Geplaatst: 20 juni 20169 j In mijn 'tuin' (weiland) : raven. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 juni 20169 j Dat is gaaf! Zijn ze echt veel groter dan roeken en kraaien? Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 21 juni 20169 j Ja, echt wel fors groter. Dat zie je het beste als ze zo brutaal zijn als deze 3. Ze vliegen niet eens meer weg als ik er aan kom om de varkens te voeren. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 21 juni 20169 j Mooie beesten... ze zitten er bij te kijken alsof ze snode plannen hebben...
Geplaatst: 21 juni 20169 j Die hebben ze zeker weten facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 21 juni 20169 j Eerlijk gezegd ben ik blij dat we die hier niet hebben.. Ben er altijd een beetje benauwd van
Geplaatst: 22 juni 20169 j Prachtig die raven!Ze maken ook best wel een bijzonder geluid..(leuke ringtone) Hier zijn de zwaluwen in de gang druk bezig met voeren. De achterdeur moet nu de hele tijd openblijven.De zwaluwen onder de carport hebben een anti-schijten-op-de-auto plankje gekregen. De koolmeesjes vliegen bijna uit en de pimpelmezen zijn dat al( wie kent nog het mooie gedicht van Guido Gazelle over het uitgevlogen mezennestje? Ik moest dat vroeger uit mijn hoofd leren..het is gedeeltelijk een soort rap: tak op tak af tak uit tak in tak om) .De roodstaartjes en de merels voeden nog. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 juni 20169 j Zit ik vorige week bij de buur en ik zie opeens een vogel hoog in de lucht rondjes draaien op de thermiek van een enkele zonnestraal.Die moest ik dus in de gaten houden want ik vermoedde al wat het was.Toe hij uiteindelijk hoog genoeg was, of geen thermiek meer had, vloog die over ons hoofd in zuidwestelijke richting weg tot hij een andere thermiek kolom vond.Een wouw!!!! De tweede die ik hier in Vlaanderen zie dit jaar.Een paar jaar geleden zag ik er en in de Ardennen en toen wist ik niet wat het was omdat ik die vogel niet kende, later, rond Berlijn, zag ik er meerdere en ik heb toen goed opgelet hoe ze vlogen en hun silhouet goed bekeken./Dus nu komen ze ook terug in onze contreien voor.Die gevorkte staart was duidelijk te zien en de buur ging die onmiddellijk gaan opzoeken op zijn pc. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 27 juni 20169 j Gezellig! Eergisteren bij het huisje een Goudvink die in m'n bosje aan het fourageren was.
Geplaatst: 8 juli 20169 j foto van vanmiddagGroenling ?? En deze slechte foto is nog van april:leek ons ook een groenling maar misschien hebben we het mis. verder zien we vooral de gebruikelijke musjes, merels, koolmeesjes en pimpelmeesjes bij het voer.
Geplaatst: 9 juli 20169 j Dankzij www.welkevogelisdit.nl gevonden dat er een Gekraagde roodstaart in mijn kruidentuin hipte facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 9 juli 20169 j Leuk vogeltje Hier ligt meneer Merel lekker met z'n buik in de zon, na het grootbrengen van drie nesten. 'Hèhè, pfffffffff.... eindelijk tijd voor ontspanning' "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 21 juli 20169 j Roodborsttapuit. Vooral erg luidruchtig als mijn kater in de tuin loopt Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 2 augustus 20169 j Een (jonge) groene specht, pal voor mijn neus (door het raam gezien). Hij hipt al een tijdje zo nu en dan door de tuin en over het erf : facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 augustus 20169 j Heel veel ooievaars Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 12 augustus 20169 j Hier boven de weilanden grote groepen foeragerende zwaluwen. Ook de spreeuwen, kauwtjes en roeken zijn groepen aan het vormen.Geeft altijd zo'n herfstachtig gevoel, zeker met dit weer "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 18 augustus 20169 j Zwaluwen zie ik vaak boven mijn tuin. Gisteren erg veel tegelijk. Het leek wel speelkwartier voor de kleuters:Buurman heeft een enorme schuur (meer een achterhuis) staan, met prima nestmogelijkheden. Hij moppert wel over de rommel, maar laat gelukkig de nesten zitten.Die rommel: onder de nesten ligt echt een behoorlijk dikke laag mest. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 30 augustus 20169 j Ik hoor al een paar dagen ganzen overvliegen. Vandaag een groep van een stuk of 40, richting Zuid.Geeft altijd zo'n herfstig gevoel. Overmorgen al weer september "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 3 september 20169 j Een kuifduiker! Een dodaars. Niet in mijn tuin, maar in de aangrenzende sloot.Ik zag dit "iets" al een aantal weken. Steeds veel te kort om goed te zien wat het was, dook steeds onmiddellijk.Nu voor het eerst goed kunnen zien, is waarschijnlijk een jonkie (?), vrij klein,geen zomerkuifje. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 11 september 20169 j Gisteren een topdag. Een beetje lezen, vissen, en soezen aan mijn stukje sloot, en dan komt dit allemaal voorbij:- Dodaars- Kuifeendjes- Aalscholver Arie- Ijsvogeltje!, zat een seconde op mijn hengel- Buizerd in de lucht (in deze tijd vliegen ze meestal alleen laag: oogsttijd dus muizen zijn makkelijk te vangen vanaf een paaltje)En daarnaast het gewone spul: meerkoeten, wilde eend, een waterhoentje, veel huiszwaluwen, ganzen die het formatievliegen aan het oefenen zijn, De kuifduiker bleek dus een dodaars te zijn, met nu weinig dod aan zijn aars. Nu onmiskenbaar. Ik heb meerdere malen tevergeefs geprobeerd het hinnikende balts geluid op te nemen. De vernieuwde online vogelgids van vogelbescherming had een opname die precies overeen kwamhttps://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=32Mooie online gids! In mijn tuin zelf zie ik dit jaar verrassend weinig vogels. B.v. veel minder mezen, geen putters, wel veel (last van) merels maar alleen vóór het uitvliegen van de jongen. Er is wel een verschil met vorig jaar: ik heb nu een kat. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 12 oktober 20169 j Mijn lijstje van dit jaar in onze eigen tuin;Vaste gasten:PimpelmeesKoolmeesHeggemusHuismusMerelLijsterEksterVlaamse gaaiKauwtjeRoodborstWinterkoningDuif Bijzondere gasten:Grauwe klauwier (geloofde eerst mijn identificatie niet, totdat het utrechts landschap blad bevestigde dat ze hier in de omgeving zitten)Ijsvogel (bij onze vijver, tot nu toe nog geen slachtoffers kunnen ontdekken...)
Geplaatst: 15 oktober 20169 j Al een paar dagen 'vrolijk' fluitende puttertjes. Die vliegen nu in groepjes rond en eten zich vol aan de zonnebloemzaden. Spreeuwen ook in groepjes, die steeds wisselen in grootte en samenstelling.Vaak luid kwetterend hoog in de eiken. En soms opeens een massale aanval op de lijsterbessen "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 10 december 20169 j Vannacht wakker geworden van een raar geluid?! Het klink als een soort van alarm van een apparaat ofzo. Maar dan geen gepiep, echt een alarm-achtig (van laag naar hoog in 1 'toon') geluid.Vanmorgen hebben we het wereldwijde web al afgezocht naar welk dier dat nou deed. En ik las ineens dat iemand zei dat het de Groenling wel eens kon zijn. En ja hoor, het 3e geluidsfragment hier: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=70 facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 december 20169 j Ik moet het ook erg van internethulp hebben om er achter te komen wat voor vogels ik zie.Maar 't is nu wel stil geworden in de tuin, want de peren zijn weg. Toen die nog aan de bomen hingen was het veel drukker.Foto's hier onder zijn van een maand of zo terug.Volgens mij is dat een kramsvogel die zich hier tegoed doet aan de peren - eerste 2 foto's laten dezelfde vogel zien.De laatste foto is een dag later, een roofvogel plukt op een grijs bosje veren om. Ik denk dat dezelfde kramsvogel ten prooi is gevallen van een sperwer, andere lijsterachtigen in mijn tuin hadden toch een bruiner verenkleed.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.