Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoi allemaal!


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik las al een tijdje mee op het forum, maar sinds een paar dagen heb ik een heuse volkstuin aangeboden gekregen. En omdat het me geweldig handig lijkt heen en weer te vragen, stel ik me maar even voor. Ik ben Jasmin uit Amersfoort, en dit is mijn nog kale stukje grond van 144 vierkante meter... ik ben er nog niet uit hoe ik in ga delen. Heb wel grote lijnen in mijn hoofd, maar nog geen definitieve eindversie in de kop.

 

dscn6397k.jpg

 

dscn6402.jpg

 

dscn6401p.jpg

 

Inmiddels heb ik al een klein stukje gespit van wat onder het zwarte zeil ligt. Maar de grond die niet onder het zeil ligt is zo hard als fundering door de vrieskou van dit moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jasmin, welkom op dit forum.

Het is idd nog erg hard, hopelijk gaat het nu wat minder vriezen en kan je er gauw tegenaan.

Jammer dat die bakken achter geen klep meer hebben. Dat is makkelijk om mee te zaaien.

Je krijgt vast veel tips hier op het forum en vraag maar los, je krijgt altijd antwoord.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Jasmin,

 

Jorieke stelt je al een hele goede vraag, het is eerst belangrijk om te weten wat je graag zou willen verbouwen alvorens daar dan een plan op te maken.

Veel moestuinplezier (dit is wel de mooiste fase, mijmeren over wat er allemaal kan!)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hallo Jasmin, welkom op het forum en veel tuinplezier...!!!

 

Is inderdaad leuk om allemaal te gaan bedenken wat je allemaal kan gaan doen Had ik ook, werd er af en toe zelfs wakker van s'nachts, snel opschrijven en weer maffen.... (heb ik wel vaker als ik aan iets nieuws ga beginnen)...

 

greetz Ronnie

Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW!

 

http://ronniesmoestuin.jimdo.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, dat was een snel welkom! Bedankt daarvoor.

 

Mijn probleem is niet zozeer WAT ik ga zaaien, maar WAAR... de indeling dus. Ik zit te dubben over struik-fruit... moet ik natuurlijk vaste plekken voor reserveren.

 

Ik las net tot mijn verbazing dat er een heleboel fruitbomen nu ook is struikvorm aangeboden worden, pruimen bijvoorbeeld. Heeft iemand daar ervaring mee?? Blijven ze wel laag, of worden het uiteindelijk bomen? Ik wil geen boomkwekerij worden, maar moestuin blijven, ha, ha... Mijn kinderen willen dat ik zo veel mogelijk fruit ga 'doen' ... vandaar dat ik me oriënteer op om het even wat mogelijk is, om daarna pas een keuze te maken.

 

Wat groenten betreft: de keuzes heb ik al gemaakt, adhv wat wij een beetje lekker vinden. Maar indeling geeft me hoofdpijn... totale vlakte... alles kan verdorie... zoveel vrijheid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Ik las net tot mijn verbazing dat er een heleboel fruitbomen nu ook is struikvorm aangeboden worden, pruimen bijvoorbeeld. Heeft iemand daar ervaring mee?? Blijven ze wel laag, of worden het uiteindelijk bomen? Ik wil geen boomkwekerij worden, maar moestuin blijven, ha, ha... Mijn kinderen willen dat ik zo veel mogelijk fruit ga 'doen' ... vandaar dat ik me oriënteer op om het even wat mogelijk is, om daarna pas een keuze te maken....

Deze struiken zijn te houden op 1.8 meter hoog en zo'n 2 meter breed. Als je ze gaat leiden (takken dus allemaal horizontaal vast maakt) wordt het nog kleiner. Je moet natuurlijk wel blijven snoeien. Als je een struik op een langzaamgroeiende onderstam neemt, en deze helemaal laat gaan (er niets meer aan snoeit) worden ze 2.5 tot 3 meter hoog en zo'n 2.5 meter breed.

 

Als je wilt zien hoe groot zo'n volwassen struik nou is, kijk even hier:

http://www.fruitbomen.net/oude-fruitbomen/

 

solitair_dubbele_boerenwitte.jpg

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardbeiennn!

Of ananas aardbeien! Google daar maar is op Kan je bestellen bij kweduivenvoorden.nl

 

Inderdaad even geGoogled... wat een dingen... die kende ik nog niet...

 

witteaardbei365x243.jpg

 

Gewone aardbeien zitten er genoeg. De tuin was vroeger twee halve tuinen, en allebei hadden ze aardbeien... daar zal ik een boel van verwijderen... dus... wie in Amersfoort nog aardbei wil.... ik heb geen flauw benul van ras,type, vroeg of laat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet wat je wilt en je komt er niet uit, zet alle info even in een topic (maak je eigen moestuinseizoen aan) en er zijn er vast genoeg die even met je mee willen denken.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frank, bedankt nog voor de info over de fruit struiken. Ik heb het goed bestudeerd.

 

Verder,

... ben ik intussen echt goed overspannen van het uitdenken. Ik spit liever de boel om, dan deze stress. Gewoon niet leuk meer.

 

Ik zit met een zes-jarig wisselschema. Ruimte genoeg. Alleen... wij eten nauwelijks wortelgewassen, niet veel aardappel, en ook niet veel kool. Onze groenten zijn op de eerste plaats SALADE... en dat altijd uitgebreid. Een gekookt prakkie groente is hier zacht gezegd niet populair. Aardappels voornamelijk als aardappelstamp of overschotel. En zo kunnen er diverse groenten in meegenomen worden, die anders er uit gevist worden...

Twee bloemkolen per jaar is zat voor ons (invriezen voor groentesoep). Bonen ... behalve tuinbonen... dat wel. Peultjes voor mezelf... ongeacht of de rest er nou zin in heeft...

Ons eetpatroon past dus niet erg in wisselteelt. Maar ik wil zo natuurlijk mogelijk werken, en geen ziektes op mijn landje.

 

Kan je combinatieteelt doen zonder wisselteelt? Ik wil er geen wilde permacultuurtuin van maken. Volgens mij was het Koert (als ik het fout heb, sorry) bij wie ik las dat hij ordelijk wil, omdat zijn hoofd al zo warrig is: precies bij mij. Ik ben ook adhd-behept, en overzichtelijk maakt me rustig... maar te strak en voorspelbaar is te saai... dat dan ook weer...

 

De aardappelen staan hier op de volkstuin onder schema: verplicht midden, en volgend jaar vóór (maar met spitten kwam ik een zooi aardappelen op vóór tegen... mijn voorganger heeft dus ge-cheat... lekker dan... ik heb iedere aardappel die ik tegenkwam er uit gehaald... dat wel, maar er zit ongetwijfeld nog inde grond... en daar moet ik volgend jaar dan overheen met nog een keer aardappel... want een beetje aardappel vinden we wel lekker...

 

Wat ik zowiezo van plan ben: héél veel soorten bladgroentes, mais, pompoen, heel veel kruiden, fruit struiken (nog zoeken), peulen, tuinbonen, rode bietjes en veel soorten radijs (en rettich) en heel veel waar ik een beetje per soort van wil.

 

Zaden zijn al binnen, of al besteld (nog niet alles binnen)...

 

Maar die indeling.... grrr....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het combineren van gewassen moet rekening worden gehouden met de vruchtwisseling.

 

 

Van deze opmerking wordt ik dus echt gek... dat kan dus niet samen... of het één of het ander... maar alle sites kakelen elkaar na...

 

Ik zoek dus voorbeelden van tuinen zonder wisselteelt (uitgezonderd de aardappel), en zonder dat het een permacultuur bostuin is....

 

De Makkelijke Moestuin ken ik... maar zijn er nog meer mogelijkheden? Op grotere schaal dan de vierkante meter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebruik van EM of soortgelijk zou daarbij misschien kunnen helpen. Ik dacht dat ik ergens gelezen had, maar ik kan het nu nergens meer vinden, dat met het gebruik van EM de tomaten bijv. probleemloos jaar na jaar op hetzelfde stukje grond geteelt konden worden. De goede micro-organismen in de bodem heffen de negatieve invloed van de gewassen jaar na jaar op hetzelfde stukje op. Ze zijn in de EM informatie wel wat voorzichtiger dan ik hier zo even neerzet, het duurt, zo geven ze aan, gemiddeld ook 2 jaar, soms zelfs 3, voordat de EM werkelijk geintegreerd is en zijn werk blijvend kan doen.

 

Of misschien moet je gewoon alle plantjes voorzaaien en dan door elkaar heen uitplanten, maar toch ordelijk en met genoeg ruimte, dan hou je het ordelijke van een reguliere moestuin in combinatie met de symbiose van een permacultuur/wilde moestuin. Daar dacht ik vorig seizoen aan, maar dat was me teveel werk, alles apart neerzetten enz.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh... ik ben een balkontuinier.. ik kan niet anders denken dan voorzaaien, en zaadje voor zaadje gaan... ik wil niet eens anders denken dan voorzaaien... met die aandacht heb je nauwelijks zaadverlies... bijna alles komt op... en dan voorzichtig uitplanten...

 

Waar staat de afkorting EM voor??

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon gaan beginnen .

maar wel alles opschrijven voor het volgende jaar .

niet zo ingewikkeld plan van maken .

werkt niet zeker niet met adhd .

kan het weten ik hebhet zelf ook plus drie van de vier zoons .

gewoon lekker buiten bezig zijn met je handen .

is het aller belangrijkste .

en dan zal jij zien dat het gewoon van zelf gaat .

en als er dan wat omvalt geeft niet .

gewoon weer proberen .

groetjes peet 9galwn.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx voor de bemoedigende woorden... schot in de roos, want deze dagen echt gek geworden van van het spanningsveld: enthousiasme - perfectionisme - chaos - geen chaos willen - ...

Tuurlijk wil zo'n tiep als ik metteen de perfecte tuin binnen een jaar... Al die ideeën en theorie die ik altijd al als hobby las en verzamelde (maar nooit tijd vanwege druk werk) wil ik dan ook maar metteen gaan toepassen. Nu heb ik én tijd én tuin ... en dan moet maar alles metteen gebeuren... aaaadeeeeeeeeeehaaaaaaaaaaaaaadeeeeeeeeeeeeee

Als je me ziet denk je vast: huh? Je ziet het niet aan mijn langzame buitenkant... dan zie je iemand rustig klooien in een tuintje... maar in het hoofd zie ik op elke vierkante meter minimaal 6 of wel 10 mogelijkheden om te doen... en ik heb 144 vierkante meter...

 

Affijn... gelukkig heb ik al grotendeels mijn indeling op papier... is ook al wat rust ... zaden in huis of nog onderweg... basisgereedschap al in huis... (en ik heb nog maar een week het tuintje... best snel geregeld).... voorzaaien was ik al begonnen, ook zonder tuin... want ik was mijn moestuin-balkon al aan het voorbereiden...

 

Op zolder heb ik een lekker plekje gemaakt: plank voor het (enige) raam gezet...

 

dscn6373.jpg

 

dscn6374.jpg

 

rekje neergezet voor de lichtkiemers...

 

dscn6380r.jpg

 

dscn6382.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een aantal jaren geleden ook gewoon begonnen. Ik kreeg toen per 1 mei een tuin en hoorde dit de laatste week van april. Ik had dus helemaal geen tijd om na te denken wat ik precies wilde en om me te verdiepen in wisselteelten en goede partners enz....

Het jaar daarop ben ik begonnen met wisselteelt en dat heb ik in de daarop volgende jaren ook een aantal malen weer bijgesteld.

Bovendien hebben de meeste groenten die jij opnoemt niet noodzakelijk wisselteelt nodig. Ik zou het voor nu dus maar loslaten als ik jou was en misschien dat je er volgend seizoen beter zicht op hebt.

Je hebt al aardig wat voorgezaaid zie ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Adem in.... adem uit...

Vooral voor beginners lijkt me dat erg lastig. Zelfs ik moet al veel info vergaren voor het begin van mijn makkelijke moestuin. Ik lees zelfs kidsboeken daarvoor, kun je nagaan hoe een beginner ik ben. En ja, als je dan op internet zoveel info leest dan tolt je hoofd ervan dat je er hoofdpijn van krijgt, ik heb t ook ondervonden

Maar ik heb inmiddels ook mijn zaadjes binnen, mijn tuinaarde en groenbemester staan klaar en de bakken kunnen zo in elkaar worden gezet. En vanmorgen heb ik dan voor het eerst wat zaadjes in een paar rolletjes/bakjes met aarde geduwd. Er netjes bij geschreven wat t is zodat ik me niet kan vergissen (wel heel belangrijk!) en nu is het regelmatig water sproeien en hopen dat ze opkomen Oh ja, ik moet ze nog even afdekken met wat van dat plastic zodat ze niet zo gauw uitdrogen. Ik heb ze overigens ook op zolder staan, al is die niet zo groot als die van jou, ik heb zelfs een miniraampje waar ze zonlicht doorheen moeten krijgen. Of t werkt, dat zien we binnen een paar weken neem ik aan.

We moeten allemaal ergens beginnen met leren. En met een beetje vertrouwen komt het vast wel goed.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...