Geplaatst: 25 februari 20242 j 1 uur terug, Lia56 zei: @Dahli volg ik ieder jaar, zo leuk om te zien Geweldig hè Lia, ontroerend mooi om te zien hoe de jongen (meestal) tot volwassen vogels opgroeien met de zorg van hun ouders.
Geplaatst: 26 februari 20242 j We hebben hier nu een tijdje een koppel spechten die het bos verderop uitgezet zijn. Tenminste dat is mijn gedachte, daar zitten er namelijk al heel veel en broeden ook succesvol. Nu roepen ze vaak tegen elkaar, ik wist gewoon niet dat die zo'n herrie konden maken! Totaal niet vervelend hoor, maar ben gewoon verbaasd. Klinkt een beetje als een meerkoet in paniek, ook qua volume. Als voorbeeld: https://youtu.be/6Su_6lSbHEg?si=9ovgh2KKadkB9vJW 26 februari 20242 j aangepast door Wortel
Geplaatst: 29 februari 20242 j Bij ons in de tuin zijn merels, roodborstjes, vinkjes, groenlingen, halsbandparkietjes, puttertjes en de gebruikelijke eksters en kauwtjes te zien. Heel af en toe een gaai en gister zag mijn vriend een winterkoninkje 😍 jammer dat ik die niet gezien heb… en dat voor een woning in een nieuwbouwwijk waar bijna iedereen zijn tuin betegeld heeft. We doen ons best voor de beestjes en dat heeft resultaat gelukkig 🍀 29 februari 20242 j aangepast door Moestuinpassie
Geplaatst: 29 februari 20242 j Ik had een heel onaangename verrassing in mijn tuin. Ik zag een fikse zwarte vleugel liggen. Ik dacht een kauw, maar te zwart. Zou een roek kunnen zijn. Bleek aan de vleugel nog een compleet ontvederd lijf te zitten, minus pootjes en ingewanden. Het was bijzonder smerig en heel vleselijk zon kaalgeplukt vogellijfje. Was zo raar om te ervaren dat ik dat kennelijk heel vies vind. En in het kader van leuker vogelnieuws! 2 spierwitte reigers aan de kadewand. Levend en met verenkleed.
Geplaatst: 5 maart 20242 j Ze zitten niet in mijn tuin maar wel in de weilanden in de buurt. Heel veel ooievaars. 2 op een nest. Echt leuk.In mijn tuin zie ik steeds een koppeltje groene spechten. Wel van een afstandje want ze zijn schuw. Ze zoeken driftig naar beestjes in t gras. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 10 maart 20241 j Kraanvogels! Een stuk of 30, helaas waren ze al iets verderop toen we ze zagen en hoorden. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 maart 20241 j Op 5-3-2024 om 06:40, bonnie f zei: zoeken driftig naar beestjes in t gras. Ze eten bv mieren. Ja ze zijn prachtig! Ik schijn alle kraanvogels gemist te hebben morgen maar eens meer opletten! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 maart 20241 j Een ijsvogel zat op de rand van de kippenren. Een ideale positie langs de slootkant. We zien ze de laatste tijd wel vaker. Prachtige vogeltjes.
Geplaatst: 11 maart 20241 j Nog meer kraanvogels! 50 stuks, en daarna nog 10. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 maart 20241 j 22 uren geleden, Jorieke123 zei: Nog meer kraanvogels! 50 stuks, en daarna nog 10. Zo jaloers! Vooral het trompetteren, vind ik echt kippenvel 😀 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 maart 20241 j Soms vliegen hier halsband parkieten voorbij. Twee jaar terug zaten een aantal in de vijgenboom in mijn tuin. Ik heb toen van redelijk dichtbij wat filmpjes kunnen maken. Super leuk. 12 maart 20241 j aangepast door Gallox
Geplaatst: 16 maart 20241 j facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 25 maart 20241 j Een ganzennest op ons landje (bovenop een bult takken, die wij daar hebben gemaakt) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 25 maart 20241 j Jeetje! Is het van Nijlganzen? Gebraden gans, vroeger werd het vaak geserveerd🦤 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 maart 20241 j Hier vloog een 'normale' grijze gans bij weg. De grauwe...? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 25 maart 20241 j Lichtbruin, lichtere onderkant en oranje snavel dan. Ik vroeg het omdat je eerder een paar nijlganzen op de foto hebt. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 maart 20241 j Ja klopt, maar dit was echt een ander. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 1 mei 20241 j We zijn druk bezig in onze nieuwe woning en de zwaluwen hebben in de stallen de laatste jaren vrij spel gehad (hebben zo'n 60 nesten weggehaald bij het schoonmaken) maar ze zijn er weer We hebben boerenzwaluwen en huiszwaluwen in de stal. Gekraagde roodstaart, koolmezen, pimpelmezen. De beide laatsten hebben al jongen in de nestkasten. Rondom huis een koppel buizerds, zij nestelen in de spar voor het huis. Naast het huis zit een ransuil. Verder de nodige duiven, eksters en merels. En meerdere koppels eenden. Zodra we er wonen zullen we wel meer vogels gaan ontdekken. Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 2 mei 20241 j De laatste jaren krijgen we steeds meer vogels te zien rondom de boerderij. Musjes zijn nooit weg geweest. Maar we hebben nu koolmeesjes, roodborstjes, kwikstaartjes, merels, eksters (die horen we vooral). Bij de buren nestelen torenvalkjes en er zijn ook steen uiltjes te zien in de schemering. Ik vind het leuk en probeer ook steeds nieuwe nestmogelijkheden te schaffen.
Geplaatst: 9 juni 20241 j Momenteel ligt er een hoop droog zand in de tuin, nog van een project. We laten het nog even liggen, want de mussen zijn er zo blij mee! Ik zie ze bijna elke dag een zandbad nemen, dat is een erg grappig gezicht. Ze laten kuiltjes achter.
Geplaatst: 10 juni 20241 j Wij hadden veel jonge vogels in onze ‘Hof’. Van de week net uitgevlogen winterkoninkjes, een jonge merel en boomkruipers. Eerder al pimpelmezen. Er leeft een hoop op een dikke 300m2! Verder weten de halsbandparkieten, de houtduiven en de merels het fruit al wel te vinden. En vindt de bonte specht onze frambozen ook heerlijk. Dat was nieuw voor mij!
Geplaatst: 10 juni 20241 j @Arja, dat zijn nu zeker waterplasjes?! Maar daar is het te koud voor, doen ze allen bij warm weer.
Geplaatst: 10 juni 20241 j Ze doen het alleen als het zand droog is. Geen waterplasjes, het water zakt meteen weg en in de zon droogt het buitenste laagje zand snel op. Gisteren vonden ze het geweldig, vandaag uiteraard niet. 10 juni 20241 j aangepast door Arja
Geplaatst: 12 juni 20241 j Ik had steeds 1 ekster op de patio. Heel apart. Zag ik na wegjaag poging zoveel waarom… ik heb daar een rek met kippenspul staan.Deze ekster had gezien dat er 500 gr meelwormen lagen. Dat is vakkundig open gesnaveld en op gegeten. Halve kilo meelwormen is op. Ekster ook niet meer gezien.
Geplaatst: 12 juni 20241 j Een jonge ekster in de ren van de vleeskippen, een kauwtje in de ren van de eenden, en 2 jonge koolmezen en een mus in de kas. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.