Nynkef Geplaatst: 22 februari 2013 Geplaatst: 22 februari 2013 ik heb ooit eens gelezen dat knoflooktenen die pas in het voorjaar buiten gezet worden, veel kleinere opbrengst geven qua grootte van de bollen. Ben dus erg benieuwd hoe dat bij jou zal gaan Borsalino !!!!! Quote
Borsalino Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Als ik me niet vergis planten ze in het Zuiden van Frankrijk de look toch pas in het voorjaar!? Dus als ik ze voorkiem, ze dus een snellere start geef en ze nog tot warmere tijden in de serre hou.Moet het toch beter zijn dan ze nu buiten te planten.Ga er natuurlijk in grotere potten er ook in de serre houden tot ze te oogsten zijn! Trouwens heb hun broertjes en zusjes ook opgepot en in de serre staan. Zo kan ik ook nog het verschil zien tussen gewone en voorgekiemde en de in het najaar in volle grond geplante. Eind jaar zal de proef uitwijzen welk beste is, komt dan volgend jaar nog 1 proef bij en dat is meteen in de serre oppotten en overwinteren, misschien is dat nog beter! We zien wel........................................ Quote
davo1979 Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Ik las gister ergens dat knoflook een koud frame nodig had van 2 maanden tussen de 0-10 graden. Dit had te maken met de bolontwikkeling. Of het waar is weet ik niet. Quote
davo1979 Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Ik heb de hoop inmiddels opgegeven, er staat niet meer dan gele stompjes.. Maar ach, ik laat ze maar staan, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Zodra de vorst uit de grond is zet ik wel wat nieuwe teentjes bij. Vind het wel jammer want ik had afgelopen zomer een paar mooie grote roze bollen in België gekocht... Dit jaar maar weer halen dan Zolang het blad niet oranje of wit is heb je grote kans dat ze nog leven. Quote
MartinH Geplaatst: 23 februari 2013 Auteur Geplaatst: 23 februari 2013 @Borsalino: Goed idee, zal zometeen wat bollen gaan halen. Waar is Vermiculiet te koop?@davo1979: Nee wit zijn ze nog niet maar het ziet er wel droevig uit. Voorlopig laat ik ze gewoon staan, kijken wat er van komt. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Borsalino Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Martin je moet wel de Agro Vermiculiet hebben, er zijn 2 verschillende.Voor de tuinbouw en om mee te isoleren, die koop je bij de bouwcentra's. Ik koop mijn Vermiculiet in Wilrijk bij Antwerpen en is een zak van 100 liter voor de prijs van 19€. Effe goechelen en je vind de Vermiculiet ergens in je buurt. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Even voor de duidelijkheid: 2 soorten Vermiculiet om te isoleren koop je in de bouwcentra -->in Belgie om te tuinieren heet het Agra Vermiculiet --> zal nergens in een van de bouwmarkten in NL te koop zijn vrees ik.Even een link voor de verkoopadressen in NL : http://www.makkelijkemoestuin.nl/kaart Quote
MartinH Geplaatst: 23 februari 2013 Auteur Geplaatst: 23 februari 2013 De knoflookbollen zijn binnen, type Casablanca en een standaard soort uit de supermarkt. Vermiculiet heb ik (nog) niet dus zet ze maar in de zaai/stekrond, dat zal toch ook wel goed gaan. Denk dat ik ze in kleine turfpotjes zet, dan hoef ik ze straks niet meer uit de pot te halen. Of zal dit de bolvorming storen?? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Persica († december 2016) Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Ik heb het type Rose de Lautrec (Hardneck) knoflook, mooie grote licht roze bollen, elke jaar ga ik verder met bewaard plantgoed uit vorige teelt. n' paar jaar terug heb ik de test gedaan om in de lente voor te kiemen in kleine kweekpotjes maar ben er op terug gekomen het resultaat viel toch tegen. Krijg toch de indruk dat ze er behoefte aan hebben om die aanloopperiode voor de winter te gebruiken voor een explosieve wortelgroei, deze planten maken direkt na de winter al een formidabele (door)start. Wat me ook opviel was dat er vrijwel geen verschil op te merken viel wat betreft de oogstperiode, je zou verwachten in de maart gepoot,... dan pas in de nazomer oogstklaar? maar dat is niet zo, een geforceerde lente aanplant is rond dezelfde periode oogstbaar als de herfstplanten. Eind juni begint de verkleuring, wanneer de plant voor de helft geel/groen is zijn ze klaar, dit betekent voor het lenteplantgoed t.o.v een herfstplanting ongeveer een halvering in groeitijd. Daglengte beinvloed het groeipatroon en bepaald de afgifte prikkel (planthormoon) wanneer de plant zal bloeien en tenslotte moet afrijpen. Voor een wenselijke optimale dikke knoflook is er naar mijn inziens toch wel 9 maanden nodig, er gebeurt tenslotte meer ondergronds gedurende de herfst en winterperiode dan we zelf kunnen waarnemen. In Z. Frankrijk waar deze soort (Rose de Lautrec) oorspronkelijk geteelt wordt plant men gedurende de maanden : 1 december tot 31 januarie, het klimaat is er natuurlijk milder vandaar dat wij eerder moeten planten de bodem moet nog een beetje warm zijn. Ik heb het planten dit keer een maand uitgesteld heb ze op 10 nov gezet, staan er nu erg goed bij en alles is opgekomen, ben benieuwd of dit merkbaar zal zijn . Onze febr maand was in ieder geval veel milder dan vorig jaar ,.. Quote
patpetje Geplaatst: 25 februari 2013 Geplaatst: 25 februari 2013 Bij mij staat het er aardig groen bij,vorig jaar waren ze bijna allemaal geel maar is ook goedgekomen.Ik heb er ongeveer 120 staan. Quote
Bit Geplaatst: 25 februari 2013 Geplaatst: 25 februari 2013 heb negen soortjes staan ( allemaal van over de hele wereld ( www.levenvanhetland.nl ) , daarnaast nog wat van de appie en van de Lidl. Alles staat er fris en (knoflook)-fruitig bij. Zoiets als bij HuubvG, maar wat korter.zal binnenkort een foto maken. Quote
loesnr1 Geplaatst: 25 februari 2013 Geplaatst: 25 februari 2013 als ik het zo lees kan ik als nog binnen beginnen met knofloof poten achter glas en later naar buiten ? Quote
RobO Geplaatst: 27 februari 2013 Geplaatst: 27 februari 2013 ja, neem dan de grootste teentjes om te planten. De oogst zal toch wel wat minder zijn dan najaarsknoflook. Je teentjes gaan aan de groei bij een bodemtemperatuur van 7 graden, dus nu nog even binnen voortrekken. Als het kan neem dan geen "hardneck" knoflook (knoflook met een harde stengel na drogen) want die heeft een koude periode van twee maanden nodig om goed te groeien. Wij planten ook wel eens een muurtje kleintjes in het voorjaar als de slakken- en andere plagen erg actief zijn. En eten dan wat van het jonge blad. Quote
loesnr1 Geplaatst: 27 februari 2013 Geplaatst: 27 februari 2013 bedank voor de info. gaan ik het dit jaar gewoon weer proberen.en in het naarjaar voor de vorgelde rond Quote
Bit Geplaatst: 28 februari 2013 Geplaatst: 28 februari 2013 vandaag een foto gemaakt. rijtje links is wat pieterig. Komt wel. rechts zijn vandaag de rooie uien erin gegaan, Dit stuk stond vorig jaar phacelia; te zien aan nog wat resten stro en zooi. Mooi grondje, gezien wat het daarvoor was. Quote
Bit Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 Inmiddels ziet dit knoflookbed er zo uit : Dit deel ( soortjes ( maar enkelen per soort ) knoflook van over de hele wereld ( van levenvanhetland.nl ). Er is na deze winter wel wát uitval, maar ook weer niet shocking veel.Daarnaast rijtjes knoflook van de appie. Ook deze gingen er in oktober in. Hier vrijwel helemaal geen uitval. Een aantal heb ik de afgelopen maand gehergroepeerd naar dit bed. Ze stonden overal een beetje tussen ( straks weer, gewoon overal wat, gaat het later in rijtjes )Sorry voor die zaailingen-zooi. Dat was dus de phacelia van het vorige jaar. En rijtjes spinazie ook trouwens. Die Phacelia wied ik er tussen uit. Quote
RobO Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 hier oook zoiets, maar de laat geplante van 2 dec staat er mooier bij dan de vroeger geplante van 10 okt Quote
Bert1239 Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Hoe kun je eigenlijk zien wanneer de knoflook is volgroeid? Quote Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
weknow Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Dan sterft het blad af. Net als bij rijpe uien. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
aalterse-willy Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Gauw eens een foto gemaakt van mijn knoflook, geplant einde september; De sjalot groeit nu ook al redelijk; Knoflook was tijdens de winter met een dikke laag bladeren afgedekt en deze zijn volledig verdwenen door het bodemleven, heb er niets van weggehaald. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Erny Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Staat er mooi bij die knoflook, dat worden mooie bollekes straks... Quote
meekje Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Van de 15 staan er nog twee Verleden jaar ging het helemaal super... Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Erny Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Das wel jammer zeg!Heb je "supermarkt"knoflook of speciale najaars-pootknoflook geplant?En hebben ze misschien van de winter te nat gestaan waardoor ze de vorst niet aankonden? Quote
meekje Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Echte najaars knoflook, mijn zoon had ze voor me besteld.Mijn moestuin ligt op een droog stuk, de tuiniers aan de andere kant hadden wel te kampen met de nattigheid en hogen de tuinen nu op.Volgend jaar beter Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
jeanne-heijmans Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Die van mij zijn door de vrieskou ten onder gegaan, ik dacht in maart nieuwe gezet te hebben en die staan er fier bij, en worden nu ook echt dik bij de stengel dan,de rest zie ik niet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.