Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten proeven / vergelijk


Bit

Aanbevolen berichten

Wij vonden de Black Cherry Tomaten erg lekker.

Ze hadden alleen een harde schil.

Maar het vruchtvlees was heel erg lekker.

Er zat ook een speciale nasmaak aan, die ikzelf niet kan omschrijven.

Herman vond het een wat iizerachtige aardse smaak, niet zoals spinazie, maar subtieler.

Hij zeker weten volgend jaar weer terug.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al eerder laten zien nog een paar plaatjes van Worlds Smallest Tomato ook bekend als BESJESTOMAAT 'World's Smallest' (Eng: Cherry Tomato) (Lycopersicon pimpinellifolium)

 

2013-08-25-1228401377425226.002013-08-25-1155851377425239.58

Ik heb nu een 9tal planten staan die dagelijks handenvol tomaatjes opleveren. -Let op- er liggen op de foto 41 tomaatjes op mijn hand

De meeste tomaatjes hebben het formaat van een muntje van 10 cent of iets groter maar 2 planten hebben beduidend kleiner afrijpende vruchtjes.

Alle vruchtjes smaken vooral als ze goed zijn afgerijpt heerlijk zoet en eten weg alsof je snoepjes eet. In de salade doen ze het ook prima maar voor kleine kinderen (<3) zijn ze gezien het formaat niet aan te raden. De grotere vruchtjes (alhoewel nog steeds klein, zie onderstaande foto zijn wel goed te doen door kinderen.

2013-08-25-1231941377425843.14

 

Omdat ik her en der reacties kreeg dat mensen deze volgend jaar ook wel wilden zaaien maar Vreeken ze op dit moment niet meer kan leveren wil ik wel zaad winnen uit de op de foto's getoonde vruchten.

 

Mocht er interesse zijn wil ik wel een poging wagen om er zaad uit te halen en mensen te voorzien van zaadjes.

Beseffend dat dit laatste stukje misschien hier niet thuishoort wil ik bij interesse wel een apart topic openen in het aanbodgedeelte.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal maanden terug, vroeg ik jullie hulp om een tomatensoort te identificeren. http://(herkennen-van-struiktomaat-of-stamtomaat-t8594.html?hilit=tomaat.)

 

Nu denk ik dat het het minitomaatje is, dat Akita hierboven beschrijft en in foto's laat zien. (En dus niet het ras "Clementine" dat ik hoopte, op grond van wat Piroska schreef.)

 

Nou ja, minitomaatje.... De vruchten wel, maar de struik helemaal niet. Achteraf heb ik wat spijt van dat ik zo veel (een stuk of 12) van deze planten heb uitgeplant in mijn kleine plastic kasje en buiten. Ik denk nu: daar hadden ook andere rassen met een betere opbrengst kunnen staan. De groei leek die van een struiktomaat, maar ze maakte heel veel "dieven", die enorm hard groeien en ook weer meters lang worden. Pas als de hoofdstam en de zijtakken behoorlijk lang zijn, komen er veel (dat wel) besformaat vruchtjes aan. Vraag me af of bij Akita de groei ook zo verloopt??

 

De kleine besjes smaken okee! Maar de struiken hebben enorm veel ruimte nodig, zowel in de hoogte als in de breedte. Je zou er het beste een aparte gaas-constructie van ca. 2m hoog en 1,5m breed per plant voor maken om toch een behoorlijke opbrengst te krijgen. Ik moest de planten enorm intomen, omdat ik ze als "gewone" tomaten had uitgeplant, terwijl ze juist heel veel ruimte nodig hebben (laat daarvoor gerust 10 zijtakken groeien, die ook weer zijtakken maken...en die pas als ze langer dan 1 meter pas volop vruchtjes gaan maken). Dus uiteindelijk heb ik van die 12 planten vrij weinig opbrengst aan tomaat...

 

Ik ga er geen zaad van nemen. Wel van de ene "Millefleur"-plant die ik van (ik dacht) DennisLP kreeg op de MTFD in het voorjaar. Ook dat is een grote plant, waarvan je enkele dieven naast de hoofdstam kunt laten uitgroeien en die al snel hele grote trossen (veel groter dan bij de minitomaatjes) geel-oranje tomaatjes vormt. Ze zijn zo groot als een kleine pruim, smaken fruitiger en de opbrengst is vroeger en uiteindelijk veel groter. Maar vooral omdat de plant beter te leiden is en geen woekeren nodig heeft om veel vruchten te dragen, vind ik een enorm voordeel.

 

"For what it is worth", deze praktijkervaring van mij

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken mij niet helemaal in de struikgroei.

Dmv flink en vroeg snoeien zijn ze redelijk in toom te houden en misschien wel belangrijker de oogst ook flink te vervroegen.

Ik heb er tot nu toe bijna 4 kg besjestomaten afgehaald dus over opbrengst heb ik absoluut niet te klagen.

 

als voorbeeld hier een besjestomaat in de pot. Meeste blad en uitlopers/dieven heb ik er afgeknipt teneinde de overgebleven 22 tros(jes) af te laten rijpen.

Plant ziet er dus niet uit maar smaakt nog wel goed.

2013-08-25-1452081377436235.20

 

Misschien kan een mod de laatste 4 berichten even in een apart topic zetten zodat we het smaakgedeelte niet al teveel vervuilen

 

Overigens wat wij met zoveel tomaten doen...

2013-08-21-1965191377436427.59

Men neme de oogst van de achtertuin

2013-08-21-2070171377436459.03

Combineer met de oogst van het balkon in een grote pan met knoflook, ui en kruiden.

2013-08-21-2073391377436496.24

Paar uur later heerlijke zelfgemaakte pastasaus die in 8 bakjes van elk een halve liter de diepvries in zijn gegaan.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een foto van de onbekende soort bestomaatjes (links) en van de "millefleurs" (rechts)

In het midden een 10 eurocent-muntje.IMG1539bwsmall16201377438443.jpg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren dan eindelijk de eerste tomaatjes kunnen oogsten.

Het soort is Zuckertraube, een kerstomaatje, het zaad is van De Bolster. Ze komen van de reserveplanten die ik zonde vond om weg te gooien maar waar ik buiten geen plek meer voor had. Ze staan dus binnen in veel te kleine potjes voor het raam op de noorden kant, nou eigenlijk iets van noordnoordoost omdat ze 's ochtends heel even zon hebben, ongeveer een uur.

De smaak is echt lekker, de naam zegt het al; zoet, vol en sappig. Deze ga ik echt volgend jaar weer zaaien, alleen dan een paar maanden vroeger

2gt3vxg.jpg

 

Ik heb ook nog 3 planten van deze buiten staan waarvan de eerste net een beetje een oranje tint krijgen.

Verder heb ik ook nog Tigerella Bicolore (Bolster) en vleestomaat Marmande (Intratuin) staan, maar daarvan is alles nog grasgroen, maar duimen dat het nog rijpt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die black cherry heb ik ook.

vind hem niet zo geweldig eerlijk gezegd.

Ik heb via een tuin-buur een plant van de aardbei-tomaat ( zaad vreeken )

erg lekker!!!

Vrij zoet en toch stevig.

Net als die kleine snack tomaatjes die je in de super koopt, maar dan lekkerder!!

een aanrader!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stuur ze maar mijn kant op Gemma..hier kunnen we er niet genoeg van krijgen

Deze tomaat Via-Bit ( hoe gaan we hem noemen Bit om al die verschillende Oekraieners uit elkaar te houden?) was echt wel heel erg lekker...zaad genomen, deze blijft erin! ( Is dit nu dezelfde Bit als diegene de jij minstens even lekker vond als de Rose de Bern?Kan ik me voorstellen, alhoewel ik vandaag ook weer een super smaakvolle RosedB stiekem alleen op heb zitten eten... )

IMG332475841377813647.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 topics in 1.

1. De tomaten zijn super sappig, al lijkt dat van niet op een foto. Jawel het zijn vleestomaten ( denk gewoon een 'coeur du boeuf - soort / achtige /variant )

2. Ik hoop dat de basilicum vlekjes vertoont op de foto ? ( topic Mijke ) Echt lekkere basil hoor !

3. Mijn mes. Goedkoop ding van de Le Clerc, nog nooit geslepen , kan ook niet, want gekarteld ) en al járen mijn tomatenmes. Goed scherp.

 

DSCN520746641377879028.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

bit....

wat is dat voor witte tomaat

edit;

beetje flauwe opmerking greet! sprak ik tot mijzelve

je weet best dat dat geen witte tomaat is!

dus bit excusez moi?

maar ik sta echt met grote ogen te lezen hier over jullie smaakbeleving,

heb vandaag weer wat gele roma's weggegeven, want een gele tomaat gaat er bij mij echt niet in..

misschien wel een soort van jaloezie mijnerzijds op jullie smaakbeleving....

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had San Marzano's in mijn kas in de hoop ladingen zelfgemaakte passate te kunnen maken, maar helaas. ... Er hangen amper tomaten aan en een deel ervan is ook klein en misvormd. Op vakantie gaan en ze drie weken in het wilde weg laten dieven heeft ze duidelijk geen goed gedaan

Wel een gele cherry die mega productief was en is! Ik zal het ras er nog even bijzoeken. Die komt volgend jaar zeker terug want hij is zalig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook het ras kerstomaat Millefleur en Bestomaat World's smallest staan .

Over de Millefleur was ik zeer tevreden !!

Ik heb 3 planten staan en ze geven enorm veel kerstomaten .

Zoveel zelf dat ik aan het uitdelen ben gegaan in de familie en vriendenkring !

Deze week ongeveer een 700 gram kunnen oogsten

 

01263831378627056.JPG

01314581378627065.JPG

01413881378627074.JPG

 

Besjestomaat World's smallest vind ik persoonlijk wat minder .

Bij aanraking van de bloemetjes vallen er meteen een deel af .

De opbrengst viel ook een beetje tegen !

En ook vind ik ze behoorlijk klein maar ja dat stond al aangegeven op de site van vrekens .

Ik dacht enkele voor mijn zoontje te zetten aangezien hij geen groentjes eet .

Maar ook dit ras heeft bij hem geen succes .

Qua smaak viel hij goed mee .

01394391378627269.JPG

01595691378627298.JPG

 

Even misschien nog een vraagje dat ik hier kan stellen ?

Ik heb al enkele gezien die de volgende rassen die ik graag volgend jaar wil zetten , nu hebben staan : o.a : Black sherry , Red pearshaped en Sun gold f1 .

Wat zijn jullie bevindingen ervan ?

Kunnen jullie ze nog missen in de moestuin ?

Misschien iemand ook nog ervaring met de rassen indigo rose en sunset red horizon ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ?? Papperig. Tja. Dat is wel érg afhankelijk wat jij papperig noemt en als papperig ervaart he ?

 

Papperig = vocht ? Tomaten zijn nat van binnen, heel erg druiperig nat en sappig , of wat minder nat en meer vlezig maar toch ook nog heerlij sappig of soms dan korrelig melig.

 

"altijd zo papperig van binnen " moet je echt beter omschrijven , en / of een foto plaatsen. Droge tomaten van binnen zijn zeldzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de Corne des Andes erg lekker. Het is een grote, puntvormige tomaat die meer op een puntige paprika dan op een tomaat lijkt. De tomaat wordt 15-18 cm lang, bevat weinig zaden, is lekker zoet. Het vruchtvlees is niet al te sappig. Hij kiemt in 8 tot 25 dagen (gemiddeld twee weken). De tomaat kan ingevroren worden, maar zover laat u het niet komen. Het is een late tomaat, 90 dagen na de uitplant. Hij kan slecht tegen te natte grond, dus meng wat perliet door de grond en meet de vochtigheid op voor het water geven. Verder zijn er de gebruikelijke problemen zoals meeldouw en roest op het blad.

 

Je ziet deze tomaat regelmatig op markten in Zuid Frankrijk vanaf half augustus. De Fransen zijn bereid wat meer te betalen voor een erg lekkere tomaat.

 

Ik heb geen foto's maar die kan je vinden op het internet. Even Googelen met bijvoorbeeld Curnu Andes

 

Het enige nadeel vind ik is dat de plant tamelijk weinig vruchten produceert in vergelijking met andere soorten. Maar ja, is voor u het goede veel of het vele goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...