Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten proeven / vergelijk


Bit

Aanbevolen berichten

De vijf tomatenrassen die ik momenteel kweek :

IMG195679621376595141.JPG

 

In het midden de op dit forum al ruim bekende rose de Bern de Jet.

Mooie structuur en goede beet. Dit exemplaar (de eerste die ik oogste) smaakte wat flauw maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de wat minder gunstige plaats waar de planten staan en dat de vruchten (te) lang achter een weelderige bladergroei hebben gehangen. Ik verwacht beslist meer van de rest van de vruchten.

 

De oranje tomaatjes boven zijn Sungolds.

Met recht een van de lekkerste (zoetste) kerstomaatjes die er bestaan. Heeft jammer genoeg wel gauw last van barsten . Grote planten met een enorme opbrengst.

 

Rechts van de Sungolds een pruimtomaatje.

Dit mij niet bekende ras groeide vorig jaar voor het eerst spontaan in de tuin van een familielid. Het zaadje waaruit de plant ontstond is waarschijnlijk meegelift in de ingewanden van een vogel en boven de tuin van mijn familielid uitgepoept. Een tomaatje met een 'stevige beet' dat geen last heeft van barsten en met een vrij goede smaak.

 

Rechtsonder Hildares :

Laffe tomaat. Een hybride tomaat die alleen zijn uiterlijk mee heeft. Heeft een dikke harde witte kern en is vrijwel smaakloos. Dit jaar voor het eerst , en gegarandeerd ook voor het laatst , gekweekt.

 

Linksonder mijn eigen ras.

Werd door mijn lang geleden overleden vader al decennia lang gekweekt. Een prima tomaat met goede smaak die vroeg afrijpt en zeer geschikt is als saptomaat .Wel enigszins gevoelig voor barsten.

 

Ten slotte linksboven de Chico Rosso kerstomaat.

Een fijn tomaatje. Minder zoet dan de sungold kerstomaat . Heeft in tegenstelling tot die sungold behalve zoet nog een licht zuurtje. Groeit zoals de Sungold aan grote planten die een enorme opbrengst geven. Zijn zoals de sungold helaas nogal barstgevoelig.

 

Rondom de rose de Bern vanaf linksboven met de klok mee:

Hildares, eigen ras, Chico Rosso , Sungold , onbekend pruimtomaatje.

SL55313468931376595414.JPG

 

De rose de Bern

SL55310787591376595406.JPG

 

Een Chico Rosso geflankeerd door twee Sungolds.

SL55310055331376595488.JPG

 

Op de voorgrond pruimtomaatje

SL55310835291376596648.JPG

 

Linker rij eigen ras, rechts Hildares

SL55310534361376595576.JPG

 

Tot slot nog mijn twee Sungolds die als 'sierplant' in pot tegen mijn gevel staan . Ze laten goed zien waartoe een Sungold in staat is . Jammer genoeg vallen de tomaatjes zodra ze overrijp worden al vrij snel af waardoor de planten beneden al behoorlijk kaal zijn geworden.

SL55309626371376595651.JPGSL55309941831376595656.JPGSL55311134321376595661.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

okok. Jij ! bent dus diegene die bij firma Bakker de foto's in mekaar knutselt ?

 

Mensenlief. Vooral die Chico rosso en Sungold !! Is toch bijna niet normaal !

Ook fijn te horen dat je ook tomaten hebt die helemaal niet zo super zijn, en die tegenvallen. Volgens mij is dat heus bij meer mensen zo.

Ziet er meer dan prachtig uit ! respect !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oogst-00224071376597991.JPG

 

Deze mandarijntomaatjes (BD zaad van de Bolster) heeft een enrome opbrengst, ik heb takjes eraan hangen waar zeker een kilo minitomaatjes aanhangen maar al met al valt de smaak een beetje tegen, ik vind ze wat smakeloos/zurig. Nu merk ik wel dat ik beter al mijn tomaten na het oogsten een hele dag laat liggen, ze smaken dan allemaal beter. Mijn favoriet tot nog toe, ja daar komtie weer: Appelvrouw's Rose de Bern: echt een heerlijke plant, de tomaten worden al zacht aan de plant, plukken, 1 dagje laten liggen en smullen maar! En die kleur! ahhhh...

 

Ik wacht nog met smart op mijn druiftomaat, Voyager, die is nog niet rijp maar ziet er veelbelovend uit, wat een bizarre tomaat, ik zal later fotoos posten... en ook mijn San Marzano's moet ik nog even op wachten, deze gaan de droogkast in tzt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond overigens mijn 2e tomaat gegeten van Appelvrouw; de Rose de Bern. Inderdaad beter nu. een dag of 2 langer laten hangen dan de vorige die zo tegenviel.

 

Prima smaak, veelzijdig zoet, goede zuren, net genoeg om de tomaat niet vlak te laten zijn. Maar mooi zoet. Compacte tomaat en toch voldoende sappig. Ik heb er ook gelijk maar zaad uit genomen.

Ga ik volgend jaar zeker weer zaaien ! Top.

 

De 'Black Cherry' ook weer 1 van geproefd, en ook zaad van genomen. Zet ik volgend jaar weer 1 van. Dat moet echt beter kunnen denk ik. De plant heeft ook niet veel oogst meer in het verschiet. Iets is niet lekker gegaan met die plant van mij denk ik. Voldoet nu niet aan de verwachting.

 

Wachten is op weer een volgende die rijp wordt van de andere soortjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow Frans...die sungolds! Prachtig...

(zaad?)

 

Over de Rose: Veel langer laten hangen...hij moet diep rose zijn, en aan de onderkant van de vrucht(aan de plant nog) wat ingedrukt kunnen worden..je ziet het aan de kleur van jouw geoogste tomaat dat hij veel langer had kunnen hangen.

 

Ik heb hier een oranje Coeur de Boeuf geoogst die ik van de Buuf heb. Prima mooie grote tomaten, prachtige groei ook, dikke vruchten in 4 lagen aan de plant. Mooie smaak, zuurder dan de Rose de B, maar ook vol. Mooie kleur. Ze zitten al in de oven voor de bewaarsaus, maar ik maak later nog wel en foto van de vrucht zelf.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat een moois allemaal! Hans, staan die mooie planten van jou gewoon buiten? Ongelofelijk. Ik heb nog maar 1 tomaat kunnen oogsten, maar mijn tomaten hebben lang in potten gestaan en zijn wat klein gebleven. Daar zal het wel aan liggen. Zit te peinzen over een muurkasje tegen mijn zuidmuur voor tomaten, vind t toch wel érg leuk.. En we moeten er maar niet vanuit gaan dat t volgend jaar weer zo'n goeie zomer wordt.

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 3 soorten staan: Tiny Tim, MIcro Tom en Tomberry. Ik vind de Micro Toms tegenvallen van smaak en structuur, het is een heel gedrongen, taai tomaatje met een te zure smaak. Ik vind de Tiny Tims perfecte cherrytomaatjes geven en de Micro Tom is een onhandig grote plant, maar geeft wel lekkere kleine tomaatjes.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

...die sungolds! Prachtig...

(zaad?)

De Sungold (evenals de Chico rosso) is een F1 hybride Jet . Ik wil je best zaad sturen afkomstig van mijn Sungolds maar je weet zelf wel dat de kans dat er dan iets gelijkwaardigs uit voort komt maar klein is.

 

Gelijk even een foutje rechtzetten. Ik zei dat ik dit jaar vijf tomatenrassen teel en ik liet er zes zien. Zoiets gebeurt als je wat ouder wordt , dan wordt tellen wat moeilijker .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zichzelf gezaaide zaailing op de plek waar vorig jaar de tomaat : 'Moneymaker' stond in mijn kas.

 

April: Het velletje van de tomaat vond ik bij het inrichten van de kas, met zaailingen erin.

 

DSCN516721301376760704.JPG

 

Inmiddels deze plant. De gezondste van mijn huidige tomaten. Cherry-ding dus, en nog lekker ook Weinig zoet, te vroeg geplukt, maar kon er even niet afblijven.

 

Zaailing-moneymaker85521376760786.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

te vroeg geplukt..dat hoor ik vaker

 

Ik heb het ook gedaan, in dit geval met de Jaune Flammee en de Gregory Altai..beiden geproefd en flauwtjes van smaak hoor..maar omdat het de eerste tomaten zijn verwacht ik van de volgende tomaten meer!

 

Ik zie dat de Rose de Bern vaak te vroeg geplukt wordt...echt donkerrose laten worden, en zacht.

 

Op de foto: beginnend bij de twee trostomaten onderin links(redelijke smaak) dan de oranje Coeur de Boeuf (mmm)dan het broertje van de grote Oekraïner ( nog niet geproefd) Gregory Altai ( flauwtjes) met barst is de Jaune Flammee ( flauwtjes met iets meer zoet dan de vorige) Rose de Bern ( goede tomaat behoeft geen krans ) en in het midden de Black Cherry( mmm)

IMG310755071376773337.JPG

 

Gregory Altai: nog niet op smaak maar wel erg mooi...IMG311190451376773342.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de 1e Tomaat : 'New Yorker' rijp. Net wat kleiner dan de gewone doorsnee tomaat. Dieper rood, wat richting paars, mooie diepe kleur. De plant is zeker niet vroeg met rijpen, in tegenstelling tot wat er van beweerd wordt. Ook blijft ie niet speciaal wat kleiner als plant ( zou voor pot en balkon geschikt zijn ). Wel zitten er vrij veel tomaten aan de plant.

Maar dan de smaak. Die valt ronduit echt tegen. Harde dikke schil. De tomaat is wel rijp en zacht, maar de schil lijkt toch hard in de mond, bijna knapperig. Raar.

Verder wel redelijk smaakrijk hoor. Veel zuren, overigens wel lekkere, echte 'tomaat'-zuren. Gewoon. Een tomaat van de tuin.

 

Nee. Niks byzonders. Geen aanrader en geen vervolg volgend jaar. Zal later een foto plaatsen als ik het niet vergeet, was ik nu vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het is een hele aparte foto geworden, lijkt wel een schilderij

 

Linksboven: Ida gold. Erg vroeg tomaatje, rare kleine planten. Niet eens struiken, niet bossig. Gewoon een paar takjes met daar wat vruchten aan. Weinig blad.

De vruchten zijn dus oranje, erg veel complexe smaken zitten er niet aan. Gewoon lekker, als 1e tomaatje uit de tuin. Ook niet erg veel opbrengst. Misschien wel als ik zou bemesten

 

Daar net onder, Rote Herz. Vreemde plant (heb er maar 1 staan), die ENORME trossen met bloemen maakte. Ik heb er zelf een boel in zitten knippen, omdat ik vond dat hij het nou eerst maar eens waar moest gaan maken. In plaats van nog meer bloemen maken. Hij stond al gauw tegen de andere planten aan, en de trossen hangen nu op de grond, terwijl de plant er maar kaal uit ziet.

De vruchten blijven bovenaan wat groenig en hard. Is dat een tekort/ziekte/watdanook?

De smaak is vergelijkbaar met die van de Ida Gold. Gewoon... lekker. Niet super, ook nix mis mee. Lekker op een broodje met kaas, door de sla, etc.

 

Dan rechts: Rose de Bern van Appelvrouw. Dit exemplaar heeft ook wat groenigs bovenaan, de rest is zeer rijp. Dus ik heb hem toch maar geplukt.

Ik vind het erg mooie vruchten, aan mooie planten. Weinig gedoe met teveel dieven, en ze rijpen mooi af nu. De smaak is goed, het vruchtvlees mooi. Ik vind de kroontjes wel wat lastig te verwijderen. Dat heb ik ook met die Ananas tomaat, en de Fiorentino (later in dit stuk tekst )

 

Daaronder, de Marmande. Misschien wat vroeg geoogst, al voelde hij al wel goed. Misschien worden ze niet zo in-en-in rood? Smaak is ietwat waterig, wel zoetig. Vrij veel vocht in de vrucht, wat stug velletje.

 

Helemaal links onderin de hoek zie je de Fiorentino. Hobbelig en bobbelig, iedereen die ze ziet die vindt ze apart. Ze zien er leuker uit dan dat ze smaken. Beetje melig, wel lekker zurig. Dit kroontje is totaal niet te verwijderen zonder mes of brute kracht (er uit breken, hopelijk zonder dat de tomaat stuk gaat).

 

Dan heb ik ook nog Ananas tomaat, San Marzano, Big Red F1, en een donkere tomaat (ben de naam even kwijt). Daar maak ik een andere keer een verslag van.

 

Foto138717841376839574.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dioe Fiorentino ziet er inderdaad prachtig uit..jammer van de mindere smaak.

Het valt me op dat bijna alle grote tomaten uit de kas die hardere vellen hebben..ik "schil" de tomaten dus zoals gezegd voor de sla. Hebben jullie die ervaring ook? Dat harde?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harde vellen bij de tot nu toe geproefde tomaten heb ik niet. Niet uit de kas. Wel ééntje van buiten. De New Yorker van gisteren.

 

Of bedoel je ook dit ? :

 

DSCN512943591376903332.JPG

 

Soms maar heel weinig, maar soms ook best grote delen van de verder rijpe tomaten zijn hard en groenig. Eigenlijk alleen geconstateerd bij tomaten uit de kas. Ziet er niet zo lekker uit. Ik snij het weg.

Dus misschien in verlengde van Appelvrouw haar vraag: weet iemand daar wat over te zeggen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat groenige heb ik bij de Siberian Superior ook. Na de pluk verdwijnt dat pas na 2 weken narijpen . Het velletje wordt taaier als ik ze nóg langer laat liggen.

 

Misschien toch iets eerder plukken appelvrouw en in t donker verder laten kleuren....mogelijk droogt/verhard de schil door die lekkere lange zonneschijn die ze bij jou mogen genieten? Probeer t eens met 1 of 2 halve rode, zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht eigenlijk dat het iets van de kas was..maar het is inderdaad zo dat ik de tomaten laat rijpen aan de plant..heerlijk. Ik let wel op dat als ik water geef ( nu nof 1 x in de week,) dat ik de rijpe eerst eraf haal.

De schillen zijn ook niet keihard hoor, en ik kan ze er met een mesje zo aftrekken. Volgens Lie ligt het aan mij trouwens..ik ben nogal lastig met velletjes

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zondag van Bit een oranje "Oekraiener" gekregen en heb die vandaag opgegeten. Heerlijk Heel veel vlees, heel zacht en romig van smaak, niet zuur, echt superlekker !! De schil was ook lekker zacht.

 

Er zaten niet veel zaden in, ik denk een stuk of 20-25 en die heb ik te drogen gelegd op een stuk keukenpapier om komend jaar te planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een helemaal goed rijpe monstertomaat. 1,2 kg. De grote Oekraïner. Vol-rood wel iets gebarsten. Overheerlijk zoet en sappig. Bijna onmogelijk voor zo'n grote tomaat leek mij. Maar toch. Heerlijk.

Eigenlijk net zo lekker als de Rose de Bern die ik proefde bij Appelvrouw. Nog iets zoeter zelfs, deze zon-bom !

 

DSCN516539721377110767.JPGDSCN516989621377110780.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen: Leuk topic, dat moeten we met meer gewassen doen (niet alle gewassen lene zich hiervoor natuurlijk, maar goed)

Dit jaar verbouw ik voor het eerst tomato - ik dacht voorheen altijd dat het te moeilijk was en teveel gedoe. Onzin, nooit zo gemakkelijk gedacht en inmiddels al kiloos binnen.... lekker! Maar niet allemaal... Mijn verslagje van 2013 tomaten-soorten - 5 uit de kas, 2 buitenlucht vollegrond.

 

 

cherrycerise45991377152582.jpg

Red Cherry Cerise - Cherrytomaat, KAS

Een lekker zoete, herkenbare cherry tomaat. Zo ken ik ze van de markt, alleen dan nóg zoeter. Stevig ook en het schilletje staat niet tegen. De plant geeft een zeer goede productie met mooie lange trosjes die erg regelmatig rijpen. Kan een beetje gelig blijven, maar is dan wel al goed rijp. Deze blijft.

 

sweettrophy46831377152591.jpg

Sweet Trophy F1 - Cherrytomaat, KAS

Iets kleinere cherrytomaat en ook iets minder zoet, splijt snel maar komt ook snel in dieprode kleur. Ik persoonlijk vond de smaak in vergelijking met de Cerise wat achterblijven maar is een ideaal tomaatje om in de oven op pizza's e.d. te gebruiken. Hij is wel wat wateriger. De plant produceert goed, de trossen rijpen alleen wat ongelijk waardoor je deze los moet oogsten van de tros i.p.v. de hele tros. Deze is boventallig in mijn kas.

 

zebra92761377152595.jpg

Green Zebra - Wilde tomaat, KAS

Het is lang wachten op deze tomaat, hij groeit en rijpt erg langzaam en maakt zo goed als geen trossen. Veelal één tot drie tomaten per tros en het is een tijdje wachten... voelen, nog eens wachten... totdat deze zebra groene kleur omslaat naar zebra groen met geel. Dan is de tomaat rijp en smaakt hij wel precies als een wilde tomaat moet smaken. Stevig van vruchtvlees, stevig schilletje (kan soms vervelend zijn) maar ook een stuk zuurder van smaak. Deze wil ik gaan vervangen door een andere aparte tomaat, persoonlijk vind ik deze niet zo lekker.

 

goldensunrise92511377152584.jpg

Golden Sunrise Yellow - Gele tomaat, KAS

Een goed producerende, diepgele tomaat. Geen groene kleuring en rijpt snel. Zo splijt hij ook snel... Productie is matig en groeit zoals de Zebra ook maar in kleine hoeveelheden per tros. Deze gele is bijna niet zuur, wel iets zoet en wat waterig. Kan een kwestie van smaak zijn, maar ik vind het niets. De smaak is totaal anders dan de reguliere rode tomaat, je mist met de waterigheid ook iets van bite. De schil is echter lekker soepel evenals het vruchtvlees. Deze gebruik ik b.v.b. niet in de oven, omdat het gerecht anders erg waterig wordt.

 

krim88551377152587.jpg

Black Krim - Vleestomaat, KAS

Een hele intrigerende tomaat, die in rare hobbels en bobbels groeit, zijn eigen kroontje helemaal (onhandig!) naar binnen werkt tijdens het groeien en eerst 3 rare kleurslagen passeert voordat deze rossig/bordeaux rood afrijpt. Een erg lekkere, smaakvolle - iets zoete - vleestomaat met stevig vruchtvlees en matig stevig schilletje. De plant produceert ook goed en rijpt snel af. Logischerwijs kun je hier niet spreken van trossen, gezien er simpelweg geen plek is voor 2 van deze reuze naast elkaar. De grootste tot nu toe was te groot voor mijn klauw én die van mijn partner... Een blijver.

 

ventura65671377152593.jpg

Ventura - Struiktomaat, BUITEN

Een plompe rode tomaat, waarvan het rood iets dof is i.p.v. felrood. Doet het buiten heel goed, rijpt wat langzaam (in de vollegrond, dus dat kan anders zijn in de kas). Leuke tomaat om te zien, zeer stevig ook en splijt geheel niet. De smaak is echter erg flauw en de schil is wat dik. Ik vond deze tomaat iets TE romig, waardoor je een snotterige sensatie ervaart bij het eten. Wel is dit een ideale tomaat om puree of saus van de maken, gezien het mooie stevige vlees leent hij zich hier goed voor.

 

moneymaker21141377152589.jpg

Moneymaker - Rode tomaat, BUITEN

De typische, zoete, goed producerende rode tomaat. Staat bij mij buiten, produceert goed. Is natuurlijk buiten ook wat later maar rijpt snel en mooi af en is dieprood van kleur. Stevig, maar niet té en lekker sterk en zoet van smaak. Weinig over te zeggen, prima tomaatje.

 

 

Conclusie:

Deze gele, de wilde zebra en de Ventura tomaat doen volgend jaar niet meer mee. Ik plan een tweede Moneymaker in en ga vervanging zoeken voor de andere twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zondag van Bit een oranje "Oekraiener" gekregen en heb die vandaag opgegeten. Heerlijk Heel veel vlees, heel zacht en romig van smaak, niet zuur, echt superlekker !! De schil was ook lekker zacht.

 

Er zaten niet veel zaden in, ik denk een stuk of 20-25 en die heb ik te drogen gelegd op een stuk keukenpapier om komend jaar te planten.

 

Niet vergeten het vliesje eraf te schrapen, dit remt het ontkiemen.

Gewoon met een mesje heen en weer schrapen op het keukenpapier dan gaat het er wel af.

Andere manieren zoals drogen in zand zijn al een keer eerder besproken op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harde vellen bij de tot nu toe geproefde tomaten heb ik niet. Niet uit de kas. Wel ééntje van buiten. De New Yorker van gisteren.

 

Of bedoel je ook dit ? :

 

Soms maar heel weinig, maar soms ook best grote delen van de verder rijpe tomaten zijn hard en groenig. Eigenlijk alleen geconstateerd bij tomaten uit de kas. Ziet er niet zo lekker uit. Ik snij het weg.

Dus misschien in verlengde van Appelvrouw haar vraag: weet iemand daar wat over te zeggen ?

 

Zeker niet alleen in de kas. Naast de heirlooms zet ik elk jaar enkele Harzfeuer enkel om ook wat "gewone" tomaten te hebben.

Bij twee struiken hebben de tomaten het niet maar de ander (direct ernaast)wel, ik heb er geen echte verklaring voor.

Kan alleen zeggen dat het F1 tomaten zijn die dus misschien toch hier of daar een schoonheidsfoutje hebben.

Ik kan me niet herinneren het ooit in de heirlooms gezien te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...