Merel Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Wij zijn grootverbruikers van de puntpaprika's van de AH. En nu we een kas tot onze beschikking hebben, spreekt het voor zich om ook de puntpaprika aan ons wensenlijstje toe te voegen. Ik kan natuurlijk naar een winkel rennen en zaden kopen van puntpaprika's, maar ik kan ook kijken of ik zaden kan gebruiken van de (niet bio) puntpaprika die in de koelkast ligt. Lijkt me een leuk experiment. Weet iemand of dit kans van slagen kan hebben? Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Ik heb 2 weken geleden van een gewone paprika 3 zaadjes in een potje gedaan en die zijn alledrie opgekomen, dus wie weet lukt dit ook !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Kan zomaar goedgaan, of helemaal niet. Ik heb goeie ervaring met peper en tomaat. Maar voor het zelfde geld kweek je met zaad dat het niet goed gaat doen. Risico op F2 zaad. Dat komt wel op, maar niemand weet welke genen dominant zullen zijn. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Oh Leuk! Jij bent ook aan het experimenteren ! Nou, ik heb de zaden er al uit gepeuterd. Ze moeten nog even wachten, maar ik ga het zeker proberen. Het is natuurlijk nog maar de vraag of de planten ook paprika's gaan geven, maar het is het proberen waard. Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 ik heb laatst ook alle zaadjes uit 5 punt paprika's gepeuterd. heb een hand vol aan zaad nu. heb er 2 gezaaid maar is nog niks boven de grond van de week nog een paar proberen.wilde in etappes zaaien ivm oogsttijd te verlengen indien ze paprika's gaan geven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Weet je wat het is? Misschien is er gewoon veredeld zaad gebruikt, misschien F1 zaad. Bij F1 zaad worden twee planten met aanvullende eigenschappen met elkaar gekruisd om hoge opbrengst te verkrijgen. De moederplant heeft misschien als kenmerk veel en grote vruchten, en de vaderplant misschien als eigenschap een oersterk wortelgestel. Ik verzin maar wat. De nakomelingen via zaad kunnen eigenschappen van vader en moeder doorgeven. In dit verzonnen geval kan het dus gebeuren dat je misschien plantjes gaat krijgen met oersterke wortelgestellen, maar nauwelijks vrucht. Maar ook met F2 zaad kan het zomaar bingo zijn, en dan heb je een prachtige oogst. Alleen niet voorspelbaar.Kan ook steriel zijn. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Jasmin, dat vind ik altijd moeilijke materie. Zou dat dan betekenen dat er paprikaplanten komen die geen paprika's krijgen of dat een gedeelte van de planten niet produceert en een gedeelte wel?? Misschien had ik vroeger beter op moeten letten bij biologie Manuela, wat jammer! Maar het waren nog maar twee zaden. Ik ga het ook proberen. Ik hou je op de hoogte! Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Merel, het is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Het is leuk om te experimenteren, maar als je zoals jij zegt grootverbruiker bent, dan zou ik ook experimenteren met diverse soorten zaad. Alles wat je uit groente peutert dat uit de winkel komt is onvoorspelbaar. Voor de prijs van een zak van 2 puntpaprika's van appie, kan je ook een zakje zaaizaad kopen. In jouw plaats zou ik verschillende soorten puntpaprika's tegelijk proberen, om uit te vinden wat jullie favo gaat worden. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Jasmin, je hebt natuurlijk gelijk dat een zakje zaaizaad weinig kost. Maar het is meer voor de lol. Ik heb vorig jaar radijzen laten doorschieten en daar zaad van gewonnen. Het is een enorm gepiel om die zaadjes uit de peulen te krijgen en een zakje radijszaad kost natuurlijk ook niets, maar ik vermaak me ermee . En we gaan ook meerdere soorten uitproberen. Leuk om te vergelijken. Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Ik heb dezelfde pret als jij hoor. Ik heb ook radijs laten doorschieten... wat een megaplanten worden dat zeg!!! Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 heb een hand vol aan zaad nu. heb er 2 gezaaid maar is nog niks boven de grond van de week nog een paar proberen.wilde in etappes zaaien ivm oogsttijd te verlengen indien ze paprika's gaan geven Mijn advies: zaai paprika nu en stel niet lang meer uit! De tijd totdat de paprika's rijp worden is zo lang, dat als je langer wacht je zeker geen rijpe paprika's meer kunt oogsten! En zelfs dan ben je afhankelijk van voldoende warmte en zon. Als die er is en je planten hebben voldeonde mest en water, dan bloeien ze wel door...heb je geen nieuwe zaailingen voor nodig. Anders gezegd: Het is al een hele kunst om een paar rijpe paprika's van een plant te kunnen oogsten....die oogst dan ook nog te willen spreiden, lijkt me bij paprika's een soort goochelen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 nu zaaien en ook een zakje kopen en zaaien. Mijn ervaring is dat als je te laat bent ze nauwelijks paprika's opleveren. Hetzelfde geld voor de aubergine. Je kan dan wel een plant kopen aan het begin van de zomer maar dat is lang zo leuk niet en prijzig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Ik heb uit een bijzonder dikwandige paprika alle zaadjes gepulkt en gewoon ineen bakje net zand gegooid. Zonder uitzondering allemaal opgekomen dus gewoon doen. Ik heb ondertussen 10 soorten paprika's in allerlei kleuren en formaten, ze gaan begin mei de kassen in. Ze zijn nu een cm of 8 hoog en hebben 4 tot 6 blaadjes. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 de eerste zaailingen zijn van 1 maart en de laatste van vandaag. totaal 5 gezaaid. het is als experiment. ik heb ook gewone paprika gezaaid eind januari al gezaaid die zijn al cm of 10 hoog nu met 4 echte blaadjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Vorig jaar heb ik geexperimenteerd met het zaaien van zaadjes uit de snoeppaprika's van de AH. Ging uitstekend. Alles kwam op, uitgeplant in de volle grond (bij gebrek aan ruimte in de kas) en goed geoogst. Ik weet dus zeker dat jullie er veel plezier van zullen hebben...! succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Hier ook hetzelfde verhaal. Ik heb ook gewoon de zaadjes uit de puntpaprika's genomen (toevallig ook van de appie ), gekweekt, groot gebracht en veel van geoogst . Ging fantastisch! Mijn plantjes van dit jaar heb ik wel al een tijdje geleden gezaaid, dus die hebben al een flinke voorsprong (met oog op afrijpen straks) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Wat leuk om zoveel positieve verhalen te horen! Ik wacht nog een weekje met zaaien (we gaan nog weg en ik wil mijn moeder niet met zaailingen opschepen), maar we hebben wel een kas waardoor ik hoop genoeg tijd te hebben. Zal ook wel een beetje afhankelijk zijn van de zomer. Ik hoop dat ie heel mooi wordt met veel zon waardoor ook de paprika's nog lekker kunnen groeien. Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Merel, als ik jou was zou ik toch nog zaaien voor je weggaat, want het duurt normaalgesproken echt wel een weekje voor de zaailingen opkomen van paprika's, dus je moeder hoeft er praktisch niets aan te doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Inderdaad gewoon zaaien, binnen een week gebeurd er echt niet zo veel. Als je geluk hebt zijn ze net ontkiemd dan. Mijn paprika's die ik in Januari heb gezaaid gaan overigens ook prima.Heb zowel puntpaprika's als gewone paprika's uit de supermarkt gezaaid, en ze gaan zelfs beter dan vorig jaar.De meeste hebben nu 8 blaadjes, dus nog 2 te gaan en dan komt de eerste vertakking. Zelfs de eerste mini diefjes al gesignaleerd.Moet ik wel zeggen dat ik ze 1x per week voorzie van een portie Compost Thee. Als handigheidje om te zien welke zaden je het best kunt zaaien: - neem een bekertje water, gooi de zaadjes erin, en wacht even. Erna haal je de zaadjes die boven drijven eruit (die zijn niet kiembaar) en nadat je het water eruit hebt gelaten heb je mooie kiembare zaden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Ik zou het echt graag willen. Maar mijn moeder heeft bijna nachtmerries van haar eigen tuin; huurt sinds kort een tuinman in. En nu komt ze een weekje voor onze katten zorgen. Ik heb al een redelijke hoeveelheid pepers, tomaten, kruiden, erwten en peulen staan die ze moet verzorgen en ik wil haar niet nog meer aandoen. Ik geloof niet dat één week het verschil zal zijn tussen wel of geen paprika's. En als dat wel zo is, dan maar geen paprika's. Dan schuif ik ze door naar volgend jaar. (Maar het zaaien van de paprika's zal wel het eerste zijn wat ik doe als we weer thuis zijn .) Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
helen Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Ook ik heb zaadjes uit de rode puntpaprika gehaald (van de C1000) ongeveer in november/december en deze gedroogd op keukenpapier. Een maand geleden heb ik er drie gezaaid waarvan en twee al hun tweede setje blaadjes aan het ontwikkelen en het derde zaadje toch ook nog aan het kiemen is... Ben heel benieuwd was het gaat worden Quote Groetjes uit de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Na al jullie verhalen kon ik me niet langer meer inhouden Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Goedzo Merel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Puddingrug noemen ze het volgens mij ook wel Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts