Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mij is de preimineervlieg sinds een jaar of vijf een groot probleem. De enige manier om nog met goed resultaat prei te kunnen telen is om dat onder insectengaas te doen .

Om te zien of de druk van de plaag afgenomen is heb ik dit jaar een proefje gedaan door een twintigtal planten buiten de beschermende omgeving van insectengaas in de vollegrond te zetten. Het resultaat viel tegen. Uiterlijk leek het een mooie prei te worden maar na afpellen van de buitenste bladeren is direkt het vernietigende resultaat van dit beestje zichtbaar. Prei telen zonder bescherming is nog steeds niet mogelijk bij mij. Blijkbaar vinden de beestjes buiten mijn tuin nog ruim mogelijkheden om zich voort te planten en aanwezig te blijven zodat ik ook volgend jaar weer prei onder insectengaas zal moeten gaan telen.

De preimineervlieg is een relatief jong probleem in Nederland en België. Het beestje rukt vanuit het oosten langzaam maar zeker ieder jaar verder op . Ik ben eens benieuwd hoe het momenteel zit met zijn verspreiding. Vandaar mijn vraag wie er in Nederland en Belgie al of niet last heeft van deze plaag. Als je reageert graag even je locatie vermelden.

img146314501354214811.JPG

img146014621354214806.JPG[

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Aan de reacties tot nu toe te zien zou je kunnen zeggen dat het probleem met de preimineervlieg over het algemeen wel mee valt.

Voor het geval men nog geen late prei geoogst heeft hou er dan wel rekening mee dat je , uitgezonderd bij een zware aantasting , de schade (en dus ook de aantasting) pas ziet als je de prei gaat schoonmaken. Behalve de kanaaltjes is het aanwezig zijn van kleine bruine 'korreltjes', de verpopte larven , kenmerkend voor de aantasting. De larven hoeven zich nu nog niet allemaal verpopt te hebben. Ik heb een stukje van de tweede foto eens uitvergroot. Bij de pijl zie je zo'n larve. Verder nog een oude foto die een idee geeft van de grootte van de popjes.De datum op de foto klopt overigens . Ik had de popjes namelijk in een potje in de koelkast bewaard voor een experimentje.

larvemineervlieg85721354400413.PNGpopjesmineervlieg28871354400413.jpg

Geplaatst:

Ik heb gisteren 2 preien geoogst en in 1 zaten er 2 poppen en een klein gangetje. De schade viel heel erg mee en we hebben lekker gesmikkeld. Ik had dit jaar voor het eerst prei en een 20-tal plantjes. Misschien volgend jaar de preien nog wat meer verstoppen tussen de andere groente...

Regio Eindhoven

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Goed artikel! Uit de reacties op die pagina heb ik het volgende gevonden:

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/hobbytuinders-ontdekken-nieuwe-plaag-in-prei/

Ik denk dat het misschien verklaart waarom ik extreem weinig schade heb: Ik heb mijn prei ca. 5 cm diep geplant en niet aangeaard. Dus het beestje tast alleen de onderste 5 cm aan. Dan blijft nog heel veel lekkere prei over (wij lusten ook het groene gedeelte).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

@Kruidje

De plantdiepte heeft geen invloed op de aantasting . De prei wordt bovengronds 'aangeprikt' waarna de uitkomende larven zich dan door de prei naar beneden vreten. De schade kan over de gehele lengte van de plant aanwezig zijn.

Als je goed kijkt kun je al in een vroeg stadium zien wanneer de engerd op bezoek is geweest omdat door een reactie van de plant aangeprikte plekken zichtbaar worden. Zoals hier bij bieslook bijvoorbeeld want het is niet alleen prei die aangetast kan worden.

preimineervlieg71471354834964.jpg

Geplaatst:

Al elk jaar er een beetje last van gehad.

Vorig jaar liep het echt de spuigaten uit en besloten dit jaar de prei onder het dure insectengaas te telen op worteldoek.

Is me prima bevallen, wat me wel is opgevallen is dat er meer bovengronds preiwit is, denk dat dit komt door de combinatie worteldoek en insecentgaas

Ondertussen is het insectengaas verwijderd en het is opvallend hoe lang bovengronds de prei witter is dan van de andere tuinders, het lijken wel preibomen, raar zicht.

Geplaatst:

Ik heb deze schade nog niet waargenomen. West Zeeuws-Vlaanderen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Misschien een beetje late reactie, maar ik zie het nu pas.

Hier (noord-limburg) ook sinds een jaar of twee, drie last van de prei vlieg.

Ga dit jaar denk ik ook alles onder gaas zetten, en ook wortelen ertussen zou misschien helpen?

Ook de prei en ui tussen de wortelen zou helpen tegen wortelvlieg? Want ook daar hebben we hier last van.

"A weed is a plant that has mastered every survival skill except for learning how to grow in rows." ~Doug Larson~

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Is preimineervlieg hetzelfde als preimot? In ieder geval, zo rond augustus had ik schade die er vergelijkbaar uitzag en die de "kenners" op de volkstuinverenigning typeerden als vraat a.g.v. de preimot. Als tip gaven ze om in het hart van elke plant een paar ouderwetse (en onschadelijke en tevens supergoedkope!) sodakorrels te doen. Zo gezegd, zo gedaan en het resultaat was verbazingwekkend. Binnen een week of twee herstelden de planten zich volledig, vorige week net voor de vorst mijn laatste winterprei die dus eerder in het seizoen aangetast was, geoogst. Sommige preitjes waren 4 cm dik! kennelijk vind de preimot/preimineervlieg soda niet fijn maar kan de plant er uitstekend tegen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...