Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten proeven / vergelijk


Bit

Aanbevolen berichten

Afgelopen jaar bijna 100 soorten in de tuin en kassen gehad, zal jullie wat favorieten voorleggen.

 

Aunt Ginny's Purple: Grote roze vleestomaten. Super in balans, zoetig en complex. Geweldig van structuur ook. Stevig maar niet droog.

Black Bear: Een zwarte tomaat (in de praktijk dus diepbruin). Goede opbrengst, mooie vruchten, heel lekker. Ook een mooie balans tussen zoet en friszuur.

Black Krim: Niet voor niks een klassieker, komt dicht in de buurt van perfectie. Precies genoeg zoet, en soms wat licht rokerig.

Blazing Beauty: Een dwergvariant die tomaten geeft met de kleur en de smaak van de zomer. Zoeter dan menig oranjegele tomaat. Goede opbrengst ook.

Blush: Raad ik iedereen aan! Super makkelijk te telen. Enorme opbrengst aan prachtige langwerpige vruchten met een intens zoete smaak.

Dad's Sunset: Één van mijn nieuwe favorieten. Prachtig diepgeel gekleurde tomaten. Stevig maar sappig. Zoet en rijk. Heerlijk en bloedmooi.

Ditmarsher: Kleine dwergstruiken met donkerroze cherries die je weg eet als snoepjes. Heerlijk zoet!

Great White: Een grote witte tomaat met veel smaak voor een "witte". Friszoet, wat romig als je ze nog warm uit de kas van de plant hebt.

Mullen's Mortgage Lifter: Zoals de meeste varianten op de "standaard" Mortgage Lifter een vleestomaat zoals ie bedoeld is. Rijk, zoet, in balans, heerlijk vruchtvlees.

Nature's Riddle: Denk mijn favoriet van vorig jaar, omdat hij zo vreselijk mooie tomaten geeft die ook nog eens erg groot zijn maar niks inleveren op het gebied van smaak. Tweekleurige grote vleestomaten met een sublieme smaak, meer zoet dan friszuur. Heerlijk!

Pink Bumble Bee: De planten zijn cherry-machines. De cherrytomaatjes zelf zijn echt heel erg lekker én mooi. Niet te dikke schil, heerlijk zoete smaak. Nog niemand tegen gekomen die níét enthousiast is over deze tomaatjes.

Red Brandywine en Red Brandywine "Landis Valley": De eerste van de twee geeft iets minder vruchten die wel duidelijk groter zijn, maar de smaak is van allebei echt geweldig. Tomaat zoals tomaat moet zijn. Rijk, zoet, met heerlijk sappig maar stevig vruchtvlees.

Yellow Brandywine: Vol van smaak, sappig en zoet. Heerlijk!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
  • 4 maanden later ...

Vorig jaar de Banana Legs van Diana gezaaid.

 

Ik vond ze toen geloof ik al niet zo lekker en heb ze ingemaakt.

Gister een vispotje van gemaakt: echt niet lekker

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi lijstje inderdaad. En ik zie aan een aantal soorten waar ik ook nogal weg van ben, dat onze smaken overeen komen. Dus nu stiekem die soorten die ik nog niet heb op een verlanglijstje zetten, voor als ik ze ergens tegenkom! Dank Bubbels

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig (nog niet alle variëteiten hebben rijpe vruchten) zijn Sungold, Honingtomaat (dank je @Juras !) en Tigrette favoriet bij de kleintjes. Heb nog maar drie soorten vleestomaten die rijp zijn dus te vroeg voor een selectie.

Sungold is echt de aller aller lekkerste. Opeten wanneer ze donker oranje zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

hoi allemaal,

bij deze ook even mijn tomaten van dit jaar.

houd er rekening mee, dat ik kweek in hongarije, waar iets meer zon is

 

cherrytomaten:

 

glossy rose blue: grote blauwer cherrytomaten taai schilletje, verder niet zoveel smaak. gewoon tomaat met iets meer zuur dan zoet.

mille fleur: kleine gele cherrytomaten die in gigantische vertakte trossen hangen. lekker zacht maar niet melig en friszoet. wel goed laten rijpen, geel zijn ze nog niet zo lekker, okergeel zijn ze veel lekkerder

wild outdoor: leuke kleine rode bestomaatjes gekocht bij vreeken. wel iets minder wild als de naam doet vermoeden. planten niets groter dan de andere en elk trosje exact 8 bestomaatjes. ook 'outdoor' vind ik wat overdreven. hier in hongarije de enige tot nu toe die grotendeels kaal is gesnoeid ivm phythoptora. wel erg lekker en sterk van smaak.

rideau sweet: bij de opkweek ging er bij mij iets fout, waardoor de planten geen groeipunt meer hadden en uiteindelijk bijna 3 maanden lang hebben gestaan met 2 kleine echte blaadjes. daarna naar nederland geweest. bij terugkomst waren de planten plots 50 cm hoog en stonden nog steens in p15 potjes. na uitplant zijn ze hard gegaan en nu eindelijk de eerste vruchtjes geproefd. normaal formaat rode cherrytomaat aan mooie trosjes. en deze maakt zn naam wél waar. hij is extreem zoet en heeft een geconcentreerde tomatensmaak. fantastisch!

 

romatomaten:

 

dix diough de naples: romatomaten aan de kleine kant en stomppuntig. verder wel een érg goede opbrengs. kleinere planten maar om de 10 a 15 cm een tros van 5 tot 8 tomaten. erg vast en dieprood. erg goede tomaat voor soepen en sauzen.

speckled roman: grotere tomaten met erg mooie gele streepjes erop en een kenmerkend puntje eraan. goede smaak en structuur, iets minder vast dan de dix diough de naples. wel heb ik bij deze soort hier in hongarije veel sneller neusrot. bij andere andere tomaten amper.

 

vleestomaten:

lemon gigant: mooie gele vleestomaten van goed formaat. wel wat weinig opbrengst. frisse tomatensmaak en een wat 'romig'mondgevoel.

big rainbow: grote vleestomaten varierend tussen oranje en rood. lijkt veel variatie in t ras te zitten. erg goede smaak die goed in balans is. verder ook n goede opbrengst.

 

ronde-tomaten:

moneymaker: standaard tomaat, toch goede smaak maar niet heel speciaal. wel een erg goede opbrengst bij mij (zoals t er nu uit ziet krijg ik dit jaar van 4 planten 125 vruchten )

 

dat was t voor mij.

groetjes tim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een mooie oogst.

 

Ik moet zeggen dat ik dit jaar weer sterk onder de indruk ben van de Coeur de Boeuf. Niet die bollige variant met ribbels die supermarkten ook wel een aanbieden als CdB ( en waarvan ik er ook een gehad heb op de MTFD als zijnde CdB maar dat is er echt niet een maar de echte..en dan zowel de rozige als de rode die vaak een groenig bovenkantje heeft.

Wat een verrukkelijke zoete, vlezige en smaakvolle tomaat! Heerlijke carpaccio van gemaakt vanavond!

Oorspronkelijk komt deze heirloom tomaat uit Italië waar hij Cuor di Bue heet. De plant zelf -en vooral de bladeren- ziet er altijd maar smoezelig en rommelig uit, maar alle kracht van deze plant gaat naar de vruchten waar hij dan ook een mooie hoeveelheid van flink gewicht van geeft.

 

2017080619285063961502571988.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dat is een mooierd zeg! Ik heb tot dusver nooit grote vleestomaten geteeld omdat ik die schil vaak zo lelijk vind met al die scheuren en deuken, maar dit lijkt mij wel een aanrader.

 

En for the record: dit jaar voor het eerst Yellow Taxi, echt een heerlijk zoet middelgroot sappig tomaatje, maar een dramaqueen. Te weinig water, groene deuken, teveel water, scheuren, en al met al komt hij volgend jaar dus niet terug. Maar wel erg lekker dus als hij wel lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMAG104641971502044816.jpgIMAG104770811502616449.jpg

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb de rode variant cdb met de groengele bovenkantjes.

Heirloom uit de vendee regio in frankrijk waar iedereen deze in zijn moestuin heeft

Gewoon 1 grote bom vol smaak. Lekker op het brood, gebakken met ui, ei en wat peper en zout.

Helaas heb ik er nu zoveel dat ze ook in de tomatensaus en soep verdwijnen wat eigenlijk zonde is van zulke lekkere tomaten.

Maar omdat ze tussen de 450-800 gram per stuk wegen krijg ik ze gewoon niet uit de hand opgegeten.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie Coeur Jet! (Zet zaadjes op verlanglijst. )

 

En Pippi, wat maf dat we zulke tegengestelde ervaringen hebben met die Yellow Taxi. Bij mij super gemakkelijk, stond dan ook wel in volle grond.

Het lijkt of we zaad hebben gehad van totaal verschillende Taxi's...

Heb je een foto van jouw Yellow?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In aanvulling op mijn reactie ook wat dwarsdoorsnedes van de cdb.

Ware kunstwerken!

IMAG111031951502642687.jpgIMAG110470821502642728.jpgIMAG110031611502642750.jpg

De onderste was een dubbele coeur du boeuff die vanuit een dubbel grote bloem kwam gegroeid. Komt vaker voor.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Pippi, wat maf dat we zulke tegengestelde ervaringen hebben met die Yellow Taxi. Bij mij super gemakkelijk, stond dan ook wel in volle grond. Het lijkt of we zaad hebben gehad van totaal verschillende Taxi's... Heb je een foto van jouw Yellow?

 

Geen foto voorhanden, maar ik heb de zaden van Diana en hij ziet er (in het beste geval) ook wel zo uit als op haar foto's:

http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat2/yellow-taxi/

 

Ik zie op haar foto's hier en daar trouwens wel heel vaag dat 'afgeplatte' waar ze bij mij veel meer last van hebben. Ik noem het groene deuken, maar het komt erop neer dat ze niet mooi rond zijn, soms bijna vierkant, en dat de platte kanten vaak groenig en niet zoet zijn. Misschien doet hij het in de volle grond inderdaad beter dan bij mij in de kas, dat is eigenlijk wel de moeite van het proberen waard volgend jaar, want de 'goeie' zijn wel erg lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

@Roland

Waarschijnlijk zaadvast maar helemaal zeker is dat niet. Ik heb het nooit getest door zelf zaden over te houden. Op mijn zakje zaden staat in ieder geval niet vermeld dat het een F1 is. Ook zoeken via google met alleen 'Sweet Aperitif' levert maar zelden de toevoeging F1 op. Zoek je echter gericht op 'Sweet Aperitif F1' of 'Sweet Aperitif open polinated' dan kom je beide in een enkel geval wél weer tegen. Blijft onduidelijk dus.

Zaden zijn overigens bestelbaar bij o.a. Tabernal-zaden (heeft een zeer voordelig verzendtarief)

 

https://www.tabernal-zaden.nl/tomaten-cherrytomaten-sweet-aperitif.html

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...