Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco

Featured Replies

Geplaatst:

nou.......

voor verwaarloosde bonen zien deze borlotti's er wel geweldig uit

al zien die er van mij natuurlijk.............veel een veul mooier uit..

iets meer italiaans design: meer rood-groen [italiaans boerenfastoenlijk ]

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

UPdate: Ik had echt een mooie hoeveelheid bonen van Jorg toegestuurd gekregen. Tweede ronde dan, want de eerste zending was nooit aangekomen, waarschijnlijk ergens verkeerd bezorgd, en doet iemand ergens in Nederland nou mee aan de Grote Borlotti Teeltwedstrijd, zonder het zelf te weten... ha, ha...

MAAR... ik ben sjachie dat ik niet weet waar die bonen gebleven zijn.... echt alles in de grond gezaaid. Eerst aan het einde van een rij pronkbonen... ik kan ze echt niet herleiden... alles lijkt pronkboon, die bloeit, heeft al mini peultjes... maar een boon met bleke blommen zit er totaal niet bij... en toch 14 bonen die keer gelegd...

Toen wat boontjes apart... twee kwamen mooi op, maar ik besloot ze uiteindelijk op te graven, en toch ook maar op een hoek van het pronkbonenrek te zetten... konden ze gewoon mooi gaan klimmen.

De rest van de Borlotti heb ik ook maar gelegd... en geen flauw idee... wat zijn de gele spekbonen, wat de Borlotti... geen blommen nog....

Ook gewoon véél bonenschade dit seizoen. Ook lage boontjes moesten steeds overgezaaid, of bijgezaaid.

Geplaatst:

Mijn bonen reiken naar de sterren

DSCN505751501375598694.JPG

Geplaatst:

Bij mij staan ze nog maar een klein stukje boven de grond ,heb pas voor de 3 maal ze gezet .De 2 eerder pogingen zijn door iets iets helemaal opgegeten .Heb nu goede hoop dat groot gaan worden .

Geplaatst:

zomaar........zonder gekkigheid een foto geplaatst.......

wat een beheersing van de greet!

maar wat is hij mooi en al dik bobbelig,hé, deze ga ik vast oogsten!!

Geplaatst:

Haha die Greet...

Mijn eerste boon komt nu ook op kleur.. en op lengte... en op gewicht...

Dat wordt nog spannend, nee nog geen foto, wacht maar eens af.

Geplaatst:

Das wel een dikkerd ja. Die van mij zijn nog dunnetjes hoor. Hoe hoog is die plant van jou ?

Geplaatst:

hoe hoog...................

amper 100cm!!!!!!

en er hangen 3 bonen in

het is die boon die [denk door mijn kleinzoon ] in de bak onder de appelboom groeit

...die andere 2 bonen zijn nog lang niet zo ver en zijn ook hoger

Geplaatst:

Oké Oké. Je kleinzoon heeft zich ook aangemeld voor de teelt wedstrijd ? ( is hij überhaupt wel lid van ons forum ? )

Je begrijpt dat met overweldigende meerderheid van stemmen, bij deze besloten is, deze getoonde ( ook veels te dikke trouwens ) boon buiten mededinging gehouden dient te worden gehouden.

tsss...... externe troepen inzetten , professionals inzetten , kleinzoons , bejaarde boeren op modieuze crocques..... Het is allemaal verboden.

Ik verwijs naar de openingspost van ons aller Jorg. De wedstijdlijder.

Geplaatst:

Ja ook ik vind dit niet kunnen Greetje!

DSCN336125281375689704.JPG

Deze heeft geen externe hulp gehad, vandaar de relatieve groeiachterstand.

Geplaatst:

Conny, het is allemaal de schuld van de Action! Met hun goedkope FEL GEKLEURDE wasteilen die perfect kunnen dienen als intermediaire compostbak.

Geplaatst:

even voor de duidelijkheid...die enigzins nodig schijnt te zijn voor een van mijn medestrijders der borlotti-trophee!

de hoogte is niet eens 1 meter maar wel echt dikke bonen eraan, ernaast staat een nog kleinere en die heft 2 bonenDSC0471176431375811232.jpg

DSC0470968161375811240.JPG

dat houdt dus in:

lengte maal breedte maal dikte..............

reken maar uit mijn winst!!!

Geplaatst:

@Greetje, haal er uit voor ze net als het blad geel worden .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

ja stan ik ga ze er morgen afhalen.....thnx!

kijk aan jou advies heb ik wat i.p.v. kritiek van master bits!

is er ook 'n prijs of oorkonde voor de allereerste geoogste plant????????

Geplaatst:

@Greetje, Ja een heus maaltje gesneden Borlotto. Zo vers van de plant .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

ben zo benieuwd hoe dit nou afliep....

Geplaatst:

Nou. Blijven meelezen dan. Het loopt nog steeds he. Denk eind september ofzoiets pas afgelopen ? In openingspost staat iets van oktober zelfs ( dan zullen mijn planten inmiddels wel gortdroog zijn, maarja, daar zijn het droogbonen voor natuurlijk

Geplaatst:

Ik zal proberen of ik een foto van de borlotti van mijn telefoontje kan plaatsen op het forum.

Geplaatst:

Wouw, borlotto maakt foto van camero!

Geplaatst:

ik zie net dat de sponsorreklame van dit topic in handen is van fiat

is dat die auto die op borlotti-olie rijdt? de 1ste prijs dus?

Geplaatst:

Dat zie ik gelukkig niet, met reclamefilter is heerlijk rustig. Dan maar geen geld en brandstof verslindend vehicle! Als de tweede prijs een fiets is neem ik daar ook wel genoegen mee...

Geplaatst:

Even een serieuze vraag. De bonen worden echt allemaal opgevreten door ik denk met name rupsen gezien de vraat aan het blad. Soms een enkel slijmspoor met daar omheen andere soort vraat. Ook dat andere bonensoorten zijn bijna helemaal opgegeten. Wat kan ik hieraan doen? Ik vind het doodzonde.

Ik zie NS-sponsoring. Vandaar die groeivertraging...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.