Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@dat heb ik al binnen en buiten nog meer door ondergewicht en dus geen vet heb ik het sneller koud maar komt goud

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

koude bak geschoond, raam laten vallen, glas opgeruimd, nieuw raam gezet en de andijvie er onder; aardbeiveldjes opgeruimd, lei- en andere appeltjes gesnoeid, mest besteld, ruim op de hark geleund met een buurman

Geplaatst:

Gisteren dan, vandaag moet ik nog wat gaan doen...

Gisteren scheen voor het eerst de zon op/in mijn nieuwe kas. De temperatuur liep snel op. Ik heb er wat bakken met zaailingen ingezet, beetje wennen aan hun nieuwe omgeving. Ook ben ik voor het eerst getuige geweest van een automatisch openend raam. Geweldig, wat leuk om dat hier vanaf mijn plek achter de pc te kunnen zien. Boven de 15 graden gaat het open, het werd meer dan 17°C in de kas. Tot 16 uur, toen heb ik maar gauw de jonge plantjes weer in huis gehaald.

Zo, straks tuinieren bij de NME, dus vandaag kan ik thuis niks doen. De verschillende zaden kunnen nog wel wachten tot morgen, het hele weekend zal wel om zaaien en verspenen draaien. Ja ik moet nog een paar tegelrandjes maken in de kas, dat zal ik maar eerst doen, dan ben ik er vanaf en dan is de kas dus echt klaar.

Geplaatst:

Vandaag de Gloria aardappelen onder folie gepoot.

Nog een paar dingen voorzaaien thuis en zaai-strips maken zodat ik die eind volgende week in één keer op de tuin kan 'zaaien'.

De kas schoonmaken staat voor morgen op het programma.

Geplaatst:

vandaag grondverzet. Dan de 1e ( rooie ) uien er in gezet. Bedden met delphinium geschoond,; pietepeuterig werk, potjes met slakkenkorrels erbij, een peer verpoot, een wintercalville van mijn balkon naar de tuin verplaatst ( mijn grote trots, ding zit vol met knoppen )

Vandaag na 11 uur een prachtige dag. Zon en windstil. Super !

Geplaatst:

Vandaag een windscherm geplaatst, enkel als men er vlakbij staat is het doorzichtig.

img570245461362076254.JPG

img570323681362076271.JPG

Alles is terug privé zoals het vroeger was met de te hoge haag.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Nieuw hang en sluitwerk op de deur van mijn tuinhuisje gedaan iemand had mijn accugrastrimmer en gasstelletje harder nodig dan ik....

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Vandaag ook het eerste zaaigoed in bakjes in huis op de vensterbank gezet (rode pluksla en witte kool) en in de moestuin de paardenmest op het stuk waar de aardappels komen ondergespit. Dat heeft er al vanaf oktober op gelegen en moest er nu maar eens onder. Verder alle planten die afgelopen winter leeg danwel kapot gegaan zijn eruit gehaald en in de compostbak gegooid.

O ja en ik heb nog wat nieuw zaaigoed gekocht vandaag. Mijn sla voorraad wat groter gemaakt in diversietijd want ik ben een echte rauwkosteter.

Geplaatst:

Het verschil tussen 'mijn' en 'dijn' is niet meer zo goed gekend tegenwoordig.

Soms zou men denken "Waarom stelen ze nu zoiets?"

Is ook één van de redenen waarom we dat windscherm geplaatst hebben.

Geplaatst:

Ondanks de rugpijn toch maar begonnen met het schoonmaken van de tuin, ik wil dit jaar wat systematischer te werk gaan. Niet van hot naar her maar stuk voor stuk schoon maken, onkruid verwijderen. Kwartiertje werken een uurtje rusten. zo kom ik er ook, en wat is het lekker om weer buiten bezig te zijn, heerlijk die frisse lucht. GENIETEN!

Geplaatst:

Niet de kas schoongemaakt vandaag, wel talloze bakstenen ergens anders opgestapeld (het stuk waar ze lagen moet uitgespit voor een terras) en de verhoogde bakken thuis gefatsoeneerd; daar de eerste erwten en tuinbonen geplant.

Tevens 46 tenen knoflook in de grond gepropt, kan nooit genoeg knoflook hebben

Geplaatst:

De twee 1000 litervaten op stenen op hun plaats gezet.

Zo kan ik steeds een emmer of gieter onder de kranen zetten en ook de vaten laten leeglopen met een tuinslang.

img570460981362153065.JPG

Ook al eens de fruitboompjes uitgezet, bepalen waar we ze uiteindelijk willen hebben.

img570594771362153117.JPG

Geplaatst:
Ben in het bos geweest voor mooie stokken voor de peulen... goed geslaagd...

Stokken liggen nu bovenop de sneeuw te wachten op actie.

Hoi Jasmin, of anderen, heb je ook een foto van hoe je die stokken dan gebruikt?

Als ik google op stokken en peulen, bonen of erwten denkt google te snappen dat ik stokbonen wil zoeken, dus dat schiet niet echt op.

dscn538724551362158047.JPG

Dit is voor de peulen die maximaal 1,50 zullen worden. Voor stokbonen ga ik tipi's maken, soort wigwammetjes...

Geplaatst:

Bedankt Jasmin, had er net een topic voor geopend

Ik heb een heel kerkhof aan oude tonkinstokken, die lijken me in principe net zo geschikt als wat je daar hebt gemaakt. Of niet?

Geplaatst:

Ok dan ga ik morgen voor de erwten iets met de tonkinstokken uitproberen, ik zou ze ook nooit nieuw kopen, veel te duur, maar nu ze er toch liggen...

En de pompoenen daar begin ik later in het jaar nog over Ik zie mensen die hele flats bouwen, daar ben ik veel te onhandig voor dus ik denk dat ik ze maar over de grond laat kruipen.

Geplaatst:

Vandaag heb ik de moestuinbakken afgemaakt en heb er in gezaaid:

- 1 vak watermeloen radijs

- 1 vak ijspegel radijs

- 2 vakken rood/wit radijs

- 4 vakken spinazie

- 1 vak lenteuitjes

Voor de rest is het nog te vroeg, maar ben binnen al vanalles aan het voorkweken!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Meet'latten' gezaagd uit overgebleven schuttingplanken. Exact een meter, met watervaste stift en duimstok centimeters afgetekend. Op de breedte vd plank ruimte gehouden en gaatjes geboord met één rij 'op 5cm' en één rij 'op 10 cm'. Zo kan ik de plank zowel als meetinstrument gebruiken, maar ook de gaatjes gebruiken om te zaaien. Handig, als je zaadjes wegspringen... goed te zien op het blanke hout en zo hoppa door het gaatje schuiven

Gaatjes opvullen met potgrond en plank opliften; duidelijk weten waar je gezaaid hebt en prima op afstand.

Geplaatst:

gespit, wortelonkruid geraapt (16x)

smeerwortelwortelstukjes gestekt voor Norbert

1 veenmol naar de veenmolhemel gebracht

bedplank vernieuwd

laatste pastinaken geoogst (4 kg), vrouwlief heeft 5 kg zeeuwse doré 's gescoord dus dat wordt 6 kg puree vanavond

(dus 4+5=6 inderdaad )

Geplaatst:

vandaag de paaltjes in de grond geklopt om bakken van te maken.

het zijn er 6 van 62cm op 3m 90 en 2 van 62 cm op 3m 80

men ventje had vanop het werk heel veel palleten en als we ze door doen, kunnen we er gemakkelijk een soort van koude kas van maken om over de bedden te zetten. vooral tegen de katten en kippen van de buren, zijn de plantjes dan al wat groter, kunnen de palletten ervanaf, en dan staan er bakken (bedden)

een haag geplant rond de moestuin.

en een stuk omgespit.

ben ik blij met men ventje die zo helpt, ook al zou ik het allemaal alleen moeten doen zei hij in het begin.

verder zaadjes gezaaid voor binnen.

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.

Geplaatst:

De hoogte in dus! Goed om die ruimte ook te benutten! Wordt vast heel mooi als alles groeit.

Vandaag heb ik de laatste tegelranden in het kasje geklopt. Ik zag er tegenop, echt een rotklus. Heel diep uitgraven, oppassen dat je niet met de spade door de ruiten gaat, een stoeptegel rechtop erin, dan moet ie precies diep genoeg zitten en waterpas zijn, maar goed, het is gelukt.

kass313481362242883.jpg

Daarna begonnen met een mengsel van gemeentecompost en verteerde kinderboerderijmest te zeven om in de twee ontstane kweekbedden te doen.

kass270731362242903.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...