Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

@Lia56 daarvoor dient zo'n strijkplank dus... ik wist al niet wat die hier achter  de deur staat te doen :D 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Hi, Ik zag laatst een reclame voorbij komen van een apparaat "SmartGrow" van Bosch. geeft

je plant automatisch water en er hangt een lamp boven met wit licht. Nu spaar ik daar dus voor

en ik had nodig 12,99 ( 13,00 ) en hoef na vele klusjes voor m'n ouders nog maar 0,54 cent te verdienen!

Geplaatst:

Dat heeft @Jorieke123 goed gezien @SuusdeSteur

Dit is wat ik vind op de Bosch site:

https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/smart-indoor-gardening/smartgrow-kweekbakken

Het zelf kopen is inderdaad wel wat duurder (vind het erg duur om groenten/kruiden mee te kweken) Maar dan is het apparaat wel helemaal van jouzelf.

Het "huren/leasen" vind ik hier:

https://www.bluemovement.com/nl-nl/abonnementen/tuinieren

Dat betekend dus 12,99 per maand x 12 = 155,88 per jaar.

Daar moet je wel heel veel klusjes voor doen het hele jaar en de plantjes die je kweekt zijn dan uiteindelijk eigenlijk best wel duur.

En nadat je hem dus een jaar hebt gebruikt en er 155 euro voor hebt betaald (én al die klusjes hebt opgeknapt)  is hij ook nog eens niet van jou maar blijft hij van het verhuurbedrijf Blue Movement.

Dan had je beter een jaar kunnen doorsparen en er zelf één kunnen kopen. Misschien kun je een kluslening afsluiten met je ouders?

Er zijn ook andere, goedkopere complete systemen waarmee je plantjes kunt opkweken. Maar deze ziet er wel heel leuk uit natuurlijk.

Succes, en hoop dat je niet al te veel teleurgesteld bent. Je kunt altijd beginnen met gewoon buiten plantjes kweken. 👍

aangepast door Erny
Jorieke vernoeming nu mét 123

Geplaatst:

Hi @Erny! bedankt voor de opheldering! Ik heb mijn klusjesgeld inmiddels uitgegeven aan

een maggiplant en een bananenplant!

Geplaatst:

Jeetje...ik ging net eens kijken of er members in Zuid Holland waren... veel members maar al van jaren geleden en geen of nauwelijks posts..
Was gewoon nieuwschierig..😏leek mij leuk om eens te kletsen..

Geplaatst:

@Lia56 volgens mij is de randstad best goed vertegenwoordigd hier hoor 😉

Geplaatst:

Zou fijn zijn... ik ga verder zoeken 😉

Geplaatst:

Hi @Erny!

Bedankt voor de website! Ga ik nu een kijkje nemen!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Was ik maar een schrijver. Dan kon ik de soap die gaande is op ons complex heerlijk beschrijven, boek uitgeven, geld verdienen etc etc. Maar helaas.

In het kort:

Er ligt naast de groentetuinen een grote "compostbult". Die is ontstaan nadat er een bezinkbak is gecreeerd om het vijverslip etc op te vangen enzo. Na jaren kon de onderhoudsman Ron (ik noem hem geen tuinman want heeft geen verstand van tuinieren) het groenafval er weer op kwijt. Maar de randen van de wallen waren ook al 20+ jaar besmet met Duizendknoop. Door dat Ron steeds het groenafval op die Duizendknoop schoof had deze het lekker naar de zin. Maar het zit alleen aan de randen dus. Niet in het midden.

Wij zitten op het veen, onze grond zakt. Dus moeten we blijven ophogen en daarvoor gebruiken we de aarde van de bult. Alle rotzooi eruit zeven. Best veel en zwaar werk en het is nooit genoeg.

En daarbij niet gesteund door de Ron die het liefst de gaten gelijk weer volgooit met groenspul. Soort territoriaal gedrag... In ieder geval zeker niet meewerkend.

Maar... nu is iemand zich de afgelopen jaren druk gaan maken over Duizendknoop. Ze had het in haar tuin en wilde actie van het bestuur. Daardoor is er nu een soort paranoia ontstaan betreffende de Duizendknoop op de bult.

Hadden we 3 jaar geleden toch echt eindelijk het toenmalige bestuur zover dat er een plek zou komen waar we gemakkelijk kunnen afgraven etc etc. Er was hoop.

Deze hoop was na een week al vervlogen omdat iemand zo dom was om een diepe krater te graven voor de plek waar we afgraven. Dus nu kon er niemand meer langs of bij of graven. Dit was dus zeker niet de bedoeling. Zo asociaal.

En toen wachten tot Fokko, de man met de graafmachien, weer zou komen. Maar ook daar werkte Ron niet mee en gaf niet door wanneer deze man kwam en zodoende kon de boel niet hersteld worden. Wel heeft Ron het hele gebeuren weer volgestort met groenafval.... :roll:

En het huidige, nieuwe, bestuur ging niets van oude besturen overnemen maar alles opnieuw bekijken. Dus zijn we nu twee jaar verder.

En zo ligt het er nu nog steeds bij. Van het bestuur mogen we er geen grond afhalen. Want... ja die gevaarlijke Duizendknoop... oh oh oh...

En ja, ze vertrouwen er wel op dat wij moestuinders die duizenknoop herkennen en niet laten woekeren maar als wij graven gaan de Huisjesmensen dat ook doen (reëel: maar die doen dat toch niet want dat is ze te zwaar werk) en dan wordt het over het complex verspreid.

Oeh... zooo gevaarlijk... ohoh.

Tja... maar wij hebben toch echt grond nodig en denk niet dat mensen tegen te houden zijn.

Hadden ze een oplossing. Grond bestellen.

Oohhh... jaah goed plan. Doen. Maar dan niet 1 vrachtje want alleen op deel van mijn tuin zou ik al 1 vrachtwagenlading kwijt kunnen. Nee, het zou vaker kunnen.

En dan moet er dus ook compost bij (natuurcompost) omdat die zwarte grond erg arm is.

Die afspraken waren dus in februari gemaakt. Het heeft tot DINSDAG geduurd (heb steeds gezeurd) tot de Ron zich geneigd voelde om de bestelling te plaatsten en de grond naar de groentetuingedeeltes te brengen.

Het bestuur stuurt een mail waar geen info in staat en wat er in staat klopt niet, oa. dat het een eenmalige actie zou zijn? Het geen weer inhalig gedrag veroorzaakte bij vooral de hoog en droog gelegen moestuinders.. Was toch handiger geweest om mij de mailadressen te geven! Ondertussen heb ik 20x hetzelfde verhaal moeten vertellen, hetgeen ik graag in de mail had gezet, en andere onduidelijkheden moeten wegnemen. Had niet gehoeven.

Ging een andere zeikerd zich er ook nog mee bemoeien zodat het toch bijna nog mis ging...

Ondertussen is er nog geen compost binnen. Er is totaal geen zicht op wanneer dit komt.

De volgende lading grond is ook onbekend. Een paar kuub per persoon is natuurlijk niet genoeg.

Echt... communicatie is nihil.

De 20 kuub die we als eerste lading hadden heeft Ron zelf ook zoń 6 kuub van ingepikt voor bestellingen bij huisjes. Hij denkt zeker dat wij niet weten hoeveel een kuub is?

Maar, we denken maar zo: We, moestuinders, hebben nog nooit iets gekregen dus zijn in ieder geval blij met wat we hebben kunnen scoren.

Alleen jammer dat ik nou komende week weer moet gaan zeuren bij bestuur over wanneer wat komt en wanneer de Ron dit als een prioriteit ziet (ipv op zn trekker met een schraapding erachter het hele complex over tuffen om de paden te schrapen. Hetgeen een vreselijk averechts effect heeft. Hij schraapt alle steentjes uit het midden naar de zijkant, waardoor de paden spekglad worden, of het komt aan het begin van de paden terecht. Echt nutteloos. En dan 5 x heen en weer per pad zodat door het gewicht van de trekker groeven onstaan. Is ie de heeeele dag mee bezig geweest.) Was veel belangrijker als ons aarde brengen. Ja. prioriteiten.

Dus...

Ben benieuwd hoe dit verder gaat en in welk tempo. Zucht. We houden hoop. :mrgreen:

Ondertussen spierpijn van het kruien.

Geplaatst:

Geen chcocola van te maken, dit verhaal 😆

Geplaatst:

1 uur terug, Erny zei:

Ging een andere zeikerd

Hoop niet dat het een medeforrummer is😂

Ik begrijp je , zoveel hoofden zoveel zinnen....

En dat kan soms echt frustrerend zijn als je geen sterk bestuur heb! 

En ja inhalig gedrag is ook echt iets heel herkenbaars , 

Idd verhalen genoeg waarschijnlijk maar het schrijven zal ik , als ik jou was, maar aan andere overlaten.... 😁

Geplaatst:

Volgen lukt wel hoor, gewoon alles tussen 'In het kort:' en 'Dus...' in één ruk uitgelezen. :lol:

Nu heb ik bijna tien jaar geleden die puinhoop gezien, de afvalberg die composthoop genoemd werd, dus ik weet aardig waar je het over hebt. En nee, je overdrijft niet! :shh:

Ik mis eerlijk gezegd wel een paar plaatjes Erny, inclusief jantje en pietje met van die zwarte balkjes over hun ogen... :D Jammer, dat zou echt lachen zijn geblazen. :wink:

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Even wat anders, zonnepanelen (als het aan mij zou liggen heetten ze zonpanelen) moeten gereinigd worden.

Ik bewoon een huurhuis met 6 zonnepanelen nu 5 jaar. Nooit bij stilgestaan dat ze schoongemaakt moeten worden. Doet de woningbouw het niet? Of om de x jaar?

Ik heb buurtbewoners het nog niet zien doen en eigenlijk zou ik de woningbouw (of team west, de gemeente weet alles) moeten vragen hoe en wat.

Geplaatst:

Dan zou je het de woningbouwvereniging moeten vragen. Schoonmaken helpt om het stof eraf te halen. Dan wordt het rendement weer wat hoger (door een vies raam zie je ook minder dan door een schoon raam, idem voor zon in een kas).

@redzebra helaas kan ik ze niet zelf schoonmaken, dat is te hoog. Met mijn trapje kom ik niet eens tot de 1e verdieping.. (beneden heet de begane grond, ik weet niet of dat in het Vlaams hetzelfde is, in Engelstalige landen is het de 2e verdieping (second floor)).

Geplaatst:

Tuinslang of hoge drukspuit misschien?? Heb je een glazenwasser... die doen t ook vaak

Geplaatst:

Ja, met eerste verdiep wordt normaal hetzelfde bedoeld hier,  begane grond wordt wel meestal gelijkvloers genoemd.

De vervuiling hangt af van de omgeving waar je woont, type materiaal wat voor de zonnepanelen is gebruikt (eventueel coating), hellingsgraad panelen,...

Het meeste vuil stapelt zich op gedurende een lange droge periode, om dan bij regen weer grotendeels afgespoeld te worden.

Ik vond er 2 verwijzingen naar: 

https://www.mijnenergie.be/blog/zonnepanelen-reinigen-nuttig-of-niet/

verlies tussen 2% en 20%

en een wat uitgebreider rapport :

https://publications.tno.nl/publication/34612117/I7ULsW/2003-DEG-R0011.pdf

verlies tussen 3 en 7% (ging maar over 1 jaar, dus conclusies over vervuiling meerder jaren kunnen niet gemaakt worden)

@acpronk, ik moet mijn woorden terugnemen, als de vervuiling zich lineair zou opbouwen (wat echter niet is en in schokken gebeurt, maar ook dan) is het beste moment volgens het rapport het voorjaar om eenmalig per jaar te reinigen en is April zoals je aangaf een goede keuze. In niet alle gevallen is het blijkbaar ook rendabel om te laten kuisen : hangt van gemiddelde vervuiling, kostprijs reinigen en prijs kWh.

Een goede indicatie voor vuilopbouw over een langere termijn wat niet door de regen wordt afgespoeld is bv je dakraam, ziet dat vuil dan waarschijnlijk je zonnepanelen ook. Maar bv ook met de zandregen onlangs, als je amper door het raam van je auto kan kijken, komt er ook niet veel licht door op je zonnepanelen, als het dan een hele tijd nadien niet regent om het weg te spoelen verlies je ook wat op korte termijn.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Wij maken de zonnepanelen niet schoon. Er is ons verteld dat er een coating op zit, die beschadigd kan raken door harde borstels, zand er overheen schrobben, dat soort dingen.

Ze liggen er nu drie jaar, stof en vogelpoep regent er altijd wel weer af. Op een mooie zonnige dag produceren we met onze tien panelen ruim 20 kW. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Oké, als je het dan toch wilt hebben over de langste of de dikste; wie heeft hier ook zo'n dikke courgette bloem, huh?

IMG_20220722_120552461_BURST000_COVER.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Zo dan... een toppertje hoor!

Geplaatst:

Jammer dat niemand een antwoord weet over de schimmel op de steeltjes van mijn appels... nou ja... we gaan zien hoe t afloopt...😏

Geplaatst:

Echt wel! 😄

Geplaatst:

@woldistel, we hebben een topic waarin je welk record dan ook in kunt plaatsen. Even opzoeken en gevonden.

Geplaatst:

Als ie er morgen nog is, zal ik even een meetlint naast houden 😄

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.