thea Geplaatst: 19 juli 2014 Geplaatst: 19 juli 2014 Heb net cherry Ice uit de kas geproeft ,niet zoet gewoon waterig. @Bit wel een mooie kleur tomaat. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 19 juli 2014 Auteur Geplaatst: 19 juli 2014 Net de 1e 'Zuckertraube' ( van zaad van RvO ) geproefd. Iets te vroeg geplukt denk ik, maar al lekker. Kom ik later op terug. Quote
Enjoy! Geplaatst: 19 juli 2014 Geplaatst: 19 juli 2014 De eerste mirabelli-tomaatjes geproefd. Prachtige gele tomaatjes! Heerlijk. Zoet met een frisse bite. Ook de eerste mini trostomaatjes (onbekend ras, plant gekregen), zoet van smak. De eerste moneymaker en de eerste monata geoogst maar nog net geproefd. Morgen even oor gaan zitten. Prachtige zwarte tomaten. Komt daar ook zaad vaningen de dozen of enveloppen? Ik houd mij zeer aanbevolen! Quote
Bit Geplaatst: 22 juli 2014 Auteur Geplaatst: 22 juli 2014 @ Enjoy. Zaad heb ik gekregen van mede-forumlid Dennislp. Ik geloof niet dat ik er nog zaad van heb. En zaad ga ik er niet van winnen.Maar er zijn er dus méér die deze tomaat hebben staan. Vanavond de tomaat 'Marmade' rijp en geproefd. Plant gekregen van Geedee op de voorjaars MTFD. Erg forse oranje tomaat. Lekker ! Fris zuurtje en voldoende vet zoet. Mooie heirloomachtige, moet haast wel genen van de RdB in zitten. Zelfde plant zelfde groeiwijze. Lekker sappig en toch stevig. Een grote hap genot ! Quote
Bubbels Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 Ik kan Anna Russian en Peacevine Cherry ook al bijzonder aanraden. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
thea Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 En ik kan Sisca aanraden.Ziet er ook mooi uit. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 23 juli 2014 Auteur Geplaatst: 23 juli 2014 @ Thea en Bubbels: kun jullie iets meer vertellen over het waaróm ? Waarom speciaal die in vergelijk met je ervaringen met ándere tomaten ? Quote
thea Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 Ja,tomaat is lekker en heeft een bite.geen slappe/zachte tomaat.En een mooie tomaat rood met groene strepen en bruin van binnen met groene zaden.Groot als en kriel ei ook de vorm.ovaal met een puntje. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bubbels Geplaatst: 24 juli 2014 Geplaatst: 24 juli 2014 Anna Russian is om te beginnen heel erg mooi. Kleur en vorm zijn prachtig egaal. Ze smaakt mooi vol, niet te zuur, eerder zoet en absoluut niet melig. Peacevine Cherry is een cherrytomaat met een extraatje. Er zouden meer vitaminen en aminozuren in moeten zitten dan in andere cherry's. Dat kan ik natuurlijk niet meten, maar ik weet wel dat de tomaatjes heerlijk friszoet zijn, ook al vroeg in het seizoen of iets te vroeg geplukt. Bovendien zeer makkelijk te telen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Jenneke Geplaatst: 24 juli 2014 Geplaatst: 24 juli 2014 Links de eerste Zuckertraube, dit was vorig jaar m'n favoriet en is ook dit jaar weer erg lekker met een volle zoete sappige smaak. Rechts de volgens mij nogal groot uitgevallen World's Smallest, maatje 20 Eurocent. Ik heb hier al fotos gezien dat ze met z'n tienen of zo op een theelepel liggen'.Ik had deze soort eigenlijk puur gezaaid voor de lol, omdat het me wel grappig lijkt zo'n handje ieniemienietomaatjes in een salade. Maar de smaak valt me echt 200% mee, iets minder zoet dan de Zuckertraube maar met een wat kruidigere smaak. Kortom ik vind ook deze erg lekker Ik heb ook nog Green Zebra, Tigerella Bicolore, Mirabelle Blanche, Coeur de Boeuf en Tumbler hangtomaten, maar die zijn nog niet zo ver. Quote
Erny Geplaatst: 25 juli 2014 Geplaatst: 25 juli 2014 World Smallest is inderdaad niet zo klein als op die bekende foto. Denk dat ze daar echt de allerallerkleinste exemplaren voor hebben gesorteerd. Bij mij waren ze ook zo groot als de jouwe.Kruisbestomaat geeft wel kleinere (gele) tomaatjes. Misschien is dat wat? Quote
Jenneke Geplaatst: 25 juli 2014 Geplaatst: 25 juli 2014 Kruisbestomaat, leuke tip, die gaat op het verlanglijstje voor volgend jaar Ik ben van plan ieder jaar een paar nieuwe soorten uit te proberen dus ik ben erg blij met dit topic Quote
Bit Geplaatst: 30 juli 2014 Auteur Geplaatst: 30 juli 2014 Tomaat : ' Bosque Blue' rijp buiten op de tuin; hij lag net op de grond.Mooie plant, mooie kleur. Smaak gewoon tomaatje. Quote
HuubvG Geplaatst: 30 juli 2014 Geplaatst: 30 juli 2014 Dit zou 'brown cherry' moeten zijn: Rijp geplukt en neergelegd voor de foto en om op te eten. Mooie grote plant in de kas, veel tomaten eraan. Hij zit echt vol met tomaten. De smaak valt tegen: zachte tomaat, beetje melig, niet sappig, weinig zoet/zuur, niet voor herhaling vatbaar. Buiten heb ik er ook wat staan, deze planten én tomaten zijn kleiner. Beginnen op kleur te komen. Misschien gaan deze beter smaken. Overigens, de kleur vind ik ook niet mooi. Quote
Frans Geplaatst: 30 juli 2014 Geplaatst: 30 juli 2014 De sweet aperitif. Een fijn tomaatje dat zijn naam eer aan doet. Nog niet zo lang op de markt . Hij heeft de juiste grootte (niet te groot/niet te klein) om als eenhaps snacktomaatje te dienen . Groeit aan grote trossen met een hoge opbrengst . Minder zoet dan de sungold en rijpt ook wat later af maar waar de sungold alleen maar zoet is heeft dit tomaatje behalve het zoete ook nog wat 'extra smaken' in zich. Heeft verder een goede bite , velletje is niet te zacht en niet te vast. Na alle regen die er gevallen is blijkt hij weinig barstgevoelig te zijn. Over in hoeverre hij vergeleken met andere tomaten gevoelig is voor phytophtora kan ik nog niet oordelen. Voor mij wordt het een blijver . Volgend jaar komt hij gegarandeerd terug in mijn tuin. Jammer dat ik niet een paar dagen geleden een foto heb gemaakt. Vooral van de linker plant is al enkele keren geoogst. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Bombonera. Een donkere bruinrode tomaat. Als je de diverse beschrijvingen moet geloven zou het een bijzonder fijne tomaat moeten zijn. Bijzonder is in ieder geval de prijs van de zaden want ik betaalde voor 6 zaden maar liefst 3,80 euro. Het is een stevige tomaat waarvan zaadhandel vanderWal zegt : Deze zeer attractieve bruinrood afrijpende tomaten hebben een bijzonder intens aroma met een vrij zoete tot zoetzure ondertoon . Dat intense mag je vergeten , evenals dat vrij zoete . Er zit inderdaad iets zoets en wat zoetzuur in maar de smaak verdient naar mijn mening niet meer dan de beoordeling redelijk. Een goede eigenschap is zijn houdbaarheid. Hij blijkt lang bewaarbaar te zijn zonder in kwaliteit achteruit te gaan. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Bit Geplaatst: 6 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2014 Eigenlijk hoort in zo'n topic misschien ook wél een tomaat uit de winkel thuis ?Weet dat eigenlijk niet. Soms is de scheidslijn wel wat vaag, want er zijn vast heel wat forumleden die gewoon zaad winnen van een lekkere vakantie-tomaat of zelfs wel een simpele uit de Lidl. Deze kwam ik vanmiddag bij de Appie tegen. De lekkerste tomaat van Nederland; uitgeroepen door een panel van de Telegraaf, dat wel. Maar goed. De Lekkerste tomaat ( volgens anderen ) van Nederland moet natuurlijk geproefd worden En jawel; hij is lekker. Vergelijkbaar met eigenlijk alle gewone tomaten die we allemaal wel eens geteeld hebben, van Moneymakers tot Black Cherry's en alle gein en ongein er tussenin.Ik denk, als ik voor mezelf spreek, dat ik een 5-tal tomaten boven deze stel kwa intensiteit of andere kwaliteit.Dit is echt een lekkere tomaat dus. Maar zelf heb ik lekkerdere.Maar tegelijkertijd: ik heb ook tomaten staan ( of had ze staan ) die deze niet benaderen.En dat voor 1 euro 59. Quote
Valerie Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Hier is de tomatito de jalapa tot nu toe echt de winnaar wat zit daar heerlijk veel smaak aan zeg. Die blijf je eten.De kruisbestomaat heeft vrij weinig smaak, ziet er wel leuk uit. De Tiny Tim proeft gewoon naar cherrytomaat. Beide gewoon goed te doen maar niet bijzonder. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
geertlaurent Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Wat mij dit jaar enorm tegenvalt (eerste jaar dat ik ze staan heb) is de SuperSweet F1, helemaal niet zoet zelfs flauw en flets. Ik heb geen idee waar de naamgever met zijn gedachten zat. Groeien doen ze wel goed, redelijke oogst en gaat tot nu toe goed buiten. Andere tegenvaller is de Yellow Pear Shaped, absoluut niet smakelijk. Het eerste wat in mij opkomt is uitspuwen Zeker geen zoete tomaat, maar ook deze gaat goed buiten en geeft mooie gespeide oogst. Toppertje is de Ildi, lekkere kleine gele tomaat. Betrekelijk zoet en groeit ook vlot buiten. Quote
Bubbels Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Yellow Pear staat bekende om zijn ontbrekende smaak. Op een groot Amerikaans tomatenforum wordt het woord "pear" automatisch aangepast in "mistake". De SuperSweet 100 valt mij ook enorm tegen. De kleur is prachtig, alsof ze in de hoogglans-lak zijn gezet. Wat mij betreft een enorme aanrader is Rebel Yell. Een grote roze vleestomaat met een heerlijke complexe smaak. Zoet en een fijn soort kruidig, met precies genoeg zuur en bitter. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
thea Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Hier is de tomatito de jalapa tot nu toe echt de winnaar wat zit daar heerlijk veel smaak aan zeg. Die blijf je eten. De jalapa mexicaan vond ik erg tegen vallen.Met plukken gaat het al fout.ze gaan kapot ,en er zit maar 5 aan een trosje.Het kroontje kan je niet mee plukken.om allemaal eraf te knippen? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Frans Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Mijn beoordeling van de tomatito de jalapa :Een tomaatje met een onhandig klein formaat .Heeft een redelijke smaak. Met twee struiken stond hij dit jaar voor het eerst , maar ook voor het laatst , in mijn tuin . Het is een tomaatje dat je niet moet snoeien maar daardoor krijg je al gauw een woekerstruik die voor een groot deel met zijn stengels en bladeren de grond raakt . Gevolg daarvan was bij mij dat hij door alle nattigheid na de vele regen al snel aangetast raakte door phytophtora. Inmiddels geruimd en afgevoerd via de groencontainer zodat hij t.z.t wel via de composteerfabriek in andermans tuin terecht zal komen . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Erny Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 De eerste Bosque Blue en Jaffa. Allebei heerlijk!De Bosque Blue fris en licht zurig en toch echt tomaat.De Jaffa duidelijk wat fruitiger en supersappig en vooral niet te zoet. Quote
Yosha Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 Wat een handig topic als je naar tomaten voor het volgend seizoen aan het zoeken bent! Afgelopen jaar heb ik 2 verschillende tomaten gekweekt. De 'Indigo Rose' / 'OSU Blue' / 'Blueberry' (zo staat hij op de site van Vreeken, waar ik het zaad vandaan heb) en de Pink Bouncy. De Blueberry begon pas later dieven te maken, wat ik wel handig vond. De tomaatjes (kleine tomaten, maar groter dan cherrytomaatjes) zijn paars met aan de achterkant een stukje groen. Dit stukje groen wordt rood. Op dat moment leken de vruchten klaar te zijn (zo te voelen) en smaakten ze naar een gewone tomaat, lekkerder dan in de winkel maar niet erg bijzonder. Wel iets van een bijsmaak, erg apart. Totdat er een paar wat langer bleven hangen en de tomaten nog verder bleken te rijpen, het paarse werd grotendeels donkerrood en de smaak was heerlijk; zoet en hartig tegelijk. Verrassing! Met een beetje een nasmaak van bacon. (edit: een soort hartige rooksmaak) Heel vreemd, maar zo lekker dat ik er nu weer trek in krijg. Moeten wel erg lang rijpen, heb er nog wat in kranten verpakt op de kast laten rijpen (ging beter dan op de vensterbank). Toen het een flinke tijd achter elkaar regende kwamen er wel wat scheuren in en zijn er ook een paar gesneuveld maar ik vond het erg meevallen (met een afdak lijkt me dat verholpen, bovendien had het toen wel heel erg lang geregend). De Pink Bouncy deed het best goed, en groeide van meets af aan zo weelderig dat ik hem als struik heb laten groeien (heb hem niet hoog laten groeien maar met 4 takken, van deze had ik er maar eentje en ik had hem van een vriendin gekregen). De smaak is net iets beter dan die uit de winkel, niet erg denderend dus en zelfs een beetje melig. De kleur was inderdaad wat roze-achtig. Beide soorten kregen ongeveer tegelijkertijd Phytophtora, begin oktober. Ze hebben zonder dakje buiten gestaan (wel tegen een muur). Quote
Flup Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Interessant topic!Heb nu weer een aantal soorten gezien die ik ook wil proberen. Dat zal dan wel voor 2017 worden, voor dit jaar heb ik al genoeg. Afgelopen jaar heb ik de Hlozanek, Tigerella en Moneymaker gekweekt. De Moneymaker smaakt nergens naar, die komt niet meer terug.De Tigerella smaakte prima, iets harde schil, maar de opbrengst was erg laag. Komt ook niet meer terug.De Hlozanek smaakte veruit het beste, heerlijk sappig en een rijke smaak. Heb er zaden van gewonnen, want dit is een blijver. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.