Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Nu moet ik er wel eerlijk bij vertellen dat ik die gekocht heb bij de supermarkt. Nu had ik dat liever zelf gezaaid, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel binnen kan.. dat zaaien in de winter in de vensterbank. Iemand ervaring mee? Ik heb er plek voor in de keuken, voor t raam naast de achterdeur en de verwarming zit aan de andere kant dus niet al te warm.

Ik dacht als ik ze zo kan kopen, kan je ze dan ook binnen zelf zaaien?

Good things come in small packages

Geplaatst:
Rode koolstamp, met appelmoes. En een gehaktbal (worden die van jullie ook altijd vierkant, al 'klei' je ze nog zo mooi rond, en blijf je ze door de pan rollen tijdens het bakken? )

Die ballen maak ik altijd goed stevig met paneermeel en ei( en ui en paprika en ..en ...en... erdoor en dan vrij stevig rollen en inderdaad in de pan ook rollen....eerst met een vork voorzichtig en als ze dan een maal een korstje hebben af en toe "a la chefkok" met de pan "stoten" zodat ze vanzelf draaien.

Geplaatst:

Moos? Ik had ook een konijn, die heette Moos van Flap..maar het was vast geen stampot knijn..

Wij aten tofoe stroganoff met Shi Takes uit eigen tuin en bietensalade met een sjalotje.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Moos is dacht ik een Gronings (of noordelijk Nederlands) woord voor boerenkool. Mijn oma uit Veendam noemde het ook altijd zo.

Geplaatst:

ik had er nog nooit van gehoord....dus het zal wel geen Fries zijn...

Geplaatst:

In West-Stellingwerf het niet friestalige deel van Friesland wordt boerenkool boeremoes genoemd.

Geplaatst:

Zo zie je maar dat er best veel overeenkomsten zijn in Nederland. Als je daar tenminste naar wil zoeken in plaats van naar de verschillen.

In het Limburgs is "moos" een verzamelnaam voor allerlei koolsoorten.

Witmoos,roadmoos, etc. (witte kool en rode kool)

Ze zeggen hier trouwens wel boerekuel en spitskuel. (boerenkool en spitskool)

In Maastricht staat zelfs een standbeeld van het "mooswief", op de markt. Een hommage aan de boerinnen uit de dorpen die vroeger hun groenten (en dus ook kolen) aan de man brachten in de stad.

Fijne Kerst,

Jos

208_df111a05547700785dba70da82f4eb8c.jpg

Geplaatst:

Gister voor het eerst van mijn Rumptopf gegeten met kaneelijs erbij (gewoon gekocht) heerlijk!!!

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Ook ik sla uit de koude kas, voor een broodje gezond, voordat we vanavond weer wat zwaarder tafelen.

Geplaatst:

tussen de middag kikkererwten salade met peterselie uit eigen tuin. Vanavond stoofschotel van een restje lamsvlees van gisteren met pompoen.

Geplaatst:

Bietjes uit de vriezer, bal gehakt en aardappels.

Stoofperen toe, ook lekker.

Komen van buurmans boom, bewaard in een bak in de schuur.

en heb ik zaterdag gekookt.

Geplaatst:

Pasta met de zelfgemaakte pastasaus uit de vriezer en de snoeppaprikaatjes die hier aan de struik in de keuken eindelijk op kleur waren

Geplaatst:

Echt in je keuken?

Geplaatst:

Ja ze staan in een grote bak (stonden zelfs eerst in de kamer maar dat was voor de foto).

zie: post59851.html?hilit=snoeppaprika#p59851

Ik vond het gewoon zonde dat ze zo laat waren met oranje worden en buiten dood zouden vriezen...en ach.....ik noem de keuken altijd "leefkeuken" en zo ziet ze er ook uit

Geplaatst:

Ik wou nog even reageren op dat woord Moos voor boerenkool,, we zeggen hier in de provincie Groningen geen Moos maar we zeggen Maus,,, het woord Moos komt me niet bekend in de oren,, maar wie weet

Geplaatst:

pompoensoep (eigen tuin) met brood - veldsla (eigen tuin) en gebakken ei (supermarkt) misschien volgend jaar kippen ??

vieruurtje brood met rabarberconfituur (eigen tuin)

wortel (eigen tuin) ui en aardappelen (supermarkt) staan ook op de verlanglijst voor volgend seizoen ??

spruitjes (eigen tuin) - spruitjesstoemp met gebakken spek voor morgenmiddag

Geplaatst:
Ik wou nog even reageren op dat woord Moos voor boerenkool,, we zeggen hier in de provincie Groningen geen Moos maar we zeggen Maus,,, het woord Moos komt me niet bekend in de oren,, maar wie weet

hier in t zuiden heet alle kool "moos" en ook van appels maken we appel"moos"

Geplaatst:

Eindelijk kan ik hier weer wat neerkalken wat ik zelf heb gezaaid

Vandaag een lauw/warme maaltijd salade met veldsla gegeten. En wat was die lekker!

Geplaatst:

Ja dat is het ook, alles is zo lekker, als dat je het bij de supermarkt/groenteman koopt, ik ben ook zo benieuwd naar mijn eerste aardappelen in het nieuwe seizoen, beetje gelijk oogsten met de peultjes en wortelen, zie mijn bordje al voor me ha ha . en dan ook voor mijn schoonvader, die vindt ook de aardappels in de winkel niet meer, zoals vroeger, ik hoop hem zo blij te maken. maar ja 85 jaar op mijn verjaardag 65 jaar getrouwd, maar dan de reactie dat het zo lekker was. daar geniet ik ook van. het is ook zo lekker uit eigen tuin.

Geplaatst:

Momenteel is het summier. Savooienkool, sweet cayenne en aardpeer eet ik nog uit eigen tuin.

Ook heb ik me voorgenomen om de Lavas op te rooien. De wortels wil ik verpulveren en tot poeder verwerken. Lekker in soep en nasi (maggi aroma)

Geplaatst:
  • Auteur
Ook heb ik me voorgenomen om de Lavas op te rooien. De wortels wil ik verpulveren en tot poeder verwerken. Lekker in soep en nasi (maggi aroma)

Heb je dat al eerder gedaan? Of is het een 1e proefje? Moet je de wortel dan in plakjes drogen? In zijn geheel droogt hij natuurlijk amper. Houd ons op de hoogte!

Geplaatst:

Ik heb voor de vorst de lavas afgeknipt en de bladeren ondersteboven gedroogd...waren binnen 2 dagen kraakbaar...dus fijngeknepen en nu gaat dat de soep in ipv maggi

977_ba2f830d24e836e5a5a92b22127126bd.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.