Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Misschien als men hier ook de Sint en Piet in mijn lievelingskleuren Paars en Zwart liet rondlopen zou ik misschien geneigd zijn ook een beetje mee te doen...

Geplaatst:

paars is ook de kleur van een bisschop toch? of is dat alleen met de paas?

mijn katholieke geheugen is niet zo goed meer

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

ja, paars=altijd de kleur van een bisschop

maar niet van de Sint, die is meestal rood = eigenlijk de kleur van een kardinaal

(het woord eigenlijk is heel katholiek denk ik, ik wil écht (niet eigenlijk) niemand op het hart trappen maar... een voorbeeld: ...een gelovige vraagt in 1943 aan de pastoor of hij een buitengewoon naar lid van de bezetter mag omleggen...waarop de pastoor antwoordt: "eigenlijk niet" )

Geplaatst:

vadertje Roe ( Père Foutard).....

hoelang bestaat die al jet?

want zit me net eens af te vragen hoe oud is ons sinterklaasfeest al......

zuidnederland was vroeger natuurlijk wel van de fransen tot....?

1811 nog wel iig!

Geplaatst:

In mijn herinnering is rood de kleur van de liefde, het vuur en het lijden ( Pinksteren )

Paars de Advent, en is de kleur van inkeer en hoop, maar wordt volgens mij ook ingezet bij uitvaartmissen.

Weet eigenlijk niet of de kleuren gebonden zijn aan het ambt.

Ooit was ik een lieve misdienaar ( nu een ongelovige en dus ook niet meer kerks, mja. sommige dingen blijven je bij he ? )

Geplaatst:

Vannacht om 1 kwam Saint Nicolaas nog langs ... toen wij uiteindelijk wakker waren en de lange weg naar de voordeur hadden afgelegd was de Sint al gevlogen..verder was de nacht heel erg rustig

Zijn jullie als BabyBoomer ook wel eens aangesproken door jongeren ivm onze vermeende rijkdom, en het leegeten van de pensioenpotten?

Lees dit ondersteunende artikel maar eens...vol met argumenten om terug te slaan

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3555830/2013/12/04/Jongeren-krijgen-het-net-zo-goed-als-babyboomers.dhtml

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ben een beetje van slag door het overlijden van Nelson Mandela Ik was in de hoop dat hij eeuwig leven had.

Zit al een uur achter mijn computer te lezen en af en toe een traan weg te knipperen.

Geplaatst:
het hele verhaal achter het sinterklaasfeest

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaasfeest

Das nog lang niet het hele verhaal

Vroeger was sinterklaas in het geheel geen pretje. Sinterklaas was vroeger ook zwarte piet en sinterklaas in 1. Hij werd vooral ingezet als boeman, in plaats van als goedheiligman. En hij liep op klompen. Overal ter wereld worden 5 of 6 december vergelijkbare feesten gevierd. Veel van die feesten gaan er een stuk minder gezellig aan toe dan hier, en het is dus ook lang niet overal een kinderfeest. Het heeft wel gemeen dat er overal gezichten zwart worden geschminked. Hoogstwaarschijnlijk komt dat voort uit het vermommen en het duivelse, nog van ver voor het christendom (daarom is zwarte piet dus ook geen neger - al hebben we dat er later wel een beetje van gemaakt, omdat we dat liever vonden staan!).

Hier een beschrijving van een Gronings sinterklaas"feest" uit 1780:

“Eens bragt ik, met myne zuster, naar oudere gewoonte, op een Sint Niklaas avond een schotel by onze Grootmoeder. Wat gebeurt? Nauwelyks waren wy in den woonkelder, welke eenige trappen diep in den grond is, gezeeten, of daar wierd een geraas, als van iemand welke zeer zwaar stapt, boven in het voorhuis gehoord. – Dat geraas naderde meer en meer – Daar kwam iets klos, klos, klos met een verward gerinkel, als van yseren ketenen, en een angstig gebrom de trappen afstommelen. Nog heden ril ik er van. Eindelyk wy allen zagen verwonderd naar de deur en nu trad er iets in, dat meer de gedaante had van een monsterdier dan van een mensch. Het spook, beter weet ik het niet te noemen, had zoo veel wy zien konden eene koehuid omgeslagen, zoodat de hoornen vlak boven het gezicht kwamen, dat achter een yselyke scherbilskop of mombakkes verborgen was, en de staart kronkelde achter aan. ’t Geklos van de zwaare houten klompen, welke hetzelve om de voeten droeg, gevoegd by het gerinkel der ketenen, om het midden geslagen en op den grond sleepende, alles saam genomen gaf zulk een vreeslyk geraas en aanzien, als ik voor of na nimmer weer gezien heb. Hooren en zien verging ons allen. Het ondier ging langs den muur het vertrek rond, trad toen by de tafel in ’t licht, en vroeg met een holle stem: Zyn hier ook stoute kinderen? – Wy kleinen gaven een gil en vielen meer dood dan leevendig, mag ik wel zeggen, onze moeder en Grootmoeder op den schoot, die beiden, evenals wy, ook doodlyk ontsteld waren. Het monster vertrok gelyk het gekoomen was en dit had, om kort te gaan, ten gevolge, dat wy dien nacht geen ogenblik rust hadden. De eerstvolgenden waren niet veel beter en van toen af hebben wy, als kinderen, nimmer weer alleen durven slaapen. Veele jaren bleef ons, als wy aan dat geval dachten, een benaauwde beklemdheid by, en nu nog, zoo als ik reeds zeide, kan ik er koud van worden.”

*Edit: oh en hier was de mantel vroeger ook paars:

winschoter-courant-6-december-1895-sinterklaas-winschoten.jpg?w=590

Geplaatst:

Aaah dus die film " de Sint" is dus eigenlijk een beetje op de waarheid gebaseerd, althans gedeeltelijk n gelukkig niet zo gruwelijk brrr wat een film.

Geplaatst:

Ik vond m wel geestig.

Geplaatst:

*Edit: oh en hier was de mantel vroeger ook paars:

uhm, purper kan ook rood betekenen, je hebt purperrood en purperblauw = paars

Geplaatst:

Ja klopt, maar toch altijd wel donker met een zweem paars. Tis geen brandweerrood iig!

Geplaatst:

Mijn cavia heeft het goed gedaan op de kleindieren tentoonstelling ze heeft een F gekregen.

Het was de eerste keer dat ze mee deed

Geplaatst:

voor de cavia dan,hé!

Geplaatst:

Zonet was ik op een kerstmarktje..daar was een slager, tenminste, een vrouw die varkensvlees verwerkt tot charcuterie. Gelukkig heb ik haar adres..ze komt uit Bastogne, daar rijden we regelmatig langs..want: Ze heeft de lekkerste rauwe gerookte ham die ik ooit heb gegeten..geweldige structuur,,fluweelzacht en vol van smaak..mmm.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

lekker jet...

maak ons maar lekker......

Geplaatst:

@ Greetje

In de kerkstraat in Arnhem zit slagerij Evers (jeweetwel, zo'n ouderwetsche) en die maakt ook ontieglijk lekkere huischgerookte ham.

Is ook niet om de hoek maar een stuk dichterbij dan la douce France...

Geplaatst:

Ik vind Serano nog steeds de lekkerste ham.

Geplaatst:

@jizkaja...

bedankt voor de tip!

mijn hulp gaat regelmatig naar Arnhem!!

Geplaatst:

Even complimenten voor de man die bij de metro ergens in Amsterdam stond! Eerste keertje trein in zo'n 12 jaar.. Dus geen idee hoe alles werkte zegmaar. En als mensen uit je klas dan beweren dat je de metro wel in kan met je NS dagretour.. Tsja, dan zal het wel zo zijn. Tot dat bij de uitgang wél alle poortjes dicht stonden. Shit! Snel achter iemand aan door t poortje en misschien gepakt worden of eerlijk melden dat je een probleempje hebt, met alsnog het risico op boete of iets?

En dus complimenten.. Dat zo'n man van dat vervoersbedrijf eerlijk aanspreken er gewoon toe leidde dat ik door de poortjes kon i.p.v. boete of alsnog betalen. Toppie!

Geplaatst:

Weet niet waar ik anders mijn verhaaltje kwijt kan, dus maar hier zo belangrijk is het per slot van regel ook al weer niet:

Ik heb vanmiddag taarten gemaakt van gesmolten reuzel (bij de slager vandaan ) en er allerlei zaadjes en nootjes

doorgedaan , en dat in een oude puddingvorm die ik nooit gebruik gegoten . In de kelder mocht het allemaal afkoelen en stollen.

Enkele uren later is de natte notenprut een prachtige vogeltaart geworden en ik ben zo blij dat het gelukt is !!!!

Het is wellicht nog niet nodig dat zij bijgevoerd worden , maar ik vind het wel zo aardig om ze te helpen.Het ziet er zo

mooi uit !! Vanmiddag heb ik ook al een appelding opgehangen :stuk hout met gat erin, en in

het midden een ijzeren staaf waar je een appel aan kan hangen , ik ben benieuwd.

Sorry het is een verhaaltje van niks maar ik wou even mijn vreugde kwijt

Geplaatst:

Er is zelfs een topic over he ? Vogel- voeder- doe het zelven ( taarten enzo , een mens verzint wat )

Zelf even zoeken. In ieder geval bij hoofdonderwerp: ' doe het zelf '

Geplaatst:

Volgens de vogelstichting mogen vogels het hele jaar door gevoerd worden dit omdat hun habitat zo drastische verdrongen word door bouw, dus blijven voeren, alleen oppassen wat je voer als er jonge vogeltjes geboren worden pinda's zijn dan heel erg taboe

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.