Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Favoriete fruitstruikje?


joke81

Aanbevolen berichten

ik maak erg graag confituur en gelei met fruit uit de tuin

had dus graag nog enkele fruitstruikjes bijgehad, maar tis een kleine tuin, tis dus zoeken naar de perfecte soort

wie wil mij hun favoriete fruitstruikje verklappen? (en zeg er ook bij, waarom dat struikje nu juist je favoriet is)

dank u

Link naar reactie
Delen op andere sites

Japanse wijnbes is bij mij favoriet, mooie struiken veel licht groen papier achtigblad, en mooie rode waas van doorns, bloeit ook mooi.

Bessen veel licht fris van smaak om zo op te eten in yogurt of jam heerlijk

 

Daarna komt kruisbes, lekker zoet ook om zo op te eten en in jam heerlijk, kun je mooi kort snoeien en houden ook mooie volle struikenj.

 

Afrader vindt ik zwartebes tenminste als je moet kiezen, zo eten vindt ik hem vies, alleen gemengd met bv braam of andere vrucht in jam lekker.

 

Mogelijk is de gojibes een aanrader ik heb hem tekort om geproefd/verwerkt te hebben, maar verwacht er wel veel van is wel een grote slingerplant wat miscien nadelig is voor je.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me wel vinden in Hans zijn mening(is ook een keer wat anders he ) weliswaar ken ik de Japanse wijnbes niet, maar zo vanuit de boeken staat die in ieder geval bovenaan mijn "wishlist". Op dit moment de kruisbes dan bovenaan een superbes om zo te eten en eigenlijk de enige bes tot nu toe die er heel af en toe er voor zorgt dat ik iets zoets op brood neem (en heel vaak yoghurt met....).

De zwarte bes, iedere keer als ik er jam van maak o.i.d. verbaast hij me dat ie stiekem na bereiding toch wel lekker is, maar ik vind het eigenlijk niks dat ik hem zo niet kan eten, als ik ooit plaats nodig heb voor de Japanse wijnbes, dan gaan ze er toch uit

 

Top 3:

1. Kruisbes

2. Blauwe bes

3. Gele herfstframboos

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm, veel om over na te denken

gele en rode frambozen zijn hier ook een topper, geraken nooit binnen, de kindjes eten ze zo van de struik op!

kruisbes, heb ik nu dus gekocht, ben eens benieuwd

japanse wijnbes... waar zou die te koop zijn??

wordt dat een hele grote struik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik nu de enige die frambozen vies vindt? Ik vind ze vies bekken.

Ik vind bramen heerlijk maar mijn favoriet is een rode bes.

Om zo te eten, te prakken of door de yoghurt.

Verse zure harde appels vind ik ook geweldig!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fruitbomen mag niet Bonnie, anders was mijn keuze van favo anders, mischien moet je een x frambozenjam maken het is echt zo dat fruit in jam

heel anders smaakt dan puur tenminste dat vindt ik en dan positief nog lekkerder.

En je hebt wel gelijk met braam eigenlijk is een goeie rijpe grote braam mischien wel gewoon het aller lekkerst.

Bramensap vindt ik ook het allerlekkerst van wat je kan maken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank u voor al die reacties

 

bramen vind ik echt niet lekker, de kindjes ook niet, te zuur, nu ja, gelei is waarschijnlijk wel lekker dervan

 

tja, het nadeel van een klein tuintje, is dat je het niet kan vol zetten met bomen of iets dergelijks, appelbomen zou ik anders wel willen (moest ik ooit eens op de buiten wonen, maar tzit er niet in) (ik zou het waarschijnlijk volzetten met kweepeerbomen mmm, die gelei zalig!)

 

nu heb ik dus ook al een appelbes gezet, ken ik ook niet echt

 

die japanse wijnbes, daar ga ik toch ook eens achter zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien je een x inlezen op leifruit dat is toch wel heel goed te doen in je achtertuin zonder dat deze echt veel ruimte innemen

en heel mooi.

Zuur is een goede braam niet in de zon, soms bij schaduwplek of slechte zomer wel maarja houd het spannend, mischien ook beetje ras afhankelijk maar altijd lastig om verglijking in de braamrassen wat betreft smaak te maken.

Toch heb ik zelf voorkeur voor het ras 'Himalaya'

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we het dan stiekem toch over "kleine"fruitboompjes hebben, dan gooi ik deze er nog even in:

4598-prunus-persica-red-peachy-broskvon-1.jpg

De prunus persica pinky peach, daar heb ik 2 stuks van, uiteindelijk nog geen hele grote oogsten(ook pas 2 jaar in bezit) maar wel verdomd lekker! Worden niet hoger dan 150 cm. en daar doen ze al snel een jaar of 10 over.

 

P.s. dit is niet mijn boom of tuin! (die van mij is mooier )

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn allergrootste favoriet is de blauwe bes, of beter de bosbes (vaccinium myrtillys) of waar ik woon de myrtille! Zalig, echt voedsel van de goden. En ik heb er ook een besteld bij de kweker. Tis een zorgenkindje - voor mensen zoals ik - alleen al omdat ie in 'speciale' grond moet.

 

Afrader vindt ik zwartebes tenminste als je moet kiezen, zo eten vindt ik hem vies,

 

Hans, je moet van die zwarte bes natuurlijk Creme de Cassis maken! Ik heb nu twee struiken staan, met name omdat ik heel dichtbij de stad woon die beroemd is om zijn mosterd, zijn kruidkoek en zijn Creme de Cassis. En al oogst ik maar een handjevol, Creme de Cassis ga ik maken. Verder ben ik het met je eens, niet te vr.. die zwarte bes, maar als likeurtje of als ingredient van de Kir is ie niet te versmaden.

 

[edit latijnse naam toegevoegd om verwarring te voorkomen ]

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jasmin ik dacht hetzelfde en heb ook 5 struiken, normaal verstop ik de zwartebes smaak in jam met braam en vlier maar

Creme de Cassis klinkt best goed en zou ik ook wel willen maken/proberen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Crème de cassis

 

Ingrédients :

 

-1.5 kg de baies de cassis

-2 litres de vin rouge à 12°

-autant de sucre que de jus obtenu (à peser donc)

 

Dans une bassine, écrasez au pilon les baies de cassis. Ajoutez 2 litres de vin rouge à 12°. Mélangez bien, et faites macérer pendant 48h.

 

Passez dans un tamis fin ou un torchon. C'est là où ma mère emploie une chaussette en nylon qu'elle tend sur son entonnoir, elle a sa technique : c'est folklo, mais très pratique parait-il ! Bon...quoiqu'il en soit, un tamis peut très bien faire l'affaire ! Ajoutez le même poids de sucre que de jus récolté. Portez à ébullition, tout en remuant. Comptez ensuite 10 bonnes minutes de "bouillon". Laissez refroidir et mettez en bouteille, fermez bien hermétiquement.

 

Consommation : peut être consommée immédiatement, chouette !

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze link is een recept met foto's, da's misschien makkelijker voor jullie

http://www.cuisine-facile.com/recette.php?id=55

 

Alle gekheid op een stokje, ik heb het nog nooit gemaakt (wij kopen het altijd gewoon) maar moeilijk is het niet want iedereen hier maakt het. Nou ja, iedereen maakt hier een likeur of borreltje naar eigen smaak. Dat heet dan 'aperitief de la maison'. De een maakt het van kersenblaadjes, de ander van peren, onze buurvrouw heeft een kelder vol met kersenlikeuker en prunellejenever. Die prunelle (http://en.wikipedia.org/wiki/Prunelle) groeien hier bij bosjes in het wild. Ze zijn makkelijk om te oogsten, je wacht tot de eerste nachtvorst, dan ga je met je keukenschort onder de struik staan en dan schud je even goed en vallen alle prunelles er af! Makkelijk, met name omdat de bosjes akelige stekels hebben.

 

Mijn verkering wordt lid van het stokersgilde en dan kunnen we onze eigen kelder ook vol zetten met zelfgestookte hartversterkertjes. En dat stokersgilde is wel zo handig, dan gebruik je gewoon het gemeenschappelijke stooklokaal van het dorp en hoef je al die troep zelf niet in huis te halen.

 

Ik zei het toch al, het leven hier is deksels lekker!

 

Als jullie serieus zijn wil ik best even wat receptjes bij de buren ophalen en tzt (want ik heb nog meer te doen) in een apart hoofdstukje 'Borrel recepten' zetten, maar ik weet niet of dat mag van Luc. Alcohol productie promoten.....

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat eerste recept is trouwens belachelijk eenvoudig. Let op:

 

Men neme

-1,5 kilo zwarte bessen

- 2 liter rode wijn

- net zoveel suiker als je sap hebt gekregen (moet je dus later wegen)

 

Doe de bessen in een pan/teil en kneus ze. Giet er 2 liter rode wijn bij. Goed roeren en 48 uur laten trekken.

Doe de hele bende daarna door een theedoek (kaasdoek) of gebruik net als moeder vroeger een nylon kous, om de boel te zeven.

 

Vervolgens staat er dat je er net zoveel suiker bij moet doen als je aan sap hebt geoogst. Ik ben echter niet zeker of ze uitsluitend de bessensap bedoelt of het vocht dat uit de nylon kous is gedropen. Ik bedoel wij hollanders kennen jus als vruchtensap (of als dat wat je in een kuiltje doet) maar in het Frans betekent het ook gewoon 'nat' of 'water' als in vleesnat en dropwater. Kwestie van proberen misschien, de originele creme de cassis is wel zoet dus er mag best veel suiker bij.

 

Affijn, vocht en suiker aan de kook brengen maar wel de hele tijd netjes blijven roeren. Laat het een 10 minuten koken (eerder ruim 10 minuten dan krap aan 10 minuten). Dan laten afkoelen en in de fles doen (wel een schone fles!) en goed afsluiten. Klaar.

 

De schrijfster voegt nog toe dat het voor directe consumptie geschikt is!

(Chouette betekent letterlijk uiltje, en het uiltje is het symbool van de stad Dijon, de stad waar de Creme de Cassis vandaan komt, vandaar)

 

Ik ben wel benieuwd want ik geloof niet dat de officiele Creme de Cassis zo eenvoudig te maken is: het is een stroperig zoet drankje dat je eigenlijk nauwelijks puur drinkt. Je giet er een flinke scheut van in een goed glas Bourgogne Alligoté en je hebt een Kir. Wil je het toch puur drinken dan adviseer ik zeker twee ijsklontjes.

 

Proost dan maar!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog stokjes, worden we al lekker gemaakt terwijl we waarschijnlijk dit jaar nog niet eens kunnen oogsten

Maar mochten we eindelijk iets aan de struik hebben, dan zijn we er als de kippen bij om er iets lekkers van te fabriceren.

Wij hebben ook 2 bosbessenstruiken gekocht. Vorig jaar voor t eerst gegeten (van een struikje op een berg) en ja, GE-WEL-DIG!!

Het is hier het favoriete fruitje, ze zijn hier alleen niet te betalen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn favoriet is in ieder geval de blauwe bes, gevolgd door de braam , en als derde de kruisbes

heb nu 1 kruisbes en 4 blauwe bessen staan ...nu nog wachten tot het flink opbrengende struiken zijn

duurt nog wel even denk ik ...ze zijn nog erg jong

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor recept Crem de cassis moet me lukken en ben benieuwd, ik heb het gekopieerd naar recepten topic

anders kan ik straks met oogst niet meer vinden wat ik ook weer wilde uitproberen.

Meer recepten welkom hoor en Luc heeft voor zover ik weet geen problemen met alcohol recepten op forum

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...