Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verbod op gebruik gier

kustlijn

Recommended Posts

Sky schreef: "Het wordt volgens mij niet echt gepromoot vanwege de economische gevolgen...het doet me denken aan het steviaverhaal."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In Frankrijk is het al jaren verboden om brandnetelgier te gebruiken.

Het is namelijk "ne pas s'homologuer" of zoiets

De bevoegde minister verklaarde , dat brandnetelgier, een zo'n complex geheel is, dat men niet weet wat de gevolgen van zijn.

Van Round-up weet men het wel, en dat is wel toegestaan.

Brandnetelgier mag pas worden gebruikt, nadat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat er geen negatieve gevolgen te verwachten zijn.

Zo'n onderzoek is duur, en niemand wil het betalen.

Dus geen onderzoek.

Per 1 juli 2012 mogen professionele tuinders dat in geheel Europa niet meer.

Bier mogen ze ook niet meer gebruiken, levensgevaarlijk dat spul.

Je gaat er vast aan dood.

Oh ja, knoflook, ook zo'n levensbedreigend gewas, dat mag ook niet meer ter bestrijding van ongedierte gebruikt worden.

Vergeet ik jandorie zeewier te noemen, dit is ook al zo gevaarlijk.

En wat te denken van bijenwas...... man o man....

Ik zie het, u gelooft mij niet!

Lees het zelf! https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-2007.html

Nu is men ook al bezig dit ook voor de particuliere "moes"tuinder te bewerkstelligen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

En hier al helemaal niet..wij worden toch al verdacht van het roken en snuiven van allerlei planten..het is een steevast grapje als we Fransen te gast hebben.." zitten er drugs in? Want je weet maar nooit met die Hollandais"...( en o o o wat zijn ze er bang voor..terwijl ze zelf op zondag om 11 al aan de wijn zitten en daarna een middagje gaan toeren met oma )

Ik ken trouwens wel verschillende Fransen die brandnetelgier gebruiken( in hun eigen tuintje..de boeren gebruiken liever roundup )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

"Ik ken trouwens wel verschillende Fransen die brandnetelgier gebruiken" aldus appelvrouw.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Ja dat kan.

Vele Fransen kotsen van deze wet, en plegen verzet.

De brandnetel oorlog (Guerre de l’ortie) noemen de Fransen het.

LA GUERRE DE L'ORTIE : RESISTANCE !!!!

http://www.intelligenceverte.org/ortie-reponse-ministere.asp

http://www.actu-environnement.com/ae/news/guerre_ortie_8837.php4

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

• 2 weeks later...

Jaa mensen, dat is deze tijd.

Ik kom over dit soort ongein heelveel berichten tegen.

De natuurlijke middelen mogen niet meer, maar pesticiden en insecticiden mogen wel.

HEt is toch de omgekeerde wereld.

Ik snap het wel.

Op brandnetel gier ed kan niemand patent aanvragen en hier is dus ook geen geld mee te verdienen.

Hetzelfde met het oow zoo goede bedrijf Monsanto (van de Roundup)

Die zeggen letterlijk: HEt is niet onze taak om te kijken of onze producten schadelijk zijn. Dat moeten de desbetreffende instanties van de landen maar bepalen.

En het is al aangetoond dat er ook flink gelobbyd wordt bij de politiek. Hier en daar zal wel een enveloppe onder de tafel doorgaan.

Zij zijn dus ook druk in de weer met genetisch gemanipuleerd voedsel en dergelijke.

In Brazilie hebben duizenden boeren een rechtszaak tegen ze aangespannen vanwege genetisch gemanipuleerde soyabonen.

Waar gaat het heen????

Vind de controverse op dit forum erg interressant, enerzijds denken we allemaal groen te zijn... maar zijn we dat dan ook?

Brandnetelgier bevat diverse stoffen die zeker onderzoek vereisen:

Oxaalzuur: Kan de nieren beschadigen, blindheid veroorzaken en in hogere maten de longen en ademwegen aantasten.

Mierenzuur: Wordt gebruikt als oplosmiddel en looimiddel in de leder industrie, bijtend goedje dus!

Serotinine: Wordt verdacht van het veroorzaken van veel psychische problemen waaronder depressie.

Als dit middel een toelating zou krijgen, zal er zeker goed onderzoek gedaan moeten worden naar de gevolgen op lange termijn voor ons en de rest van de fauna

Feit is, dat op het pakje de volgende waarschuwingstekens komen te staan: andreaskruis (irriterend), corrosief(bijtend) en milieugevaarlijk(die dode visjes en bomen).

Ook wel mooi voorbeeld: Zat net te lezen over het uitsterven van de bijen en dan proef ik de strijdlust van ons hobbytuinders... prachtig en gerechtvaardigt!

Vervolgens lees ik een stukje hoe we het beste luizen kunnen vermoorden (?!) en dan kom ik het pakje shag gier weer tegen en dit wordt collectief ondersteund door ons groene gevoel... Nicotine, de werkzame stof van dit goedje is jarenlang een van de meest effectieve insecticiden geweest, maar is tegenwoordig bij ons verboden door de overheid omdat het enorm giftig is voor mens en dier (neurotoxine/zenuwgif) en met name voor insecten. Het uitsterven van de bijen is grotendeels te wijten aan het gebruik van deze stof... dat bedoel ik met controverse! Die tabaksgier zou overigens het predikaat Giftig krijgen! (doodshoofdje) dat soort middelen kan ik niet meer verkrijgen, niet als particulier en ook niet als bedrijf!

Of er een lobby bestaat van bayer etc tegen dit soort innitiatieven zou me anderzijds ook niet verbazen...

Weer anderen (gore en lobby) maken ons bewust groen om onze co2 uitstoot terug te dringen... of was het een gebrek aan fossiele brandstof die nodig zijn voor andere zaken dan de nederige behoeften van het gepeupel?! Laten we eerlijk zijn, onze co2 uitstoot kan nooit de uitstoot van de aarde zelf evenaren, 1 vulkaan is al genoeg om ons te evenaren.

Weet dat ik me misschien niet altijd even populair maak bij andere forumgangers met mijn reacties, maar moest hier toch echt even m'n mening kwijt...

Hoop niet mensen tegen de borst te stoten, maar ik ben een kritisch mens met best wat kennis van onder andere chemie en ben erg onderzoekend ingesteld. Mijn excuses als ik soms misschien een onderwerp onderuit haal... het is niet slecht bedoeld, maar ik maak graag mensen attent op feiten en zie mensen graag kritisch.

Inderdaad zaadje, je hebt een punt!

Alvorens ik compostthee ben gaan gebruiken heb ik zoveel mogelijk wetenschappelijk onderbouwde info verzameld hierover.

Mijn vrouw werkt al eens met etherische oliën voor medicinale doeleinde en wijst me er dikwijls op dat we met de plantenextracten niet voorzichtig genoeg kan zijn.

Het uitsterven van de bijen is grotendeels te wijten aan het gebruik van deze stof... dat bedoel ik met controverse! Die tabaksgier zou overigens het predikaat Giftig krijgen! (doodshoofdje)

In alle boeken en folders over gier maken wordt eigenlijk voor de nicotine gewaarschuwd dit niet te gebruiken.Ook op de bio-tuinderij waar ik vroeger stage liep werd dit niet gebruikt/duidelijk gemaakt waarom niet. Zelf heb ik een tabaksplant in de kas om slechte zuigertjes te weren..als je die plant even vastpakt dan plakt en geurt de nicotine je tegemoet..sterk spul!

Om Nicotine- en brandnetelgier over een kam te scheren gaat wat ver in mijn ogen. Ik denk wel dat het zaak is je aan de aanbevolen dosis te houden. Het punt is: waar vind je dat..internet staat er vol mee, en ieder recept is weer anders dan het volgende. Daar wat wetenschappers op loslaten lijkt me wel wat.

Voorlopig ben ik illegaal bezig hier in Fr..ik heb smeerwortel, heermoes en vliergier staan en knoflookgier in voorbereiding

Vliergier? Wat doe je daar mee?

Dat gaat zo erg stinken dat je er zelf misselijk van wordt. Rond de aardappels gieten zodat de woelmuis er niet langs wil..en dan maar hopen dat ie er niet net inzit

Is er verder ook wat bekend over hoeveelheden, wel of niet verdunnen, of hoe het dan beter zou kunnen?

Dit maakt het juist zo moeilijk... de gehaltes aan chemische stoffen kunnen enorm varieren bij deze methode.

De gehaltes in de plant kunnen varieren door standplaats, jaargetijde, oogsttijdstip, soort, etc etc maar ook de fermentatie omstandigheden kunnen veel invloed hebben.

Denk dat als er serieus mee gewerkt zou moeten worden, deze bereidingsmethoden niet gebruikt zullen worden maar gewerkt zal worden met de chemisch opgeschoonde of gesynthetiseerde vormen van de werkzame stoffen, daar dit veel beter controleerbaar en bestudeerbaar is.

Ben eens op zoek gegaan naar het gebruik van bv. oxaalzuur als bestrijdingsmiddel en kwam tot mijn grote verbazing( het moet niet gekker worden!) een middel tegen dat wordt gebruikt om mijten te doden die verantwoordelijk zijn voor bijensterfte in het wild en bij imkers...... cirkel weer rond!

Denk dat er bij het gebruik van gieren nog een factor meespeelt die in de catagorie plantversterking thuishoort. In gieren zitten massa's schimmels en bacterien die we onbewust aan de tuin meegeven, het mooie hiervan is dat het de biodiversiteit van het kweekmilieu enorm vergroot en daarmee onbalans voorkomt. Knolvoet treed bv. niet snel op als er veel compost wordt gebruikt, daar de schimmel veel concurrentie heeft van andere schimmels uit de compost die geen schade veroorzaken.

Oeps.....de tabaksthee/gier...dat ben ik. Gemaakt omdat ik me herinnerde dat paps dat gebruikte voor luis op de pruimenboom. En mijn paps deed niks " fouts" in de tuin......ik ben er 100 % van overtuigd dat de man op een natuurlijk manier dacht bezig te zijn. En ik dacht dat door te voeren....

Dat het helemaal niet zo natuurlijk is had ik natuurlijk zelf wel kunnen bedenken, het is tenslotte voor mezelf als groot mens ook niet echt goed. Goed dat andere mensen er wel over na denken. Nou, dat word weggooien dus. Ik heb het spul overigens nog niet gebruikt, tot mijn grote verbazing zitten er steeds kleine vogeltjes, en dikke vette vliegen in het boompje die het grootste gedeelte van de luis al hebben opgevreten. Welke conclusie moet ik daaruit trekken....dat zo`n probleem als luis vanzelf word opgelost? In ieder geval bedankt voor de info.....geloof ik! )