Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Niet echt in, maar wel voor de tuin: Alle knollen tevoorschijn gehaald. de Yakons waren in het donker al aan t uitlopen..een wit puntje boven de grond. Zo ook de Chayotes. Beide in het licht gezet..in de koudste kamer. De Oca, Apios en de Mashua heb ik geplant, maar nog geen water gegeven..ook in de koude ruimte gezet.De gekochte aardappels bekeken..ik heb er wel genoeg om straks te planten. Wel uitgelegd in een kist, maar nog in de donkerste ruimte gehouden..ik wil nog niet dat ze uitlopers gaan maken. dat hebben de Highlanders trouwens wel al een beetje gedaan, ondanks dat ze in de koude kamer en het donker lagen..misschien omdat ze in een papieren zakje zaten?

Verder geelwortel geplant, en in het water overgehouden stekjes ananaskers in een pot gezet...er zaten dit jaar helaas geen worteltjes aan maar misschien komen die nu.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag het glas uit een oude kas gehaald, die ik (gratis) mocht overnemen . En met glas en al verplaatsen gaat waarschijnlijk niet goed :P .

 

@appelvrouw

Ik heb gehoord dat rijpe appels het gas etheen afgeven en dat dat gas de groei van planten tegen gaat en zo ook het uitlopen van pootaardappels remt.

"Een onkruid is een plant die elke overlevingsstrategie beheerst, behalve die van het groeien in rijen."

 

http://www.moestuinforum.nl/blog/Bobjan10/

Link naar reactie
Delen op andere sites

men ventje is vandaag bij de boer om koemest geweest, en heeft het over de moestuin gedaan.

en de serre heeft hij vandaag dicht gemaakt en een regenpijp aangemaakt.

 

binnen 2 weken gaan we een freese huren en de tuin omleggen.

en dan kan ik beginnen met bepaalde groentes te zaaien.

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is klaargelegd om de eerste bedjes met spinazie (onder tunnel) in te zaaien en de zaaibakjes en stekaarde liggen klaar om pepers, paprika's en ananaskers te zaaien (binnen). Maar morgen gaan we op wedstrijd met onze jongste,de afwerking zal dus voor volgende week zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deel waar een terras moet komen uitgespit, die grond gebruikt om de verhoogde bakken mee te vullen (gaat nog compost bij), daar nog eens omgestoken samen met de paardenmest die er al lag, compostbak ander plekje gegeven en witzand in het gat gegooid.

 

Morgen gaan de eerste bonen de tuin in en zaai ik de tweede ronde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fundering gemaakt voor het tuinkasje, daarna het aluminium frame opgezet. Morgen gaan de ruiten erin.

 

Er stonden al wat voorgetrokken tuinbonen op die plek, die al goed aansloegen, ondanks wat vorst. Ik heb ze op een andere plaats uitgezet, evenals wat veldsla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben in het bos geweest voor mooie stokken voor de peulen... goed geslaagd...

 

Stokken liggen nu bovenop de sneeuw te wachten op actie.

 

Hoi Jasmin, of anderen, heb je ook een foto van hoe je die stokken dan gebruikt?

Als ik google op stokken en peulen, bonen of erwten denkt google te snappen dat ik stokbonen wil zoeken, dus dat schiet niet echt op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag op de volkstuin de compostbak in elkaar gezet. 4 paaltjes, 2 halve pallets en alvast een bodem gelegd van takken met aard. Klaar om te gebruiken! Verder alvast een begin gemaakt met de dakpannen-rand voor het vaste bed voor de aardbeien-enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de tuin hebben we de compostbak leeggehaald en teruggestort in de bak, tot mijn verbazing leven er nog een hoop compostwormen Ik heb er zeker 20-30 gezien !!

Verder heb ik 9 spinaziezaadjes gezaaid in een stukje van de MM-bak onder een stukje plexiglas en ga ik nu een klein Excel-bestandje maken voor die MM-bak.

Ik heb ook nog sla gezaaid, 3 soorten, en rode bietjes en bosuien

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de tuin hebben we de compostbak leeggehaald en teruggestort in de bak, tot mijn verbazing leven er nog een hoop compostwormen Ik heb er zeker 20-30 gezien !!
Ik moet zeggen dat ik op het oog niet zou weten wat een compostworm is en wat een regenworm is... vrijwel alle wormen die ik bij het spitten tegenkomen en tijdens het werk mogelijk doormidden kan hakken/op kan stappen/etc, die wip ik in de compostbak... mogen ze daar verder gaan. Of dat compostwormen zou me eigenlijk weinig interesseren

 

Over wormen gesproken... ik heb onlangs 2 nieuwe leden in het aquarium mogen verwelkomen, de 'pauwoogcichlide', en die lusten wormen rauw... De wormen die uit de achtertuin komen hebben sowieso al een bestemming

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sovreze, hoe gebruik je dakpannen bij een aardbeienbed? Ga je ophogen en gebruik je de pannen als ondersteuning voor de aarde?
Ik wil sowieso de plek vd aardbeien, waar ook een braam en een fruitboompje staan, vrij houden van de tuin. Onlangs gratis dakpannen van marktplaats gescoord )Voor mensen bij Arnhem in de buurt: Hij heeft er nog zo'n 75 liggen ), en die gebruikt als border... ophogen? Misschien, maar dan mondjesmaat met aarde die een bestemming nodig heeft, maar geen doel

 

Je zou ze inderdaad zeer goed kunnen gebruiken om een iets verhoogd bed te maken, maar houd er dan wel rekening mee dat je de pannen goed ver moet ingraven, anders zijn ze niet stevig genoeg om de druk vd aarde te houden - is mijn ervaring..

 

Zo, als border tot 2/3e in de grond:

2013-02-17-1570491361118719.17

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer een stuk van het gras ondergespit. Bijna op de helft nu, dus dat schiet op. Ik kom wel heel veel ritnaalden tegen Ik heb ze in een bakje gedaan en nu maar hopen dat de vogels ze opeten. De merels vinden al die wormen in ieder geval een heerlijk lekkernij zo in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben in het bos geweest voor mooie stokken voor de peulen... goed geslaagd...

 

Stokken liggen nu bovenop de sneeuw te wachten op actie.

 

Hoi Jasmin, of anderen, heb je ook een foto van hoe je die stokken dan gebruikt?

Als ik google op stokken en peulen, bonen of erwten denkt google te snappen dat ik stokbonen wil zoeken, dus dat schiet niet echt op.

 

Het is maar goed dat ik een ongedurig tiepje ben, want je hebt wel een snelle vraag, de sneeuw is pas gisteren(!) weggegaan . En ja, vandaag, de allereerste sneeuwvrije dag, ben ik direct aan de slag gegaan. Zo ongedurig als een gekooid beest

 

Ik zal er morgen foto's van nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik op het oog niet zou weten wat een compostworm is en wat een regenworm is... vrijwel alle wormen die ik bij het spitten tegenkomen en tijdens het werk mogelijk doormidden kan hakken/op kan stappen/etc, die wip ik in de compostbak... mogen ze daar verder gaan. Of dat compostwormen zou me eigenlijk weinig interesseren

 

Over wormen gesproken... ik heb onlangs 2 nieuwe leden in het aquarium mogen verwelkomen, de 'pauwoogcichlide', en die lusten wormen rauw... De wormen die uit de achtertuin komen hebben sowieso al een bestemming

naar mijn weten heten compostwormen eigenlijk tijgerwormen en ik heb het idee dat deze meer gestreept zijn dan regenwormen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regenwormen zijn dik en traag. Compostwormen zijn rood, dun en super levendig. Kijk maar eens in je composthoop, of onder een koeienvlaai... die rode wormen kronkelen heftig alle kanten op....

 

Maar zijn ze nu met de kou ook zo bewegelijk dan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...