Indy Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 O,die van jou gaan goe Malouis,die van mij zijn heel hoog,en niet zo stevig Quote
Victorus Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Als je snel een flinke plant citroengras wilt hebben dan kan je mijns inziens het beste wat stengels in de supermarkt kopen en ze laten wortelen. Dat heb ik vorig jaar gedaan en van de vijf stengels kregen er drie wortels. Die heb ik bij de plant met een stengel gezet. In het najaar heb ik alle bladeren afgeknipt en de plant naar binnen gehaald. Quote
Jane Doe Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Die ziet er goed uit, zal ook heerlijk fris ruiken. Quote
malouis Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Als je snel een flinke plant citroengras wilt hebben dan kan je mijns inziens het beste wat stengels in de supermarkt kopen en ze laten wortelen. Dat heb ik vorig jaar gedaan en van de vijf stengels kregen er drie wortels. Die heb ik bij de plant met een stengel gezet. In het najaar heb ik alle bladeren afgeknipt en de plant naar binnen gehaald.Dat gaat wel sneller, maar ik geef de voorkeur aan onbespoten. Quote
Bazarie Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Hallo Ik zie dat dit al een oude topic is maar heb toch wat vraagjes. Ik heb een citroengrasplantje gekocht (stond gewoon tussen de kruiden bij de Makro) en nu wil ik die laten groeien en hopelijk vermeerderen. Ik heb een koude kas (kleintje) en wil m in een pot daarin zetten. hebben jullie ervaring hiermee? Kan ik m in de winter gewoon in de kas laten staan of vriest het dan echt kapot? Moet het plantje nat of vochtig staan? Ik bedoel een flinke pot met een schaal eronder is dat voldoende? Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Quote
RobO Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 kan prima in een pot, niet te nat laten wordenvorstvrij houden dus in de winter gaat ie hier naar binnen en groeit nog wat Quote
Bazarie Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Ok Robo. Bedankt. Ondertussen staat t gras al in de kas en groeit lekker door Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Bazarie mijn citroengras staat in de winter binnen. Ik geef hem normaal water.Of dat goed is weet ik niet.. Hij blijft wel groeien in de lengte, ik knip er af en toe een stuk af om te gebruiken, maar ik krijg er geen plantjes bij zeg maar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Claudia69 Geplaatst: 24 mei 2018 Geplaatst: 24 mei 2018 Ik heb een paar niet meer zo verse stengels uit het kruidenvak van de supermarkt onderaan afgesneden en in water gezet en die zijn tegen alle verwachtingen in mooi aan het uitlopen. Er verschijnen zelfs een paar nieuwe scheuten aan de zijkant. In wat voor grond pot ik die nu best op? Ze staan nu op mijn droogkast, onder een lichtkoepel in een door verwarmingsketel en droogkast vaak behoorlijk warme berging en vinden die warmte blijkbaar wel fijn. Hebben ze veel licht nodig, of zou die lichtkoepel (veluxraam) volstaan? Quote
TuinmanTristan Geplaatst: 26 mei 2018 Geplaatst: 26 mei 2018 Ik heb mijn sereh vorig jaar aangeschaft. Hij groeide lekker dat jaar, maar was vergeten dat hij semi-winterhard was. Gelukkig heeft hij het goed overleefd en hij staat in bloei! Heeft iemand ervaring met het oogsten van die zaadjes? Tuinmantristan Quote That's what gardening is all about folks... it's learning to see what's going on with your plants and your soil. You can't just throw a seed and walk away. That's not gardening. That's just carelessness.-Praxxus55712
Claudia69 Geplaatst: 26 mei 2018 Geplaatst: 26 mei 2018 Ik ben 'm nog maar aan het stekken, geen ervaring dus met bloei en zaad oogsten van deze plant. Wel benieuwd naar de grond waarin hij het zo goed doet bij jou. Is gewone potgrond oké? Quote
TuinmanTristan Geplaatst: 11 augustus 2018 Geplaatst: 11 augustus 2018 Ik heb universele potgrond gebruikt. Quote That's what gardening is all about folks... it's learning to see what's going on with your plants and your soil. You can't just throw a seed and walk away. That's not gardening. That's just carelessness.-Praxxus55712
appelvrouw Geplaatst: 23 februari 2019 Geplaatst: 23 februari 2019 Ik heb een paar niet meer zo verse stengels uit het kruidenvak van de supermarkt onderaan afgesneden en in water gezet en die zijn tegen alle verwachtingen in mooi aan het uitlopen.Hoe is je opkweek verder gegaan Claudia? Mijn oude plant is dood gegaan en ik ben eergisteren thuis gekomen met drie stengels die ik nu in een beetje water heb gezet... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 23 februari 2019 Geplaatst: 23 februari 2019 Hier kunnen we opnieuw beginnen, na jaren cementkuip vol en overwinteren in de kas ineens dood. Tja maar weer verse stengels en zaaien, dan komt in de tuin en weer in cementkuipen. Quote
Mellie Geplaatst: 23 februari 2019 Geplaatst: 23 februari 2019 Ik ben ook verrast dat de sereh het nog steeds doet op de patio (onder bubbelplastic én vliesdeken, maar toch) Jij had hem dus jaren aan het overwinteren. Wat gek dat die in zo’n milde winter het loodje legt. Gelukkig is het wortelen van citroengras nooit zo’n probleem. Quote
Jane Doe Geplaatst: 24 februari 2019 Geplaatst: 24 februari 2019 Ja was jammer, mooie kuip vol. Volgende ronde Quote
Jane Doe Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 Grasstruik rond meter, misschien met meer en langer warmte hoger stond alleen winter in de kas rest buitenDit jaar wat in de tuin en de kas planten, kijken hoe ze zich dan ontwikkelen. Quote
Mellie Geplaatst: 15 juli 2019 Geplaatst: 15 juli 2019 De citroengras van vorig jaar heb ik uitgegraven en in een pot gezet op de patio. Uiteindelijk ging er ook nog een vliesdoek overheen. Dat is allemaal prima bevallen en vorige week viel me in de moestuin kweekgras op. Bleek geen kweekgras, maar citroengras! Blijkbaar nog wat wortel in de grond gezeten. Leuke verrassing! Ik laat het zitten. Zit nu tussen tomatenplanten. Quote
MSDG Geplaatst: 31 januari 2023 Geplaatst: 31 januari 2023 Ik waag me er dit jaar ook in, in de kas onder de werktafel. Toch sowieso een onhandig plekje om bij te komen. 😊 Verslagje volgt als ik er aan denk. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mellie Geplaatst: 1 februari 2023 Geplaatst: 1 februari 2023 Ah leuk hoor! Gaat vast hartstikke goed. Ik kweek ze al jaren en pak de potten elk jaar goed in. Soms gaat er een stengel of 2 dood. Ach ja. Hoort erbij. Maar vind sereh uit eigen tuin een van de allerleukste projectjes! Niet moeilijk. Wil weinig, vraagt weinig. Kan eigenlijk niet mislukken. Koop een stuk sereh en zet het kontje wat je toch niet gebruikt in een glaasje water. Als het weigert te wortelen, pel je de buitenste laag eraf. En dan weer door tot er een wortel aanzit. 3 Quote
MSDG Geplaatst: 1 februari 2023 Geplaatst: 1 februari 2023 Heb nu inderdaad 3 dikke, 'verse' stengels in een glas water gezet. Ga ze wel in volle grond zetten en uitgraven, dat plekje in de kas wil ik graag ook inzaaien met groenbemester tegen die tijd. Gewoon leuk om zoiets aparts weer toe te voegen aan het lijstje, echt een nieuw probeersel voor dit jaar. Zo probeer ik elk jaar meerdere nieuwe dingen en dan zie ik wel hoe het gaat. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Jorieke123 Geplaatst: 21 juni 2023 Geplaatst: 21 juni 2023 Ik heb van de winter een aantal citroengraskontjes in water gezet en daar is dit plantje van over 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
MSDG Geplaatst: 21 juni 2023 Geplaatst: 21 juni 2023 Was dit topic vergeten, die van mij zien er vergelijkbaar uit. Heb er uiteindelijk 3 over weten te houden. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.