Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco


Jorg

Aanbevolen berichten

img053018161372741511.jpgimg053170671372741529.jpgimg053230301372741548.jpgOp dit moment staan de 6 stokken met bonen tussen de halve en hele meter hoogte in

Ze staan bij 6 stokken in de vruchtbare Koekoeks grond

En de eerste bloeiende dalia's nu gaat het beginnen met de zomer.

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

ik vind het ietwat stilletjes wat de "toer de borlotti" betreft.........

dus maar eens een updeetje van mijn italiano's doen!

ze zijn het erover eens dat ze idd richting "ïjzer" moeten en omhoog moeten reiken

nou de mijnen doen dat erg goed moet ik bekennen:

op kop ligt:

nr. 1 heeft het rood [ijzer] van de aardbeien bereikt!!!!!

borlotti-2formaat-wijzigen51541373534344.JPG

en nummer 2 reikt reeds naar de nog groene appeltjes, maar heeft de top nog niet bereikt

borlottiformaat-wijzigen33781373534343.JPG

en de bloem wordt reeds heel subtiel gevormd..........

in deze erg gestimuleerd door het scanderen van de volgende mantra:

borlotti, borlotti

in de bonen, nee niet gaan staken

maar groeien tot in de bomen!

[nee, wij maken hier geen gebruik van bonen-staken!!!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn op weg naar de pindakaas die veel ijzer bevat. Ze moeten de pindakaas wel delen met de vogels, maar die eten op hun beurt ook weer de toppen van de concurrerende erwten en kapucijners af, zodat er meer licht bij de borlotti komt.

 

buitendoen39342361373578737.jpg

 

buitendoen39422611373578917.jpg

 

NB dagelijks een lik pindakaas in het bloempotje voor mus en mees

NB het meervoud van borlotto is toch borlotti?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Greetje, de i op het eind staat dus voor meervoud, begrijp ik.

Maar waar is jouw stok? Even verwijderd voor de foto, want patent roestvrijstaal zeker.

En wat hebben je bladeren een mooie kleur, heb jij misschien een goed recept voor de voeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

???? stok?

mijn borlotti's groeien zelfstandig!!!

kwestie van goed bladverzorging idd.

blad-massage met kiezelzuur en aminozuur![[gewonnen uit zelfgebakken speltbrood, hooggehalte aan: Aminozuur ‘Leucine’][ http://www.spelthuys.nl/teksten/gezondheid/vitaminebron.html ]]

daarom is het zó belangrijk dat je borlotti goed spelt

de opgenomen mineralen worden dan door het blad opgenomen en via de stengels richting wortels en bloemvorming gestuwd!

en na massage licht sproeien met verdunde karnemelk.........

 

maar huub...die paarse bloemen bij jou???????

is dat geen geval van teveel fytinezuur?

en die witte vlekjes op het blad??????

 

ik vraag me af: zou ik de enige zijn die zich zo diep heeft ingelezen

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

diep in een glaasje gekeken zeker.

 

Zal vanavond mijn geheimen prijsgeven. Verliezen kan ik nú al niet meer. 1e boontjes zijn in de maak ( heb maar 6 planten staan hoor ) Bloei is prachtig echt. Rijen bloemen in de knop en nog meer rijen bloemen zichtbaar in de maak. Treinladingen in de maak. Ongelóóflijk hoeveel bloemen 6 planten kunnen produceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoe ik straks mijn oogst moet meten. Ik had een paar bonen aan het eind van een rij pronkbonen gezet, maar ik ben het overzicht kwijt, wie is nou welke boon? Ook had ik er twee apart gezaaid, helemaal mooi, maar gisteren na lang dubben toch maar voor praktisch gekozen (ze stonden apart in wortelbed) en verplant naar bonenbed. Ik hoop dat ze dan geen oogstvertraging/vermindering krijgen. Maar ze staan wel apart, toch vrees ik dat ze straks vergroeien met de rest.

Inmiddels heb ik een prachtig bonenrek gekregen, gemaakt door manlief, die mijn ecologische bouwsel maar niks vond (takken uit het bos), en dat is eigenlijk wel zo, want als klimbonen de vaart krijgen, kunnen ze zwaar gaan hangen. Hierdoor heb ik wel meer ruimte om extra bij te zaaien. Ik heb net maar de laatste Borlotti te week gezet... al heb ik een voorgevoel dat ik maar moeilijk zal kunnen gaan scheiden straks.

Ik voel me een tikkie schuldig dat ik nou mee doe, maar al op voorhand weet dat het waarschijnlijk niet gaat lukken. Jahaaa.... dat zaaien, groeien en oogsten gaat wel lukken, maar straks een plant isoleren en oogst tellen en wegen.... wahaaa..... als die Borlotti zich gaan gedragen als pronkbonen wordt het een wildernis....

 

Nog een technisch vraagje... kruisen bonen onderling?? Ik heb voorgaande jaren met succes pronkbonen overgehouden en weer door gezaaid. Dit jaar gaat er een mix staan van spekbonen, pronkbonen en Borlotti... Iemand ervaring dat die dingen gaan kruisen en bizarre bonen het jaar daarop gaan produceren?? Of valt het wel mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. De tien planten zijn alle tien aan de groei..niet een is meer door de slakken opgegeten. Eentje is wat zieligjes, maar wat ik hier zo gezien heb is die ene bij voorsprong al een stuk hoopgevender!

Rest mij natuurlijk nog de woelmuis..die is ingehuurd door? ( Ik zal je wel krijgen )

 

De planten gisteren gemulched met Italiaanse oregano..verder krijgen ze als mest gehakte spaghetti met tomatensaus...

 

Ik heb begrepen dat ik volgende week, en een week of wat later nog eens, controle krijg van medestrijders of het wel klopt..de hoeveelheid planten die ik heb opgegeven... laat ze maar komen..ik heb bakken zand klaar staan om hen in de ogen te strooien

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat eerlijk spel het langst duurt

bloempje MET stok

borlotto-bloem-met-stok50211373742214.JPG

 

en zit eigenlijk nog te wachten op de secret story van bit die ons beloofd was........

 

Zal vanavond mijn geheimen prijsgeven. Verliezen kan ik nú al niet meer. 1e boontjes zijn in de maak ( heb maar 6 planten staan hoor ) Bloei is prachtig echt. Rijen bloemen in de knop en nog meer rijen bloemen zichtbaar in de maak. Treinladingen in de maak. Ongelóóflijk hoeveel bloemen 6 planten kunnen produceren.

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja. Geen bedtijd nog, dus ook geen bedtime-story dan toch niet

 

een eerlijke foto.

update. Ze zijn het eind van hun stokken genaderd. 6 planten, de voorste 2 stokken.

 

dscn496856931373743454.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 4 Borlottos hebben 2 eigen palen maar mijn eigenzinnige opdringerige spekbonen, die ook 2 eigen palen hebben zijn gewoon overgestapt en groeien nu om de Berlottos heen... Ik dacht nog, wat lijken die peulen op elkaar, hangen er gewoon spekbonen aan de Berlottos Of de Berlotto nog teruggaat vechten weet ik niet, ik zal het zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gekiemde en iets gegroeide Borlotto's zijn allemaal opgegeten. Andere bonen kiemen nu. Als die een beetje op gang komen doe ik een nieuwe poging.

 

Tellen de opgegeten bonen mee voor het totaal aantal planten? Of mag ik gewoon weer op 0 beginnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bonen groeien nog niet echt goed.

De tuinbonen die er naast stonden zaten helemaal vol met luizen, en nu zitten ze dus ook op mijn droogbonen.

De tuinbonen heb ik nu allemaal verwijderd.

Gisteren (na een tip van de buurman en het internet) flink aan het spuiten geweest met afwasmiddel.

Verder lees ik dan mieren of luizen niet van knoflook houden, dus heb ik een paar teentje op gehangen.

Verder heb ik lucifers in de grond gestoken, omdat ik ergens las dat ze niet houden van de zwavel geur.

Hopelijk gaan ze straks weer luisvrij door het leven.

 

droogbonenjuli73121373788243.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke wedstrijd.

 

Ook leuk om alle verschillende bonen stadia te zien.

Blijf de topic zekers volgen.

Makkelijke moestuintjes en kippen verzorgerster.

Courgette, broccoli, rodekool, rodeui, bieten, radijs, peulen, snijbiet, andijvie, bonen, tomaat, peper, paprika, kruiden, aardbeien, aalbessen, rabarber

 

http://www.kippenhuis.blogspot.de

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bonen groeien nog niet echt goed. ... ... [/img]

 

Heb je al eens Round Up geprobeerd? Schijnt erg goed te helpen bij borlottiieoos. Trek je niks van de gebruiksaanwijzing aan, die slaat nergens op. Is momenteel overal in de uitverkoop. Men denkt dat het niet afdoende werkt, maar ik heb er heel goeie ervaringen mee. Je moet het 1 op 1 verdunnen en met de plantenspuit op de bladeren spuiten. Tja, nu heb ik mijn geheim verklapt, maar ik gun je ook een goeie kans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorg unpinned this topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...