Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

pasta + gerookte zalmsnippers + prei + frisse creme

met sla, rucola, mosterd honing sausje

Geplaatst:

Wat eet jij toch lang uit je eigen tuin, ik moet het aankomende seizoen ook maar eens in vriezen, het nadeel daar van vind ik dat het niet zo lekker smaakt als vers, of ik moet het verkeerd doen,en misschien geef ik ook teveel weg

Geplaatst:

We eten meestal met zijn 2-en en hebben ook nog eens 2 vriezers... vandaar. Maar wat je zegt, we delen veel uit aan buurtjes en kinders, krijg je ook een hoop voor terug.

Je hebt gelijk: vers u.e.t. is lekkerder, dat doen we zoveel mogelijk, maar er staan op de tuin nu nog alleen wat pastinaken, aardperen, andijvie, snotsla, savooiekool en boerenkool.

In de vriezers liggen nog knolselder, prei, nz spinazie, rabarber, tuinbonen, capucijners, snijselder, kruiden, tomatenpuree, aardbeien voor de kerst, zwarte bes en wat snijbiet. Dat gaan we samen met de zuurkool en de groentenboer wel redden tot mei

Geplaatst:

Ik ben Roti aan t maken..met aardappelvulling in de pannenkoek, en aardappelen + sperziebonen uit de weck in de saus..het ruikt megagoed!

Ik ga er nog wat eigen zoetzuur of zuur bij eten...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

rode koolplukjes uet in filodeeg, experimentje, rijst, zoetzuur uet, eitje, savooiekool kerrie uet

Geplaatst:

Ik kreeg dit Jamie Oliver recept...

700 gr tomaten (het liefst verschillende soorten)

2 teentjes knoflook

1 grote rode ui

4 eetlepels balsamico azijn

basilicum vers

soep groenten (kan hoeft niet)

creme fraiche

1 pot tomaten bouillon

echte gehaktballetjes erbij (kan hoeft niet)

eerst uitje fruiten in olie

tomaten wassen en in parten snijden

in ovenschaal leggen met knoflook (geperst)

peper en zout eroverheen en scheuten olijfolie

schudden en

dan 20 min in hete oven 200 graden

bij het uitje zout doen of bouillon poeder

balsamico azijn door de uitjes heen roeren en laten inkoken

daarna tomaten uit de oven laten afkoelen, vellen eraf halen en bij de uien doen

dan met staaf mixer

als de tomaten gemalen zijn dan de pot bouillon erbij en laten pruttelen

scheutje olijfolie erbij en gesneden basilicum

als je dan nog wilt, kun je er soep groenten bij doen

dan in kommen lepel creme fraiche erbij

... vandaag via de mail. Uitgeprobeerd, met basilicum en peterselie vers uit de tuin, lekker! De oven hoeft niet zo heet, de tomaten hoeven er niet zo lang in en het pellen van de tomaten heb ik vooraf gedaan na een badje van een minuut in kokend water. Aanrader.

Geplaatst:

Gisteren een pan bruinebonensoep gemaakt voor 2 dagen. De bruine bonen kwamen niet uit eigen tuin, maar de rest (selderijknol, winterpeen, peterselie, uien, prei) wel. Gisteren dus van gegeten en vanavond een makkie, pan opwarmen en happen maar Meteen gisteren ook voor de rest van de week groente meegenomen (boerenkool, bieten, rode kool en voor zaterdag al selderijknollen voor nog maar een keertje hete bliksem). Ik eet me nog steeds ongans van alles wat er van de tuin afkomt en dan heb ik ook nog een hele vriezer vol en een partij zuurkool tot ver in het voorjaar

Geplaatst:

Hoe bewaar jij de selderijknol Erwin?

Ik heb ze in de kas ingegraven, met een dekentje erop, dat gaat prima.

Geplaatst:

Op dit moment staan ze bij mij nog gewoon in de grond, ik heb er nog een stuk of 10 ter grootte van een flinke appel. Je kunt ze een week of wat koel bewaren. En anders zou je ze inderdaad kunnen inkuilen.

Geplaatst:

Heb je dan geen matige vorst gehad? Wij hadden hier - 10 ongeveer. Mijn knollen zijn hier eens bevroren, dat was niet leuk, sindsdien gaan ze de kas in.

Geplaatst:

Vandaag waren het spruitjes, gisteren brocoli, zondag was het salade en zaterdag rode kool.

Morgen savooikool.

We eten nog dagelijks uit de tuin zonder het ingevrorene of gesteriliseerde aan te spreken.

Na de vorst is de andijvie nu toch niet meer bruikbaar geloof ik maar de Nieuw Zeelandse spinazie ziet er nog even groen uit als tevoren, ook de venkel heeft het goed doorstaan.

Zo lang mogelijk vers eten, er zijn ook nog de ramenassen en de worteltjes die in de grond zitten, en knolselder in de serre ingelegd, de savooikool staat in het tuinhuis, doordat er daar ook een diepvriezer staat is het er warmer.

De laatste saladeplanten doen het niet zo goed wegens gebrek aan licht, die fileren teveel.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Knolselderij (uit de zandemmer in de kelder)

Geplaatst:

bvdb bij dwdd: zuurkoolstamp met HM worst (onder het genot van de gezellige blupjes uit pot 2)

(uhm: bordejevoordebuis)

Geplaatst:

@ appelvrouw:

Ja het heeft hier ook een graad of 5 gevroren, maar er lag toen een beetje sneeuw waardoor de vorst niet bij de knollen is gekomen. Meer geluk dan wijsheid moet ik zeggen, ik ben er ook eens een heel stel door vorst verloren. Komende twee weken wordt er zo goed als geen vorst verwacht hier, dus laat ik ze nog even staan.

Geplaatst:

rode boerenkool met vlaamse rundvleesstoof (die kool blijft trouwens wel rood bij het koken)

Geplaatst:

Uiensoep met veel tijm uit eigen kruidentuintje.

Geplaatst:

Pastinaakschotel met gehakt en aardappelpuree.

Geplaatst:

Stamppot knolselderij met het blad van de knol, wortel en knoflook

Geplaatst:

kliekjes waren het...maar lékkere kliekjes, vast een kerstkransje toe

Geplaatst:

De erwtensoep staat op de kachel. Uit eigen tuintje zit er wortels, knolselderij, aardappels, rozemarijn en prei in...

Geplaatst:

Stamppot palmkool (de dief had gelukkig nog wat overgelaten) met een biologische rookworst (niet uit eigen tuin )

Geplaatst:

van de week gegeten

pasinaken/aardappel puree jee wat is dat lekker

en schijfjes pastinaak gecarameliseerd.....jammie !!

het waren nogal knotsen van pastinaken en er zitten er nog wat in de grond dus met kerst eten we.....juist pastinaken

en natuurlijk stoofpeertjes en stoofappetjes, aardappels en wat prij als garnering en nog veeeel meer uit de eigen tuin

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

kaasjeskool met grillworst

Geplaatst:

Gisteravond wei-pannenkoeken met spek. Die dag daarvoor wortelsoep met broodjes.

Die dag dáárvoor een soort van frittata van een restje gekookte aardappels, wat ui, spekjes, en malvablad (-'crispa' Malva verticillata). En lekker wat eieren uiteraard.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.