Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dank je. Zacht en snottig is niet wat ik wil. Misschien kan ik je rode kool recept proberen op de witte. Heb je hoeveelheden en tijden misschien..zo ongeveer?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Uit het WECK-inmaakboek:

Fijn snijden of schaven, iets zout en suiker erover strooien, een beetje azijn erover gieten en een nacht laten staan. Dan met de vloeistof in de glazen doen, een stukje laurierblad toevoegen en 120 minuten bij 100 graden inmaken. 

Ik stamp de glazen flink vol, want het slinkt nog wel wat tijdens het wecken.

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

Misschien een stomme vraag,  aar ga die toch stellen.

Ben vlees aan het wecken, worstjes, sousijsjes en frikandelle (platte gehaktballetjes). De worstjes hebben alle vocht boulion opgenomen en zien er opgezwollen uit, had de glazen vol vol genoeg maar niet te vol gevuld met vocht en vlees onder vocht. Zit nu nog maar voor 1/3 vocht in de glazen lijkt wel. Is de rest in de worst getrokken of kan het zijn dat er wat uit de potten gegaan is. Waterniveau in de hoge druk pan is niet meer. Dit is nieuw voor mij, kan iemand helpen?

Geplaatst:

Het vocht kan niet in de worstjes zitten. Je had namelijk een bepaald volume in de potten aan vocht/vlees. Dat volume hoort hetzelfde te blijven/zijn na afkoeling. 

Wat bedoel je met 'waterniveau in de hogedrukpan is niet meer'? Ze moeten wel helemaal onder water staan.

Ik zou ze versneld laten afkoelen zodat het vlees niet bederft als er geen vacuüm is.

Geplaatst:

Dat het water in de pan niet meer is geworden, mocht de vocht uit de potten gedrukt zijn zou dat niveau meer moeten zijn.

3/4 waterniveau geeft weck aan en in de drukpan mag niet meer. 

Van 1 pot was een beugel los, dus die is al afgevallen en gaat de koelkast in na afkoelen voor een maaltje. De anderen 4 zien we wel na afkoelen en de beugels verwijderen. Van 2 betwijfel ik het al, omdat de ringen anders zitten op een plek. Na ja manlief zal het niet erg vinden. Ik baal natuurlijk wel, zo wil ik geen weckglazen op de plank zetten. 

Vlees is eerst gegaard, dan in de weckvlessen met de aangegeven tijd. Dus sneller afkoelen zal niet nodig zijn, gaan wel de koelkast is na afkoelen. Maar mijn man kennende, zal 1 glaß al opperdepop geroofd worden.

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk niet dat je dat niveauverschil ziet. De pan verliest ook vocht door stoom.

Ik bedoel sneller afkoelen zodat het snel de koelkast in kan. 

Ik wist niet dat het 3/4e water is met de nieuwe potten 😳. Ik heb alleen een oude beschrijving die zegt dat ze helemaal onder water moeten  

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Lees net in andere topic lees alle door, dat de weckpotten tot 100 graden zijn en de mason ball usa schroefdeksels 120 graden en hoge druk pannen. Ik heb ze in hoge druk pan en niet normale pan 100 graden, zou dat de oorzaak zijn dat weck potten die hoge temp en druk niet kunnen hebben?

Geplaatst:

3 van de 5 zijn vacuum, van 1 was 1 klip los gegaan en van de ander de deksel los geknald. Die plof was schrikken, dacht een glas onploft.

Van de 2 mislukte vlees apart gepakt en al van gegeten bij de soep die overheerlijk was. En de anderen 3 staan in de koelkast en worden dan ook opgemaakt. Volgende poging minder druk, misschien was de druk teveel.

zit er wel aan te denken de glazen ook USA systeem te gebruiken, voor een paar potten heb ik deksels ergens liggen. Paar potten bestellen als ik die deksels gevonden heb. En dan proberen of die beter met de hogere temp en druk lukken, waar ik van uit ga omdat het de normale manier is onder hoge druk inmaken.

Geplaatst:

Heb je geweckt of pressure canning gedaan? Als je hebt geweckt, dan moet je vlees in ieder geval 2 uur op 100 graden wecken. Dat kan een oorzaak zijn van ondichte potten. Heb je pressure canning gedaan (hogedrukketel) dan kan het zijn dat de weckpotten daar niet zo geschikt voor zijn. Maar dat weet ik niet zeker, want ik weet van die methode te weinig af. Ik weck alleen.

Geplaatst:

Gaar vlees en pressure canning 60 min 120 c, maar met weckglazen denk dat daar de oorzaak is. 2 verschillende systemen, weck 100 graden geen druk en langer en pressure is met druk schroefdeksel en korter 120 c.

Het kan wel met weckglazen, maar er zijn een paar puntjes waar je op moet letten volgens "WECK", minder eenvoudig bv. Als je de glazen er te snel uithaalt is er nog teveel overdruk in de glazen en komen ze los, zelfs met klem. vermelde stand 2 is 117 graden, stand 1 109 graden.

1594880982_kyoScan-7_18.2022-15_50_36.thumb.jpg.46c3855b4d96863a94adca0193019534.jpg

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Dank je!

Is met inmaken gebeurd, de druk was al teveel. Plof gehoord toen ik er bij stond en van een pot waren de klemmen en deksel af geschoten. 

3 van de 5 waren goed vacuum, maar na afkoelen in de koelkast en heeft prima gesmaakt. Alle 5 glazen opgemaakt was lekker, staan weer klaar voor soepje.

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Echt slecht ?  dan is de pot niet meer vacuüm, dat merk je direct en dan moet je die zeker niet meer gebruiken (daarom heb je ook dat kliksysteem met schroefdeksels). Maar ik denk dat je doelt op botulisme, als je daar zeker wil in spelen, minimum 10 min koken voor gebruik.

• Thanks 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Kan wel, maar zelf heb ik met die dop toch al een paar keer gehad, dat ie niet goed vaccuum trok. Ik ben er niet zo'n fan van. 

• Like 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vandaag pompoen geweckt in 1 ltr potten en net als de vorige keer met appeltaartvulling zitten de vruchten bovenin en t vocht onderin...

Doe ik iets verkeerd?

20221120_142436.jpg

• 2 years later...
Geplaatst:

@Petrasmoestuin 

Onze vriezer zit ook vol en mede daarom heb ik jaren geleden ook een weckketel gekocht. Het grote nadeel van alles in de diepvries, vind ik, is dat de smaak na een aantal maanden hard achteruit gaat. En dan heb ik het nog niet eens over stroomuitval. Nu weck ik veel in en dat geeft niet alleen extra ruimte in de diepvries, maar ook eten wat veel langer houdbaar is, dan eten uit de diepvries. Foto van mijn bescheiden voorraad heb ik niet, het is wat ongeorganiseerd en rommelig in de kelder, vandaar.

• Like 1
2 uren geleden, Flup zei:

stroomuitval.

Stroomuitval is niet zo'n probleem, wij hebben een generator voor dit soort dingen.  Maar wat bedoel jij met weckketel? Heb je een foto/link daarvan?
Ik geloof je best dat de smaak achteruit gaat in de vriezer, tenminste zeker van bladgroente, ik heb nu b.v. koolrabibladeren en venkelgroen door mijn macaroni gedaan en ik vind altijd dat die diepvrieszakjes zo ruiken. En dan denk ik: ruikt de groente dan ook zo. En inderdaad uit de diepvries moet je toch binnen een jaar of korter gebruiken.
Ik zit alleen met het volgende: ik wil ten eerste genoeg oogst uit mijn tuin hebben en ten tweede is het onzeker hoe lang wij in dit huurhuis kunnen/willen blijven wonen. Er zijn wat onzekerheden. Als wij naar een ander huis gaan, dan wordt het toch een veel kleinere woning en dan kan ik een heleboel niet meenemen. Dus om weer een duur apparaat te kopen weerhoud ons ervan.  Wij hebben al heel veel geld in het huurhuis gestoken, niet alleen voor de tuin, maar ook andere zaken zoals terras en overkapping.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1
Geplaatst:

Zulke onzekerheden, maken het inderdaad lastiger. Willen jullie in Duitsland blijven of terug naar NL gaan? Wij wonen dan ook wel in een grensregio (met Frankrijk, uur ten zuiden van Kaiserslautern ongeveer) van Duitsland, maar niet in jullie buurt. De huizen (huur en koop) zijn hier wel een stuk voordeliger dan in de grensregio met NL. Zeker in de dorpen heb je ook veel tuin voor je geld. En ook in mijn dorp staat het een en ander te koop.

Een weckketel kost, afhankelijk van wat je er allemaal voor een extra's bij wilt hebben, nieuw tussen de 100 en 200 Euro. Met kraan is in ieder geval een must. Zelf heb ik een halfautomaat van Weck, maar over bv de Silvercrest van Lidl hoor ik ook goede verhalen. Mijn volgende zal dat ook worden. Tweedehands kan ook natuurlijk, maar daar heb ik geen zicht op prijzen. En alles wat je zo weckt, is een leven lang houdbaar. 

Heb nog steeds geen foto van mijn voorraad gemaakt, dat komt nog wel als er is opgeruimd.

• Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Flup zei:

in Duitsland

Dat is ook nog niet bekend. De eerste 4, 5 jaren blijven wij zeker hier. Maar het is heel veel werk. Een grote voor- en achtertuin met heel veel bloemen, struiken en bomen. Ik mis nog steeds Spanje, maar dan alleen in de omgeving St. Cristina d'Aro, Playa d'Aro, Calonge. Daar is het weer in het algemeen goed, in de winter kan het wel koud zijn, maar tussen 11.00 en 15.00 uur kun je vaak buiten zitten. Tot op heden geen overstromingen e.d. geweest. Ik heb daar wel 2 x een lichte aardbeving meegemaakt. Maar het is zeer moeilijk om daar een huurwoning te vinden, zeker als je 1 of 2 honden wilt houden.

Tenzij mijn bonuszoon in die tijd een boerderij met een stuk grond koopt, waar wij dan een container kunnen zetten. Daar heeft hij het al jaren over.😂

Wat die weckketel aangaat, dat moet ik nog eens bestuderen hoe dat werkt en of het handig is. En het verschil van een Pressurecan pan.

Want eigenlijk wil ik niet te veel ballast meenemen als wij naar een klein huisje gaan.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...