Frans Geplaatst: 29 november 2012 Geplaatst: 29 november 2012 Bij mij is de preimineervlieg sinds een jaar of vijf een groot probleem. De enige manier om nog met goed resultaat prei te kunnen telen is om dat onder insectengaas te doen . Om te zien of de druk van de plaag afgenomen is heb ik dit jaar een proefje gedaan door een twintigtal planten buiten de beschermende omgeving van insectengaas in de vollegrond te zetten. Het resultaat viel tegen. Uiterlijk leek het een mooie prei te worden maar na afpellen van de buitenste bladeren is direkt het vernietigende resultaat van dit beestje zichtbaar. Prei telen zonder bescherming is nog steeds niet mogelijk bij mij. Blijkbaar vinden de beestjes buiten mijn tuin nog ruim mogelijkheden om zich voort te planten en aanwezig te blijven zodat ik ook volgend jaar weer prei onder insectengaas zal moeten gaan telen. De preimineervlieg is een relatief jong probleem in Nederland en België. Het beestje rukt vanuit het oosten langzaam maar zeker ieder jaar verder op . Ik ben eens benieuwd hoe het momenteel zit met zijn verspreiding. Vandaar mijn vraag wie er in Nederland en Belgie al of niet last heeft van deze plaag. Als je reageert graag even je locatie vermelden. [ Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
appelvrouw Geplaatst: 29 november 2012 Geplaatst: 29 november 2012 Hier in NO Frankrijk aanwezig helaas...vooral de laatste teelt heeft er last van. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2012 Geplaatst: 29 november 2012 Hier in Zelhem had ik er vorig jaar een paar in zitten. Dit jaar heb ik ze nog niet gezien, maar ik heb ook nog niet veel preien geoogst. Dit weekend trek ik er een paar uit, ik houd je op de hoogte Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorg Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Dit jaar voor het eerst, maar niet zo'n grote schade als op de foto. Locatie: Zeeuws Vlaanderen. Quote
Frank vwl Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Hier nog geen last van gehad. DIt jaar nog niet en vorig jaar ook niet. Ik heb wel maar een paar preitjes staan. Locatie Noord brabant (regio Eindhoven) Quote
prettig gestoord Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Geen last gehad hier in Enschede, wel van steenharde super taaie preien die echt niet lekker waren. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
hoekman Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Hier ook iemand uit overijssel die geen last heeft van de mineervlieg. Nog niet één gezien en dit jaar een superoogst gehad. Quote
thea Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Hier ook geen last ,Lauwersmeer. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Dennis29 Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Hier in de kop van Noord-Holland ook niet. Quote
geedee Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Hier niks gezien ... heb prei niet bijelkaar in rijen staan maar her en der....locatie uiterst zuid-limburg. Quote
RvO Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Ook hier niks gezien.Ik heb slechts een tiental preiplanten. Quote
Frans Geplaatst: 1 december 2012 Auteur Geplaatst: 1 december 2012 Aan de reacties tot nu toe te zien zou je kunnen zeggen dat het probleem met de preimineervlieg over het algemeen wel mee valt. Voor het geval men nog geen late prei geoogst heeft hou er dan wel rekening mee dat je , uitgezonderd bij een zware aantasting , de schade (en dus ook de aantasting) pas ziet als je de prei gaat schoonmaken. Behalve de kanaaltjes is het aanwezig zijn van kleine bruine 'korreltjes', de verpopte larven , kenmerkend voor de aantasting. De larven hoeven zich nu nog niet allemaal verpopt te hebben. Ik heb een stukje van de tweede foto eens uitvergroot. Bij de pijl zie je zo'n larve. Verder nog een oude foto die een idee geeft van de grootte van de popjes.De datum op de foto klopt overigens . Ik had de popjes namelijk in een potje in de koelkast bewaard voor een experimentje. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Bij de 3 preien die ik vrijdag heb geoogst, zaten er bij 2 maar liefst 1 pop en dus ook 1 gang in de schacht. Net als vorig jaar dus. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kruidje Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Ik heb gisteren 2 preien geoogst en in 1 zaten er 2 poppen en een klein gangetje. De schade viel heel erg mee en we hebben lekker gesmikkeld. Ik had dit jaar voor het eerst prei en een 20-tal plantjes. Misschien volgend jaar de preien nog wat meer verstoppen tussen de andere groente... Regio Eindhoven Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
BonTon Geplaatst: 4 december 2012 Geplaatst: 4 december 2012 In mijn tuin (Westervoort) heb ze ook in de preiplanten gevonden, Van anderen op het complex heb ik gehoord dat zij het ook hebben. Zie ook onderstaande pagina met een goede uitleg. http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/gewoon-preivlieg-of-toch-een-andere-vlieg/ Quote
Kruidje Geplaatst: 5 december 2012 Geplaatst: 5 december 2012 Goed artikel! Uit de reacties op die pagina heb ik het volgende gevonden: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/hobbytuinders-ontdekken-nieuwe-plaag-in-prei/ Ik denk dat het misschien verklaart waarom ik extreem weinig schade heb: Ik heb mijn prei ca. 5 cm diep geplant en niet aangeaard. Dus het beestje tast alleen de onderste 5 cm aan. Dan blijft nog heel veel lekkere prei over (wij lusten ook het groene gedeelte). Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
zonnetje Geplaatst: 6 december 2012 Geplaatst: 6 december 2012 Midden brabant ook niet gezien hier de prei was goed . Quote
Frans Geplaatst: 6 december 2012 Auteur Geplaatst: 6 december 2012 @KruidjeDe plantdiepte heeft geen invloed op de aantasting . De prei wordt bovengronds 'aangeprikt' waarna de uitkomende larven zich dan door de prei naar beneden vreten. De schade kan over de gehele lengte van de plant aanwezig zijn.Als je goed kijkt kun je al in een vroeg stadium zien wanneer de engerd op bezoek is geweest omdat door een reactie van de plant aangeprikte plekken zichtbaar worden. Zoals hier bij bieslook bijvoorbeeld want het is niet alleen prei die aangetast kan worden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Borsalino Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Al elk jaar er een beetje last van gehad.Vorig jaar liep het echt de spuigaten uit en besloten dit jaar de prei onder het dure insectengaas te telen op worteldoek. Is me prima bevallen, wat me wel is opgevallen is dat er meer bovengronds preiwit is, denk dat dit komt door de combinatie worteldoek en insecentgaas Ondertussen is het insectengaas verwijderd en het is opvallend hoe lang bovengronds de prei witter is dan van de andere tuinders, het lijken wel preibomen, raar zicht. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Je hebt geen enkel beestje in je prei gekregen Bors? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Ik heb deze schade nog niet waargenomen. West Zeeuws-Vlaanderen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Borsalino Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Nee Appelvrouw niks van preimineervlieg of andere preiliefhebbers, behalve wat ergens onder kan kruipen zoals spinnen. Maar die vreten bij mijn weten gene prei of andere groenten. Quote
naggie Geplaatst: 5 januari 2013 Geplaatst: 5 januari 2013 Misschien een beetje late reactie, maar ik zie het nu pas.Hier (noord-limburg) ook sinds een jaar of twee, drie last van de prei vlieg.Ga dit jaar denk ik ook alles onder gaas zetten, en ook wortelen ertussen zou misschien helpen?Ook de prei en ui tussen de wortelen zou helpen tegen wortelvlieg? Want ook daar hebben we hier last van. Quote "A weed is a plant that has mastered every survival skill except for learning how to grow in rows." ~Doug Larson~
Erwin1964 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Is preimineervlieg hetzelfde als preimot? In ieder geval, zo rond augustus had ik schade die er vergelijkbaar uitzag en die de "kenners" op de volkstuinverenigning typeerden als vraat a.g.v. de preimot. Als tip gaven ze om in het hart van elke plant een paar ouderwetse (en onschadelijke en tevens supergoedkope!) sodakorrels te doen. Zo gezegd, zo gedaan en het resultaat was verbazingwekkend. Binnen een week of twee herstelden de planten zich volledig, vorige week net voor de vorst mijn laatste winterprei die dus eerder in het seizoen aangetast was, geoogst. Sommige preitjes waren 4 cm dik! kennelijk vind de preimot/preimineervlieg soda niet fijn maar kan de plant er uitstekend tegen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Als die soda echt niet schadelijk is, (ook niet voor je tuin?) dan is dat een goede tip! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.