Jump to content

Kersenboom beschermen tegen vogelvraat?

jootje

Recommended Posts

Hallo,

Bij mijn nieuwe tuin hoort ook een kersenboompje. Dit word zijn derde jaar volgens de vorige eigenaresse, en had nog geen vrucht gedragen. Nu komen er volgens mij een boel vruchten aan. Maar gaan de vogels die er niet uitvreten straks? Hoe doen jullie dan? Een net? Lijkt me lastig...vooral het verwijderen weer? Boom is wel zo hoog dat er in ieder geval een trap aan te pas moet komen. Zou ik er van die Ikea vitrage over kunnen doen? Ziet er niet uit natuurlijk, maar zo kan ik straks misschien wel kersen eten? Iemand een goed idee?

hier zelfde probleem, we pakken soms een tak in, de rest is voor de vogels

ons wat kleinere morelletje voorzien we van een net: 4 hele lange bamboes, groot net vastbinden aan twee stokken aan de punten en er overheen zwiepen, daarna vastzetten aan de grond

Bescherming tegen vogelvraat is (na bestuiving) het grootste probleem bij kersenteelt. Vaak worden netten gebruikt, maar bij het verwijderen van de netten beschadig je gemakkelijk de takken. Bovendien blijven er dikwijls vogels in de netten hangen.

De beste oplossing is een vierkante kooi van netten maken, waaronder je de bomen plaatst. Dit werkt natuurlijk alleen als je kersenboom niet te hoog wordt. Vandaar de hudige tendens om kersen op steeds zwakker groeiende onderstammen te kweken.

Hmmm...oude CD's heb ik zat, zal mijn tuinkabouter eens de boom insturen, oude zeer hoge boom vol dit jaar en dit worden mooie dikke Italiaanse kersen en ik wil ze wel eens zelf opeten )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Oh Jootje, wat stoer om nou een eigen kersenboom in de tuin te hebben!

Zo'n net ziet er natuurlijk niet uit bij een wat forsere boom. Ik zou de boel goed in de gaten houden, en straks meerdere keren die boom in gaan. Niet de makkelijkste oplossing (steeds die vogels voor willen zijn met plukken van rijpe bessen).

Maar als je maximaal wilt oogsten, dan maar zo'n kooi erom knutselen.

Ik heb ook ooit ergens gelezen om al te vroeg kerstballen er in te hangen. De vogels komen daar op af, en vangen bot: niks te vreten... en leren dan dat ze niet terug hoeven komen.

Ik kan niet garanderen dat het werkt.

Ik kan alleen zeggen dat vroeger de mensen een bel in de boom hingen met een lang touw eraan en deze af en toe lieten luiden.

Misschien werkt een combinatie van maatregelen afdoende, bel/cd,s/kerstballen. Gewoon uitproberen.

Ik herinner me een opmerking van een fruitteler uit de Betuwe: "Kersen telen is gewoon een hele ingewikkelde manier om vogels te voeren." Ongetwijfeld bedoeld als grapje, maar het kwam er heel anders uit.

Mijn kat in de boom zetten?

Zelfs dat zou hier niet helpen. De merels hier leven in perfecte harmonie met onze kat. Ze zitten soms rustig op een meter (!) van elkaar zonder dat het hen lijkt te interesseren. En je gaat me misschien niet geloven, maar nu de merels jongen hebben pikken ze zelfs kattenbrokjes uit haar bakje...

• 2 years later...
Mijn buurman heeft de kersen er zo bij staan (2 boompjes):

img025619901369244955.jpg

Ik overweeg ook om 2 kersenboompjes in de kippenren te zetten; dan kan ik heel de ren met gaas overdekken. (5,5m x 3,5m)

Welke (onderstam)soorten zijn aan te raden?

Hoe hoog voorzie ik de kooi best?

Welke opbrengst kan ik hier ongeveer van verwachten?

Goed idee, de ren heb je al. Onderstam gidela5, is momenteel de onderstam. Bij een goede snoei kun je ze gewoon op ongeveer 2,50m houden.

Alleen een punt: als ik bij de buren kijk in de kipperen dan is de grond altijd behoorlijk dicht getrapt. Maar we zitten hier op zeer slempgevoelige grond door de zeer fijne klei en zand deeltjes.

Er ongetwijfeld mensen die ook boompjes in de kippenren hebben en dus ervaring hiermee hebben op gedaan.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

De kippen vreten die boompjes kaal en de grond gaat veel te stikstofrijk zijn door hun mest.

De bovenste laag zal denkelijk, op gelijk welke grond, potdicht getrapt worden, mede door de mest waar ze in lopen.

Mijn broer had zo een ren gebouwd over oudere bessenstruiken, dat was gelijk de laatste keer dat er bessen geweest waren, alle struiken constant kaal gevreten zodra er een blaadje begon uit te lopen.

En ze klimmen er voor zo hoog als nodig is hoor, ook als ze niet kunnen vliegen.

Zou het niet doen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Bij mij is het zandgrond (Limburgse Kempen). Ik heb nog maar pas 2 kippen en de ren is 3.5m x 5.5m, maar ik denk dat ze het na verloop van tijd wel flink aangestampt krijgen. (was toch vroeger zo bij mijn ouders)

Ik heb ze wel geknipt, dus echt vliegen gaat niet. Ik denk dat er ook wel wat verschil is tussen kersenboompjes en bessenstruikjes.

Ik kan natuurlijk een stukje rond de stam afspannen met hoge kippengaas. Eventueel kan ik er (tijdelijk) wat stroom opzetten. Hier ligt nog wat stroomdraad, die we vroeger voor de hond hebben gebruikt. (wel eerst even nagaan of de stroomsterkte niet te fel is voor kippen. )

Dan kunnen ze er niet in fladderen; en is de grond rondom het boompje niet dichtgetrapt.