Geplaatst: 18 april 201510 j oh hier is het weer ook heerlijk! hoewel het nog iets warmer mocht - de jas kan nog niet uit of je moet een dikke trui dragen - maar zolang de zon schijnt ben ik al blij! Fiets met zulk weer elke ochtend een rondje langs het kanaal met de hond. Het is daar deze tijd van het jaar zó onwijs druk met vogels, heerlijk! Ik hoor echt de vreemdste geluiden. Ik ben totaal geen vogelkenner maar tegenwoordig blijf ik als ik een onbekende zang hoor vaak doodstil staan, al turend in de bomen. Nu ze nog niet vol in blad staan gaat dat nog. En soms word ik dan beloond doordat een vogeltje zich stilletjes aan mij toont. Natuurlijk zie ik er koolmeesjes, pimpelmeesjes, mussen, merels etc. maar gister zag ik ook 2 boomleeuweriken, een kwikstaartje en een (volgens mij) winterkoninkje. Zo leuk! Ik moet echt uitkijken, ik word bijkans nog een vogelaar zo
Geplaatst: 19 april 201510 j Bij de AH verkopen ze prachtige grote aardbeienplanten. Voor € 5,99. (niet gekocht hoor, vond het een beetje duur) maar ik was nieuwsgierig wat voor soort het is, dus ik keek op het kaartje. Stond daar op: Fragaria aardbei Toen ik op de achterkant van het kaartje keek bleek het om de Elsanta te gaan
Geplaatst: 19 april 201510 j Al de truuken van de foor zijn goed om te verkopen hé. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 19 april 201510 j Bij de AH verkopen ze prachtige grote aardbeienplanten. Voor € 5,99. (niet gekocht hoor, vond het een beetje duur) maar ik was nieuwsgierig wat voor soort het is, dus ik keek op het kaartje. Stond daar op: Fragaria aardbei Toen ik op de achterkant van het kaartje keek bleek het om de Elsanta te gaanStond er gelukkig toch nog iets op, vaak staat er niks ras op bij winkels (ook zo als ze druivelaars verkopen). Beetje irritant voor "ons" maar waarschijnlijk niet voor de impuls kopers die amper/niet tuinieren. Al vind ik het irritante dat er in tuin centra vaak geen prijs bij het plantje staat. 19 april 201510 j aangepast door Gast
Geplaatst: 19 april 201510 j Eerlijk GeertLaurent? Voordat ik op dit forum terecht kwam dacht ik ook een aardbei is een aardbei en wist niet dat er verschillende rassen zijn.Ik heb zoveel geleerd van dit forum. Geen prijs, ook zo irritant inderdaad.
Geplaatst: 19 april 201510 j Het vermelden van de prijs is (in België) nochtans verplicht. http://www.test-aankoop.be/familie-prive/nc/dossier/prijs-te-betalen-in-winkel moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit
Geplaatst: 19 april 201510 j Prachtig groot die aardbeiplanten van de appie. Mn moeder heeft er ook elk jaar één staan. Vorig jaar kwam ie na dienst bij mij in de moestuin wonen... En bleek bij het uit de pot halen dat het zeker zéven aparte plantjes waren!!
Geplaatst: 19 april 201510 j @erny: hahahaa leuke verrassing dan! Wij hebben hier 2 soorten staan, sommige gekocht als plantje en andere als zaailing?, waren wortels in een zakje met enkele kleine bladsteeltjes. Bij een supermarkt zou ik zo nooit wat meenemen, tenzij het de aldi of lidl is. De rest is toch allemaal te duur. Ik ben echt heel verbaasd over de kwaliteit van de grond hier. Het is zware kleigrond maar zo goed als alles wat ik er tot nu toe heb ingezet groeit als een tierelier. Ik heb vorige week een beetje compost (uit de winkel) bij de fruitstruiken gedaan en dat heeft ze goed gedaan. Al waren ze voor de compost ook al ontploft . Sla doet het ook super. Alleen dat foto dagboekje bijhouden op het forum gaat nog niet zo super, maak wel telkens foto's maar vergeet ze te plaatsen. “When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”
Geplaatst: 19 april 201510 j Dan valt de prijs inderdaad nog mee Leuk Lyftrynne dat alles het zo goed doet. Ik verbaas me er ook wel over hoe hard alles momenteel groeit.
Geplaatst: 19 april 201510 j Paar bloempotjes (gratis) mee kunnen nemen bij m'n werk... Dhalia's d'r in en nog wat violen er boven op voor nu, en dan wordt het stenen hok (=achtertuin) van oma ook weer iets vrolijker > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 19 april 201510 j Gelukzak ziet er nog mooi uit ook met die terracotta look. Net terug van een verjaardagsfeest, leuk om zien/horen hoeveel niet moestuinders van de schoonfamilie toch 'mijn' tuinprogramma volgen op tv. Nu ben ik wel niet in de tuin geraakt om de erwten zaailingen water te geven. Vrees dat het een groot stuk herzaaien wordt.
Geplaatst: 1 mei 201510 j Weet iemand hier misschien een plek waar ik een plastic tomatenkastje zou kunnen kopen. Ik had de aanbieding van de Aldi gemist en nu vind ik alleen plastic kastjes die maar 1.90m-2m hoog zijn. Ik las dat tomaten makkelijk 3m kunnen worden dus mij leek me dan een hoger kastje veel beter . Ik heb 4 tomaten platen, 3 cherry tomaten en 1 paprika die daar in komen te staan. Ik dacht ik stel mijn vraag even hier zodat ik niet een nieuw topic hoef te openen. “When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”
Geplaatst: 1 mei 201510 j Nee, dat weet ik niet. Maar als je niets kunt vinden, kun je lange electriciteitsbuizen gebruiken, die rond buigen en daar plastic over doen. Helemaal, of alleen een dakje. Eventueel bind je de buizen onderaan aan houten paaltjes of dikke stokken vast.
Geplaatst: 1 mei 201510 j Weet iemand hier misschien een plek waar ik een plastic tomatenkastje zou kunnen kopen. Ik had de aanbieding van de Aldi gemist en nu vind ik alleen plastic kastjes die maar 1.90m-2m hoog zijn. Ik las dat tomaten makkelijk 3m kunnen worden dus mij leek me dan een hoger kastje veel beter . Ik heb 4 tomaten platen, 3 cherry tomaten en 1 paprika die daar in komen te staan. Ik dacht ik stel mijn vraag even hier zodat ik niet een nieuw topic hoef te openen. Je kan beter je tomaten toppen, zodat ze zowiezo in je kas passen. Toppen na bv. 5 of 7 trossen. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 1 mei 201510 j Tot 3 meter zou ik ze ook nooit laten gaan, moet je met een lader de moestuin in om te oogsten Vandaag met de kindjes nog wat genoten van het mooie weer in de speeltuin en onderweg naar huis enkele prachtige smeerwortel planten gespot, perfect om in de gier te draaien
Geplaatst: 1 mei 201510 j Ah super, dan volstaat zo''n 1.60m - 2m kas ook wel . Hartelijk dank voor de tips Jane Doe en Kibas, ik zal beide ketens in de gaten houden. Mocht het niet op tijd lukken om zo'n foliekas te vinden, kan ik altijd nog wat in mekaar knutselen met electriciteitsbuizen. @Jasmin: Meteen even opgeschreven in mijn handige info boekje! Hartelijk dank voor de tip! @Geert: Haha ik ben ook nog eens klein van stuk dus met 2m hoge planten zou ik al moeite hebben. Maar ik wist dan ook niet dat je een tomaten het beste kunt aftoppen in plaats van door te laten groeien. “When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”
Geplaatst: 1 mei 201510 j Je kan nog veel meer geintjes met tomaten doen. Je zou de ook zijwaarts kunnen leiden. Dus nog veel lager toppen dan 2 meter, en de zijscheuten horizontaal laten gaan. Mijn man heeft er ook plezier in om ze te 'sterren'. Een soort ster te maken van 1 plant, alles met bamboe onderstut. Maar dat neemt veel ruimte in beslag.Ik ken iemand die ze trouwens gewoon wild hun gang laat gaan over de grond, niks omhoog, niks opbinden. Maar dat is in warm Frankrijk, en in een tuin die daar groot genoeg voor is. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 2 mei 201510 j Of je hebt de luie licht vergeetachtige tuinder die d'r millefleur zaailingen restant onder de appelboom gegooid had (blijkbaar) en de plant pas weer opmerkte toen de appelboom van die rare gele bloesem gaf..op toen al 3m en uiteindelijk ergens eind november dik 5m hoog in de boom het loodje legde na idioot veel tomaten gegeven te hebben! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 2 mei 201510 j Ik ken iemand die ze trouwens gewoon wild hun gang laat gaan over de grond, niks omhoog, niks opbinden. Maar dat is in warm Frankrijk, en in een tuin die daar groot genoeg voor is.van nature is het ook een kruipende plant, maakt dan extra veel wortels aan via die haartjes op de stam. Heb daar ooit is een uiteenzetting van bijgewoond maar is praktisch nogal moeilijk want neemt dan evenveel plaats in als een pompoen... je zou wel in een kas 6 omhoog kunnen binden en daar 1 (de 7 de) plat tussen. Vanavond naar een "vip"feestje/opening van een nieuwe (tuin) meubel winkel en morgen om 5 uur opstaan (uit bed, niet ginder ) om vanaf zonschemering de tuin in te kunnen tot de middag. Nu maar hopen dat dat goedkomt
Geplaatst: 2 mei 201510 j tsja ik heb vorig jaar ook de hele tijd niks aan de tomaten gedaan, en toen hadden ze per ongeluk de hele tuin overgenomen ze deden het overigens uitstekend op die manier!
Geplaatst: 2 mei 201510 j Lees: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2923394/That-s-quite-salad-world-s-largest-tomato-big-just-one-feed-entire-family-goes-sale-Britain.html http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.