Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De stand van zaken in Onslow 's moestuin


Onslow

Aanbevolen berichten

Het spitwerk zit er bijna op. 'k heb ondertussen een gereedschapskist gemaakt (zie topic doe het zelf) een compostbak en de grindtegels en 30x30 stoeptegels beginnen binnen te stromen, dus binnenkort kan ik paadjes aan gaan leggen. Ook een compostbak ben ik voor weinig aan kunnen komen

 

Ben nu aan het nadenken over wat voor groenten in de tuin komen, aan een wisselschema aan het denken enz. enz. Zo 'n wisselschema vind ik nog een hele puzzel, dus binnekort vraag ik jullie eens om advies om te kijken of het een beetje klopt.

 

Hieronder 2 foto 's: de eerste van toen ik het tuintje kreeg en de tweede zoals het nu is.

 

Ik heb er in ieder geval veel plezier in. Het spitten is lekker om je gedachten op 0 te zetten. Lekker buiten bezig en ik doe meteen wat aan lichaamsbeweging.

 

Voor:

11k8c2h.jpg

 

Nu:

28u5tfn.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is inderdaad een metamorfose he? Er waren drie percelen beschikbaar, ook die er beter bijlagen. Maar van deze vind ik de ligging heel mooi en die wildernis vond ik wel een uitdaging. Ik moet zeggen dat nu het er een beetje netjes bij ligt, het een voldaan gevoel geeft.

 

Ik kan ook bijna niet wachten tot ik de eerste groenten kan planten/zaaien.

 

Net nog even wat paadjes leggen.

 

Dan zal ik binnenkort m'n wisselschema hier eens neer zetten, zodat ik zeker weet dat het klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu echt nagedacht over wat ik wil gaan verbouwen en waar ik het wil plaatsen.

 

Hieronder het lijstje met zaden die ik heb gekocht of nog wil kopen

 

Aardappel

Prei - herfstreuzen

Prei - winterreuzen

Sla

Spinazie

Doperwten

Peulen

Tuinbonen

Bloemkool

Boerenkool

Radijs

Rode kool

Spruitkool

Komkommer

Tomaten

Rode biet

Winterwortel

Zomerwortel

 

Hieronder een schema met wat ik in de grond heb gevonden toen ik aan het spitten was:

 

2rdhyy9.jpg

 

En dan hieronder wat ik waar wil zetten. Willen jullie het a.u.b eens goed nakijken of alles bij elkaar kan zo?

 

Bijv. over de tomaten en de komkommer bij elkaar twijfel ik. Kan dat?

 

Ik wil ook graag nog knoflook. Die kunnen als ik het goed heb tussen aardappelen en tomaten. Ik heb ook gelezen dat het niet verkeerd is om afrikaantjes tussen de aardappelen te zetten. Kan ik die nog ergens anders toepassen.

 

Weet iemand waar ik mer kan vinden over voor/na teelt?

 

Alvast bedankt voor de info.

 

Groeten,

 

Peter

 

10h2gpt.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onslow,

 

Het kan handig zijn om je vragen in een apart bericht te stellen, zo worden ze sneller gelezen/beantwoord en kunnen ze sneller teruggevonden worden.

 

Je teeltplan ziet er prima uit. Er is nog wel eens discussie over de invloed die komkommer en tomaat op elkaar zouden hebben. Mijn ervaring is dat er geen noemenswaardige effecten optreden en je ze dus gewoon bij elkaar kunt zetten. Komkommer hoort wel bij een andere vruchtgroep als tomaten (die horen bij de aardappels) maar ik zou het zo laten zoals je het nu hebt.

 

Afrikaantjes kun je bijna overal zetten maar vanuit de combinatieteelt (goede invloed op preventie/bestrijding van plagen) kun je ze in buurt van de tomaten, aardappels en bonen zetten.

 

Voor en nateelt kan ik je niet zoveel over vertellen, misschien handig om deze vraag even in een apart bericht te stellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Peter,

 

Je schema ziet er op zich oke uit zo! Misschien een paar toevoegingen: Ik mis de uien! Weet niet of jullie (grote) uien eters zijn, het is als je plantuitjes koopt een makkelijke teelt. Maar buiten dat, uien om en om met de wortelen is goed tegen de wortelvlieg, die worden door de geur misleid, nog mooier is dat de uienvlieg weer door de geur van de wortel wordt misleid. Verder heb je in dat vak de rode bieten staan, er wordt altijd geschreven dat de rode biet een slechte combinatie is met wortel. Ikzelf heb daar geen ervaring mee, misschien iemand anders wel?

Betreft de knoflook die zet ik altijd bij de uien/wortels, maar zou goed kunnen dat die ook goed bij de aardappels of tomaten kunnen, dat weet ik niet.

Voor en nateelt zijn altijd wel toe te passen, in principe zijn van jouw lijstje sla en spinazie echte voor en nateelt-groentes, maar dat pas je door ze op het vak met de preien te zetten al toe(voorteelt in dit geval), nateelt zou je eventueel in het vak van de peulen/erwten kunnen doen, dat is er allemaal in Juli wel een heel eind er uit, je moet dan alleen even goed kijken wat je daar neer zet aangezien er na die teelt veel stikstof in de grond zit en daar kun je dan niet zomaar alles op telen. In vak 1 zou je verder goed voorteelt kunnen doen aangezien die pas half mei geplant kunnen worden en als je geen late aardappelen hebt kun je op dat vak ook nog wel wat nateelt doen.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koert, je hebt gelijk. ik ben de uien vergeten. Die zal ik dus nog bij de wortelen zetten.

 

Waar zou jij de rode bieten zetten dan? Of iemand anders een idee?

 

Van knoflook bij aardappels heb ik ergens gelezen, dat die iets (vraag me niet wat...) bij de aardappels uit de buurt zou houden.

 

Koert en Jorg, in ieder geval hartelijk dank voor de hulp van deze beginneling.

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb per groep 2 bedden, dus ik heb één met rode bieten en één met wortels, op beide bedden zet ik verder uien en knoflook. Dus voor mij was dat handig toe te passen, lees net ergens op een site dat je wortels en bieten wel samen kunt zetten, weet iemand hoe dit zit?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

... lees net ergens op een site dat je wortels en bieten wel samen kunt zetten, weet iemand hoe dit zit?

Doe niet anders, aantal rijen wortel aantal rijen bietjes. Gewoon naast elkaar in het vak dus, geen merkbare verschillen met wortels die niet in de buurt staan van bieten.

Ik heb eigenlijk ook nooit anders geweten dat je ze bij elkaar kunt zetten in een vak.

 

Met die knoflook wordt moeilijk denk ik peter, aangezien je ze nog moet planten en dat valt ongeveer samen met het poten van aardappels. Het loof van de aardappels wordt te hoog en breed en blokkeert zo het licht voor de knoflook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies! Ik heb twee composthopen, ik schat een meter van mijn terras en heb ze nog nooit geroken, ideaal om zo vanaf je terras je appelkroos er op te gooien

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Er is weer al een boel gebeurd. Alle bestrating (grindtegels) ligt er in, dus heb ik nu overal looppaden, overzichtelijke vakken, een "terras" en voor de kidz allebei een tuintje gemaakt. De pret kan nu dus echt bijna gaan beginnen (hoewel ik al veel plezier heb gehad ) De puinzooi die het eerst was, is nu echt niet meer te herkennen.

 

jts5rr.jpg

 

15mjseq.jpg

 

121qr87.jpg

 

Het oerwoud in het begin

 

161fion.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het oerwoud in het begin

 

Goeiedag, dat was nog erger als bij mij. Mijn complimenten, wat een werk heb je verzet. Heb je dat allemaal met het handje omgespit, of heb je machinale hulp gehad?

 

Helaas voor mijn rug is het met de hand gebeurd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beken: ik geloofde je niet... een tig keer heen en weer gescrold... en ja... het hekje rechts is inderdaad het zelfde....

 

Man... wat een werk heb je erin zitten!!

 

LETTERLIJK onherkenbaar!! Volgens mij gaat de rest dan ook wel goed...

 

Er zitten idd heel wat uurtjes in en dan zit er nog geen zaadje in de grond (op een rabarber-stek na). Maar mij hoor je niet klagen. Heb er hartstikke veel plezier in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...