Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco

Featured Replies

Geplaatst:

hou je dan wel rekening met de zwaartekracht en het magnetisme van het ijzer in de bonen???

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

ze krijgen extra ijzelvijzel

Geplaatst:

Ze krijgen verbrande wortels omdat ze te dicht op elkaar staan.

Eén kandidaat minder haha.

De mijne liggen nog net zo in het zakje als ik ze kreeg. Ik wacht nog wel even en geef jullie graag een voorsprong!

Geplaatst:

Met deze temperaturen zal er niet gauw iets verbranden

Maar om eerlijk te wezen heb ik nog bonen achter de hand gehouden

Theo

Geplaatst:

Ik heb er 4 in de tuin gezet enige tijd geleden en ze vinden nu eindelijk de draden waar ze om moeten groeien. Ik heb niet de indruk dat het de allersnuggerste bonen zijn, mijn spekbonen van dezelfde plantdag zijn al halverwege de draad...

Geplaatst:

Dat zegt genoeg spekbonen tegen droogbonen.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

De boontjes voorgezaaid:

img024931841369064216.jpg

Geplaatst:

Ik heb ze bij hun stokkies uitgeplant. Nu maar hopen dat de slakken ze met rust laten.

Geplaatst:

Ik moet morgenochtend in Haarlem zijn. Ik wil mijn slakken wel bij jou even uitlaten ?

Geplaatst:

hmm, mijn bonen liggen nog heerlijk te slapen en zullen door mij tot leven worden gewekt als de zon weer schijnt.... De eersten zullen de laatsten zijn, de laatsten zullen de eersten zijn...

Geplaatst:

Ik heb ze ook gisteren (ondanks de plannen) in het zakje laten zitten. Volgende week gaan ze!

Geplaatst:

@Bit dat hoeft niet hoor maar je mag er gerust een heel stel van hebben voor jou tuintje

Geplaatst:

Dankzij Jorieke ben ik nu ook in het bezit van een set wedstrijdbonen. Hartelijk dank.

lichtgroene vingers, dus een beginnende tuinier.

Geplaatst:

succes Martijn en laat je niet al teveel van de wijs brengen door al die vreemde tips die ze je hier geven

Geplaatst:

@Martijn: De enige die jou van betrouwbaar advies kan voorzien is in dit geval Jorg. Hij is uitgesloten van deelname (toch?) omdat hij organisator van dit spektakel. Ik zou hem een priveberichtje sturen als je dingen wil weten.

Mijn bonen draaien zich nog heerlijk even om op hun donzen bedje en snurken lekker verder.

Geplaatst:

En worden pas wakker als de tijd om is

Die van mij zijn al gewend aan het koude weer en schieten volgende week als het wat warmer wordt de lucht in

Theo

Geplaatst:

het lijkt mij toe dat er leden zijn die dus SLUIMERBONEN hebben gekregen...

en tja, die zijn met geen STOK wakker te krijgen met dit koude weer

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Pfff, ik houd ze in een kunstmatige coma, daarmee bouwen ze energie op. Ik spuit ze wakker als het weer beter wordt. Zo doen we dat! En niet anders .

Geplaatst:
  • Auteur
@Martijn: De enige die jou van betrouwbaar advies kan voorzien is in dit geval Jorg. Hij is uitgesloten van deelname (toch?) omdat hij organisator van dit spektakel. Ik zou hem een privéberichtje sturen als je dingen wil weten.
Vragen mag altijd maar ik doe gewoon mee als deelnemer. De winnaar bepalen we uiteindelijk toch altijd samen. De mensen met ervaring met droogbonen zien bijvoorbeeld sneller dat de bonen op de weegschaal nog niet voldoende droog zijn. Eventueel kunnen we nog wat mensen inschakelen voor een geheel neutraal oordeel mocht dat nodig zijn.
Geplaatst:

Ik ben niet echt onder de indruk, bij de vroege teelt heb je al een wortelstelsel opgebouwd.

Dus hebben we een voorsprong die je niet meer inhaalt gezien de vooruitzichten van het weer de komende 7 dagen

Theo

Geplaatst:

Tsss. Jullie zijn , mag ik hopen, toch wél bekend met het feit dat ze speciaal voor deze wedstrijd een teelt-controle-team hebben ingesteld he ?

( en niet moeilijk te raden natuurlijk, wie ze als voorzitter voor dit team hebben gevraagd : Me)

geheeeel onafhankelijk

Geplaatst:

@Jorg, zou het misschien spannender zijn om van te voren het aantal bonen op te geven dat mee gaat doen? Nu kun je makkelijk omgaan met 'het gemiddelde'. Bijvoorbeeld ik ga er 20 leggen, 5 komen er niet op, vijf geven uiteindelijk niet zo veel opbrengst, dus ik laat er tien doorgaan. Maar twee daarvan hebben de meeste en grootste bonen. Dus die twee ga ik drogen en wegen. Het gemiddelde van die twee geef ik op. Mag dat? Of moet ik het gemiddelde van 20 planten opgeven, omdat ik er 20 heb gelegd?

Ja ik weet dat we het voor onszelf en voor de leut doen, maar zoals gezegd, om er nog meer spanning in te krijgen? De strijd om de eer is wel iets voor moestuiniers geloof ik.

Geplaatst:

Ik kan mij wel vinden in de opmerking van Huub, laten we een datum afspreken met hoeveel planten we mee doen.

ik stel voor 1 juli om het aantal door te geven

Theo

Geplaatst:

Theo, lijkt me wel eerlijk. En ik heb er 6 gelegen maar, ik wil maar met 1 plant mee gaan doen. De andere 5 worden als snijboon gegeten want wat moet ik anders dan chili maken met kilo's gedroogde kievitsbonen ???? En indien goedgekeurd door de tafelcommisie : volgendjaar geen snij maar verlopenwedstrijdbonen

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Dat is dan ook direct een oplossing: één plant, mag de zwaarste zijn, ga je drogen en wegen. Dan maakt het verder niet uit hoeveel je er legt en wat je er mee doet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.