Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nieuw-Zeelandse spinazie uitgedund en kortgeknipt. Afrikaantjes verder opgeruimd. Crosne uitgedund en geoogst. De bodem losgemaakt. Oerprei en egyptische ui gepoot. Goudsbloemzaden te drogen gelegd.

Geplaatst:

Ik heb alles wat in de tijdelijke wintertuin stond er uit geropt, op de klaver, andijvie, framboos, bloemkool, peterselie, fijne bieslook, doorgeschoten sla en eoa sla-achtige zaailing na. De peterselie en bieslook moesten we helemaal kortwieken om alle onkruid er tussenuit te kunnen vissen. Van de smeerwortel hebben we wat kapotte bladeren fijngeknipt en dat door de grond gemengd als compost. Daarna heb ik 2 paadjes aangelegd van tegels en de tuin aan de kant van de buren begrensd met steentjes.

Toen heb ik uit de gemeenschappelijke aardbeituin 12 uitlopers uitgestoken en in onze tuin geplant. Ook heb ik knoflook en ui geplant, en wat zaailingetjes van een slamix ingezet die ik voor de lol binnen apart had gekweekt. Bij de bloemkool hebben we wat tuinturf en tuingrond door de aarde gemengd als voeding en de boel wat aangeaard. Een andijvie hebben we geoogst en als laatste heb ik rucola, winterpostelein en raapsteeltjes gezaaid.

Verder heb ik in de tuin ook nog met een stuk of 6 buren gesocialized en een heleboel groente en klaprooszaad gekregen

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

een rotstuk van ons erf geschoffeld, nl de windsingels. Er wil niks zinnigs groeien, vanwege de boomwortels.

Een schrale troost is dat zelfs onkruid niet diep wortelt, dus kun je de hele troep er met de hand zo uittrekken.

En dan heb je me een eer van je werk !!! toch maar eens kijken wat windsingelbestendige plantjes zijn,

(maagdenpalm ja inderdaad)

De compostbak die ik 14 dagen terug helemaal leeggehaald had zit al weer half vol (maar dat zakt nog wel in )

Geplaatst:

Aardbeien voorzien van plastic voor de komende weken(?), zodat die niet rotten door de regen.

Hopelijk straks (als het droog blijft) nog iets maken voor een aantal bakken met sla, zodat die niet gigantisch veel regen krijgen en de slakken er niet bij kunnen. Combinatie van vliesdoek aan de zijkanten met een bovenkant van plastic, denk ik.

Geplaatst:

Oei, is dat belangrijk? Ik zie dat het weerbericht weinig goeds beloofd inderdaad... Wij hebben net 12 uitlopers losgestoken en in onze wintertuin uitgeplant, gaat dat ook zonder bescherming goed komen? Of misschien even op ruggetjes zetten?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Dat zal wel goed komen zonder bescherming. Eventueel in de winter, als het vriest, ze iets meer bescherming geven (Vliesdoek, doodblad, etc.).

Ik doe er nu plastic over om te voorkomen dat de aardbeien die er nu nog aanhangen, gaan rotten door het vochtige weer. De stekjes die ik heb staan, die staan niet onder plastic.

Geplaatst:

Vandaag niet veel gedaan in de tuin.

maar wel er voor gekozen om een andere tuin te nemen.

ik heb nu namelijk een tuin van 90m2. en dat is voor een beginner zoals ik nog veel te veel.

dus ik ga naar een kleinere tuin 50m2. zoveel gebruikte ik ongeveer van de 90m2 omdat de andere 40m2 vol zat met kweek.

andere reden dat ik overstap omdat ik minder tijd heb voor de tuin. ik heb dan gewoon school, sport, waardoor ik ook niet zoveel tijd er voor heb.

dus dat is een andere reden.

Hoorde vandaag dat stel ik zou blijven dat ik dan over een paar maanden mag harken omdat het vol met blad gaat liggen.

heb ik dat nou even mooi meegenomen.

Gr,

Stan

Groeten !

Geplaatst:

geconstateerd dat de afwatering van ons stukje wintertuin K*T is... >_

Geplaatst:

Niet echt in de tuin, maar wel op zolder wat bloemkool , andijvie en kervel gezaaid. En de broeikas even open gezet voor wat regenwater , al snel de kas weer dicht gedaan omdat de jonge radijsjes boerenkool sla top zwaar werden door al het regen.

Geplaatst:

Een paar stukken van de hortensia weggeknipt, omdat die een beetje overhingen boven mijn rode kool plant, waardoor die wat donker stond omdat de zon niet zo hoog meer komt. Hopen dat ie nog een stukje verder wil groeien !!

Verder viel me vandaag ineens op dat de bladeren van de rode bietenplanten ineens slap beginnen te hangen, hoe kan dat nou ? Er is water genoeg gevallen

Geplaatst:

ja snap ik ook niet, hier hingen ook de yacon, de andijvie, de pastinaken, de snijbiet slap...

water zat, wel veel wind en wat zon?

zouden die sukkeltjes van planten hun worteltjes hebben dichtgezet ivm de vele regen?

Geplaatst:

Wieden en nog eens wieden en veel planten die doorgeschoten waren weggehaald .Kas en tunnel water gegeven en uitlopers van de aarbeienplanten weggegeven .

Geplaatst:

Ik heb bij nader onderzoek van mijn gekregen spruitplanten geconstateerd dat het er geen 4, maar 10 waren

Heb ze dus maar uit elkaar getrokken en de beste opnieuw uitgeplant. Ik hoop dat ze het overleven, maargoed, zo in elkaar gestrengeld deden ze ook niet veel

Verder heb ik van dr 3 niet groeiende tomaten in onze 2M2 er 1 verhuisd naar de tijdelijke wintertuin, en 2 naar een pot in de vensterbank. Eens zien hoe ze het gaan doen in die verschillende omstandigheden.

Geplaatst:

niet zo veel gedaan een kilootje groene boontjes geplukt andijvie iutgedaan en ingevroren 4 kroppen derest mag nog een beetje blijven staan en dan nog een uurtje onkruid gewiedt

Geplaatst:
ja snap ik ook niet, hier hingen ook de yacon, de andijvie, de pastinaken, de snijbiet slap...

water zat, wel veel wind en wat zon?

zouden die sukkeltjes van planten hun worteltjes hebben dichtgezet ivm de vele regen?

Ik weet het niet, maar gisteravond toen de zon weg was en het koeler werd, stonden ze er weer fit en vrolijk bij hier

Ik heb net 2 vrijende naaktslakken in een rioolput gegooid ze zaten in mijn moestuintje en dat vond ik niet zo'n strak plan

Geplaatst:

Voor het weekend 32 uitlopers van de doordragende aardbeien op een nieuw stukje uitgeplant. Frambozen en braam uitgestoken, verder een hele hoop afgespit en winter-klaar gemaakt. Het stuk dat overblijft blijft voor de wintergewassen. Vandaag de potjes op de andijvie gezet om te bleken en hier en daar nog wat gesnoeid. De kas nog een laatste maal water gegeven, wachten op de laatste rijpe tomaten en pepers.

Toch wel een sneu gevoel dat het seizoen alweer bijna voorbij is

Geplaatst:

ja, alles is hier weer redelijk F&F

vandaag opgeruimd: zonnebloemen, koolstronken, heermoes, knopkruid (die zooi ontkiemt en bloeit binnen een dag lijkt het wel), netten, tonkins, augurkommers, courgetteplant nr 1,

aardbei een buitje zuiveringszout gegeven wegens ontstane bladvlekjes, ik wil ze graag zo schoon mogelijk het nieuwe jaar in laten gaan

aardperen weer eens vastgesjord met een dik klimtouw (...ze wíllen gewoon omwaaien, écht, heb ik ze geschoord met boompalen groeien ze er weer twee meter bovenuit en ...knak... )

dahlia's geplukt en gepluisd

delphiniums zitten weer eens onder de echte meeldauw, morgen wat zwavel dan maar

cosmea's geknipt omdat ze denken dat de hele tuin van hun is...

Geplaatst:

Tussen de buien door snel ff een randje radijs om mn bedje veldsla heen gezaaid

Geplaatst:

gut a gut wat zijn jullie toch druk...

ik kijk, huiver door de wind, bewonder de cherrytomaatjes die toch rood worden, spreek de kippen toe dat ze te weinig leggen en dan hup weer into die huis..........

moet ff wennen aan die herfst

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Ik ben ontzettend lui geweest! Heb de tuinman laten komen.....

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...