Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers: eerste bloemknoppen verwijderen?


henkg

Aanbevolen berichten

Over paprika's lees ik dat je best de eerste bloemknoppen kunt verwijderen.

Maar hoe zit dat met pepers?. De eerste reeks knopjes heb ik verwijderd, maar ze blijven maar komen ....

Plantjes zijn nu ruim 20 cm hoog. Ik denk nu maar te stoppen met het uitknijpen van knopjes.

img0813k22931367303123.JPG

Het is minder "vol" dan het lijkt. Achter de grote bak staat nog een rijtje P10 potjes.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ras: Cayenne thick red. Kleinblijvende soort, ongeveer 50 cm.

 

Soortbeschrijving Peper Cayenne Large Thick Red (http://www.mooiemoestuin.nl/zadenlijst-2012-2013/pepers/mild-tot-medium-heet/peper-cayenne-thick-red/):

Korte, gedrongen, gladde Cayenne. De planten bleven hier vrij compact, zo’n 50 centimeter hoog. De pepers rijpen van middengroen naar helderrood. De smaak is als van een echte Cayenne; medium heet, beetje fris, beetje kruidig.

Misschien iets te gewoon voor sommige mensen maar ze heeft 2 fijne eigenschappen: ik kon in de kas op 29 juni al de eerste rijpe peper oogsten, prima geschikt voor de teelt in de kas, maar is toch zeker ook vroeg genoeg om buiten rijpe pepers te geven. En fijne eigenschap nummer 2: ze geeft een meer dan prima opbrengst.

En die 2 eigenschappen samen met de compactheid en de prima smaak zonder overdreven heet of kruidig te zijn maakt haar zeer geschikt voor de teelt in pot op een warm terras, en de pepers kun je overal voor gebruiken; van stoofschotels tot roerbak, zeer geschikt ook om zelf eens sambal te maken.

 

Veel bloemknoppen per plant? Ja!

img0824k11581367690651.JPG

 

Ik heb de vraag ook gesteld aan de zadenleverancier (Diana van http://www.mooiemoestuin.nl). Antwoord (ook een beetje als reclame voor de zadenkwaliteit en de support):

 

Bij paprika’s (omdat die minder bloempjes maken) doe ik nog wel eens mijn best om bloempjes weg te halen. Maar bij pepers, en zeker bij planten die al 30 centimeter hoog zijn doe ik dat zelf nooit. Het kan natuurlijk wel hoor, maar meestal kost dat de plant extra energie omdat ze bij het weghalen van de bloempjes alleen maar nieuwe bloempjes gaat maken, dus heeft het niet zoveel nut. Ik denk bij peperplanten altijd maar dat wanneer ze bloempjes gaat maken ze er wel gewoon aan toe is J. Alleen bij extra grote soorten als Numex Big Jim, etc., waarbij het maken van een grote peper veel energie vergt haal ik nog wel eens wat eerste bloempjes weg. Als je zorgt dat ze goede voeding krijgt zal ze zowel bloempjes als eerste kleine pepertjes maken (als je uiteraard bij de binnenteelt zelf voor de bevruchting zorgt), maar ook meer blad ontwikkelen en verder groeien, en gaat dat (ongeveer) gelijk op.

 

Ik laat ze dus zitten aan de inmiddels 30 cm hoge planten. En nu, een paar dagen later, zijn de eerste bloemen al ontloken. Voor alle duidelijkheid: binnenteelt, op de vensterbank. In een gewone 40x15x15 bloembak. Als ze zo doorgaan, worden ze zeker een blijvertje.

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Tsja Henk, op het andere forum waar je ook lid van bent doen ze het wel de eerste knoppen/bloemen weg halen. Wat ik er van begreep is dat als je ze in de vollegrond zou zetten dan wel de knoppen er nog even uithalen om de plant even een mooi wortelgestel te laten krijgen. En als je ze in potten hebt staan zijn de planten met een hoogte zoals jij ze hebt staan gewoon klaar voor het maken van pepers.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zei iemand op het peperforum:

Ik heb vorig jaar testje gedaan met cayenne en paprikas. diegene die ik direct vruchten liet aanmaken (toen beging mei) hadden op het einde van het seizoen nog niet de helft van de productie gehad van diegene waarvan ik de bloemen er nog enkele weken uitkneep.

Nu is het ook minder warm en zonnig dan in de zomer, dus het gaat langer duren om pepers/paprika's te maken en het gaat veel energie van de plant kosten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik heb nog nooit bloemetjes gedund. Nu, met 20 cm heb ik ook al de eerste bloemen. Ik vind dat zo schattig... die ga ik niet wegknijpen. Het plezier om daar naar te kijken (de éérste bloemen van het jaar), overstijgt verlangens naar grote winsten en oogsten.

 

Vorig jaar planten die bloeiden en al vrucht droegen in de volle grond gezet. De ontwikkeling leek vrij lange tijd stil te staan, en ik had het al opgegeven in gedachte, en inééns een uitbraak van bloemen en een boel paprikaatjes alsnog geoogst. De planten trokken gewoon hun eigen plan, ondanks bloesem en vrucht... dat werd gewoon in de wacht gezet ten gunste van wortelvorming. Pepers en mini-paprika's kunnen wel voor zichzelf zorgen, in elk geval bij mij wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt op sommige sites in de USA (waar pepers kweken erg populair is) aangeraden om alle bloemen die voor half juni verschijnen weg te halen. Dan komen er later meer bloemen (en pepers) aan. Ik moet er wel bij zeggen dat op veel plaatsen in de USA de temperaturen een stuk hoger zijn dan in Nederland en het groeiseizoen dus langer duurt. Ook wordt aangeraden om peperplanten te toppen als ze zo'n 20 cm hoog zijn. Dan gaan ze vertakken en wordt de oogst groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende youtubes over het toppen voor een betere productie.

Dat geeft echt geen betere productie, je krijgt gewoon een lage bossige plant.

Een peper groeit op, zodat hij of zij zoveel mogelijk vruchten kan dragen met zo weinig mogelijk ondersteuning.

Takken die horzontaal groeien, gaan veel sneller breken of buigen onder het gewicht van de vruchten.

Dergelijke planten vangen ook minder licht.

https://www.youtube.com/watch?v=8I1BtTNIIcY

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand soms foto's van vergelijkbare peperplanten, en de één naturel gelaten (met bloemknoppen, niet getopt) en de ander opgevoerd als productieplant: toppen, bloemknoppen verwijderen enz.

 

Ik vraag me echt af wat dan het grote voordeel is, aangezien ik zonder die actie's ook al zoveel pepers kon oogsten (volle grond gezet). Voor potplanten kan ik me er iets bij voorstellen, maar anders niet.

 

Ik ben trouwens wel knopjes aan het verwijderen, gewoon in het wilde weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende paprika en pepers gestopt dit jaar, maar ik laat altijd maar 1 zijscheut groeien.

Als er verschillende tegelijk groeien, gaat het veel te traag.

 

Dit filmpje laat zien hoe ze gigantische dorset naga's kweken.

Je ziet aan de vorm van de planten dat ze niet toppen..

En hier de oogst, 2407 pepers is de maximum productie van een plant.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kennelijk verschillen de meningen over het toppen. Op youtube

staat een filmpje waar getopte en niet getopte planten met elkaar vergeleken worden. De conclusie van de filmer is dat een niet getopte plant eerder topzwaar wordt en daardoor afbreekt dan een wel getopte plant, waarbij de onderstam wat steviger wordt. Hoe danook, het is aan te raden om de takken van een flink dragende plant te ondersteunen.

 

De meeste youtube films die ik over dit onderwerp gezien heb beloven meer pods op getopte planten dan op ongetopte planten. Ga zelf maar kijken op Youtube met de zoekterm pruning pepper plants.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik pepers top, maakt die zijscheuten aan.(soms duurt dat wel even)

Ik laat altijd één zijscheut staan en die vertakt zich dan vrij snel.

Als je bijvoorbeeld een peper hebt die zich na 30cm pas vertakt, top je de plant onder de vertakking.

Die zal dan zijscheuten maken uit elke bladoksel.

Je laat alleen de onderste staan.

De zijscheut vertakt zich vrij snel zodat je een plant krijgt die normaal opgroeit maar een minder lange, dikkere onderstam heeft.

Volgens mij geeft dergelijke plant een beter opbrengst.

Je kan natuurlijk ook meerdere zijscheuten laten groeien.

Dan zal je een grotere opbrengst hebben maar het duurt veel langer voor uw plant groot genoeg is.

Sweet Cayenne:

SAM_2032.jpg?t=1398767612

Big Bertha:

SAM_2034.jpg?t=1398767725

Aji Panca

SAM_2035.jpg?t=1398767804

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...

@Diana76 Gedurft nog zo laat in het seizoen! Ik had dit persoonlijk in april gedaan.
Plantje heeft nu nog een maand nodig om om zijtakjes te maken en dan gaan bloeien. Wordt op deze manier wel een mooi compact plantje.

Vanaf 21juni, worden de dagen alweer korter... Dus half juli / eind juli verwacht ik bij jouw de eerste bloempjes. 6weken rijpen, zit je al in september, en dan moeten ze naar binnen. Maar je kan ze altijd van de winter binnen nog overhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...