Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verspreiding preimineervlieg in Nederland en België


Frans

Aanbevolen berichten

Sorrij Frans, heb je vraag ook even gemist.

We hebben het er al een paar jaar over op het forum in verschillende vraagstellingen ( zoek op preimot).

Ik heb er in ieder geval al zeker een jaar of drie vier mee te maken gehad.

Heb ook als tip gegeven af te dekken met gaas dan wel zomerprei te telen. In mijn ervaring gaat de zomerprei best goed, de vlinder zal wellicht pas later in het seizoen actief zijn.

Ik denk dat veel mensen zich niet eens bewust zijn van de aantasting.

Het valt pas echt op, later in het seizoen als de planten beginnen te verwelken en verkleuren en dit alleen nog maar bij fikse aantasting.

De niet met gaas afgedekte winterprei van zeker 2 jaar heb ik helemaal weg kunnen gooien.

Ik heb 3 moestuinen op verschillende locaties( in Margraten), de meeste last had ik niet op het volkstuincomplex maar in de tuin waar ik maar een collega naast heb.

Ik vrees dus dat die mot/vlinder geen moeite heeft met afstanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Jos maar aan je antwoord te zien geloof ik dat er een misverstand is. Preimot (en preivlieg) kun je als inheems beschouwen en komen al sinds mensenheugenis algemeen verspreid voor. Mijn vraag gaat over de verspreiding van de preimineervlieg die tot ongeveer 10 jaar geleden in Nederland en België nog een onbekend beestje was. Pas toen is het na een opmars vanuit Oost-Europa in onze omgeving terecht gekomen . Zelf kreeg ik er voor het eerst in 2007 mee te maken (dacht ik) en ik wilde wel eens weten hoe het momenteel met zijn verspreiding zit.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk gaat het dan toch om dezelfde aandoening. Ik heb steeds gedacht dat de rode poppen van de preimot waren.

Het gaat bij mij wel om die krengen die op jouw foto zichtbaar zijn.

In het begin zie je alleen maar gangen van de (lichtgekleurde) larven, daarna de poppen en later zie je planten verkleuren en slap worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik had vorig jaar de American Flag, en de BlueGreen winter Tadorna. En die laatste staan nu nog mooi op het veld, zonder aantasting van de vlieg!

De American flag preien staan nog wel, maar zodra je ze aanraakt blijken ze zacht als snot. En er zitten dus wat gangen en poppen van de vliegen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het de preimineervlieg was weet ik niet, maar mijn prei mislukte alle keren altijd door vraat en vliegend gespuis. Toen ik vorig jaar mijn preitjes beschermde met een oude klamboe (wij slapen in dit zompige landschap minstens een half jaar onder zo'n ding), verklaarden mijn medetuinders me voor gek. Maar ik had mooi de schoonste preitjes van het land. Lekker puh!

 

Dit jaar gaat de prei dus opnieuw, goed bemest, onder de onlangs gekochte vitrages van Ikea (bedankt voor de tip forumgenoten!). Ga ik ook doen met de peentjes, die te vaak ten prooi vallen aan insectentuig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar de prei verstopt: om-en-om een rij prei en een rij afrikaantjes, buitenste rij en 'kopse kanten' afrikaantjes.

Geen enkele aantasting gehad. De vervelende beestjes ruiken alleen nog maar afrikaantjes. (Die dingen worden niet voor niets stinkertjes genoemd!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Het lijkt erop dat de preimineervlieg in mijn egyptische ui zit. De sprieten slijmen er op sommige planten zo vanaf . Er zaten ook een aantal maanden geleden van die puntjes op het blad dus ik ben niet verrast. Ben benieuwd of een vaste groente dit enigszins tegen kan of niet...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij vallen er geen gaten... Alleen snotter-die-snot en de blaadjes vallen eraf... En spuiten wil ik niet. Ik kijk het even aan omdat de egyptenaren hier op verschillende plaatsen staan en de aantasting is tot nu toe echt plaatselijk.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Dit is lelijke schade

 

Ik vraag me af, Jorieke, of dit niet het werk is van de uienvlieg (en niet van de preimineervlieg,waar dit topic over is)?

De preimineervlieg is een nieuw oprukkend lastig diertje. Uienvlieg is al een ouwe rot(zak).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik niet weknow. Op de foto's zijn duidelijk de larven te zien van de preimineervlieg. Daarop heb ik destijds ook gegoogeld en volgens Google kom je dan helaas uit op de preimineervlieg. En die versnottert inderdaad de looksoorten in de tuin.

 

Gek genoeg heeft de bieslook er wel last van, maar groeit daar toch doorheen. Mijn Egyptische ui dan weer niet (had ik geplant voordat ik wist dat ik hier last van had) en ook de prei totaal niet. Mijn uien heb ik in de beginfase onder netten laten groeien. Dat helpt enorm, de aantasting is daar minimaal. Mijn knoflook heb ik grotendeels weg moeten gooien, zieter hetzelfde uit namelijk als de bovenstaande plaatjes.

 

Kortom, alles wat mij lief is gaat onder netten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.degroenevlieg.nl/nieuws/degroenevlieg/forse%20uitbreiding%20uienvlieg%20bestrijding/b5g1c1o31/

http://www.mergenmetz.nl/actueel/nieuws/notities/in-actie-tegen-de-uienvlieg/

 

Vergelijk deze bijvoorbeeld eens, Flup. Probleem met Google-plaatjes is dat er geen kennis achter zit...als iemand een preimineervlieg uienvlieg noemt of andersom, verschijnt het onjuiste plaatje op Google....en dat blijft eeuwig staan.

 

Maar het klopt ook wel weer dat de ouderwetse uienvlieg (Delia antiqua) soms ook preivlieg wordt genoemd en allerlei alliums kan aantasten. Dus ik snap de verwarring wel.

 

De preiMINEERvlieg echter is een exoot die nog paar pas enkele jaren voorkomt in onze streken en de symptomen zijn wat anders.

Niet dat het makkelijk is...zelfs deskundigen hebben moeite met het onderscheid....(lees bijvoorbeeld het volgende bericht)

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/gewoon-preivlieg-of-toch-een-andere-vlieg/

en vervelend zijn ze allemaal, die "vlïegen".

Maar voor de duidelijkheid vind het toch wel goed om het goede beestje bij de goede naam te noemen. Dit topic ging over de exoot, de nieuwkomer en waarnemingen over tot waar hij was gesignaleerd enkele jaren geleden. (Intussen is hij al ingeburgerd...cursusje "vervelende vlieg" gevolgd )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op de foto's geen larven, maar poppen. De poppen van de uienvlieg en mineervlieg zien er hetzelfde uit, alleen van de uienvlieg zijn ze net iets groter. De preimineervlieg verpopt in de prei of ui en deze lijken er toch meer onder te zitten. Overigens zien alle vliegenlarven en poppen er zo uit.

Wel zonde van de uien en sjalotten.....

 

Om in het topic te blijven. Ik heb bij mij op de tuin nog geen last van deze vlieg maar ik zal toch eens een netje over mijn juist uitgeplante prei trekken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja misschien zijn dit in de sjalot wel uienvliegen, dat kan natuurlijk. Is niet meer te zien door de ravage Ik ging er een beetje vanuit dat het wel om hetzelfde diertje zou gaan, sorry.

 

In mijn preien en olifantenknoflook zitten wel popjes IN de schacht van de plant, je ziet een baan lopen van boven naar onder als je de buitenste bladeren weg haalt. En dan zitten er een paar popjes per plant ergens halverwege. In geval van de O.K. is de bol nog wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...