Deborah Geplaatst: 28 juli 2016 Geplaatst: 28 juli 2016 Deze heb ik ook Wat een drama! Alleen zwarte bes laat hij links liggen, aalbes en kruisbes zijn de pineut. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Claudia69 Geplaatst: 28 juli 2016 Geplaatst: 28 juli 2016 Ik dacht dat die in de grond onder de struiken overwintert. De grond onder de struiken afdekken, zodat de rupsjes zich niet kunnen ingraven om te verpoppen, helpt misschien. Ik heb er dit jaar minder last van dan anders, maar het stuk met de bessenstruiken heeft de hele winter zo goed als onder gestaan. De struiken zelf hebben het overleefd. De kruisbessenbladwespen blijkbaar niet. Quote
simonvb Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 Pff vorige week duidelijk te goed geweest voor het dierenrijk, ben toen een groene rups tegengekomen, zat tussen de mulchlaag van de bessenstruiken. Ik dacht: Het is de enige rups dat ik ben tegengekomen, die krijgt een kans om vlinder te worden. Gaat het niet over een vlinder en gaan ze nog mijn kruisbessen opeten ook . Wel een stuk of 40 slakken een kopje kleiner gemaakt. Vorig jaar waren beide kruisbessenstruiken in één week kaal. Helaas staan de bessen op mijn volkstuin, ik kom daar dus maar 2 keer per week, elke dag checken zit er dus niet in. Moet wel zeggen dat mijn jostabes of aalbessen geen schade hadden, vind dit wel bizar aangezien ze maar een paar meter verder staan. Elke keer ik nu ga, zullen we de bladeren maar eens bekijken. Quote
sugar Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 Indien je die kruisbessen correct snoeit heb je gewoon GEEN last van die bladwesp. Ik heb zelf al 3 jaar geen probleem meer mee.De plant voldoende open snoeien en geen takken laten staan de onderste 30-40 cm. Dat is al wat nodig is.Die Xentari wordt hier al lang niet meer gebruikt wegens totaal overbodig, gewoon correct snoeien is al wat nodig is. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
simonvb Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 Waarschijnlijk nu wat te laat voor aangezien de overgebleven struik in struikvorm is. Ik zal volgende winter proberen de snoei aan te passen en dit met de nieuwe kruisbes ook doen. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 De plant voldoende open snoeien en geen takken laten staan de onderste 30-40 cm. Dat is al wat nodig is. Dank voor de instructie. Ik heb echter nog een vraag.Aanvankelijk dacht ik dat de slechte conditie van de struiken (mede) werd veroorzaakt door het graven van de woelmuizen. Om die reden heb ik de boomkrans van de struiken tamelijk vol gezet met narcissenbollen. Pas vorig jaar vond ik de larfjes op een van de stekken die ik had genomen. Nu gaat dat blad van de narcissen natuurlijk tussen de takken van de bessen door. Bieden die op deze wijze ook een doorgang aan de larven, of maken ze daar geen gebruik van? Zo ja dan zal ik de bollen deze zomer verwijderen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 Ik heb af en toe een paar bladwesplarven op mijn planten, maar het probleem lost zich vanzelf op. Er zitten genoeg vogels die de larven van de plant afhalen. Daarnaast is het een mooie bladwesp die ook zijn rol vervult in het systeem. Het is de kunst om de schade te beperken en de natuur toch de ruim te geven die zij nodig heeft. Ik heb ook open struiken, wat ook goed is om meeldauw tegen te gaan. Eigenlijk geven kruisbessen een gegarandeerde goede oogst. Narcissen dragen bij aan de biodiversiteit van je stuk en hebben geen invloed op de aan- of afwezigheid van de bladwesp. Ze kunnen wel andere soorten lokken die bijdragen aan de gezondheid van het systeem waar de kruisbes in staat. De planten herstellen zich overigens snel van de schade. Quote
Mellie Geplaatst: 27 mei 2017 Geplaatst: 27 mei 2017 Indien je die kruisbessen correct snoeit heb je gewoon GEEN last van die bladwesp. Ik heb zelf al 3 jaar geen probleem meer mee.De plant voldoende open snoeien en geen takken laten staan de onderste 30-40 cm. Dat is al wat nodig is.Die Xentari wordt hier al lang niet meer gebruikt wegens totaal overbodig, gewoon correct snoeien is al wat nodig is. Zocht op bladwesp omdat mijn kruisbessen helemaal kaal is gevroten en ook wat rode bessen. Dat gebeurt elk jaar met de kruisbessen. Heb maar 2 struikjes en ze zijn heel klein. Nu lees ik dat je ze open moet snoeien en de onderste 30/40 cm geen takken moet laten staan. Hoe doe je dat als je struik slechts 50 cm hoog is? Krijgen ook nagenoeg geen kans on te groeien aangezien ze steeds kaal worden gegeten. De bessen laten ze overigens zitten. Quote
sugar Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Wel mijn kruisbessenplanten zijn ondertussen 2m50 hoog.Nochtans heb ik dit jaar voor 't eerst terug schade van de beestjes. Een gevolg van de bodembedekkende hondsdraf die er vrijelijk onder liet groeien volgens mij (dan snoei je de struikjes onderaan kaal, maar dan wordt die plek ingenomen door dat hondsdraf). Na twee weken met wat schade te hebben opgelopen (20% van de bladeren van sommige planten weggevreten) hebben de broedende meesjes het probleem voor mij 'geregeld'. In jouw geval: neem een klein plastieken potje, en loop elke dag langs je plantjes, haal alle rupsen weg en vernietig ze. Na 2-3 weken is 't probleem van de baan (dat heb ik hier ook even gedaan, tot de meesjes in actie traden, maar dan wel met 15 grote planten.) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
sugar Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 En als je planten grotendeels kaal gewreten zijn, haal dan ook de onrijpe bessen weg, zodat de plant zijn energie steekt in vegetatieve groei, niet in 't rijpen van dat fruit. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Mellie Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Ik dacht om die paar bessen juist te laten zitten. Probeer die ondingen wel te vinden, maar zoooo moeilijk te zien... heb wel alle gekrulde blaadjes in de toppen van de buurbessen eruit gehaald, omdat daar weer eitjes in blijken te zitten. Lijkt te werken, want heb het gevoel dat het minder is. Het kan altijd erger. Was aan het wandelen met de kinderen en kwamen deze boom tegen... was compleet ingepakt en honderden, zo niet duizenden larven zag ik krioelen.... volgend de voetbalcoach die net voorbij liep, was die boom elk jaar het haasje. Of zijn dit wel rupsen? Quote
Bit Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Dat zijn rupsen ja ( van de spinselmot ), maar totaal andere dan die in je kruisbessen. In je kruisbessen zijn schijnrupsen, van een bladwesp. Quote
Kipouros Geplaatst: 23 september 2018 Geplaatst: 23 september 2018 Probleem: alle stekelbessen volledig kaalgevreten.Xentari helpt niet tegen de veroorzaker (= schijnrups)Mezen kunnen niet helpen want net tegen vogelbessenvraat verhindert hun toegang tot de schijnrupsen.Manueel doodnijpen is onbegonnen werk: te veel en te kleine schijnrupsen, amper zichtbaar in stekelige werkomgeving.Probleem met levenscyclus in grond.Kortsnoeien: dan blijft er niks meer over. Vraag: wat kan je er eigenlijk tegen beginnen? Alle opmerkingen welkom, waarvoor van harte dank! Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 24 september 2018 Geplaatst: 24 september 2018 De struik loopt in het voorjaar gewoon weer uit. Dus gewoon laten kaalvreten. Waarschijnlijk krijg je volgend jaar weer schijnrupsen, omdat de bladwespen in de omgeving zullen overwinteren Je zou het net tot de helft van de zomer kunnen verwijderen, dan kun je tot die tijd gebruik maken van natuurlijke predatoren. Als de bessen afrijpen moet het net er dan natuurlijk weer over, hoewel ik nog nooit vogels gehad heb die mijn kruisbessen opeten. Quote
Bit Geplaatst: 24 september 2018 Geplaatst: 24 september 2018 Alle opmerkingen welkom, waarvoor van harte dank! Je stelt je vraag in het juiste topic ..... dus misschien ook de voorgaande tips vanaf het begin van dit topic even doornemen ? Quote
mastert Geplaatst: 25 september 2018 Geplaatst: 25 september 2018 Ik weet, dat de manuele behandeling het eerder al is geopperd. maar het is wel een manier om iets van een soort controle te krijgen op de schijn rupsjes. Het belangrijkste is om constant alert te zijn op bladvraat/schade. Zo gauw, als je ontbladering zie, met de vingers, langs de aangevreten blaadjes. En ook blaadjes is de buurt. Natuurlijk ook kijken naar de helder groene larven op de takken. Dan kan je redelijk veel succes hebben, zonder al te veel last van de doornen.Sommige planten groeien in een seizoen wel twee keer, een nieuwe bladerdek. Een enkel, een zeer jong plantje verloren. Alle andere planten hebben het altijd overleefd. Een tuin buurman had het over behandeling, van azijn en zeepsop. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Quote
maro Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 Goededag, Van mijn zus heb ik een kleine kruisbes gekregen, uit de volle grond gespit omdat deze telkens kaal werd gegeten. Nu een aantal maanden in een pot op het balkon. Zelfde verhaal. Plant doet het goed en in no time is ie weer kaal. Zou het in mijn geval zinvol kunnen zijn om de kruisbes uit de pot te halen, de wortels schoon te maken, afspoelen en opnieuw in verse potgrond te zetten? Wat denken jullie? Alvast bedankt voor het meedenken. Mar Quote
acpronk Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 Neem, dat maakt niet uit. Ze komen via de lucht aanvliegen, leggen eitjes en de larven eten de plant kaal.Enige wat je kan doen is de larven handmatig verwijderen. En ook zorgen voor / het aantrekken van natuurlijke vijanden zoals het koolmeesje. Of desnoods insectengaas om de plant heen doen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Stan W Geplaatst: 17 maart 2024 Geplaatst: 17 maart 2024 (aangepast) Gelukkig was ik vandaag sneller dan de kleine kruisbessenbladwesp op mijn Pax kruisbes. Zag een klein wespje zitten, van blad naar blad kruipend en bleef dan telkens een beetje schudden met haar achterlijf. Snel een foto opgezocht via mijn telefoon en het bleek de kleine bladwesp te zijn. Die kreeg daarna te maken met snelle vingers. Bespaart het struikje hopelijk een boel larven van deze veelvraat. 17 maart 2024 aangepast door Stan W 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.