Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dille probleem?


cyberpater

Aanbevolen berichten

We hebben al drie geprobeerd om dille te kweken, maar ieder keer mislukt het. We wetten niet wat we verkeerd doen. Heeft iemand misschien tips of adviezen. We kweken ze op zaaigrond, of heeft dille juist wel direct voeding nodig? Of is dit te moeilijk voor een beginneling.

 

p614021826731371196317.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaaide het gewoon direct buiten in de volle grond. Komt prima op. Sterker nog: het komt elk jaar weer vanzelf uit de grond door zaad van vorig jaar (zelfuitzaai). Dan hoef ik alleen maar uit te planten. Ik moet wel zeggen dat na het uitplanten mijn dille wel eens door iets opgevreten wordt (slakken?).

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Wijo eens: buiten zaaien. In pot kan ook,maar dille houdt er al niet zo van om overgeplant te worden.

Probeer het gewoon nog eens, en als het lukt een enkele bloemstengel in het zaad laten komen en laten staan totdat de zaden er helemaal uitvallen, bij mij zaait het zich ook ieder jaar uit ( zo ook kamille en koriander)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dille heb ik ook voorgezaaid... in kleine vakjes (kweekbakjes binnen) toch ook wel dicht op elkaar (als in foto van topicstarter) en die verpoot ik dan naar groter potje (beetje uit elkaar trekken) en dan gaat ie ook al snel naar buiten. (behalve bij zulks een voorjaar als net genoten...)

 

Dit jaar had ik ruimte over onder wat TL's (waar eerst de peperplantjes hun broodnodige licht-uren weghaalden) en daar ontwikkelden de Dilleplantjes (samen met de rest van de kruidenlichting) zich erg goed ( 16 u TL licht).

Maar... niet te warm... (kamertemp... ongeveer 18) niet te nat... eerder "drogig"... wel genoeg lichturen dus... en daarna na verpotten naar buiten.

Ondertussen staan ze in volle grond en groeien goed door.

 

Als ik ze in de volle grond zaai wil ik ze nog wel eens kwijtraken.

En ook... kom ik toch elk jaar weer op onverwachte plekken kleine dilleplantjes tegen die zichzelf hebben uitgezaaid.

 

Dus eigenlijk denk ik ook dat je of iets in de zin van: te vochtig of/en iets te warm oid hebt laten gebeuren.

Dille is een sterk plantje... moet niet teveel vertroeteld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dille en koriander heb ik reeds meerdere malen in potjes gezaaid en uitgeplant, doen het steeds goed.

Hier staan ze broederlijk naast mekaar voor het nageslacht te zorgen.

img666396751371818871.JPG

 

Ze worden wel bijna een meter hoog dus hebben ze steun nodig.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Het is dan wel niet het dille-probleem van de TO, maar ik heb ook een dille probleempje.

 

De dille komt wel op en wordt dan 10-30 cm hoog maar dan worden de blaadjes geel en verschrompelen. Nu is er van mijn rijtje dille nog maar 1 plantje die het redelijk doet.

Dit gebeurde vorig jaar ook.

Dille staat in de kruidentuin, groot gedeelte van de dag zonnig. Iemand een idee wat ik niet goed doe? Ik ga nog even proberen om een foto toe te voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook. Diertjes aan de wortels en /of in de stengel. Plant laat eerst de kop hangen , daarna verdroogt de plant binnen 2 dagen.

 

Plant staat te nat en te voedselrijk. Op armere / drogere plekken zijn mijn planten allemaal nog goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...