Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Foto 2 is onmiskenbaar een kramsvogel.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Roerdomp!

Het was niet helemaal op de tuin, maar op het met riet omgeven toegangspad. Ik zag iets onduidelijks afsteken tegen het riet, pas toen ik op een paar meter was vloog hij weg. Tot die tijd leek hij op z'n uitstekende camouflage te hebben vertrouwd.

Blij hem gezien te hebben, hij was minder blij mij te zien. Lijkt me een lastige klant om goed op de foto te krijgen.

Geplaatst:

Leuk, die ken ik alleen maar van geluid.

Hier zijn de kraanvogels al weer met honderden aktief boven ons hoofd..op zoek naar een nog niet omgeploegd veld.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weken later...
Geplaatst:

Welke vogel is dit?

Van hout, met een mooi woord “design” (Charles & Ray Eames)

(Staat niet in mijn tuin, maar binnen, op een vensterbank)

Nergens is te vinden op welke vogel dit –vrijelijk- gebaseerd is.

charles-eames-house-bird-black-ACC040000-2242071488122171.png

Een lijster met een beetje kraaienbloed? Hebben jullie een idee?

Geplaatst:

Hier zit de laaste week regelmatig een reiger bij de vijver. Aangezien de planten nog op de bodem liggen maar een net er over gespannen. Bij de buurman heeft hij al het een en ander te pakken gehad, hier geven de windes het goede voorbeeld aan de goudvissen en duiken naar beneden. Onze vijver is ook groter dan die van de buren, maar toch maar het zekere voor het onzekere.

Geplaatst:

We HOREN nu al een tijd een 'uil'.

Geen "oehoe" zoals een film-uil doet. Maar wel een geluid wat echt opvalt en na enig zoeken van een uil blijkt. Maar welke? We luisteren al weken en zoeken dan weer op welke het kan zijn. We twijfelden tussen de bosuil en de steenuil.

En daarnet hoorden we echt een heel duidelijk ander geluid, vanuit een boom, in het donker. We hebben het geluid even goed in ons opgenomen, en zijn daarna meteen weer gaan zoeken op vogelbescherming.nl. En het blijkt een baltsroep van een mannetjes steenuil te zijn. Maar de algemene roep van die steenuil klopt dan weer niet met wat we 's nachts steeds horen rond het huis. Dat moet toch echt de bosuil zijn. Conclusie; we hebben ze allebei in de buurt rondvliegen?!

Geplaatst:

Het kunnen ook een mannetjes en vrouwtjes bosuil zijn. De ene zegt skwiek en de ander antwoordt met oehoe.

Bosuilen en steenuilen leven meestal niet in hetzelfde territorium. Een bosuil eet namelijk steenuiltjes... Luister maar eens naar de geluiden op de pagina van deze link: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=22

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart.

Geplaatst:

Ja ik heb al die geluiden meerdere malen afgespeeld in de afgelopen weken. Als we ze NET nog hadden gehoord of echt ter plekke hoorden rondvliegen. En dat baltsgeluid van die steenuil-man maakte het erg duidelijk. Precies hetzelfde! Maar de algemene roep, die we heel vaak horen, komt weer 100% overeen met de bosuil.

We hebben ook buizerds en torenvalkjes, aardig wat en met jongen ook. Dus veel rovers.

Geplaatst:

Net nog even geluisterd naar die baltsroep van een steenuil mannetje. Toch wel onmiskenbaar.

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart.

Geplaatst:

Hier op het balkon en in het bos rond de flat:

- Mussen

- Mezen

- Roodborstjes

- Merels

- Spechten (bont en groen!)

- En een verdwaalde ongeïdentificeerde roofvogel

Ook hoor ik af en toe uilen in de omgeving, maar die heb ik nog niet gezien.

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

Opvallend veel staartmezen de laatste weken. En iedere dag een roodborstje.

Geplaatst:

Vogels in en rondom mijn tuin, 2016

In mijn tuin:

Mus

Koolmees

Putter

Merel

Spreeuw

Roodborstje

Winterkoninkje (soms)

Houtduif (een enkele, zeer zelden, een buurman schiet ze af)

In en rondom het parkje voor mijn deur:

Mus (veel)

Turkse tortel (veel)

Merel

Spreeuw

Ekster

Alleen in de lucht (< 2 km afstand):

Buizerd

Torenvalk

Boerenzwaluw (veel nesten bij een buurman)

Gierzwaluw

Meeuw

Kraanvogel

In/bij de sloot bij mij achter:

Wilde eend

Kuifeend

Meerkoet

Waterhoen

Dodaars (eentje)

Aalscholver (eentje, komt elke dag een kwartiertje vissen)

IJsvogel (slechts één keer gezien)

Heel vlakbij in het boerenland (< 1 km):

Fazant

Blauwe reiger

Gans, diverse soorten

Buizerd

Kraai

Knobbelzwaan

Kievit

Op het schor/slik heel vlakbij (< 1 km):

Kleine zilverreiger

Grote zilverreiger

Scholekster

En wat ander spul dat ik nog niet herken.

Niet:

Kauw

Stadsduif (postduif/rotsduif)

Fuut

En uiteraard niet: havik, steenuil, bosuil, vlaamse gaai, en veel meer niet.

Voornaamste bedreigingen voor mijn moestuin:

Merel (aardbeien!). Neemt sterk af als de jongen zijn uitgevlogen.

Spreeuw (bessen, druiven!, en de kersen van mijn buurman).

Houtduif (alles!) Maar daar heb ik die buurman voor.

Geplaatst:

Weer/nog een ander geluid gehoord, dat kan ik niet linken aan de geluiden die bij verschillende uilen op vogelbescherming.nl staan. We horen het nu elke avond, ik heb gefilmd rond 10 uur. Je hoort er als het goed is 2 (man en vrouw?), al is die 2e lastig te horen.

Geplaatst:

Leuk hoor, steenuiltjes

Ik zoek altijd op waarneming.nl, tweede kolom.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dit jaar voor het eerst, vandaag een paar keer een (de?) dodaars gehoord. Kan zijn dat ie al eerder riep, maar met slecht weer ben ik niet in de buurt van de sloot.

Baltstroep is niet te verwarren met enig andere vogel, hoogstens met een paard: een hinnikend geluid, lang en hard.

Geplaatst:

Wij hadden vandaag twee keer een grote bonte specht in onze voortuin. Daar hebben we een voederpotje voor de vogels hangen aan de stam van een Catalpa. De specht had er blijkbaar ook trek in. Helaas was het bezoek te kort voor een foto.

Geplaatst:

Net gespot, twee boomkruipers! En de eksters zijn een nest aan het bouwen.

Geplaatst:

Wij hebben hier kauwen, heel veel kauwen. En eigenlijk niets anders.

Ik vermoed dat dit komt omdat iedereen hier een allergie heeft voor planten en struiken, de tegeltuintjes zijn hier zeer populair. Vorig jaar hadden onze buren een grote conifeer waar een berg mussen in zaten, maar dit vergte te veel onderhoud dus is hij gekapt. Bij ons is alles helaas nog heel pril dus moeten we wachten op de vogels.

Geplaatst:

Ook hier een boomkruiper in de walnoot, en toen ik hem daarna nog een keer probeerde te zien kwamen er twee tortelduiven om Hét te doen in de boom..ze zaten echt heel lief te doen, kopjes geven en zo, en toen ging het vrouwtje op haar hurken, en kwam meneer tortel erbovenop... nog niet een een seconde of zo...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De kat Arie kwam binnenlopen met een nog levend vogeltje. Zoals vaak vond hij het leuk om steeds even los te laten, en daarna weer te vangen. Dat vond ik minder, dus even afgepakt, kopje geplet, en weer teruggegeven. Re-use & recycle.

Arie's moordpartijen vallen in aantal erg mee. Laatste was in december, een muis.

2017031307535178181489389223.jpg

2017031307580491731489389054.jpg

Nog niet eerder hier (of ergens anders) gezien. 16 centimeter. Een groenling, man. Ja toch?

Gisteren ook weer Arie de aalscholver gezien, in de sloot bij mij achter. Vanaf nu noem ik hem maar Ali, want de asielkat heette al Arie.

Ali is een paar maatjes te groot voor Arie ...

Geplaatst:

Gisteren de kwikstaarten voor het eerst weer gezien.

Geplaatst:

Mooi vogeltje HenkG!

Geplaatst:

4 buizerds die achterelkaar aanvliegen, een paar halsbandparkieten (gevlucht uit Amsterdam).

Spechten, vlaamse gaai en een koppeltje kwikstaart

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.