Geplaatst: 2 november 201312 j Ja, lekker ding ( dat fornuis )Bij ons in Fr. is het anders wel écht andersom. Warm plafond, kouwe kont. Tsss. Ik heb het swinters es gemeten. Zelfde fornuis, ook tegels op cement. Aan het plafond 26 gr. !! En op stoelzittinghoogte 6 gr. !!. Romantiek van de kouwe grond ofzo was dat. Men, wat heb ik daar een hekel aan zeg, aan die rotkou. En vocht !! Mopper mopper. Je kleed je er dan wel op ( en ik zit dan ook op een deken op de stoel enzo ) maar je moet het maar lekker vinden. We slapen boven de keuken. Net vorstvrij te houden ( of net niet )
Geplaatst: 3 november 201312 j Wooow gaaf zn fornuis, helaas geen plaats voor Zit nu pas de herhaling van eigen huis en tuin te kijken dat ik vanmorgen heb opgenomen, van de week maar even bij vreeken langs om te kijken of hij nog een Amerikaanse bosbes heb staan.
Geplaatst: 3 november 201312 j Jaren 1980 had ik ook zo'n fornuis, deed er alles op, zelfs een grote ketel met wasgoed kreeg 'ie op temperatuur. De bovenplaat werd weleens roodgloeiend. Maar echt leuk, dit. A way of life, en wat voor één!
Geplaatst: 3 november 201312 j jee piroska wat een mooi ding!!!! doet me denken aan het kolenfornuis wat we op het schip hadden...pure nostalgie! ik ruik zo weer de kachelpoets en zie ons kaaskorstjes bakken op de hoek ervan...heerlijk!tja.....of die kachelpoets dat nou zo lekker maakte er zaten ook diverse ringen in de opening weet ik nog wel......greetje zwelgt alweer in oude vervlogen jaren Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 3 november 201312 j Hahahahah kaaskorstjes met appelpoets!Bah! Ik vind het een mooi fornuis Piroska.Ik heb op vakantie in Zweden eens op een dergelijk fornuis gekookt. Leuk romantisch, nostalgisch. Maar ook reuze onpraktisch, omdat je de temperatuur niet goed kunt regelen. Dan moest ik pannen half erop zetten, deksel erop, deksel er weer af, een hoop gedoe. Het leek me bijzonder onhandig voor dagelijks gebruik. Want voor veel van de gerechten die ik maak, wordt hij veel te heet.Hoe doe jij dat?En hoe kook je 7 maanden per jaar buiten? Regent of waait het bij jullie 7 maanden lang niet?
Geplaatst: 3 november 201312 j Ik heb eindelijk een wonderschone kitchenaid. Ook zo'n aanwinst voor je keuken waar je eerst 15 jaar van droomt eer je 'm hebt. Oh, en:Diana heeft haar nieuwe zadenlijsten online! Jahoeee! Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 4 november 201312 j Ik heb op vakantie in Zweden eens op een dergelijk fornuis gekookt. Leuk romantisch, nostalgisch. Maar ook reuze onpraktisch, omdat je de temperatuur niet goed kunt regelen. Dan moest ik pannen half erop zetten, deksel erop, deksel er weer af, een hoop gedoe. Het leek me bijzonder onhandig voor dagelijks gebruik. Want voor veel van de gerechten die ik maak, wordt hij veel te heet.Hoe doe jij dat? Is, denk ik , vind ik , toch een kwestie van gewenning. Té heet kan die worden ja, maar is allemaal te regelen, en met ervaring met het ding goed te doen. Kwestie van aanvoelen. Heb toen wel voor het eerst een oventhermometer gekocht, om bij bakken op de goede temeratuur te komen, Dat inschatten is wel lastig vind ik. Maar bij ons is de hittestroom alle kanten op te sturen en te temperen / op te voeren. Echt wel goed kook-ding hoor. Ik deed er álles mee. Super voor sudderzaken ook trouwens.
Geplaatst: 4 november 201312 j Oké misschien had ik dan wel gewoon nog niet goed door hoe je dat ding precies moest gebruiken.Aangezien de buren er ook aan te pas hadden moeten komen om hem aan te krijgen, is dat best een logische optie.
Geplaatst: 5 november 201312 j Ik kook er ook graag op. Je moet wel even weten wanneer je kunt gaan koken nadat je hem hebt aangestoken. Bij mij is de ene plaat heet, de andere minder heet. En er zit een oventje in. Echt ideaal. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 5 november 201312 j Ik vind het een prachtig ding maar ik zou er absoluut niks mee kunnen Ben veel te gewend aan koken op gas, veel beter afstelbaar. Vind electrisch of inductie koken ook echt ondoenlijk!
Geplaatst: 7 november 201312 j ik schreef bij de wedstrijdbonen dat mijn scheepslading niet zo groot was......vond het volgende plaatje via het binnenvaartforum:oogst in noord-holland, varend op het noordzeekanaal....http://collections.lib.uwm.edu/cdm/ref/collection/agseurope/id/2300/rec/31 Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 8 november 201312 j Gister 100 aardbeienplanten gratis gekregen, ras elsanta, wachtbedplant middel, er werden er honderduizenden weggegooid, is jammer maar ze zijn onverkoopbaar, ach bij mij groeien ze wel. Omdat het kan.
Geplaatst: 8 november 201312 j Hahahahah kaaskorstjes met appelpoets!Bah! Ik vind het een mooi fornuis Piroska.Ik heb op vakantie in Zweden eens op een dergelijk fornuis gekookt. Leuk romantisch, nostalgisch. Maar ook reuze onpraktisch, omdat je de temperatuur niet goed kunt regelen. Dan moest ik pannen half erop zetten, deksel erop, deksel er weer af, een hoop gedoe. Het leek me bijzonder onhandig voor dagelijks gebruik. Want voor veel van de gerechten die ik maak, wordt hij veel te heet.Hoe doe jij dat?En hoe kook je 7 maanden per jaar buiten? Regent of waait het bij jullie 7 maanden lang niet? Bij dit fornuis zit de stookkamer helemaal rechts, daarboven is het heel heet, in het midden iets minder en links is het gewoon warm. Je schuift de pannen dus af en toe op als dat nodig is, niet heel ingewikkeld. Uh ja, hier regent en waait het inderdaad 7 maanden lang niet. Dit jaar in juni 2 weken regen gehad en verder heel af en toe een buitje, 1x per maand ofzo.. Wind is hier ook nauwelijks. En anders hebben we nog een afkap, daar kan je ook onder koken in nood.
Geplaatst: 9 november 201312 j Veel planten met phytoftra en zitten volgens mij al te lang in de koelcel Omdat het kan.
Geplaatst: 9 november 201312 j Fytoftora op aardbeienplanten in een koelcel, dat lijkt me niet zo waarschijnlijk Bedoel je niet "schimmelaantasting"???.....grote kans dat het dan meeldauw o.i.d. is. Of een andere schimmel die niet echt schadelijk is voor planten als ze weer onder betere condities aan de groei gaan.Onverkoopbaar inderdaad. Voor jou een goede kans, Guus, om toch een aantal gezonde planten over te houden. Kans dat ze er na de winter helemaal door groeien. Maar hou het ook wat in de gaten, haal echt kwijnende en zieke planten weg voor ze gaan bloeien en vruchten vormen, om tegenvallers en verspreiding in je tuin te voorkomen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 10 november 201312 j Nee hoor echt phytoftra, zat er al in toenze de koelcel ingingen. Omdat het kan.
Geplaatst: 10 november 201312 j Ja ik zag t ook. Stond ervan te kijken!! Zie hier medeforummers; nu leren we van onze Guus nieuwe feiten http://www.fragariaholland.nl/publicaties/belg-fruitrev_phytophthora.pdf
Geplaatst: 11 november 201312 j Dat er vele soorten fytoftora bestaan wist ik. Ook een soort als "stengelrot" bij aardbeien voorkomt. (Dat is dus geen "aardappelziekte"- fytoftora). Alleen leek het me wat onwaarschijnlijk dat ze in koelcellen zou ontstaan... Maar Guus zal het zelf het beste weten. Blijkbaar is Elsanta (ras ken ik niet echt) er ook gevoelig voor en zat het er al in voordat het in koelcellen werd opgeslagen. Trouwens wel een interessant artikeltje in de link van jou, Geedee! Bedankt. Ben ook wel benieuwd wat er in dat instructieve artikel precies bedoeld wordt met "koelcelschade"? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 11 november 201312 j Volgens Guus zat het er al in toen ze de koelcel ingingen, dus is er ook niet ontstaan. Ja mooi artikeltje.....ik onthoud er vast weer niks van ....mn harde schijf is vol 11 november 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 11 november 201312 j nou dan weer iets geheel on-moestuin-achtigs (mag toch hier??) Ik heb zojuist kaartjes gekocht voor een concert van Gogol Bordello in Wenen op 23 November, het is maar 285 km rijden van hier en dan zouden we voor het eerst dit jaar er echt even samen uit zijn, weg van de tuin en de slakken en de zeurkippen en de poephonden en de piepkatten en en en... Ik verheug mij er nu al op!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.