Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Hier had ik het geluk om net langs het vogelnestje te lopen toen de jonge koolmeesjes voor het eerst uitvlogen (5 stuks). Wat een prachtig gezicht! Een maakte een tussenlanding precies op de stoel die voor ons stond.

20200506_204335.jpg

Geplaatst:

En leuk dat die net lang genoeg bleef poseren.

Hier wordt heel druk gewinkeld door de vogels.

Vooral de merels. Gisteren zitten kijken hoe pa merel de composthoop voor me omzette, wat een energie!

Ook vloog er een lepelaar over

Tijdens het foerageren zijn ze nog wel sierlijk maar wat ziet dat er toch raar uit in vlucht met die lepel.

Hij vloog laag en was al weer weg voor ik een foto kon maken.

Geplaatst:

Wat me dit jaar opvalt in de tuin dat we zo weinig eksters en kauwen hebben. Ze zijn er wel, maar niet zo massaal. Vind ik absoluut niet erg overigens. Alleen maar overlast van ze, maar opmerkelijk! Geeft wel vrij spel voor de kleine vogels. Zie nu dagelijks roodborstjes, koolmeesjes, merels en voor het eerst mussen. Dat was zo bijzonder om nooit ook maar 1 mus te zien in de tuin. Deze week dus ook voor het eerst mussen [emoji1316][emoji1316]

Als ik op de bank zit, kijk ik naar koolmees-tv. Ze zijn bezig met halsbrekende capriolen bij het raam en het is een groot feest om naar ze te kijken! Blij [emoji3059]

Geplaatst:

Hier gisteren een paar ooievaars in de lucht, hier in de buurt zitten die (nog) niet maar in Bergen nestelt al wel een paar. 

• 2 weken later...
Geplaatst:

Wij zijn bezig met de inrichting van de tuin en vooral na omspitten en frezen van de grond, zien we ineens allemaal roodborstjes. Grappig want normaal is het vooral musjes, meesjes en merels die zich in onze tuin laten zien, maar sinds de grote werkzaamheden zijn de roodborstjes veelvuldig aanwezig. 

Daarnaast hebben we veel duiven omdat twee deuren verder een duivenmelker zit en die komen ook wel eens bij ons in de tuin kijken, maar altijd hoog en op afstand. Onze honden zijn namelijk sneller dan duiven hebben we helaas al eens ondervonden. (Gelukkig een wilde duif en geen dure van onze buurman). Daarnaast hebben we een nestje kraaien (of kauwen, ik ben niet zeker) in onze schoorsteen. Geluk dat ik de houtkachel nooit aan heb staan. 

• 2 weken later...
Geplaatst:

Bewust wordt er tot nog toe niet gemaaid bij ons in de tuin, en ik denk dat dat maar eventjes zo moet blijven:

Einenest.jpg.b6f0d63577b175a01de00c3a1b6d13ae.jpg

Ik zag dit nest zonet pas. Ik liep langs de perenboom toen ineens een eend opvloog uit het fluitekruid. Dan weet je wel dat er een nest kan zijn.

Verbazend is het niet dat een eend onze tuin heeft uitgekozen om te broeden. Hier is een foto van de tuin van minder dan een week geleden, toen moet het nest er al zijn geweest, en midden in dat beeld, maar toen wist ik er nog niks van: https://www.moestuinforum.nl/topic/5551-hebben-jullie-ook-een-bloementuin-fotos/page/17/?tab=comments#comment-399456

Geplaatst:

Heeee, een vogeldraadje, wat leuk! Wij wonen hier sinds eind 2019. Nieuwbouw, dus kale boel, maar gelukkig werden er al snel een beukenhaag en een houtwal aangeplant. Dunne sprietjes, maar beter dan niks. De omgeving is landelijk, dus er fladdert van alles. Buren hebben een grote haag van klimop. Ik ben geen fan, maar gelukkig zitten er veel insecten in, en veel mussen en volgens mij ook een merelnest. De eerste maanden zagen we veel koolmezen en pimpelmezen. Gauw een voederplek voor ze geregeld. Snel volgden ook de roodborst, merel, mussen, vinken bij de snackbar. Sinds kort hebben we een specht die de palen bij de aangeplante bomen onderzoekt (en vooral veel schreeuwt). Rondom de tuin vliegen roeken/kauwen?, eksters, hout?duiven, reigers, ooievaars, sperwers. Sinds een paar dagen hoor ik een koekoek roepen. 

aangepast door Arja

Geplaatst:

Een bonte specht die zich door het gaas heen naar de pindakaas wurmde. Het gaas rolletje zit ervoor om de kauwen op afstand te houden. De specht heeft het kunstje van de mezen afgekeken.

IMG_20200528_190359800_HDR.jpg

Geplaatst:

Hier zijn neefje, ik had hem al veel gehoord maar nog niet eerder gezien bij ons op de tuin.

Waarschijnlijk bezig om de pronkbonen uit de grond te kloppen......😜

19010015_20200515_115933(2).thumb.jpg.88567da4cf64e2c470c9003a7a421675.jpg

@Grork: mooie foto!

Geplaatst:

Sinds vandaag zie ik niet één specht, maar twee! Duidelijk verschil tussen man en vrouw ook. Na het gehamer in paal naast de tamme kastanje bedacht ik dat het leuk was om wat pinda's in de spleten te duwen. Dat viel in de smaak, de spleten zijn inmiddels stukken breder. Paal is gemakkelijk te vervangen, dus voorlopig vind ik het alleen maar leuk. En misschien hebben ze een nestje in de buurt...

signal-2020-06-01-192216.jpg

aangepast door Arja

Geplaatst:

Anti muis heb wat meer foto's geplaatst dan er in de klaagbank staan 😉

2112168313_102385196_2952533568115196_2156430666707008387_nvalkalleen.thumb.jpg.2d8973949773a57197bc59e3da6de2a6.jpg

1648934423_102795804_2952533631448523_4801368640939964428_nvalk.thumb.jpg.959c9a58cd8e8073a68858a0ce5b729c.jpg

1248533829_103549904_2952533704781849_2699289992775391630_nvalk.thumb.jpg.92683d85aac6b75c6b0c0a0b7d54fd8f.jpg

893243350_101920639_2949950588373494_7334392647810809856_nvalk.thumb.jpg.b73bf92486dc7dcb435ea924a3599308.jpg

93010069_2949951488373404_5415875888203956224_o.thumb.jpg.a84fbaa4eafb54f6971067679af98b8a.jpg

Geplaatst:

Wowwww wat goed gespot! Prachtig Angela

Geplaatst:

Wauw Angela, dat is echt geweldig :D

Hier vooral veel kleine vogels: meesjes, musjes, roodborstjes, paar merels. Helaas ook een nest kauwen in de schoorsteen die ons elke ochtend wakker tetteren, maar als ik ze soms op het dak zie hoppen, vind ik het toch wel aandoenlijk. Daarnaast hebben we veel duiven. De duiven van twee deuren verder komen soms in onze kersenboom iets stelen, maar ook een paar wilde duiven die mijn gewassen onder poepen...daar ben ik minder fan van maar wat doe je eraan. 

We hebben aan de ene zijde een groene hedera haag en aan de andere zijde 25 meter dikke conifeer. Voeg daar een kersenboom aan toe en we hebben een waar walhalla voor kleine vogeltjes, ondanks dat we praktisch tegen het centrum wonen :)

Geplaatst:
8 uren geleden, Grork zei:

Is wel erg dik hoor, je bedoel de breedte van een haag? Maar waarschijnlijk ben je de komma vergeten en bedoel je een 2,5 mtr dikke conifeer?  De laatste denk ik?

Haha nee ik snap dat het verwarrend is, over de lengte van 25 meter hebben we een dikke coniferen haag :) 

Geplaatst:

Een aantal koolmeesjes is uitgevlogen. Ze doen nu vliegoefeningen.

Nu ziet de vlucht van volwassen mezen er al zorgelijk uit, het lijkt of ze elke paar seconden een korte motorstoring hebben.

Met die jonkies is het nog een stuk erger. Toch gaat het altijd net goed.

Nog even wachten op de jonge huiszwaluwen. Volwassen huiszwaluwen kunnen perfect een slokje water uit de sloot nemen, tijdens de vlucht. De jongen kunnen dat nog niet zo goed inschatten. Leuk om ze letterlijk over de kop te zien slaan, als ze hun snavel net iets te diep in het water steken. Toch vliegen ze direct daarna probleemloos verder, zonder echt ín het water gekomen te zijn. 

Geplaatst:

Ze hebben er vijf dit jaar.
En ieder jaar ben ik vertederd naar hen en zij licht tot zwaar geïrriteerd richting mij. Hahaha. Maar wat een prachtige bolletjes pluis. Wie ooit ‘het lelijke eendje’ heeft bedacht met een zwanenkuiken in gedachte, heeft heus niet goed gekeken.

4167c704de3d4fb57cef158a1e785352.jpg

81d3e019ed36fdee8859a964b04c7841.jpg

4f7e234e7227373136d61f1b66b9a4d5.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Inderdaad heel erg mooi😍 En dat je zo dichtbij kon komen! Ik heb een kennis die ooit een arm brak door een klap van een zwanenvleugel.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Aha!

Dus daar komt dat verhaal vandaan.  🦢

Geplaatst:

Magisch beeld toch die kleine zwaantjes! Wij hadden ook een nest in de sloot bij ons huis. Zijn 4 eieren uitgekomen, maar nu zwemmen ze heel de tijd een paar huizen verderop, toch jammer, vind het een mooi gezicht.

Geplaatst:

Wij hebben hier in een hoekje waar veel eendenkroos blijft hangen, daar komen ze op af.
En ja, hele smalle slootjes, dus we zitten al snel dichtbij elkaar. Maar ik ga wat meer respect tonen, nu ik weer dat en zwaan je arm kan breken zeg hee :wtf:

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ik vind hun geblaas altijd bijzonder intimiderend en ga dan snel een stuk verderop zitten/lopen/werken/vluchten. Maar ze blijven mooi om naar te kijken. Hier in de sloot ook. Maar!
Met respect.
Van een afstandje.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Wij zijn echt heel blij dat we hier af en toe steenuiltjes zien, en ze ook regelmatig horen. Ze verrichten goed werk hier! 

Maar als ze dan 's nachts op je dak naar elkaar zitten te roepen, terwijl jij daar pal onder probeert te slapen, dan word je daar toch wat knorrig van :|

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.