Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe start


Skoebidoe

Aanbevolen berichten

Enkele jaren geleden ben ik gestart met een moestuin. Mijn vrouw kwam uit de stad en kende amper iets van tuinieren. Gaandeweg is ze zich gaan verdiepen in het kweken van groenten. Ze was al heel snel gebeten door de moestuin-microbe. Uiteindelijk hadden we een moestuin van ongeveer een 60 vierkante meter. Volgende groenten waren er in terug te vinden met min of meer wisselend succes: ui,peterselie, sla, struikprincessen, rode biet, spinazie, wortelen, prei, tomaat (complete mislukking)...

Twee jaar geleden zijn we echter verhuisd naar Wetteren. De tuin die we hier hebben, is veel kleiner dan de tuin die we oorspronkelijk hadden.

Aangezien we nog 2 heel kleine kinderen hebben, besloten we het tuinieren achterwege te laten.

We zijn nu 2 jaar verder en de zin om opnieuw eigen groenten te kweken is er weer.

Achteraan in onze tuin hebben we een verhoogde border. De border is 50 cm hoog, 85 cm diep en 10,5 meter lang. Onze buren planten daar bijna allemaal bloemen en struiken in. Wij hebben besloten om in onze border groenten te kweken. Het voordeel aan de border is de ideale werkhoogte.

Vorige zomer is de border volledig uitgegraven. De aannemer beweerde dat er goede, gezeefde grond in zat maar we kwamen tot de conclusie dat dit niet het geval was.Er zat heel veel bouwafval in (soms volledige bakstenen en betonijzers en glas!). We hebben een professionele tuinman ingeschakeld en die heeft de grond afgevoerd en de binnenkant bekleed met een soort antiworteldoek. We hadden in die border namelijk heel veel last van heermoes. Die kwam vooral van de buurman. De border is dan opnieuw opgevuld met compostrijke, ontsmette grond.

Welke groenten/kruiden ik zoal wil planten: sla, ui, rode biet, spinazie, peterselie, marjolein, oregano, boterboontjes

Veel plaats is er in ons tuintje niet meer over. We hebben een graspleintje van ongeveer 55 m2. Er ligt ook nog een terrasje. Verder staat er in onze kleine tuin ook een degelijk berghok. Langs het terras is er nog een heel klein bordertje van 30 cm breed. In deze border zou ik graag bloembollen planten.

Tussen het berghok en de border is er nog een klein stukje gras dat we gaan opofferen. Daar zouden we graag kleine fruitstruikjes aanplanten.

Verder kan ik jullie nog melden dat ik 2 schatten van kinderen heb: een zoon van 3 en een dochtertje van 2.

Als hobbies heb ik naast tuinieren ook nog computeren en doedelzak spelen.

Voilà, dat is het zo een beetje... Zoals je kan lezen, hebben we heel wat ideeën en hebben we de smaak opnieuw te pakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, de moestuin-microbe heeft je goed te pakken gehad . Als ik het zo lees wordt het een prachtige tuin.

Doedelzak spelen is ook geen alledaagse hobby, leuk hoor.

 

Wat is er mis gegaan bij de tomaat, werden ze ziek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik besef ook wel dat mijn mogelijkheden vrij beperkt zijn. Vooral qua oppervlakte (het perceeltje zal amper 9 m² groot zijn).

Ik ben van plan om maximaal gebruik te maken van die oppervlakte. M.a.w. ik zal alles heel dicht bij elkaar zetten. Dit heeft volgens mij als voordeel dat er minder kans is op onkruidgroei

Of zie ik dit verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het leuk om groente en kruiden ook in potten en bakken te kweken.

Ik ben ook erg beperkt in ruimte en werk veel met potten.

Is ook leuk en makkelijk.

Er is een boek "Groenten, fruit en kruiden kweken in potten en bakken" van Tourmente

Ik heb het uit de bieb, leuk boekje om ideeën op te doen.

 

Oja, en ook nog welkom hier.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom

 

Ik besef ook wel dat mijn mogelijkheden vrij beperkt zijn. Vooral qua oppervlakte (het perceeltje zal amper 9 m² groot zijn).

Ik ben van plan om maximaal gebruik te maken van die oppervlakte. M.a.w. ik zal alles heel dicht bij elkaar zetten. Dit heeft volgens mij als voordeel dat er minder kans is op onkruidgroei

Of zie ik dit verkeerd?

Over het algemeen kan dit wel, maar het heeft zijn voor en nadelen. Neem bijvoorbeeld sla, uit een klein plantje kan een behoorlijke krop groeien die daarvoor wel de ruimte nodig heeft. Ander voorbeeld zijn tomaten, door daar de juiste plantafstand te hanteren kan de wind het gewas sneller laten drogen waardoor schimmels iets minder kans hebben. Maar het is natuurlijk een beetje proberen, zo kan je aan de voet van een tomatenplant best een krop sla kwijt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum skoebidoe.

Leuk dat je doedelzak speelt.

Een kennis van mij uit de buurt van Lanaken speelt ook vaak bij evenementen in Belgie, Nederland en Duitsland.

Hij is een collega-houtdraaier die ook zelf doedelzakken maakt.

Veel succes met je tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...