Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Deze twee lagen voor de schuifpui.

Sneu..

Sperwer denk ik.

20221021_111227.thumb.jpg.2ad33cd45414b3def26802789353f9b1.jpg

Geplaatst:

Sneu, maar ook altijd een goede gelegenheid om ze eens goed van dichtbij te kunnen bekijken.

Ik dacht aan een zanglijster, maar ik kan niet goed zien hoe groot hij is.

Geplaatst:

Ah nee… wat sneu hè.

Geplaatst:

Ja, het is een zanglijster. Maar de mussen zitten hier altijd in de buurt van de Portugese laurier en de zonnepanelen, omdat we sperwers in de buurt hebben. Ze zijn hondsbrutaal en vliegen gewoon de paardenstal in terwijl je aan het uitmesten bent. De vrouwtjes zijn zo groot dat ze mijn duiven pakken, de mannetjes gaan voor het kleinere spul. Er breekt grote paniek onder de zwaluwen en mussen uit als er een sperwer in de buurt is. De sperwer vliegt door de laurier en de mussen blijven strak zitten!

• 3 weken later...
Geplaatst:

20221113_130206.thumb.jpg.2e937622ebfa471a4890cee12f41cd95.jpg

Vandaag enkele formaties kraanvogels gezien, sommige van 80 vogels. Hoog Jurassic Park gehalte met die geluiden.

aangepast door tielse flipje
Tekstwijziging

Geplaatst:

Slik… vandaag weer een kloink. Ik ging op zoek naar het slachtoffer. Een prachtige zanglijster. Nog nooit in de tuin gezien. Nog getracht te reanimeren. Poos geleden vloog een frontaal gebotste ook weer weg. Dit arme ding niet.

Ik weet niet zo goed waarom, maar moest er verschrikkelijk om huilen. Het was ook verdrietig, maar ook weer niet het einde van de wereld. En toch raakte het me heel erg. Zon mooi vogeltje.

Na wat suikerwater dacht ik dacht het weer ging. Er werd weer gefladderd. Ik zette de vogel op tafel, maar de pootjes deden al niks meer. Stortte zo weer in elkaar. Ik heb haar toen vastgehouden en geaaid. Net zo lang tot het over was. Heel verdrietig allemaal.

Een vriendin heeft de zanglijster gekregen. Zij gaat hem opzetten. Toch nog een soort van mooi einde. Of ja… mooier dan de kliko in elk geval.

1a13b2f752d18e364938228c5d43de28.jpg

50191fe3aaf835fb4104ab6d5f35c149.jpg

Geplaatst:

@Mellie wat erg... doet altijd pijn...

Geplaatst:

Was een verdrietige ochtend

• 4 weken later...
Geplaatst:

Vandaag zag ik een bokje bij het verlaten van het tuincomplex.

Zat in het duinrelletje en vloog op toen ik langs liep, geheel volgens het boekje.

In het weiland ook een watersnip, zijn grote broer.

Er zitten nu met de vorst veel meer vogels, zoals spreeuwen op de mesthoop, die heb ik nog niet op de tuin gezien.

Natuurlijk een lijster, merels, winterkoninkjes en roodborstjes.

Van die laatste zitten er nu twee op mijn tuin  genoeg te eten dus voor twee vechtersbaasjes.

Vorige week een sperwer en een hoop veren op mijn tuin.

Ik vreesde voor "mijn" vaste roodborst maar de volgende dag zag ik hem gelukkig weer.

Geplaatst:

Ohja, dat is altijd sneu. Hier vliegen ook regelmatig vogels tegen de ramen. Meestal loopt het goed af, maar soms ook niet. 

Hier is het wel druk met vogels, maar ik voer ook het hele jaar door. Nu zijn er vooral koolmezen, pimpelmezen, een duivenpaar (komt elk jaar), goudvinken, gewone vinken, appelvink (die zijn zo mooi!), distelvink, 2 merels, een roodborst, boomklever, spechten en matkoppen of glanskoppen (geen idee welke van de 2 het zijn).

Kortom, druk! En ik verwacht deze winter nog groenlingen, sijsjes en kepen.

Geplaatst:

Drukte bij jou in de tuin Flup! Jaloers!

we proberen ze uit alle macht te lokken maar alleen een sporadisch koolmeesje en af en toe een merel.

Blijkbaar blijven ze liever in het bos waar we vlak naast wonen. 

• 3 weken later...
Geplaatst:

Eerste bezoek deze winter. De putter, prachtige wintergast, werkt bij mij altijd hartslagverhogend 😊

1040285.thumb.jpg.28740bde1ec51c5f260e536f79e8f5db.jpg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Welke vogels? Niet genoeg!!!

@appelvrouw ik denk aan jouw vetbol 

IMG_20230115_121801756_PORTRAIT_040422.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Mijn buurman zegt dat er gewoon genoeg te eten is.. er zijn ook veel mugjes/vliegertjes buiten. 

wel zagen we vanmorgen twee boomkruipers de walnoot afschuimen. Grappig hoor zo’n verticaal etende op een muis lijkende vogel

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 31-12-2022 om 16:13, Bertus zei:

Eerste bezoek deze winter. De putter, prachtige wintergast, werkt bij mij altijd hartslagverhogend 😊

Hier hebben ze de laatste jaren gewoon gebroed, kleine nestje in een wat hogere struik. Het zijn niet alléén wintergasten.

Geplaatst:

@Roelie Mazzelaar. 💚

• 3 weken later...
Geplaatst:

Eergisteren een ijsvogel vanuit de keuken gespot in de achtertuin!

De foto is wat vaag, maar bedacht me wat laat dat een foto maken wel leuk was voor de kinderen. 

Vanochtend een stuk of 20 vrouwtjes fazanten ook in de achtertuin, op zoek naar eten waarschijnlijk. 

20230206_151315.jpg

20230210_082632.jpg

Geplaatst:

Wat gaaf! Volgens mij woon jij op een heel mooi plekje.

Hier lijkt het 's morgens vroeg alweer lekker lawaaierig te worden, ik hoor alweer veel meer gekwetter. Zou de lente in aantocht zijn? 

Ondertussen blijven we bijvoeren. De vetbollen en zonnebloempitten kan ik echt dagelijks bijvullen, en de vogelpindakaas is ook een groot succes. Manlief beweerde vanmorgen dat hij de vogels zag dippen: eerst een zaadje oppikken en dan naar de pindakaaspot vliegen voor de dip. 😆

aangepast door Arja

Geplaatst:

Wat ontzettend leuk!
Hier hangt genoeg maar kan de vogels nog niet verleiden om er van te snoepen...

Geplaatst:

Een heerlijk plekje ja! en dan te bedenken dat als ik 5min loop de grens van Rotterdam al over ben. 

Inderdaad ook veel gekwetter smorgens en begin vd avond, genieten! De meesjes en roodborstjes (en kauwen, waterhoentjes) maken nog graag gebruik van het vogelvoer, maar heb het idee dat door de zachte winter ook nog veel ander voer te vinden is in de tuin voor de vogels. 

Geplaatst:

Ik ga heel vaak met mijn broer op "vogel foto jacht"
Kreeg gisteren dit bericht:

Voor de allereerste keer was er woensdag een Siberische Waterpieper in ons land te zien. Tientallen vogelspotters uit het hele land stonden in Gravendeel te dringen om een glimp op te vangen van het zeldzame beestje.

Ben wel een vogel fotograaf maar dit was toch te gek, maar had wel leuk geweest als ik t gezien had.

https://www.hartvannederland.nl/goed-nieuws/vogelspotters-intens-blij-zeldzame-siberische-waterpieper-voor-het-eerst-in

image.png

aangepast door Lia56

Geplaatst:

Ik had gisteren een heel boze ekster. Die liet zijn takje zo hups uit zijn snavel vallen waar een nestje mee werd gebouwd. Zo, voor mijn voeten. En boos dat hij/zij was! Kwetterkwetterkwetter. Alsof ik persoonlijk zijn takje uit zijn snavel had gemept [emoji23]

Het is hier heel luidruchtig sinds een week of 2. Zo veel vogels die hun stembanden aan het smeren zijn. De lente komt er aan mensen!

• 4 weken later...
Geplaatst:

@Arja oh, die is leuk! Ga ik opslaan.

Een paar jaar geleden vlogen er een paar over ons huis terwijl ik toevallig net buiten was. Het geluid is zo herkenbaar! Mijn dag is dan gelijk helemaal jubel.

Her en der worden ze in de provincie wel eens gespot en als ik dat zelf heb , heb ik natuurlijk weer geen camera 😠

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.