Danuta Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Ik moet dit vragen van mezelf en please, neem dit absoluut niet persoonlijk, het is echt op niemand speciaal geent gewoon een observering mijnerzijds en nieuwsgierig naar drijfveren:)) Ik draai hier nu even mee, al eerder natuurlijk wel eens mee gelezen zo nu en dan en nog niet zo lang geleden lid geworden... Ik dar al in kruiden en groententuinen rond sinds ik een baby ben (ik ben bouwjaar '55 dus geen pubertje meer )...wij hadden vroeger natuurlijk zoiets omdat mijn vader een grote mond had, regelmatig zonder werk daardoor en toen was er geen uitkering enzo dus een tuin was ene puur overlevingsmiddel... Later mijn schoonvader die met 7 kindertjes ergens genoeg voedsel vandaan moest halen zonder failliet te gaan ) Zelf altijd voedsel en kruidenplanten in mijn tuintjes gehad waar ik ook woonde aangezien een siertuin mij niets zegt... Wat mij vooral opvalt is dat iedereen zo veel mogelijk 'gezond', 'bio' en weetikveeleco wil produceren maar ik zie wel een extreme hang door een deel naar het kunstmatig aanpassen tot op de druppel nauwkeurig van de bodem, waardoor anderen, vooral beginnelingen erg onzeker worden en alles perfect willen hebben en als dat niet mogelijk blijkt te zijn nog onzekerder worden......iedereen zijn hobby natuurlijk, het moet voor iedereen leuk zijn, ook voor de perfectionisten ) Maar soms wordt er naar een perfectie gestreeft die ik niet kan bevatten, die ik ook zie bij hobbykoks die perse restaurantvoedsel willen koken van 'grote' chefs......... (ik haat schuimsausjes, doet mij denken aan kattenkots....) Ik heb op mijn dooie gemakkie hier eens foto's bekeken, veel gelezen en ik moet zeggen een werkelijk zeer leuke kleurrijke groep waarvan veel te leren valt, zowel van de pogingen van beginnelingen als de meer naar perfectie strevers alswel de rustige oude school liefhebbers.......maar ook gezellig en vriendelijk Ik ben geen echte tuinier, zal het ook nooit worden, is gewoon 1 van die dingen waar ik nieuwsgierig naar ben, veel over heb geleerd en gelezen en veel proefondervindelijk maar ik ben Chaos ) En blij met iedere overwinning en als iets niet goed gaat dan gewoon wat anders uit proberen maar zal zeker niet proberen om koste wat het kost de omgeving zo veel te veranderen dat het precies de perfecte plantjes voort brengt die ik in een perfect leven zou kunnen of willen verwachten Ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen op een hele lichte zwaveloplossing als het echt nodig is en Diatom, kunstmest (bio/eco weet ik veel wat) als ik er aan denk, das bijna nooit dus , Mik aan het begin van het seizoen wat gekochte tuinaarde erin en eventueel mulchachtig spul gekocht of uit het bos erop.........pas de planten eigenlijk aardig aan wat wel kan zolang ik geen al te grote ingrepen in deze grond moet maken.... Heb geen problemen met woelmuizen, zien er trouwens schattig ui en maken mijn grond een beetje los in de winter, zal nooit een mol doden of zelfs maar wegjagen, vang ratten met een vriendelijk val en mijn partner brengt ze weg naar de rivier waar ze vandaar uit ergens anders mogen gaan wonen, vindt het heerlijk als er met regenachtig weer een grote Wijngaardslak door mijn kruidentuin zeilt en kijk met liefde en plezier naar de melanistische eekhoorns die mijn hazelaars leegroven om nog maar niet te spreken over de zevenslapers die mijn walnoten stelen en ren achter kippen aan al scheldend en gebarend die hazelwormen of een jonge slang proberen te verschalken ) Dat ben ik....wat voor tuinier ben jij en waarom? MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Leuk topic! Tsja, wat voor tuinierster ben ik? Mijn moestuin is rond, ik ben een niet al te nette tuinierster. Wel vind ik het fijn als het onkruid een beetje beperkt blijft, dan is het wel prettiger werken in de tuin. In het najaar haal ik paardemest bij de buren en die liggen tot het vroege voorjaar lekker uit te dampen. Dan wordt de boel ondergewerkt, onkruid gewied en zaai ik sommige dingen voor, andere gaan meteen in de volle grond. Ouderwetse dahlia's hebben een plekje in de moestuin, net als zinnia, Oost-indische kers en nog wat meer éénjarigen, die staan rondom. Gewoon, voor wat extra kleur, daar houd ik van Bestrijdingsmiddelen gebruik ik nooit, kunstmest gaat alleen één keer per jaar over het gras en anders gebruik ik koemestkorrels of brandnetelgier.Kruiden heb ik vlak bij huis, dat vind ik handiger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Voor mij is het grootste plezier van mijn moestuin het bezig zijn in/met de grond en te zien en laten groeien. Als kleine jongen bracht ik vele uren mijmerend en prutsend door op de composthoop (niet meer dan een hoop tuinafval) van mijn vader. Wormpjes, duizendpoten, pissebedden, mieren zoeken en bekijken...er dorpjes van gras en takken van bouwen. Nog steeds zijn mijn compostbakken mijn meest favoriete plekje en vind ik het heerlijk om er in te wroeten en scheppen, te zien hoe het langzaam verteert en wat er in gebeurt. Ik ervaar het niet als een moeten of een competitie, maar als een interessant gebeuren dat ik meemaak en dat zijn gang mag gaan, waarbij ik wat bijstuur en waarin ik ook meega. Dat geldt eigenlijk ook voor mijn moestuin. In mijn moestuin staat van alles door elkaar. Een gezellig en kleurrijk rommeltje. Ik probeer het mijn plantjes naar de zin te maken en als het er mooi en goed op staat of wordt geoogst of afgesneden of geplukt, dan voel ik dat als rijkdom. Ik ken en bekijk elk plekje en volg onkruidjes en beestjes en wat er gebeurt met veel belangstelling. Een voorbeeld: De verschillen tussen elk afzonderlijk bietje in een rijtje van 20 plantjes kunnen me echt boeien. Mijn hele leven ben ik wel met planten bezig geweest, maar dat was voor zover er tijd en gelegenheid voor was. Nu voel ik me intens blij en in mijn element in mijn moestuintje van ca. 175 m2. We konden het verleden jaar kopen van een oude buurman, omdat we wat geld hadden geerfd. Het is een stille wens die in vervulling is gegaan. Zorgen, volgen en laten gebeuren...kijken en begrijpen is de minstens de helft van wat ik er "doe". Dat het langs 2 drukke wandelpaden ligt, betekent ook dat er vaak iemand blijft staan en een praatje maakt. Ook al is het een ander soort (moes)tuin dan de meeste mensen kennen (minder recht en clean en op productie gericht, niet volgens de boekjes, gewasjes die ze niet zo kennen) ik vind het leuk dat de meeste mensen het toch wel mooi vinden: allerlei, soms vreemde, planten en bloemen zo door elkaar. Eenvoudig, beetje nostalgisch en ik denk dat er aan te zien is dat ik er graag in bezig ben. Zeker het laatste jaar heb ik ook heel veel bijgeleerd. Door te kijken, te proberen en doen en te lezen en zeker ook door dit forum! Nieuwe gewasjes, soorten, rassen ontdekken en er gaan weer nieuwe werelden voor me open. Dat is het soort tuinman dat ik ben.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Hier ook bouwjaar '55 en al tot op den draad versleten Doe nog niet zo lang aan tuinieren, maar bij mij moet alles perfect, uitgelijnd, onkruidvrij en een supper opbrengst geven. Gif komt hier niet binnen, geef liever een klein kapitaal uit aan duur insectengaas. Mijn oogst is altijd teveel, maar weggeven aan mensen die het appreciëren is ook leuk. Soms tot grote ergenis van mijn vrouw die weer uren groenten kan klaarmaken, zoals het teveel voor den diepvries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Tja... Ik denk dat karakter, achtergrond en beroepsbezigheid van iemand zich toch wel reflecteert in zijn/haar moestuin. Heb mezelf zo eens zo objectief mogelijk proberen analyseren.Al ruim 25 jaar actief met een bouwbedrijf, en daar moet je systematisch en georganiseerd te werk gaan. Kwaliteit nastreven, technische normen respecteren en proberen om steeds zo efficiënt mogelijk te handelen. Veel van die dingen vind ik ook terug in mijn moestuin.ik heb graag dat alle groentjes netjes op een rij staan, dus de plantkoord is mijn beste vriend Heb het ook graag netjes dus alle onkruid vliegt er onverbiddelijk uit Het meeste plezier beleef ik eigenlijk aan het zelf opkweken van groentjes uit zaad, en stop daar ook veel tijd in. (koop eigenlijk nooit plantgoed, enkel als iets echt niet wil lukken). Ik ben geen bio-freak met geitenwollen sokken, maar de moestuin is wel 100% bio.Geitenmest haal ik gratis op bij de boer, compost maak ik zelf sinds kort (dus nog geen opbrengst). Verder heb ik ook graag dat de moestuin een beetje rustiek is, dus ik maak er een erezaak van om zo weinig mogelijk (dure) spullen te kopen. Met wat oude paletten, een beetje betonijzer en wat overschotjes draad alsook wat riet dat ik hier gewoon in de natuur vind knutsel ik het allemaal in mekaar Om efficiënt te werken heb ik wel een druppelsysteem geïnstalleerd, want water geven hier in het zuiden is 's zomers anders wel een hele klus. Ik geniet enorm van de tijd die ik in de moestuin doorbreng, maar voor al de zorgen en affectie die ik mijn plantjes geef heb ik graag iets terug namelijk een hele goede oogst. Voor mij geen chemische spuitspullen of kunstmest in de moestuin, op dat vlak gewoon wat de natuur te bieden heeft. Wel heb ik het plan om deze winter een verwarmde propagator en een groeilampenkast te bouwen. NOG meer affectie voor mijn kleine groentjes, maar ook een beetje omdat ik zo de zaken beter kan organiseren, sturen, kwaliteit enz... En ook omdat het opkweken van pepers maar niet wil lukken Moest ik hier in de nabije toekomst voldoende hoeveelheden compost vinden (liefst gratis af te halen) dan voel ik veel voor het garden of eden principe. Zo niet doe ik rustig verder met de geitenmest en een freesbeurt Zo, nu kennen jullie mijn visie over de moestuin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Ik ben een nog tamelijk jonge blom van eind 20 en tuinier al van kleins af aan op school (vrije school) en achter het huis en een tijdje met het gezin (ik als kindje met broertjes en ouders) op een moestuinlandje. Vooral dieren (paarden) waren en zijn mijn passie, dus die kregen wel voorrang op de tuin, maar ik heb het altijd leuk gevonden om uit een zaadje iets eetbaars te laten groeien. Sinds een jaar of 10 zit ik medisch gezien zwaar in de lappenmand en kon ik niet tuinieren. Vaak zat ik smachtend naar buiten naar mijn tuin (ik woon al bijna 6 jaar in mijn huidige appartement in hartje stad met grote tuin) te kijken en hoopte ik er snel iets moois van te kunnen maken. Omdat operaties als een zwaard van damocles boven mijn hoofd hingen durfde ik het niet aan om in de tuin aan de slag te gaan. Stel je voor dat ik geopereerd moest worden en maandenlang mijn planten niet kon verzorgen. Dat wilde ik niet. En inderdaad werd ik vaak in de zomerperiode geopereerd en was ik blij dat ik geen moestuintje was gestart. Vorig jaar heb ik een voorzichtig begin gemaakt, maar kon ik het ook niet goed volhouden omdat ik steeds te ziek werd. Ik had wel opbrengst, maar alles was mini en schattig. Het smaakte wel voortreffelijk. Ik heb een geweldig plan om vanuit mijn rolstoel in de volle grond te kunnen gaan telen met fruitboompjes en alles erbij. Dit alles gerealiseerd krijgen is een enorm georganiseer, maar de vorderingen gaan gestaag de goede kant op. Omdat ik niet kan wachten tot het af is gebruik ik nu een deel van de tuin voor de teelt in zakken en potten en bakken. Alles groeit en bloeit voortvarend en ik heb goede hoop op een opbrengst.Ik merk wel dat ik erg veel ben vergeten en kan hier op dit forum gelukkig erg veel lezen en vooral ook nieuwe dingen leren of lezen dat dingen die ik vroeger geleerd heb nu toch echt wel achterhaald zijn. Ik ben een jaar of drie geleden op dit forum terecht gekomen doordat ik op google zocht naar advies over het zelf bakken van desemspeltbrood omdat ik niet goed tegen tarwe kan. Inmiddels ben ik verslaafd lezer en zit ik geregeld te watertanden bij topics over zelf kaas maken, bakken, buitenovens, inmaken en nog meer verukkelijke ambachtelijke technieken om goed, lekker en voedzaam eten te produceren en te bewaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Wat een leuk onderwerp! Ik moestuinier nog niet zo heel lang maar tuinier al zo lang als ik me kan herinneren. De eerste tuinier ervaring kreeg ik van oma, oma had een landelijke tuin met veel dahlia's, phloxen en ook plantjes als vergeetmenietjes, moederkruid, papavers, vingerhoedskruid en andere plantjes die vermeerderen en verwilderen. Ik vond het heerlijk om oma te helpen in de tuin (plukte ook al haar dahlia's af om haar een bos bloemen te geven en dat vond ze helemaal niet erg ). Ik heb veel van haar geleerd en merk dat daar echt de basis is gelegd, ik hou nu ook erg van de wildere tuinen waar planten mogen uitzaaien en alle grond bedekt mag zijn. De moestuin ben ik al net zo begonnen, een rijtje groentes, een rijtje bloemen, een rijtje groente en weer bloemen Ik de kas staan behalve groentes ook allerlei eenjarige plantjes die de tuin in gaan als ze groot genoeg zijn en ook struiken stekken is vind ik erg leuk! Wat ik daarna met al die struiken moet Dat weet ik soms ook niet maar het is zo leuk om bezig te zijn en alles te zien groeien! Als mest gebruik ik eigenlijk alleen gedroogde koemest en ik spuit alleen het onkruid in de oprit dood, we hebben 400 m2 aan verharding in de oprit dus dat is me echt teveel om te wieden, verder gebruik ik geen bestrijdingsmiddelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Tja. Wat voor verhaal ik hier nu moet / kan neerzetten ? Al van jongs af aan gek met de tuin geweest, met planten , met opkweken van dingen, onderzoeken, zoeken. Maar ook in de vrije natuur. Mijn opa had een moestuin, thuis hadden we die ook. Zelf heb ik pas net voor het 2e jaar een moestuin. Van oorsprong ben ik beeldend kunstenaar, maar in het onderwijs beland, ben ik al een geruime tijd gewoon onderwijzer. In mijn vrije uren heb ik altijd tuinen aangelegd. Dit deed ik al vanaf mijn 16e jaar. Het ontwerpen van de ruimte, het vullen van de ruimte; het scheppen van de ruimte. Het is allemaal toch een soort van maken van je eigen paradijsje ? En ja: Ordnung muss sein, al hou ik ook van de chaos, en het alleen maar kijken naar.Mijn plantenkennis is grotendeels aan komen waaien en verder heb ik jaren gewerkt bij een goed tuincentrum wat een zeer ruim assortiment voerde. Dan leer je heel wat bij. Maar mijn kennis is vrij weinig van heel veel. Breed dus vooral. Ik weet niet alles van 1 ding. Zeker niet. Mijn passies voor onderdelen verschuiven nogal eens. Ik weet vrij veel van de wilde Orchideeën van NW-Europa. Ik ken een aantal vaste planten heel goed; alle ins en outs denk ik dan, totdat ik tóch weer verrast wordt met iets wat ik helemaal niet wist ! Ik wil weten ja. Maar een hele andere invalshoek is het genieten. Ik ben echt zielsgelukkig als ik op een mooie warme dag om half 7 in de ochtend wat planten water geef op de tuin. De stilte. De belofte van de mooie dag, de dieren die er te zien en te horen zijn. Ik ben overigens gek van vlinders. Dat komt doordat ik ook mede een huis heb in NO- Frankrijk, daar heb ik vlinders gezien !! Ik maak daar hele tochten samen met een vriend, of anders alleen, met mijn camera. Na 18u, de avond: toch nog lekker warm , maar niet meer heet, zijn ook zulke momenten. Ik ga dan weer aan het werk in de tuin, en verlies me dan ook geheel. En wil ik ook eigenlijk niet meer naar huis. Ik wil genieten ja. Eigenlijk wil ik vluchten. Is de tuin klaar of af, gooi ik hem om. Dan moet het allemaal anders, of beter, of duidelijker, of met andere nadruk.Ben ik eigenlijk helemaal geen perfectionist ( wél iets van een controll-freak ) maar ik streef er wel naar. Maar berijken wil ik het helemaal niet. Het streven , of de weg erheen volstaat.Tig tuinen gehad en/ of gemaakt; doe ik het nu met mijn huidige tuin op een heel andere leest. Ik zie het wel. Ben nog maar net begonnenBio ? Ja, denk het wel. Maar niet zo principieel overtuigd. Meer vanzelf. Met de wetenschap ook trouwens dat de mestdruk nergens zo hoog ligt als op de moestuincomplexen van Nederland. In wezen zijn onze moestuinen ( en al helemaal die bakken / vierkante meter dingen tegenwoordig ) rijp voor de chemische afvalbak.Eten >? oef. eten. Ooit was ik culiculi. Mister culi himself. Nee. Ik wil lekker eten, maar te weinig tijd. Ik zit te lang op de tuin. De Mac op weg naar huis heeft aan mij een goede klant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Leuk onderwerp! Wel lastig om jezelf als tuinier te omschrijven, zou eigenlijk een ander moeten doen! Okee....thuis altijd een moestuin gehad, noodzaak ook in die tijd, want er moesten 8 kindermondjes gevuld worden. Kipjes en konijnen hadden we ook altijd, ook om te eten trouwens. Soms voor dat doel ook een koe of varken, die later op de keukentafel lag en uitgebeend werd door de buurman die slager was. Wij kinderen hoefden nooit te helpen op de tuin. Wel als er bergen boontjes gedopt moesten worden, of als er aanrdappels gerooid moesten worden. Dat aardappels rooien vond ik trouwens het allerleukste. Nu nog, de verrassing, wat je onder de grond zal vinden en hoeveel. En dan vooral goed zoeken naar de allerkleinste piepertjes, want die werden dan als krieltjes gebakken, yum! Verder boeide die tuin me niet, heb helaas ook niet opgelet hoe en wat mijn vader deed. Ik vond groente ook helemaal niet zo lekker, pas op latere leeftijd veel leren eten. Eenmaal volwassen en wonend in een huis op de grond, speelde wel af en toe vaag de gedachte dat ik iets van groente zou willen kweken. Maar had niet echt een geschikte tuin daarvoor, dus dat geveol ebde steeds weer weg. We hebben daar 23 jaar gewoond. Twee en een half jaar geleden zijn we verhuisd naar een andere woning, met een smalle maar diepe tuin. Vanaf het moment dat we bij dit huis gingen kijken wist ik dat ik een stuk als groentetuin wilde. En dat is ook gebeurd, een stukje van 3 x 4 meter. En ik vond het vanaf dag één heerlijk! En bijzonder....dat je van die mini zaadjes zulke mooie gave eetbare planten kweekt! Het was al gauw niet meer genoeg dat stukje, maar er was een ding wat ik zeker wist, ik ging echt niet op een moestuin complex zitten! Je raad het al, binnen no time stond ik ingeschreven, en een half jaar later had ik mijn tuintje op het complex! En daar voel ik mij dus echt helemaal happy, het eerste jaar was geweldig, stiekum wilde ik nog wel een stukkie erbij, zeker toen mijn kinderen aangaven dat zij wel meer groente van mams wilden hebben...dat gaf de doorslag. De tuin die aan mijn tuin lag was erg verwilderd door omstandigheden, ik ben toen maar eens gaan vragen of de betreffende persoon het misschien wilde afstaan, of een gedeelte ervan, en dat pakte goed uit. Ik heb dus nu twee tuintjes van elk iets van 85 vierkante meter, wat nu inmiddels dus 1 tuin is. De verwilderde tuin is inmiddels van grof spul ontdaan, een keer omgespit en nu zijn we bakken aan het maken. Onkruid zal ik nooit vanaf komen, zal altijd zevenblad, brandnetels en kweekgras blijven trekken, maar ik lig er niet ( meer) wakker van. Als ik op de tuin ben, ben ik zielsgelukkig en kan ik ook vaak niet meer ophouden met erin rommelen. Het allergelukkigst ben ik als ik na het gedane werk op mijn stoeltje zit en met een bakkie thee en een shaggie over mijn " landgoed" uitkijk! Vind het leuk om van alles uit te proberen, vind ook alles leuk, word soms ook oprecht moe van mezelf omdat ik ook hebberig word, dan zie of lees ik weer wat en denk ik, oohh..wil ik ook. Zal wel blij zijn als ik wat dat betreft mijn rust gevonden heb. Ik jump nu nog teveel heen en weer tussen alles. Waardoor ook netballes even goed uitpakt. Beestjes vind ik leuk, maar heb er de pest aan als ze mijn opgekweekte groentes en fruit opvreten, dus vermoord ik slakken als ik daar last van heb, en gaan er netten over de fruitstruikjes! Maar goed, ik denk dat ik dus het best te omschrijven ben als een blije tuinierster! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Ik ben van het alles proberen wat ik hier lees en zoveel mogelijk gekke plantjes proberen. Mijn tuinbuurman is echt van het oude stempel en doet alles al vijftig jaar hetzelfde. Toen hij mij bezig zag, verzuchte hij dat hij al biologische tuiniers en alles had gezien, maar nog nooit zo'n vreemde als mij. En zo bont maak ik het echt niet hoor, ik probeer gewoon de aardappels onder worteldoek en veel vreemde planten, elk onbekend plantje waar ik hier over lees wil ik proberen. Dit jaar zijn de jaltomato, ananaskers, tomatillo, komatsuna en nog veel meer aan de beurt, de lijst voor volgend jaar is ook alweer lang. Mijn paadjes en rijtjes worden trouwens ook niet allemaal recht, en vakken met eindeloos dezelfde groente, dat vind ik maar niets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Best een leuke vraag, maar lastig 'waar' te beginnen. Ik heb altijd in de stad gewoond en ben pas na ons trouwen (met een boer) begonnen met tuinieren. Eerst onder leiding van een oom, die me van alles uitlegde en inmiddels ga ik lekker mijn eigen gangetje. Ik hou van opgeruimd, maar de tuin is voor mij een goede leerschool om niet te perfectionistisch te worden. Je kan van alles regelen maar de groei heb je niet in eigen hand maar komt van de Heere. In dankbaarheid geniet dan ook van alles wat opkomt en verwonder mij over het wonder dat zo'n klein zaadje tot een mooie plant wordt. Ik vind het heerlijk om een paar keer per dag gewoon even door de tuin te struinen en rond te kijken/ruiken/proeven. Heel ontspannend. Alle bezoekers worden door mij meegenomen, de tuin in, om mee te genieten.Helaas groeit de tuin mij rond augustus steeds boven het hoofd, daarom ben ik al een paar jaar bezig e.e.a. aan te passen en ik denk/hoop dat het nu beter gaat (andere indeling, overzichtelijker, niet van alles zaaien maar bewust kiezen).Het fijne van het forum is, dat ik veel leer en op leuke ideeën kom. De topics die mij TE technisch worden, lees ik oppervlakkig(ger), daar kan ik nog niet zoveel mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Ik ben een beginnende moestuinierster van 29 lentes jong. Ik heb mijn planten in potten op de porch staan, omdat de grond op Bonaire niet te bewerken is. Kei-en-keihard! Ik ben geen perfectionist. Als iets niet lukt, dan is dat jammer. Lukt iets wel, dan ben ik door het dolle heen. Ik ben wel super-mega enthousiast en moet uitkijken dat ik niet de hele dag over mijn plantjes praat Mijn ouders hebben in NL een vierkante-meter-moetstuinbak-ding gekocht. En ik heb 20 zakjes zaad bestel, zodat ik straks, na juni, lekker aan de bak kan gaan. Waarom na juni, zou je zeggen. Ik ga eerst nog even op vakantie. Ik lees heel veel op het forum en filter de dingen zeg maar, waarvan ik denk dat ze nuttig voor mij zijn. Soms krijg ik advies en volg dat op. Soms doe ik dat niet, en ontdek zelf wat er gebeurd, als ik bepaalde handelingen verricht. Ik kan heel erg genieten van topics als oogstfoto's, wat heb je gegeten uit je eigen tuin, recepten e.d. Ik geef zaden weg aan mensen op het eiland, die het hard kunnen gebruiken. Ik hoef er niets voor terug. Een glimlach is voor mij al genoeg Zo helpen we elkaar een beetje. Ik heb gewoon erg veel plezier in wat ik doe en doe het lekker op mijn eigen manier Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
snoezel Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Lastige vraag. Ik zie mezelf als een groot kind op het moment in onze tuin. En dat terwijl ik toch "al" 30 ben... Dit jaar voor het eerst echt serieus vorm aan het geven aan onze tuin en alles is "nieuw" voor me, zo voelt het in ieder geval... Ik ben opgegroeid in Dordrecht, in de grote stad, in een standaard rijtjeshuis met dito klein tuintje. Wel heb ik altijd interesse gehad in de tuin en had ik ook mijn eigen stukje tuin (toch zeker 50cm lang bij 30 cm breed ofzo ). Daar mocht ik dan zelf altijd plantjes en bloemetjes in kopen en ik ging vanaf heel jong al voor de kleine zaailingen van groenteplantjes in het tuincentrum in plaats van zoals mijn zus voor bloemetjes.... Prachtig vond ik het als ik dan ineens mini-worteltjes of peterselie had staan. Elke dag ging ik kijken hoe het met de plantjes was, elke dag verwonderd kijken hoe het ging. Bovendien ben ik het sowieso buiten opgegroeid. Ik speelde het liefst buiten, was gek op natuur en wandelen in de natuur. Wilde als kind boerin worden en laterop boswachter... Helaas nooit geworden... Ik herken dat gevoel van verwondering dat ik als kind had, nu ook bij mezelf. Mijn vensterbank staat totaal vol met kasjes en kleine plantjes en ik kijk echt tig keer per dag hoe het met ze gesteld is. Ik verwonder me over hoe ze groeien en hoe snel en wat voor blaadjes ze hebben... Ik vind het ook belangrijk mijn dochter dit allemaal mee te geven. Heb ook een aantal jaren op een antroposofische instelling gewerkt voor kinderen met een verstandelijke/meervoudige handicap en dat herken ik ook nog wel terug in mijn visie op omgaan met de natuur en de verwondering ervoor. Verder gebruik ik op dit moment de tuin en de plantjes als een soort uitlaatklep. Ik ben op dit moment bezig met een trauma/rouw-verwerkingstraject, waar ik 13 jaar mee rondgesjouwd heb en dat is gewoon heftig. Ik heb het regelmatig moeilijk me mezelf en ik merk dat het werken in de tuin me goed doet. Lekker buiten, ruimte en lucht... Soms is het heerlijk om al mijn energie/agressie te botvieren bij het leegtrekken van het stuk tuin dat nog gedaan moet worden of juist mijn hele hoofd te richten op het heeeell voorzichtig verspenen en verpotten van zaailingen. Verder ben ik gewoon een perfectionistisch iemand, en dat zie je ook terug in de manier waarop ik nu met mijn plantjes ed omga. Als ik iets doe, stort ik me daar ook volledig op, en dat doe ik nu dus ook. De afgelopen weken flink wat uren in de tuin doorgebracht of boven mijn plantjes en al flink wat uren op internet doorgebracht om van alles te lezen. Wel ben ik zo eigenwijs om daar dan mijn eigen plan uit te trekken, ik hoef niet gelijk de meest dure apparatuur voor aan te schaffen ofzo. Ik neem wel genoegen met mijn zaadjes van de Action , een zak gewone tuinaarde en maak ik potjes niet met een potjesmaker, maar met een potje die ik omwikkel met een krant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Mijn tuin is voornamelijk voor de katten eigenlijk, ik tuinier momenteel in potten, bakken en manden, en eigenlijk alles waar de katten niet in- of aanzitten met hun poten. Verder laat ik in de herfst afgevallen blad gewoon liggen -> goed voor de grond en voor de vogels, die ik niet voer, maar die wel allemaal in onze achtertuin (levensgevaarlijk) komen scharrelen. En passant nemen ze vaak ook rondslingerend kattenhaar mee, fijn zo: mooi opgeruimd! Vroeger, voordat de oude poort totaal in elkaar stuikte, hadden we ook vaak een egel 's nachts in de tuin. Die at de restjes kattenvoer op, die nog buiten stonden, de slakken en rommelde verder nog wat rond. Nu we een nieuwe poort hebben,die lager over de grond gaat, lukt ze dat niet meer, met bijna elk jaar wel een slakkenplaag tot gevolg! MIjn hosta's lijden enorm sinds de nieuwe poort. En de katten eten alleen nog maar binnen Ik laat planten vaak net iets te lang hun gang gaan, waardoor de tuin me in de zomer boven het hoofd groeit. Nu ik wat serieuzer met groente telen bezig ben hoop ik dat ook meer in de greep te krijgen, want ik baal er elk jaar weer van. Al die brandnetels, heermoes en aanverwanten maken de tuin niet bepaald aantrekkelijker! Naast de tuin moet ik ook de groenstrook (gemeentetuin) naast het huis regelmatig opschonen om te zorgen dat ik hun ongewenste planten niet in mijn tuin krijg! Veel van dat wortelspul kruipt gewoon onder de schutting door en groeit tussen mijn geliefde hosta, longenkruid etc. Als tegenprestatie zet ik dan zaailingen van hazelaar en vlinderstruik tussen hun planten op opengevallen plekken (ze hebben een zeer bijzonder snoeibeleid) waardoor het er toch enigszins acceptabel uitziet. Verder probeer ik alles wat maar een beetje eetbaar lijkt, uit. Het resultaat is een harrewar van planten en bloemen, padden, kikkers en vogels in en om de tuin. Muizen hebben we niet vaak, gelukkig, maar die zouden ook zomaar tussen alle planten door kunnen schieten, ware het niet dat we daar hulp bij hebben. Naast eetbare planten ben ik ook gek op rozen (verrassing!), die het met een wat minder geschikte tuin moeten doen omdat we door de gemeentetuin met ingeplante eiken wat weinig echte zon heben, een relatief koude tuin zowel voor als achter. Als ik mijn manier van tuinieren moet omschrijven is het "schoffelen met de schoffel die ik heb" -af en toe zwaar frustrerend, maar wel heel leerzaam! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Wat voor tuinier ben ik ???Ik ben en pro-bio tuinier. Ik heb niet alles 100% bio maar werk wel weer ecologischdynamisch en voor het gemak valt het voor mij onder bio(ik heb geen SKAL keurmerk ) ik mest met koemest en ecostyle-az met rhizamax(van wege bodem bacterie en schimmels welke je wortelgroei verbeteren). Het mag van mij de tijd nemen om te groeien en ook met een kleine opbrengst ben ik blij.Als peuter al elke week bij oma en opa in de moestuin achter het huis. Jaren lateren op oudere leeftijd van oma en opa (en opa het zware werk niet meer kon)heb ik de grotere klussen als het snoei- en spitwerk voor hun gedaan. In middels nadat ik bij een bloemist na schooltijd e.d.begon met een handje te helpen ben ik naar de tuinbouwschool gegaan. En ben geen bloemist maar vakbekwaam hovenier geworden. In de jaren dat ik als hovenier werkte heb ik heel veel met wat we nu gewasbeschermingsmiddelen noemen gewerkt en ben daar door anders tegen deze middelen gaan aankijken. Hier ontstond mijn intresse voor natuurlijk. Ik heb in het groen met diverse groepen mensen gewerkt van werkervarings projecten tot het werken met mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking. Ik tuinier in potten, baken,volle grond, boomspiegel en op een dak maar al met al maar weinig vierkante meters maar wel veel lol. En tot op zekere hoogte mag alles ook best wat verwilderen op de groentes na die staan netjes in rijen opgesteld .Ik voorzie mensen graag van wat tips en ben van mening dat onze wijsheid(voor wat het waard is) in pacht is! Dus geef je kennis door. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 (edited) Wat voor tuinierder is ben? Ik doe maar wat. Hou me niet aan zaai- en oogstregels en hoe het hoort. Ik poot en zaai wat me leuk lijkt, en zie wel hoe het gaat. Dit is niet mijn eerste jaar. Ik woon hier nu 13 jaar en heb altijd een bloementuin en wat groenten, fruit en kruiden gehad. Ik mag graag elke dag even de tuin in gaan. Soms voor tien minuten een inspectie-rondje, maar vaak voor een uurtje of meer onkruid wieden, verpoten, of gewoon zitten, genieten en nieuwe ideeën opdoen. Tot nu toe geen mest gebruikt, ook geen vergif, geen kas. Ik hou ook niet van plastic in de tuin, tunnelbogen, netten en dat soort dingen. Alleen natuurlijk materiaal. Dan maar vogels in de tuin die mijn bessen opeten. Mijn tuin heb ik in bruikleen van de natuur, dus dan mogen de dieren ook eten komen halen en huisjes zoeken. Ik wil zo goed mogelijk voor dit stukje zorgen, met respect voor alle planten en dieren die er leven. Edited May 22, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Ik herken een hele hoop in het verhaal van Snoezel. Ben ook 30, opgegroeid in Utrecht en sinds 2008 op het Drentse platteland (en met geen stok krijg je me terug trouwens). Mijn moeder had altijd een volkstuin, iets wat haar ouders vroeger ook hadden, en ik heb daar best wel het één en ander van mee gekregen. Ik ben geen enorme perfectionist, hoewel ik met de jaren wel opgeruimder ben geworden. Ik heb sinds vorig jaar een kas(je) waar ik heel erg blij mee ben. Het is ook een rustpunt voor me, de kas en mijn tuin. Heb ook het één en ander voor mijn kiezen gehad en de tuin is dé plek waar ik rust kan vinden. Het helpt dat er 3 kippenhokken in mijn tuin staan, ik mijn honden er altijd gezellig bij heb en ondertussen met onze 4 paarden kan keuvelen. Ik combineer verder heel veel, logica zit er niet echt in, tomaten staan in de volle grond in de kas, bonen en radijs staan in grote potten op het terras. In een oude enorme trekkerband groeien dit jaar de pompoenen. Ik gebruik geen gif (meer), mijn paarden en kippen zijn mijn voornaamste mestvoorzieners en ik verkrijg mijn zaden vooral via mijn moeder, ruilen en webshops. Het is voor mij een sport om met zo weinig mogelijk middelen zo veel mogelijk te bereiken. Ik kan er dan ook enorm van genieten dat mijn stuk vlinder- en bijentuin bijna volledig bestaat uit planten die ik zelf gezaaid en opgekweekt heb.(Leuk topic!) Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Denk overigens, dat het antwoord op "wat voor tuinier ben je " ook best geïllustreerd zou kunnen worden met foto's. Ik schijn nogal de uitstraling op de tuin te hebben, dat ik goed georganiseerd ben. Denk zelf van niet.De foto's van 2 werkplekken op mijn tuin. 1 waar ik ook de koffie drink. Een zooitje. En belangrijk. Gewoon een snap-shot van vandaag. Niet geënsceneerd dan he Zooitje 1 dus: De oppottafel, ook al zo'n zooi: En de zooi van opgepotte zaken , stekken , ziekenboeg, uitprobeerseltjes : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Nou Bit ik wilde dat het zo'n 'zootje' was bij mij...............vergeleken bij jou is bij mij wereld oorlog 3 uitgebroken en nog in volle gang maar erg leuk die foto's zo ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Jee,Bit,je hebt zelfs een georganiseerd "zootje".Als ik klus,ligt echt overal wat,mn gereedschapskist ligt overhoop.En je pottentafel ,wow,ik wou dat de mijne zo was.Je hebt gewoon de potjes op grootte bij elkaar.Ik heb alles doorelkaar liggen,met als gevolg dat ik een hele stapel door moet wroeten om een pot te vinden..............zucht,had ik maar iets van jou zooierigheid.Dan was ik netjes Ik begin altijd heel georganiseerd met tuinieren.Maar de plantjes lopen gewoon uit mn rijtjes weg,zelf.Ik vind die rijtjes sla in kleurtjes zoooo leuk,maar bij mij gaat dan net die ene rode het niet doen,weg effect ! Aardappels staan naast de spinazie,en kruipen daar gewoon zelf dwars doorheen.Da's ook net het enige stukje waar geen tussenpaadje zit,want dat gaat daar de hoek om,en dat straft me dan gelijk.Verder komen zaden van vorig jaar spontaan allemaal ergens in de tuin op.Ik verplaats ze dan weer braaf naar een plekje waar ik ze eigenlijk wil.Framboos wandelt gewoon de halve tuin door,komen spontaan tussen de aardbeien boven.En ik zag vandaag dat er bij de boontjes aardappelloofjes op kwamen(die stonden daar vorig jaar,)dus ben ik wat vergeten te rooien daar.Wat heel goed gaat bij mij zijn bakken.Daar komen ze niet uit,en die kan ik neerzetten waar en hoe ik ze wil.Dat doe ik dan ook. Dus,de goede wil is er wel,maar de natuur gaat lekker zn eigen gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Bij deze wil ik toevoegen dat ik ook een WWIII tuinier ben. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Icebox Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Leuke vraag! Ik werk graag in de tuin om te ontspannen en puur voor mijn plezier. Een mooie plus is dat we er ook van kunnen eten. Ik heb een fascinatie voor de natuur en hoe dit alles in zijn werk gaat. Zoals nu, dat het als het ware achterloopt. Gewoon perfect afgestemd met de temperatuur (ja, ik weet dat dat allemaal wetenschappelijk te verklaren valt maar daar gaat het niet om). Ik probeer graag was uit, en als het mislukt dan mislukt het. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Mijn buurtuinder komt altijd met adviezen aan. Goed bedoelt weliswaar maar of ik mijn sla nu tussen de kolen zet of daar een andere vierkante meter voor gebruik moet ik toch lekker zelf weten. Groetjes, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts