgen op zulke momenten.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Pvd, heerlijke cake willen bakken, maar er aan het eind achterkomen dat je gewone bloem ipv zelfrijzend bakmeel hebt gebruikt...

Geplaatst:

@boderrose toevallig tuinvereniging het Vaneker..?

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Nee, het Boeskoolhöfke, en ik hoorde de laatste dagen al dat ik niet de enige ben waar spullen zijn verdwenen.

Het zijn voornamleijk pompoenen en zo, dus waarschijnlijk zijn ze er wel de markt of marktplaats mee op gegaan..

Vandaag waren we op de tuin en viel het ons op dat er een jong stel rondliep dat we niet kenden, maar die zo vrijelijk alle tuinen in liepen waar ze zogenaamd heel geninteresseerd de boel gingen staan bekijken.

Toen ze bij mijn ovebuurtjes over het he stapten en hun handen naar de goedgevulde sterappelen reikten hebben we er wat van gezegd en verdwenen ze met lege handen, maar ze zullen vast nog wel terug komen.

Het is wel donders lef hebben trouwens; zo brutaal een anders tuin in gaan terwijl er veel vaste tuinmensen rondlopen.

Geplaatst:

Heb je de politie niet gebeld Borderrose? Dat is gewoon pure diefstal (danwel poging tot)!

Geplaatst:

Doen ze niets mee,moet op heterdaad gesnapt worden.Dan gaat het balletje rollen.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Dat heeft inderdaad geen enkele zin, weet wel dat de tuincommissie ook op de hoogte is en er is al een berichtje in de nieuwsbrief rondgegaan hierover, maar op een redelijke groot moestuincomples gelegen in het buitengebied is nu eenmaal niet altijd voldoende controle.

Ik loop vanaf nu met mijn mobiel in mijn zak en zet alles en iedereen op de foto die er volgens mij niks te zoeken heeft en al helemaal als ze een anders tuinen in gaan.

Geplaatst:

webcammetje op de tuin ?

Geplaatst:

dan moet het er eentje zijn die op batterijen werkt vrees ik...maar het is een idee.

Geplaatst:

of je zoekt een dashcam, die gaat op 12 v en je kan de intervaltijd van de opname meestal zelf instellen

Geplaatst:

Of eentje op zonne-energie!

Maar is het echt pas strafbaar als er wat gejat wordt? Mogen vreemden dan gewoon in andermans tuin lopen en is dat niet strafbaar? Als er hier ongevraagd een vreemde in mijn huis loopt bel ik toch de politie! Zouden ze dan ook niet komen/niets doen?

Hoe dan ook: het lijkt me echt verschrikkelijk naar, als je dit soort dingen zo ongeveer onder je neus ziet gebeuren, en je er niks aan kunt doen.

Geplaatst:

Moet zeggen dat ik een week niet op de tuin geweest ben, was alle vreugde daar even kwijt, bah, en dan kom je de eerste keer weer kijken en tref je een stel van die brutaaltjes aan.

Mijn tuin is nu bijna op, dus een camera levert me nu niks meer op maar als ik volgend jaar nog op dit complex tuinier zal ik er ernstig over denken.

Geplaatst:

Ze zijn nu in de reclame bij de Aldi?

Geplaatst:

Hopelijk kunnen ze er iets aan doen dat is niet leuk meer denk ik

Hier gelukkig nog geen last van

Wij hebben een openterein dus je weet niet

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Baal er onzettend van dat ik met griep in bed lig net in de week dat ik van alles zo moeten doen.

Geplaatst:

nou ik al 8 dgn met flinke holte en oor ontstekingen

wil naar de tuin!!!!!!!

bij mij op de tuin (en op het complex) word er ook regelmatig wat weggenomen door een mede tuinder

daar kwam ik achter (mede tuinder) doordat die gene vergeten was om een bakje vers geplukte bessen mee te nemen en in mijn tuin had laten staan. mijn bessen had ik al geoogst.

nou ik kan je vertellen als ik er achter kom wie, hij/zij geen tuin meer over heeft na mijn bezoek met een grote tractor

Cheers

"Natura non nisi parendo vincitur "

Geplaatst:

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die bessen ook gejat waren...

Geplaatst:

Dat is goed mogelijk, waren wel netjes in een bakje en een zakje zoals de meeste van ons dat zouden doen.

een niet tuinder vernielt de tuin terwijl ie steelt denk ik

overigens zijn begin dit jaar ongeveer 35 schuurtjes open gebroken ook die van mij

zou beter zijn als ik er niet achter zou komen wie het is wel of niet van de vereniging ik ben niet aardig dan

vragen en je krijgt genoeg .. iedereen die tuint heeft genoeg over om weg te geven waarom dan jatten.

Als je vraagt dan zou ik me laatste cent nog geven maar steel niet van me dan word ik echt pissed. AMEN

"Natura non nisi parendo vincitur "

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.