Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco


Jorg

Aanbevolen berichten

Prachtig Birgit!

Het ziet ernaar uit dat ik de strijd aanga met 4 planten per stok..twee stokken. Er staan nu nog 5 planten bij elke stok, maar bij beide een slechte boon, en voor de opbrengst dacht ik ook maar het op 4 te houden...die hebben dan gewoon meer te eten...wordt vervolgd...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een mooie grote bladeren hebben mijn borlotto's (=borlotti?) toch. De gaten vallen er dus echt in hè, dat was geen grapje. Maar de vogels zijn me veel te gezellig! Laat maar doen. Sinds ik schrikdraad heb is er echt geen kat meer in de tuin geweest. Houden zo.

 

buitendoen27020341372076266.jpg

 

Wel had ik al een schaal onder de voerbollen gehangen, als een soort UFO (mocht een UFO er zo uitzien) hangt ie tussen de stokken. Dat scheelt een stuk wieden, ze lieten heel wat zaad vallen, dat kwam allemaal op, nu valt het in de schaal.

 

buitendoen27497691372077072.jpg

de bonen staan precies in het midden van het plaatje

 

Het enige waar de bonen nu nog moeite mee zouden kunnen hebben, is met de strijd om het licht. Erwten en kapucijners hadden al een voorsprong en nemen wel wat licht weg, maar ik neem aan dat de bonen er wel bovenuit groeien.

 

buitendoen27323301372077093.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor Dennis dat kan zeker. De wedstrijd is pas in oktober gesloten , dus haast je voorál niet

 

( álle rupsen verzaaaamelen !! Dennis gaat een 2e leg van zijn bonen doen !! )

 

Dennis. Voor het geval je het dus niet weet. rupsen eten géén bonen !!

Er is maar 1 soort rups in Nederland bekend die wél bonen en peul-soorten eet : de Manduca sexta 'bitianii' ( de pijlstaartrups ) en laat die nou nét heel zeldzaam zijn en ook nog eens uiterst giftig. Die is écht nog niet in jouw tuin geweest. Maar wie weet .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis. Voor het geval je het dus niet weet. rupsen eten géén bonen !!

Er is maar 1 soort rups in Nederland bekend die wél bonen en peul-soorten eet : de Manduca sexta 'bitianii' ( de pijlstaartrups ) en laat die nou nét heel zeldzaam zijn en ook nog eens uiterst giftig. Die is écht nog niet in jouw tuin geweest. Maar wie weet .....

 

Is dat serieus? Of trap ik nu in een grapje

 

Want heb er echt schade inzitten die door rupsen komt. Stond een munt stekje binnen afkomstig van Hortus Alkmaar (medicinale kruidentuin met 600 soorten kruiden, 2 hectare) waar ook rupsen schade op zat kwam ik achter. die paar bonen plantjes stonden die nacht eventjes binnen, op zo'n 30cm afstand.. Dus weet vrijwel zeker dat het rupsjes zijn geweest die van die stekjes afkwamen.

 

dsc0518623871372176184.JPG

rupsboon20941372176287.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bonen willen niet. Het is te koud voor ze en als ze durven te groeien worden ze opgevreten door de rupsen!

 

Tellen opgevreten bonenplanten ook voor het totaalklassement mee of mogen die uit de telling worden gehouden omdat ze geen bonen produceren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik kan nog net tussen de weelderig groeiende bonenstruiken door koekeloeren en daar zie ik van die witte pluimen op stengels die me eraan doen denken, op de foto begint het waar het touw om de stok zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat een knappe beagle, leuk hoor dat hier nog een beagle-baasje zit

(ken je het beaglebendeforum? ook heel gezellig )

 

Sorry, is heel erg off-topic, maar ik kon het niet laten

 

Succes iedereeen met de wedstrijdbonen, ik volg het vol spanning en hoop volgend jaar ook mee te doen (hangt er een beetje van af wat er dan geteelt moet worden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is wel heel dik op het moment, was altijd zo mooi slank. De laatste paar weken vreet ze steeds het eten van onze andere hond op, die haar ontbijt blijkbaar niet meer wil. Ze is nu weer op dieet

 

Dat beagleforum laat ik maar voor wat het is, 1 beagle is meer dan genoeg om te beleven zeg maar

 

Offtopic!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke ? Mag ik mij vrijwillig aanbieden een ochtend bij jou in de moestuin te komen wieden en schoffelen ?

 

Aan de voet van jouw stokken zie ik toch echt , wat ik zo denk te kunnen identificeren op de foto, allemaal grote bladeren verschijnen van Japans knoopkruid.

Ik help graag een handje hoor ! voor een bakkie koffie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorg unpinned this topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...