Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #2

Featured Replies

Geplaatst:

Ik voel me best dom

Maar wat zit er in een gevuld sigaretje?

Ik denk dan aan een sigaretje dat ik rook wanneer ik heul veul last van m'n rug heb

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:

die ja

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oke duidelijk

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:

Slapen jullie al? Erny, Conny, Piroska, niemand wat te klagen of in voor een spelletje? Een MTFN, MoesTuinForumNacht organiseren of zo? Niemand? Saaai!

Het was groen en een beetje rood maar het is gisteren met dat mooie weer helemaal rood geworden: mijn eerste rode chilipeper dus, in de kas. De kastomaten zijn gisteren ook behoorlijk bijgekleurd. Hoewel sommigen direct bruin kleuren vanwege de phyto.

Geplaatst:

Goeiemorgen Huub , je zit bij het verkeerde draadje joh dit is klaagbank jouw bijdrage is moestuin en humor !!

Geplaatst:

Hij ligt nu op een oor nu gaan de meesten mensen wakker worden en aan de gang

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ach ja, jullie zien de lol er tenminste nog van in.

Geplaatst:

Sorry Huub, was niet thuis, heb heerlijk in het huisje geslapen, kan nu nog. En na een zonnige oktoberdag van boven de 20 graden helemaal perfect.

Ohoh, nix te klagen... oja toch wel... het geplande onweersfestijn ging helaas niet door, kwam alleen wat regen naar beneden. Saai hoor...

Geplaatst:

geplande onweersfestijnen gaan in groningen toch nooit door?

Thea, wist je trouwens dat ruim de meeste mensen avondmensen zijn? Dus verreweg de meeste mensen die op dat onchristelijke tijdstip wakker worden doen dat niet omdat dat bij hun ritme past, maar omdat onze maatschappij om eoa debiele reden volledig is ingericht alsof we allemaal superextreme ochtendmensen zijn. En ik als avondmens pur sang kan je vertellen dat dat echt Verschrikkelijk Vervelend is! Slaaponderzoekers concludeerden dat bijna iedereen in de westerse wereld veel te weinig slaap krijgt. Ik kan voor mezelf concluderen dat die ochtendmaatschappij daar bij mij iig een belangrijke oorzaak van is. Ik haat ochtendmaatschappijen!!!

Geplaatst:

Ben een zonmens, als het licht is word ik wakker en als het donker word krijg ik slaap. ^^

En mijn klacht: De explosie aan petitieberichten op facebook voor de pieten. Schrijf gewoon 1 officiële brief en laat DAAR iedereen zijn handtekening op/onder zetten.

Geplaatst:

sowieso is die petitie een beetje zinloos lijkt me. Er is immers geen wetvoorstel om zwarte piet af te schaffen. En als dat er wel zou zijn, dan zou het een ieder toch vrij staan zich desalniettemin thuis alsnog als piet te verkleden? Als men dat niet wil zou je het verkleden als piet moeten gaan verbieden. En het lijkt me sterk dat we als overheid zo ver willen gaan. Dat valt namelijk niet te rijmen met een heleboel andere zaken. Zoals bijvoorbeeld brabanders die zich met carnaval als bob marley verkleden. Zo'n verbod past daarnaast neit in de vrijheid van meningsuiting. Dat gaat er dus nooit komen. Dus waar is die petitie precies voor? Aan wie willen ze hem aanbieden, en wat willen ze er mee bereiken?

Geplaatst:

@Mijke ik denk dat je over 20 jarige heb met avond mensen.

Ik heb het over personen boven de 50 en ga je boven de 70 dan gaan de meesten al met 21.30 naar bed.

en vroeg OP.

Geplaatst:

Nee hoor, ik heb het over alle mensen. Meerdere interessante wetenschappelijke artikelen en onderzoeken over gelezen in het verleden. Helaas in tijdschriften, dus kan je de link zo niet geven. Maar de verdeling van avondmensen, ochtendmensen en maaktmeniksuitmensen heeft niks met leeftijd en motivatie te maken, maar alles met een aangeboren, natuurlijk dagritme

Geplaatst:

De VN moet gewoon van zwarte piet afblijven!

Liken dus! : https://www.facebook.com/pietitie

En ok, het is irritant. Maar wel krachtig.. Ze gaan goed:

Naar aanleiding van de berichtgeving rondom het VN-onderzoek naar Zwarte Piet en het mogelijk verbieden van het Sinterklaasfeest zijn twee jongens uit Roosendaal het initiatief pietitie.nl gestart.Duidelijk is dat ze niet alleen te staan, gezien de honderdduizenden steunbetuigingen. De bijbehorende Facebookpagina heeft in minder dan 24 uur al meer dan 646.000 likes verzameld. Daarmee is het volgens onderzoek van Fanrise de snelstgroeiende Facebookpagina die ooit in Nederland is gelanceerd.

Uit recente cijfers van Facebook blijkt dat er in Nederland 6 miljoen personen dagelijks inloggen op Facebook. Dit betekent dat minimaal 10% al de Pietitie facebookpagina heeft geliked en dit aantal stijgt per seconde.

http://www.dutchcowboys.nl/facebook/30139

aangepast door Gast

Geplaatst:
Nee hoor, ik heb het over alle mensen. Meerdere interessante wetenschappelijke artikelen en onderzoeken over gelezen in het verleden. Helaas in tijdschriften, dus kan je de link zo niet geven. Maar de verdeling van avondmensen, ochtendmensen en maaktmeniksuitmensen heeft niks met leeftijd en motivatie te maken, maar alles met een aangeboren, natuurlijk dagritme

toch heeft de huidige maatschappij de avondmens gecreëerd.

wanneer je mensen laat kamperen zonder stroom, worden het allemaal mensen die wakker zijn bij daglicht (ochtendmensen dus)

Geplaatst:
Dus waar is die petitie precies voor? Aan wie willen ze hem aanbieden, en wat willen ze er mee bereiken?

Aan de VN met hun beroerde onderzoek.

dit is het voorbeeld van hoe een onderzoek NIET moet. een onderzoek hoort niet te starten met vooroordelen en al helemaal niet met conclusies voordat het onderzoek is afgerond.

een werkgroep hoort objectief te zijn en open te staan voor alle kanten van het verhaal.

Geplaatst:

wanneer je mensen laat kamperen zonder stroom, worden het allemaal mensen die wakker zijn bij daglicht (ochtendmensen dus)

Ook dat is niet waar. Ongeacht hoe veel weken achtereen ik 's zomers op schier kampeer, ik blijf een avondmens. In hartje zomer hebben we maar 5 uren nacht (donkerte), en in de winter soms wel 12. Volgens jouw redenatie zou iedereen dus automatisch maar 5 uur slapen in de zomer en in de winter 12 uur. Maar dat is niet zo. In de zomer krijgen ochtendmensen het licht vanaf smorgens mee en savonds wat minder, en avondmensen krijgen het licht tot savonds laat mee en smorgens wat minder. En in de winter krijgen zowel ochtend als avondmensen ongeveer evenveel licht mee. Want het is dan nog donker als de ochtendmens opstaat. We hebben per nacht gemiddeld 9 (uhuh, geen 8) uur slaap nodig (de gemiddelde mens slaapt te weinig inderdaad).

Avondmensen hebben bijvoorbeeld 's avonds een hogere lichaamstemperatuur en sneller metabolisme dan ochtendmensen. Dat heeft weinig met licht te maken, want dit gaat zowel in de zomer als in de winter op. Avond of ochtendmens zijn zegt overigens niet alleen iets over wanneer je slaapt, maar ook over wanneer je op je actiefst en nuttigst en creatiefst bent.

Vergeet niet dat de mens al heel lang geleden vuur heeft uitgevonden. Wakker zijn als het donker was was al heel lang mogelijk. De ontwikkeling van de agrarische en vervolgens industriele samenleving heeft, samen met later de oorlog en zijn schaarste in brandstoffen, de maatschappij in een ochtendmaatschappij veranderd. Inmiddels zijn de redenen die dat destijds noodzakelijk maakten allang niet meer van toepassing, maar de calvinistische inslag van vroeg opstaan en hard werken en niet zeuren bestaat nog steeds. Ik denk dat dat er ten grondslag aan ligt van het feit dat avondmensen vaak tegen vooroordelen van ochtendmensen aanlopen. Dat ze lui zouden zijn, of dat het komt doordat ze te veel achter tv en internet zitten savonds. Of dat het de 'schuld' is van de 24uurs economie. Ochtendmensen hebben zich immers generaties lang bevestigd gezien in de denkwijze dat ochtendmens zijn het enige juiste is. Wat ze alleen even vergeten daarbij is dat er altijd al een verschil tussen avond en ochtendmensen heeft bestaan, alleen dat de avondmensen gewoon heel lang pech hebben gehad en vooral niet moesten zeuren. Nu de maatschappij op veel vlakken flexibeler wordt of zou kunnen worden roeren ze zich weer. Tja, dat is even schrikken!

Overigens is uit die periode ook het gezegde dat uren voor 12 dubbel zouden tellen. Ook dat is onzin hebben wetenschappers vastgesteld, het maakt niks uit wanneer je slaapt, als je maar voldoende uren slaapt.

Geplaatst:

Overigens is er ook een groep 'tussenmensen', die wat flexibeler zijn qua ritme en zich zowel aan avond als ochtend ritmes aan kunnen passen. De verdeling is geloof ik - los uit mn mouw geschud - iets van 40% avond, 20% ochtend en 40% midden. Maar zoals je weet, 87% van de statistieken op het internet zijn zelfverzonnen, dus dat geldt ook voor deze. Ik weet ze niet meer uit mijn hoofd. Ik weet alleen nog dat de avondmensen de ochtendmensen sterk outnumberden

Geplaatst:

Sinds ik voor het laatst gisteren van 17.00 tot 19.30 geslapen heb weet ik niet meer wat voor mens ik ben. Ben ik wel een mens? Of een ! Brand mijn mond eerst aan een te heet zelfgebakken noten/zaden/volkorenbroodje met kaas, olijf, net uit de minioven. Vervolgens aan een brandnetel die ik erop gelegd heb, dan een te groot stuk van die ene rode peper, die rood veel heter is dan groen. En dit is een heuse klacht. Blussen met een bel rode wijn en straks de trap op proberen te klimmen om een middagdutje te doen. Vandaag ben ik van gisteren.

Geplaatst:

Ja je ben een mens van goede wil die van zijn rokertje afwilt komen.

En dat gaat je gelukken ,hoor!

De korte slaapjes zijn zeer gezond volgens de onderzoekers.

Ga zo door

Geplaatst:

Go Mijke ! Go Mijke! (als in een cheerleaders yell..)

Heb van kinds af aan moeite gehad met het ochtendgebeuren en was/ben 's avonds niet moe te krijgen...

Klopt helemaal van die discrimatie... Als avond-/nachtmens heb ik daar vaak mee te maken.

Opmerkingen als: "Heb je lekker uitgeslapen???" als je ná 11 uur 's morgens opstaat en dan nóg met moeite maar 3 uur hebt geslapen...

Opmerkingen als: "Lekker in de kroeg gehangen zeker...?" als je zegt dat je om 6 uur des morgens "nog" wakker bent. Alsof dat het enigste is dat je 's nachts kan doen...

En zo zijn er nog veel en veel meer. Veel onbegrip. Slapen is niet voor iedereen iets vanzelfsprekends dat zómaar om klokslag 12 uur komt aanwaaien... (Kijk met verwondering naar mensen die in 1 - 2 - 3- 4- 5 tellen in slaap zijn gevallen... )

Opmerkingen als: "dan ga je toch gewoon een keer vroeg naar bed?"

Opmerkingen als: "dan sla je toch gewoon een keer een nacht over?"

Denk dat "ochtendmensen" daar ook eigenlijk helemaal niet bij nadenken omdat het zo ingebakken is in deze maatschappij.

"Ochtendstond heeft goud in de mond"?? Nou voor mij niet, vindt er nix aan die ochtenden... en iedereen (bijna) sjagerijnig van het vroege opstaan... kan geen lachje af... En ik... dan.. met m'n paar uurtjes slaap, zat wél met een smile op de fiets... ondánks het onzalig vroege uur.

Geplaatst:

Ook dat is niet waar. Ongeacht hoe veel weken achtereen ik 's zomers op schier kampeer, ik blijf een avondmens. In hartje zomer hebben we maar 5 uren nacht (donkerte), en in de winter soms wel 12. Volgens jouw redenatie zou iedereen dus automatisch maar 5 uur slapen in de zomer en in de winter 12 uur. Maar dat is niet zo. In de zomer krijgen ochtendmensen het licht vanaf smorgens mee en savonds wat minder, en avondmensen krijgen het licht tot savonds laat mee en smorgens wat minder. En in de winter krijgen zowel ochtend als avondmensen ongeveer evenveel licht mee. Want het is dan nog donker als de ochtendmens opstaat. We hebben per nacht gemiddeld 9 (uhuh, geen 8) uur slaap nodig (de gemiddelde mens slaapt te weinig inderdaad).

Avondmensen hebben bijvoorbeeld 's avonds een hogere lichaamstemperatuur en sneller metabolisme dan ochtendmensen. Dat heeft weinig met licht te maken, want dit gaat zowel in de zomer als in de winter op. Avond of ochtendmens zijn zegt overigens niet alleen iets over wanneer je slaapt, maar ook over wanneer je op je actiefst en nuttigst en creatiefst bent.

Vergeet niet dat de mens al heel lang geleden vuur heeft uitgevonden. Wakker zijn als het donker was was al heel lang mogelijk. De ontwikkeling van de agrarische en vervolgens industriele samenleving heeft, samen met later de oorlog en zijn schaarste in brandstoffen, de maatschappij in een ochtendmaatschappij veranderd. Inmiddels zijn de redenen die dat destijds noodzakelijk maakten allang niet meer van toepassing, maar de calvinistische inslag van vroeg opstaan en hard werken en niet zeuren bestaat nog steeds. Ik denk dat dat er ten grondslag aan ligt van het feit dat avondmensen vaak tegen vooroordelen van ochtendmensen aanlopen. Dat ze lui zouden zijn, of dat het komt doordat ze te veel achter tv en internet zitten savonds. Of dat het de 'schuld' is van de 24uurs economie. Ochtendmensen hebben zich immers generaties lang bevestigd gezien in de denkwijze dat ochtendmens zijn het enige juiste is. Wat ze alleen even vergeten daarbij is dat er altijd al een verschil tussen avond en ochtendmensen heeft bestaan, alleen dat de avondmensen gewoon heel lang pech hebben gehad en vooral niet moesten zeuren. Nu de maatschappij op veel vlakken flexibeler wordt of zou kunnen worden roeren ze zich weer. Tja, dat is even schrikken!

Overigens is uit die periode ook het gezegde dat uren voor 12 dubbel zouden tellen. Ook dat is onzin hebben wetenschappers vastgesteld, het maakt niks uit wanneer je slaapt, als je maar voldoende uren slaapt.

klopt volgens die redenatie slapen mensen in de winter meer dan in de zomer en dat kwam ook bij dat onderzoek naar voren. maar dan gaat het over een uurtje meer of minder.

ik zeg niet dat er geen verschil is tussen ochtend en avondmensen want dat verschil is er wel degelijk. ik ben ook een avondmens

maar ons dag/nacht ritme wordt sterk beïnvloed door licht, ook lamplicht waardoor mensen savonds langer actief blijven of zelfs een omgekeerd ritme aannemen. opzich niets mis mee, behalve dat je enkele voordelen van de zon mist.

dat een mens meer slaap nodig heeft dan 8 uur mogen artsen ook wel wat meer van op de hoogte zijn. net als dat dat mensen bij ziekte nog wat meer slaap nodig hebben... ik ben chronisch ziek en slaap gemiddeld 10uur. bijna elke arts zeurt daarover: "je bent moe omdat je teveel slaapt".

aangepast door Gast

Geplaatst:

En je kunt er ook vanaf komen. Alhoewel ik `s-avonds wel sneller moe ben dan Lie heb ik me in de ochtend behoorlijk aan zijn ritme aangepast..je nog 3 x omdraaien en er pas tegen 10-nen uitkomen lukt me heel soms..terwijl ik er best om 7 uit kan springen en een heel verhaal kan afsteken..of aan t werk zonder koffie&ontbijt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Die lamplichttheorie ben ik mee bekend ja. Alleen gaat het dan meer over slaapstoornissen die het zou veroorzaken, en dat is wel echt iets anders. Avondmensen hebben geen slaapstoornis namelijk. Avondmensen hebben wel degelijk ritme, en avondmensen slapen - mits de maatschappij het toestaat - ook gewoon genoeg.

De lampen en beeldschermen kunnen zowel bij ochtend als avondmensen slaapproblemen veroorzaken, vooral betreffende het inslapen. Net zoals overigens bier dat bijvoorbeeld kan doen (bier breekt melatonine af), en de koffie die veel mensen na het eten drinken. Of zwarte thee for that matter. Die zaken kunnen het bestaande ritme van iemand van de wijs brengen, of dat nu een vroeg of een laat ritme is. Maar het is niet de oorzaak van het hebben van een laat ritme. Het probleem ontstaat bij avondmensen pas wanneer ze door de maatschappij gedwongen toch vroeg op moeten staan, terwijl ze dan dus nog helemaal niet uitgerust zijn.

Geplaatst:

ik ga gelijk met mijn vriend naar bed.

maar sochtends gelijk met hem opstaan lukt me echt niet dus ik blijf nog een paar uurtjes langer liggen. maar echt uitgerust wakker worden is al heel lang geleden. maargoed dat is een heel ander probleem

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.