Geplaatst: 11 maart 20232 j Maar ik ga niet naar de MTFD. (ok, en ik ga het nu toch zeggen. Mijn brein leest dit elke keer als modderfokkerdag, maar dan net anders 🤭) Ik kan vast wel iets kwijt aan mijn mede-volkstuinders, maar dan moet ik ze dus eerst weer opkweken tot redelijk gevormde plantjes. Kost moeite en ruimte die ik niet heb. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 11 maart 20232 j Misschien andere mede forum gebruikers in de buurt die belangstelling hebben, weet niet in welke omgeving je zit?
Geplaatst: 12 april 20232 j vraagt Lie zich af: 12 april 20232 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 juni 20232 j Pillion, niet gefotoshopped. Nooit eerder zo blauwe planten gezien!! Bordeause pap ?? 24 juni 20232 j aangepast door Amrutten
Geplaatst: 18 augustus 20232 j Een klein tomaten verhaal: vandaag kregen we bezoek uit Frankrijk, de man afkomstig uit Uruguay spreekt geen woord Nederlands of Engels. De vrouw werkt voor een Nederlandse varkensboer in Fr. Onze grote tuinvriend Ghislain uit Fr had aan hen voor mij en Lie een mooi kistje vol met tomaten, pepers, courgettes en mirabellen meegegeven, een schat aan groentes en een plaatje om te zien begreep ik. onze vrienden sliepen de afgelopen dagen in een huis van een collega in Friesland en de oude vader van die collega was veel met ze op stap geweest de laatste dagen om de omgeving te laten zien. Hij had ook zijn moestuin laten zien met allerlei groentes en ook ( helaas nog groene) tomaten. en kwam vanmorgen nog snel aanrijden afscheid nemen met een enorme zak met zeg maar minstens drie kilo grote dikke en lange sperziebonen. Mijn vriend stond bij de kofferbak en bedankte zo goed en kwaad als het ging en liet aan de oude boer het kistje zien, kijk zei hij trots zo zien de tomaten er nu bij ons uit. De boer pakte het kistje aan, zei waarschijnlijk iets van hartelijk bedankt en stapte in zijn auto en reed weg. Onze vriend, verlegen in de taal probeerde nog wat te zeggen maar dat wordt niet echt begrepen. Haha daar ging mijn kistje. Gelukkig had ik al heerlijke tomaten van Jorieke gehad deze week dus erg triest ben ik er niet van en ik moet vooral erg lachen om het beteuterde gezicht van onze vriend die het nauwelijks durfde te vertellen. 18 augustus 20232 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 augustus 20232 j Och die arme vrienden hahaha. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 2 september 20232 j Ik heb volle (digitale) spaarkaarten voor een 2e kaartje gratis voor vele uitjes, via AH. Die kan ik delen via de app, maak ik er iemand blij mee hier....? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 4 september 20232 j Ik stuur een link via PB. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 8 oktober 20232 j Stel, je wilt graag naar de MTDF. En stel, je woningbouwvereniging bedenkt dat uitgerekend die week voor en na de MTFD een goede week is om je keuken te verbouwen. Dan krijg je zoiets 😂😂😂 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober 20232 j Nou, dat had je dan wel even wat beter kunnen afspreken met de woningbouwvereniging 🤨 Maar, over een paar weken is alles weer voorbij en staat alles weer op zijn plek én heb je zowel nieuwe zaden en plantjes enzo én een nieuwe keuken! Woepie! Wij hebben ooit eens drie weken zonder douche gezeten, omdat onze muren eerst goed uitgevlakt moesten worden en dat materiaal moest eerst besteld worden. Gelukkig was het een hele warme september dus ik "douchte" in een plastic constructie aan de pergola in de tuin met emmers warm water. En lief ging douchen bij zijn moeder in het dorp waar hij werkt. Het geeft altijd wel een enorme bende als de wbv besluit om een stukje van het huis te renoveren 😄 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 8 oktober 20232 j Ha, we hadden niet zoveel keus. De planning was er al voor de datum van de MTFD kwam. En ach. Maar ik vergeet altijd weer dat ik dagen zoet ben met alles uitzoeken, vooral omdat dat vaak het moment is dat ik dan de rest van mijn zaadjes ook maar weer es uitzoek als toch alles al overhoop ligt. Kost wel veel tijd omdat ik sinds vorige seizoen een systeem heb de zaadjes op zaaiperiode te markeren en per groep op te bergen - en dat dus per zakje moet doen. Maar het scheelt uiteindelijk enorm! Dit seizoen had ik voor het eerst niet dat ik eindeloos te laat was met van alles omdat ik het overzicht kwijt raakte. En wist ik daadwerkelijk wat ik had in plaats van in chaos te verdrinken. Dus ik wil dit graag volhouden. Dan maar wat meer tijd besteden. Het loont. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 24 oktober 20232 j 17 uren geleden, Arja zei: droogde vandaag voor geen meter buiten En binnen ook niet. Even over de was. Zonder droger krijgen wij van de winter nog problemen met de was drogen..het droogde niet buiten en ook niet binnen. Hoe doen jullie dat met dit weer? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 oktober 20232 j Ik hang het altijd binnen...? Droogt gewoon goed...? Ja hele dikke vesten zijn wat lastiger, zeker bij de kraag enzo. Hang ik die beneden in de warme woonkamer De rest droogt in de (grote) badkamer. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 oktober 20232 j Hier hangen we de was op in de rommel kamer, onverwamt in de winter dan duurd het ook langer, nu al ongeveer al een dag. Als het echt koud wordt gebruiken we dan ook de droger. Maar dan meer voor beddengoed en handoeken, de kleding hangen we wel op. Bah druilerige dag buien, had gehoopt nog wat pepers op te ruimen buiten. Wordt tijd: Hangt nog genoeg om te oogsten, andere kant van terras nog zo'n aantal staan.
Geplaatst: 24 oktober 20232 j Ik droog zoveel mogelijk buiten, ben veel thuis dus mik met de was op droge dagen met wind en/of zon. Gisteren had ik dus misgegokt. Als ik toch moet wassen terwijl het geen droogweer is, gebruik ik de droger voor alles wat daar tegen kan, de rest hang ik op een droogrek.
Geplaatst: 24 oktober 20232 j 2 uren geleden, Jorieke123 zei: altijd binnen 1 uur terug, rorror zei: we de was op in de rommel kamer Ja dat is wat ik nu doe. En het moet binnen een dag droog zijn maar dat is het toch niet helemaal. Als het te lang hangt gaat het meuren met een naar luchie, en het kamertje ( is eigenlijk het burootje) wordt er volgens mij niet beter op. Ik gebruik geen wasverzachter oid. Enfin, misschien dan toch maar de verwarming aan daar kijken of het dan wel in een dag droogt. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 oktober 20232 j 6 minuten geleden, appelvrouw zei: meuren met een naar luchie www.apartmenttherapy.com/essential-oils-for-laundry-37290370 Drupjes lekkere olie in je wasmiddel doen! In mijn boek staat dat je geen munt of citrus moet doen, dat kan je wasmachine aantasten. Maar op die site staan die er dan wel weer tussen. Nou ja... We gaan wel wat off-topic nu natuurlijk, misschien gooi ik alles even naar de babbeltuin. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 oktober 20232 j Zolder. Daar woont de verwarmingsketel ook. Een losse centrifuge haalt ook nog behoorlijk wat water uit je wasgoed, dus dan sneller droog. En ruim ophangen en zorgen voor voldoende verluchting. Als het echt langzaam droogt, gaat het in het trapgat (warme luchtstroom van beneden naar boven) of over de verwarming. Helpt dan ook een beetje tegen te droge lucht in de woonkamer. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 24 oktober 20232 j Doe maar naar de babbeltuin! Ja dat ruim ophangen is dus even een probleem hier. Een tweede x centrifugeren is een idee. En wat druppels etherische olie ook maar ik weet niet of dat helpt als de was langer hangt dan een dag. Geen zolder, geen trapgat, wel een brede gang maar daar staat al een groot rek met kleding die dan weer vochtiger wordt🤔 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 oktober 20232 j Eh... ik bedenk gewoon maar wat mee.... De tweede x centrifugeren eventueel met wat grote droge handdoeken doen? Dan nemen die wat meer vocht op zodat de rest van de was misschien wat sneller droogt?
Geplaatst: 26 oktober 20232 j Leuk bedacht Erny maar het zijn toevallig juist die dikke handdoeken, onder andere, die slecht drogen😜. Dan schiet het niet op. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.