Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tips gevraagd voor een starter

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb nog nooit ook maar iets van zaadje af aan geplant, maar zou dit wel graag willen doen. Ik heb de zaadjes in huis (wortel, radijsjes, sla, ruccola etc etc), maar meer nog niet. Hoe pak ik dit het handigste aan?

Ik zat zelf te denken aan een zelfgemaakte bak op poten (120x120) of een propagator. Wat is het beste en hoe moet ik te werk gaan? Waar moet ik op letten?

Met andere woorden: wie wil mij een cursusje groente planten op dit forum geven?

Bedankt.

Met andere woorden: wie wil mij een cursusje groente planten op dit forum geven?
We zijn snel klaar vandaag, stop een zaadje in de grond en je zal zien dat het zal groeien. Gewoon proberen en leren en jezelf het niet te moeilijk maken (lees niet te veel prutsen).

Veel antwoorden op beginnersvragen kun je krijgen door hier veel mee te lezen, te zoeken op het forum en google en misschien wel het handigst is om te starten met het kopen van een degelijk moestuinboek (gewoon ééntje voor de volle grond waarin het zaaien, planten, bemesten van groenten wordt uitgelegd).

Bepaal eerst zelf wat je wil en stel hier je wat meer afgekaderde vragen. Tenminste als je het antwoord daarop echt niet kan vinden op het net.

Ik voel me echt blond, maar ik zat dus al een tijdje op internet te neuzen en heb de zakjes van de zaadjes gelezen. Op die zakjes staat dat je in februari met 18 graden moet zaaien.. Ik was wel zo slim om te bedenken dat dat dus niet buiten is ik neem aan dat dat dan gewoon binnen moet. Zet je ze dan juist in de zon of juist niet? Kan ik ze beter in de grote bak achter het raam doen en dan die bak naar buiten verplaatsen zodra het warm genoeg is? Of doe je ze in een klein bakje en plant je ze over naar de grote buitenbak als het warmer is?

Planten hebben licht, water en warmte nodig om te groeien. Om te ontkiemen hebben ze met name warmte nodig. Zodra ze gekiemd zijn hebben ze veel licht nodig. Het beste zaai je voor in een klein bakje om de plantjes wanneer ze twee echte blaadjes hebben te verspenen naar ieder een eigen potje. Van de groente die je noemt kan je alleen sla binnen voorzaaien. Wortel en radijs zaai je nooit voor maar altijd direct op de plaats waar ze moeten groeien.

Maar dit zijn bij uitstek vragen waar je zelf het antwoord zeer gemakkelijk op kunt vinden. Nogmaals, morgen even langs de boekhandel Kies voor een echt moestuinboek (bijv de groente en fruit encyclopedie) waarin goed beschreven staat wanneer, hoe te zaaien en wat daarna te doen. Een goede voorbereiding en wat basiskennis is het halve werk.

Ik zou nu nog niet gaan voor zaaien, tenzij je een kas tot je beschikking hebt.

Als je nu gaat voor zaaien moeten deze plantjes een keer naar buiten en daar is het nu nog te koud voor.

Ik zou wachten tot na de vorst, als het wat warmer word.

"Een onkruid is een plant die elke overlevingsstrategie beheerst, behalve die van het groeien in rijen."

http://www.moestuinforum.nl/blog/Bobjan10/

een tip van mij:

neem de tip van jorg ter harte, je kan ook in de bieb kijken voor 'n leuk en simpel boek [in kinderboeken worden dingen soms veel makkelijker uitgelegd]

lees voorbij aan alle voorzaai berichten en de hoeveelheid soorten want die forumleden zijn al een tijd bezig met de moestuin!

bedenk wat je gaat zaaien en hoeveel......! als je alleen bent heeft het weinig zin als je net begint om b.v. kool te gaan zaaien

ik moestuineer zelf in bakken op poten die verrijdbaar zijn, ideaal bij heet weer. ben alleen en wat makkelijk gaat is:

radijs, bieslook, wat rucolasla en andere soorten, tomatenplantjes, sperzieboontjes, peultjes en doperwtjes.

tuinkers buiten gezaaid is b.v. veel smaakvoller dan binnen gezaaid

het belangrijkste is dat je niet jezelf voorbij zaait en geen overzicht meer hebt

kruiden kun je heel makkelijk in b.v. april kopen in de winkel en dan laten wennen aan buiten,

aardbeien zijn ook erg leuk en lekker en een bessenstruikje of framboos kunnen goed in een grote bak/emmer...

ik hoop dat je net zoveel plezier en bovenal verwondering zult vinden in het zelf verbouwen van je groente en kleinfruit zoals zovelen hier en

............je moet klein beginnen,he wil je groter kunnen groeien

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Hallo Rozen,

Je hebt geen dure of ingewikkelde dingen nodig om te starten. Zoals eerder gezegd; ga niet te vroeg binnen voorzaaien anders gaat de boel kapot als het te vroeg naar buiten moet. Als je het zaaigoed te lang binnen houdt krijg je lange sprieterige stengels en geen compacte gezonde plantjes, je moet ze als het ware net genoeg verzorgen dat ze kunnen groeien maar niet te ( lang) warm houden anders groeit het uit z'n krachten.

In kwarkbakjes , of bakjes van de chinees, kun je vanaf maart\april leuk voorzaaien ( let op of dit kan , staat op de verpakking).

Beetje geranium grond doet het erg goed voor dit doel als je daar aan kunt komen. Dit is mooi luchtig waardoor de zaadjes makkelijk ontkiemen. Anders potgrond met een beetje zand erdoorheen. ( een handje zand op een liter potgrond). Als je de grond van te voren met wat kokend water vochtig maakt en wat laat afkoelen is het zaaibedje ontsmet en een beetje warm.Transparant dekseltje of huishoudfolie erover met een paar gaatjes erin. Dan het hele zaakje in de vensterbank, leg er een thermometertje naast zo'n 18 c is prima, als het te warm is, zet het wat verder van de verwarming af maar wel dicht bij daglicht. En dan rustig wachten . Als je zaaisel mooi opkomt het plasticje er af. Als de plantjes twee of meer blaadjes hebben en elkaar gaan verdringen over zetten in wat grotere bakjes. Bij tuincentra kun je vaak gratis van die plastic trays krijgen met meerdere potjes aaneen. Als het buiten warmer dan 15c is moet je gaan "afharden"; zet de plantjes op een beschut plekje overdag buiten en haal ze snachts weer binnen. Na een paar dagen als het snachts niet te koud is kunnen ze buiten blijven . Gaan ze slap hangen, weer naar binnen dan is het te koud. Als dat allemaal goed gaat en het is na ijsheiligen ( ik geloof 15 mei) dan kun je ze een vaste plek geven in je tuin of op je balkon.

Tot zover de speedcursus starten voor beginners. Succes

In de kern van alle problemen schuilt een kans

In je eerste jaar ook niet te veel experimenteren, dat kan je beter doen als je al een keer een jaar rond hebt meegemaakt. Je kan beter goed scoren met een beperkter aanbod, dan je aandacht teveel te spreiden over teveel soorten en subsoorten.

Ik deed dat wel trouwens, wel gein er in gehad, maar achteraf zou ik het anders gedaan hebben. Ik wordt nu elk seizoen simpeler en praktischer.

@ betekend ook zoiets als aan......dus aan mijnspeetuin in het engels, wie weet hebben we een attente moderator

Als je meer vragen hebt hoor ik het graag Rozen. Ik ben ook door schade en schande, en irritatie om dat het niet ging zoals ik hoopte, "wijs" geworden. Als ik iemand wat startersblunders kan helpen voorkomen graag.

Jasmijn, klopt ook wat je zegt; niet te veel gekke fratsen in het begin, gewoon wat bietjes, sla en boontjes dan is een succesje een heel goede reden om er plezier in te blijven houden.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Ik weet wat het betekend, maar vond het zo vreemd ineens haha

Ik heb wel ervaring met baby plantjes, maar wil nu dus echt vanaf het zaadje. Ik heb nog wat biologische zaadjes erbij besteld.

Ik heb eens eerder aardbei geprobeerd te kweken vanaf het zaadje, maar daarvan kwam geen enkel zaadje uit.. Vandaar dat ik nu wat meer info wilde hebben

Ik heb nu trouwens ook wat dingen voor na de zomer besteld zoals boerenkool, veldsla en bloemkool.

Ik ga buiten een bak maken van 120x120 en 45cm diep, verdeeld in 16 vakjes van 30x30 cm. Hoeveel zou ik per vakje kunnen planten van:

Komkommer

Rode sla

Rode biet

Broccoli

Gourmet pompoen

Radijsjes

Sla

Ruccola

Spinazie

Selderij

Wortel

Veldsla

Boerenkool

Bloemkool

Zonnebloem (voor mijn konijnen)

Vergeet me nietjes (voor mijn konijnen)

Tussen alles plant ik Dille, Salie en Tijm tegen slakken en luizen.

Ik lees idd niet te veel in 1x, maar kan het niet laten haha

Ik vond vanmiddag een biologische moestuin grond voor groente, kruiden en fruit. Heb gelijk 80 liter mee genomen :P En inderdaad van die gratis bakken, maar ook zo'n kant en klare bak voor op de vensterbank (was in de aanbieding voor 4,99 euro).

@ Rozen. Heb je al op de site gekeken van jelle's makkelijke moestuin? Er is afgelopen week een nieuwe site van hem de lucht in gegaan. Ik ben ook zo groen als gras qua moestuinieren maar doe het op de zelfde manier als jij gaat doen. De volgende antwoorden heb ik dan ook uit zijn boek gehaald.

"Ik ga buiten een bak maken van 120x120 en 45cm diep, verdeeld in 16 vakjes van 30x30 cm. Hoeveel zou ik per vakje kunnen planten van:"

2 stuks (aan een klimrek) Komkommer

4 stuks Rode sla

9 stuks Rode biet

1 stuk (het slimst op een hoek?) Broccoli

1 stuk per twee vakken (onder aan een klimrek) Gourmet pompoen

16 stuks Radijsjes

4 stuks Sla

16 stuks Ruccola

9 stuks Spinazie

4? stuks Selderij

16 stuks Wortel

16? stuks Veldsla

1 stuks Boerenkool

1 stuks Bloemkool

4 stuks Zonnebloem (voor mijn konijnen)

ehhh 1 0f 4 stuks... Vergeet me nietjes (voor mijn konijnen)

Er zijn vier standaard zaai-afstanden in de 30x30 vakken:

1 voor extra grote planten ( koolsoorten, paprika, goudsbloem en diverse kruidensoorten) plant het zaadje precies in het midden van je vak.

4 voor grate planten (slasoorten, afrikaantje, snijbiet, bieslook en dille) verdeel je vak in vieren en zaai weer in het midden van elk vierkantje

9 voor de mediumplanten (bieten, prei, stamboontjes, spinazie, koriander en pluksla die je jong wilt plukken) zaai 3x3

16 voor de kleine planten (wortels, uien, radijs, raapjes en lenteui, snelgroeiende sprinazie en rucolasla kunnen hier ook in.) zaai 4x4

Voor klimmers;

courgetten en pompoenen een plant per twee vakken.

komkommers met z'n 2e in één vak

een tomaat alleen in een vak

stokbonen, erwten, sugarsnaps en peultjes 8 per vak in twee rijen van 4.

Zo heb ik het teruggevonden in het boek, ik zou zeggen gewoon proberen, observeren en aanpassen naar de ervaring of eigen ideeen

Succes!!! Groetjes,

Groetjes uit de Betuwe

Super!!

Je antwoorden schelen niet veel van wat ik al gevonden had:

Ik heb inmiddels een hoop gevonden, maar heeft iemand een idee hoe groot spinazie word? Kan ik er 4 planten of 16?

Komkommer 2

Rode sla 4

Rode biet 9

Broccoli 1

Gourmet pompoen 1

Radijsjes 16

Sla 4

Ruccola 10

Spinazie 4 of 16?

Selderij 4

Wortel 16

Veldsla 4

Boerenkool 1

Bloemkool 1

Zonnebloem 4

Vergeet me nietjes 4

Tussen alles plant ik Dille (4), Salie (4) en Tijm(4) tegen slakken en luizen.

Maar ik zal jouw lijstje aan houden

Ik citeer van pagina 55, uit de makkelijke moestuin geschreven door Jelle;

Hoogte klimconstructies

Voor tomaten, pompoenen, stokbonen en meloenen moet je frame ongeveer 2 meter hoog zijn. Voor erwten, sugarsnaps en courgettes is 1,50 meter wel voldoende. Voor de zekerheid heb ik al mijn rekken 2 meter hoog gemaakt.

Denk wel aan een beetje exta lengte ong 50 cm om de uiteinden een eind de grond in de meppen voor de stevigheid

Groetjes uit de Betuwe

Wauw 2 meter.. Ik denk dat ik dat niet haal op die plek. Ik wist niet dat pompoen planten zo hoog werden! Ik dacht dat die vrij klein bleven en dan 1 pompoen gaven.

Wij gaan de bak zelf maken. Aan de binnenkant krijg je dan in elke hoek (en nog tussendoor een paar) een paal om alle planken aan te bevestigen. De 2 palen aan de achterkant van de bak worden dan dus langer en aan de bovenkant worden die met een andere paal met elkaar verbonden. Vervolgens doen we er gaas tussen (hebben we nog een rol van liggen). Het geheel staat dan ook nog eens tegen de schutting aan, dus stevigheid genoeg

Onder de bak plaatsen we nog 4 poten en waarschijnlijk nog wat extra balken ivm het gewicht van alle aarde (de bak word 120x120x42 cm).

Ik twijfel nog wat we in de bak moeten doen. Ik las namelijk ergens landbouwplastic, maar ik weet niet zo goed waar dat van gemaakt is (weekmakers?) en had zelf worteldoek in gedachten (hebben we ook nog liggen). Wat denken jullie?

Hebben jullie gaten in de bodem?

Ik zou worteldoek doen, anders landbouwplastic met voldoende gaten.

Naar mijn idee kan een zonnebloem niet in een MM-bak, die planten worden zo hoog en wortelen zo diep en stevig, dat zou ik niet doen

Pompoenplanten worden ook enorm goot, de bladeren zou je dan echt weg moeten knippen lijkt mij, anders bedekken ze je hele bak

Spinazie 9 stuks las ik hieronder

Ik snap de vraagtekens die ik door het scherm heen boven je hoofd zie zweven...

Pompoenen kunnen als je ze laag houd (ligt ook een beetje aan de soort) wel een paar vierkante meter bedekken! Het record bij pa in de tuin was meer dan 300 kg pompoen van 1 plant (15 grote vruchten).

Ik zou echt een goed boek kopen, of huren... (of misschien een ebook??) en dit jaar voor jezelf goed bijhouden wat je wanneer hebt gedaan. (wat wanneer gezaaid, verpot, uitgeplant e.d.)

Dan kun je leren van je fouten (ja, sorry, die maken we allemaal...) en het volgend jaar anders doen!

Succes!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Mijn zonnebloemen mislukken altijd. Als ik een plantje in de winkel koop, blijven ze dat formaat.

Ik dacht de pompoen achterin te doen in 1,5 vak en dan dat vakje aan de zijkant. In dat halve vak wat ik dan nog over hou wilde ik dan 2 zonnebloemen gaan doen.

@ Eva: Er zijn idd een hoop en ben flink aan het uitzoeken

Ik heb inderdaad niet de plant gekozen met de grootste vruchten. Ik dacht dat de vruchten van de zaadjes die ik gekocht heb, iets van 500 gram zouden worden. Maar ik was dus in de veronderstelling 1 pompoen per plant..

Op het klimrek heb ik alleen de pompoen en 2 komkommer plantjes. Hopelijk red ik dat

Met rode bieten, wortelen en sla is het logisch dat je maar 1 plant krijgt (je neemt immers alles uit de grond om het op te eten). Maar blijven de komkommer en pompoen bijvoorbeeld ook maar 1 jaar? Dus komen die het jaar erop niet opnieuw op?

Ik zag ook dat je rode bieten niet continu op dezelfde plek kunt planten. Kan dit wel als je in de winter bijvoorbeeld boerenkool erop zet?

Is het met wortels en radijsjes ook zo dat je ze niet op dezelfde plek kunt planten?

Ik ga nog heel wat leren Leuk!

Komkommer is inderdaad 1 jaar. Volgend jaar weer een nieuwe zaaien! Wat betreft de wisselteelt, in volle grond moet je idd niet te vaak hetzelfde zaaien op de zelfde plek. Bij de mm kun je dat oplossen door bijvoorbeeld in februari (nadat je alle boerenkool hebt geoogst) de bakken goed door elkaar mengen. Dit werkt volgens ervaren mm gebruikers goed! Na het husselen kun je weer opnieuw zaaien