Jump to content

Wel of niet uitplanten?

Nepomuk1983

Recommended Posts

Ik heb veel zaailingen die nu eigenlijk wel de tuin in mogen, maar het weerbericht geeft de rest van de week regen af en een maximale temperatuur van 15 graden. Kan ik mijn plantjes morgen uitplanten of moet ik wachten op de zon?

Het gaat om courgettes, mais, veel soorten boontjes, doperwten, peultjes, kolen en artisjokken.

Verder heb ik gisteren mijn tunnelkas opgezet en daarin een bed voor mijn tomaten gemaakt, ze staan nu nog in de vensterbank, maar kunnen deze ook al verhuizen? Ze zijn groot genoeg maar inn de tunnel is het maar enkele graden warmer dan buiten.

Bij mij staat alles al weken gewoon buiten in de open lucht. Gaat prima. Wel even afharden, maar het gaat er natuurlijk om dat het niet meer vriest en hier in het zuiden doet het dat al niet meer sinds de 3e week van april.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

precies...ben je weken lang bezig geweest om ze zo mooi te laten groeien en heb je netjes gewacht tot ijsheiligen en dat gaat het de hele week regenen. Ben bang dat ze verzuipen... heb gelukkig wel extra gezaaid dus ik denk dat ik er wat achter houd in de koude bak... just in case...

Bij mij staan de de tomaten al in de tuin. Heb wel de onderste bladeren eraf gehaald, zodat ze sneller droog worden. Boontjes staan ook in de tuin en houden het goed.

Het blijft allemaal wel gewoon groeien, ook al gaat het niet zo hard meer. Wel even spannend of ze de regen goed doorstaan. Gelukkig zitten we hier goed met de rivieren en regent het hier vaak minder dan even verderop.

Mijn buurman op het complex vanmiddag. Tomaten liefhebber bij uitstek ( ik zeg geen kenner, wie is dat wél ? ), met de heeerlijkste tomaten.

dscn463566311368476775.JPG

• 2 weeks later...

Mijn klimcourgette staat al anderhalve week in mijn MM en doet het prima. De oudere bladeren zien er wat zielig uit, maar hij is nu volop nieuwe aan het maken. Mijn tomatenplantjes staan sinds afgelopen maandag in de 2e MM en doen het ook (nog) goed. Ze moeten toch eens een keer naar buiten, dan maar beter nu dan helemaal niet toch?