Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vogelvoertaarten


Missmass

Aanbevolen berichten

@Angela ik weet niet of bakvet nou wel het juiste vet is wat je vogels kunt aanbieden,

dikwijls zit daar veel zout in, en zitten er restjes in van het vlees zelf .

Koop nieuw frituurvet (van die harde blokken ) of reuzel bij de slager , en doe daar

noten pinda's vogelzaad fruit rozijnen in .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door Huub ben ik ook maar eens aan de slag gegaan. Met de "zeepmaakmethode".

750 gram nieuw hard frituurvet + 750 gram vogelstrooivoer (3,75 per 2,5 kilo).

 

Vet gesmolten, zaad toegevoegd. Af laten koelen tot bijna stollen, en met tussenpozen in lagen gestort in een bus (waarom: om te voorkomen dat onderin alleen het vet zit, en bovenin alleen het voer gaat bovendrijven). Na afkoelen de bus opengesneden en plakken gesneden.

Hulpmiddelen: bakpapier, whisky bus (Pringles bus gaat natuurlijk ook).

 

Foto's:

IMG0193k53911387016120.JPG

IMG0196k21641387016123.JPG

IMG0201k66931387016126.JPG

 

Meer praktisch dan mooi. Ik denk niet dat vogels extra aangetrokken worden door tulbandvormen en/of versieringen. Voor een voertafel heb ik ook geen moeite gedaan: een nog niet opgekuisde railingbak voldoet goed genoeg.

En nu maar eens afwachten of ervan gegeten gaat worden, op een balkon, 3 hoog. De gladde kant ligt boven, dus ik ga de snavelpikjes zien.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snijden ging lastiger dan bij zeep, nu geen supergladde snede, zaadjes zitten in de weg. Nog maar 1 plak gedaan. Voor de volgende plakken denk ik een gekarteld broodmes te gaan gebruiken, meer zagen dan snijden, en misschien eerst in heet water verwarmen. Welke snijmethode dan ook: bij een beetje dikke plakken zal het wel lukken. De ruwe snede zal de vogels worst zijn.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Vogels voeren in de buurt van je moesplanten? Begin er niet aan!

 

Een beetje voeren leek me wel leuk. Meer dan een maand geleden ben ik ermee gestopt. Echter: tot de dag van vandaag heb ik meerdere keren per dag bezoek van merels, eksters en houtduiven. Vooral de houtduiven kijken steeds heel verbaasd: "Hier was toch dat gratis lopend buffet?"

 

Ik hoop dat ze het over een maand of drie echt helemaal vergeten zijn. Want dan beginnen mijn aardbeien af te rijpen. Op tientallen aangepikte aardbeien zit ik niet te wachten.

 

(Ik had het moeten weten: vele jaren geleden heb ik een lege bak van een markies verwijderd. Daar zaten duiven op die op mij, op mijn krant of boek, en in mijn bier poepten. Nog vele weken daarna die verbaasde blikken, ze deden zelfs mislukte landingspogingen: "Waar is mijn huisje? ". Zielig? Nou, poep in je bier is ook heel zielig)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is precies waarom ik inderdaad geen vogels voer in mijn tuin Henkg. Helaas hebben de buren eenden in de tuin welke los gevoerd worden en weten de vogels in de buurt dat ook dus heb ik ze alsnog in de buurt van onze tuin.

Ik heb zelf kippen in de tuin nu en ben benieuwd of ik dit soort taarten ook voor de kippen kan maken, weet iemand dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik het weet uit ervaring of zo, maar ik weet bijna zeker dat je ze blij maakt met een taart.

 

Voor de vogels heb ik weleens een taart gemaakt. Een halve dag bezig geweest en dan ontdekken dat ze die ze niet lustten, dus dat doe ik nooit meer. Wel nog steeds dagelijks pindakaas, strooivoer en - gekochte - voederbollen. Gezellig die musjes en mezen, ze richten amper schade aan, hier achter in de huistuin.

 

Op een echte groentetuin/volkstuin zou ik ook geen vogels voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Hahaha ik moet erg lachen om deze laatste negatieve reakties poep in je bier!

Ik denk dat je nu leuk kan voeren tot in februari..als je denkt last te krijgen in je tuin..ik ga er lekker langer mee door, want het aantrekken van vogels en daardoor meer nesten krijgen heeft mij heel wat positievere zaken ( het eten van bv duizenden rupsen in het voorjaar) opgeleverd.

Op mijn nw blog ( zie hieronder) ook een oude post over vogelvoertaarten geplaatst en een link hierheen.

(voor kippen zou ik trouwens geen taart maken, ze zullen het blok vet met zaden meteen opvreten/opentrekken/ruïneren...en teveel vet in een keer binnen krijgen)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ben ik eigenlijk niet zo van het taarten kopen voor de vogels, het zal de leeftijd zijn dat ik me er tóch aan over gaf

 

Vraagje. Reeds meerdere pogingen achter de rug, maar bij mij wordt elke taart of vetbol-achtig ding welke ik ophang binnen no-time gesloopt door de grotere vogels. Met name kauwen, eksters, gaaien en de grote parkieten, zijn er als de kippen bij om het ding te slopen en een kwartier later is alles al weg.

 

Hoe krijg ik het voor elkaar de taart/ het hart/ de bol zó op te hangen, aan te bieden, dat de kleinere vogels er wat aan hebben ( kleine vogeltjes, zangvogels etc. zát hier ) en niet alles binnen het kwartier al verdwenen is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zoiets inderdaad ook voor die potten met voer. De eksters trokken de potten gewoon uit die oude waardoor er overal scherven lagen. Niet handig dus. Nu gaat het wel goed, de kleine vogels kunnen er prima bij en de grote mogen het doen met het brood wat de buurman aan zijn geiten geeft (die geiten zijn behoorlijk dik en laten het broid toch vaak liggen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een beschermkooitje gebruik ik ook of tegen een paal van een schutting hangen waarbij de vogels alleen eraan kunnen indien ze aan het vetbolletje hangen. In struiken of bomen zijn de kauwen er hier ook soms mee weg, ze pikken het volledig open en kunnen zelfs het vetbolletje omhoog halen met het touwtje waaraan het hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een cilindervormige kooi gemaakt van een restje tuindraad voor vogels die graag op de grond fourageren (roodborstjes, merels, lijsters) - om duiven en eksters te weren. Blijkt ook een goede bescherming tegen katten (kunnen niet recht op de fouragerende vogels springen. Die verlaten de kooi bij onraad langs de andere kant en vliegen weg voor de kat eromheen is geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...