Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Huh! Een heuse papegaai

Geplaatst:

Wat er vandaag nou weer aan kwam vliegen 😲

1451501221_papegaaituin..thumb.jpg.a143b9be7ac2890b7668e43112f02ee5.jpg

Geplaatst:

😱

Geplaatst:

Leuk he?

Vorig jaar kwam hij ook al langs, en ook precies op deze dag.........😂

Geplaatst:

😭🤬 ok ik haat 1 aprilgrappen. Mijn vriend moest hem zelfs uitleggen... 

Geplaatst:

Vreselijk koude noordenwind, de vogels zoeken beschutting en zitten bij toerbeurt onder mijn tuintafel en in de tuinstoelen op de luwe zuidkant. De merels komen aanrennen, kop in de wind, lijken op ouwe grumpy mannetjes. Mezen vliegen af en aan. We blijven bijvoeren, ze hebben het hard nodig met die koude. 

merel.jpg

Geplaatst:

Heel boos. Ondanks de schuilplek. 🤣

merel 2.JPG

Geplaatst:

Een ekster, hij zit hier nu al + 2 maanden en kan nauwelijks vliegen, hij heeft aan de ene kant nauwelijks vleugelpennen. Ik dacht eerst gepakt door een kat of zo, maar misschien breuk en misgroeing. Toch is hij vrij snel, huppelen en een klein beetje hoogte halen. Ondertussen geraakt hij/zij terug in de bolboompjes langs de oprit, daar hangt eten voor de voor de andere vogels gedurende de winter.  Ook achter en voor een schaaltje gezet om hem wat bij te voederen. Het Natuurhulpcentrum ligt hier op een paar 100m  achter en dacht hem te vangen met de vele katten in de buurt en binnen te brengen, maar zoals gezegd nog steeds vrij snel. 

Vrijdag zat er een 2de ekster en ze lijken nu een koppel te vormen.

Geplaatst:

Hier voer ik ook nog altijd bij. En zet ook schaaltjes water neer. Veel vogels maken er gebruik van, net nog een grote bonte specht. Blijft mooi om te zien, maar voor de vogels hoop ik dat het snel wat warmer voor ze wordt. Is pas eind deze week voorspeld, dus ze moeten nog even volhouden.

Geplaatst:

schaaltje water staat hier ook altijd en zeker in de zomer dan vergeten mensen hoe moeilijk het is soms voor vogels.

Geplaatst:

Zeker in de zomermaanden (en eigenlijk altijd als het langer droog is) staat hier altijd water voor de vogels. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt, ook als badplaats. Mijn tuin wil ik zo vogelvriendelijk mogelijk hebben. En met kleine aanpassingen kan iedereen dat doen. Een paar voederplekken en wat water helpt al enorm. En het is ook ontzettend leuk om te zien hoeveel meer vogels de tuin dan bezoeken.

Geplaatst:

Deze specht bezoekt onze tuin ook graag. Ik twijfel of dat wel een grote bonte specht is, want deze is oranje en heeft ook een oranje vlek boven de snavel. De kwaliteit van de foto's is niet optimaal.

12.thumb.jpg.40436faff8aa98ce0ca24a19fe4b0a11.jpg

9.thumb.jpg.236b0cd23e08ddc89e427360dbe64dc1.jpg

6.thumb.jpg.68385234dc0349dd73d6fe01ca069eb4.jpg

Geplaatst:
Op 19-3-2021 om 08:36, Jorieke123 zei:

een (grote) lijster

Ik ben echt gek op het geluid van de grote lijster. Er zit er een in het bos naast onze supermarkt, dan kan ik verzaligd staan luisteren.

Op 29-3-2021 om 14:41, Mellie zei:

Koekoek!
Koekoek!

Wat ongelooflijk vroeg! Had je wel geld in je zak? Hier zeggen ze, dat als je de eerste keer de koekoek hoort en je hebt geld in je zak dat het een rijk jaar zal worden. Het is mij nog nooit gelukt geld in mijn zak te hebben...als ik hem hoor denk ik er weer aan😂

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
1 uur geleden, Flup zei:

oranje en heeft ook een oranje vlek

Ik denk een pigment afwijking. Komt voor, niet heel vaak maar toch wel een aantal keren. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vandaag een witte reiger, die zitten hier wel vaker in de polder maar nog niet zo dichtbij naast de tuin gezien.

Het zal wel door het weer komen.

Ook nog eentje die ik op moest zoeken, bleek een graspieper te zijn.

graspieper-op-paal.thumb.jpg.79a16706335e35aef23cba7b0cddc579.jpg

Geplaatst:

@appelvrouw
Oooo echt?! Was in de tuin... portemonnee heb ik tegenwoordig eigenlijk nooit meer bij me. Verhip! Ik had mijn telefoon in mijn zak met noodgevallen geld [emoji383]
Kachinnnggggg dat wordt een goed jaar!

Geplaatst:

Welke vogel maakt zo'n soort nest? De binnenkant is helemaal gestuukt met zand. Hij zit op ooghoogte in een conifeer (die losjes en open groeit, geen haag)

Het nest is best groot, we zaten te denken aan de lijster maar als ik dan foto's bekijk op Google dan zie ik daar dat laagje zand aan de binnenkant niet terug. 

IMG_0010.jpg

Deze foto is wat wazig, maar je ziet wel de vorm van het ding, en dat daar ook zoveel mos is gebruikt. 

IMG_0008.jpg

Geplaatst:

Drie ondeugend tjilpende meesjes die het voorzien hadden op mijn bak met gezaaide Oost Indische Kers.... :o

Die ik speciaal hier achter het woonhuis heb staan omdat bij het huisje ze door vogels en muizen worden geplunderd. Het blijkt hier dus niet veel beter te zijn.

Nu er kapjes opgezet.

Geplaatst:

@Jorieke123, kan heel goed een zanglijster zijn. Die bepleisteren hun nest met modder. 

Geplaatst:

Geen foto, maar vandaag liet "Kraagje" de gekraagde roodstaart zich voor het eerst weer zien, weest wellekome....:)

Geplaatst:

Ik zag een merel mijn doperwten met flink wat doorzettingsvermogen uit de grond aan het trekken en pikken.

Het was een stuk leuker de eerste babyeendjes te zien! Brrrr wat koud nog voor baby’s

Geplaatst:

Hebben merels een zonne-wekker?

Toevallig merkte ik gisteren dat de merel twee minuten eerder (06:58u) begon dan eergisteren (06:00u). Dat verschil is precies het verschil in zonsopkomst.

Vanochtend was de merel aan de vroege kant (05:45): 10 minuten te vroeg.

Misschien wakker gemaakt door de krantenbezorger, die precies toen kwam?

(De -auto van- de krantenbezorger is meestal de allereerste in mijn oorverdovend stille straatje)

Ben jij ook zo'n wappie als ik? Hier (bijvoorbeeld) vind

je de tijden van zonsopkomst per locatie:

https://www.zonsopgangzonsondergang.nl/hoe-laat-donker/

Wel grappig trouwens, dat je een vogel kunt herkennen, enkel en alleen door het tijdstip. Ruim drie kwartier na de merel begon de Turkse tortel, vlak daarna het eerste gestjilp door de mussen. 

Op 13-3-2013 om 10:22, HuubvG zei:

Bij het forum van Vogelvisie.nl wisten ze er natuurlijk wel raad mee, het bleek een sijs te zijn.

Nauwkeurig genoeg voor een Amsterdammer. Die kent slechts twee soorten vogels. Sijzen en drijfsijzen. 

Geplaatst:

Nou jaaaaa zeg! Ik woon al dik 20 jaar in deze regio en heb hier nog nooit ooievaars gezien. En vandaag, op de a10 noord, bovenop een lantaarnpaal een ooievaar!

Dat vond ik nou erg leuk [emoji3526]

Geplaatst:

Zijn dat geen zanglijster eitjes?

Hier vloog deze week ook weer wat rond het huis, nog lang voor zonsondergang, de eerste vleermuizen.

Even een foto van het WEB:

nest-van-zanglijster-philomelos-turdus-14419130.jpg.8f4e70c02ea19761a77acaf5b94172cd.jpg

aangepast door Patrijs

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.