Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

rorror

Moderators

Alles dat geplaatst werd door rorror

  1. rorror reageerde op Cees Tabak's topic in Kruiden
    Geen ervaring met de plant, maar toen ik de vraag las dacht ik als eerst aan qat, die is sinds 5 januari 2013 is deze op de lijst 2 van de opiumwet gezet, waardoor het verboden is.
  2. Verbrandingsvlekken zien er volgens mij meer zo uit. https://www.moestuinforum.nl/topic/21186-tomatenblad-verbrand/ En niet geel na verbranding. Die kleine witte vlekjes op de eerste foto, naast de gele lijken wel op verbrandingsvlekjes. Misschien is die verbranding al eerder geweest, en moeten die gele vlekken nog wit worden. Blijven ze geel, zal het denk ik niet aan verbranding liggen.
  3. Het laatste op de foto lijkt mij geen meeldauw. Eerder een ontlasting van een vogel. Over de gele nerven bij tomaten planten. Is dit een handig website om systomenen te bekijken. https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen---tomaten/ Kalium gebrek https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen---tomaten/kaliumgebrek-k---tomaten/
  4. De zwarte bladluizenvliegje. Hier vliegen ze ook volop rond. Bladluizenvlieg kan je herkennen aan de stand van de vleugens. Tevens vliegen ze niet weg als je ze wilt pakken. Ik pak ze zelf op aan de uitstekende vleugels en knijp ze erna fijn. Zie hier een voorbeeld van de groene bladluisvliegje Behandelen als normale bladluis. En ja ze brengen schade. Als ze geland zijn in een plant gaan ze eraan zuigen, en binnen een paar dagen zie je al jonge kleine luizen zonder vleugels naast de vliegluis. Wat dus een nieuwe kolonie maakt.
  5. Heb geen ervaring met perenbomen. Maar ik ga een gokje wagen. Perenschurft. http://www.hoogstamboomgaard.be/perenschurft.html Op de bovenstaande site staan meer symtomen dan alleen de vrucht. Je zou het dus ook aan het blad moeten zien.
  6. Ik heb twee soorten aardbeien staan. Fragaria 'Ostara' en de Fragaria x Ananassa 'Ostara' De Fragaria 'Ostara' had ik gekocht en stond bij dat het een doordragende aardbeien plant was. En dat doet deze zeker, in januari dit jaar had ik het eerste aardbeitje van deze plant. wat mij zeer verbaasde aangezien het nog winter was.. Dus bij deze plant als het even mooi is, maakt deze direct bloemen en vruchten aan. Een jaar later heb ik de Fragaria x Ananassa 'Ostara' erbij gekocht, werd bij verteld dat deze alleen in de zomer vruchten gaf, zodat je meer aardbeien in een korte periode kan oogsten. Allleen op het etiket noemde ze deze ook doordragende aardbeien plant. Alleen dan April - tot Oktober. De ervaring welke ik bij deze heb, is dat deze inderdaad in april/mei gaan bloeien. Maar deze planten veel langzamer groeien dan de 'Fragaria 'Ostara'. Tevens blijft deze 10cm korter in blad, Nu dacht ik dat doordragend ermee bedoelt werd dat het het hele jaar zou doordragen. En met niet doordragende dat je alleen in juni/juli in 1x een grote oogst hebben. Oscar schreef in een ander topic https://www.moestuinforum.nl/onbekende-aardbei-t25532.html, dat de Ostara zich langzaam ontwikkeld in het voorjaar. (En dan kan ik alleen maar 2 Ostara's vergelijken) Mijn ervaring, de Fragaria x Ananassa 'Ostara' ontwikkeld zich erg langzaam in het voorjaar. En de Fragaria 'Ostara' wordt direct in het voorjaar al een enorme plant, met veel bloemen. Dus als ik de termologie goed begrijp, zijn het beide doordragen, terwijl ik eigenlijk de Fragaria x Ananassa 'Ostara' als juni dragend had gekocht. Kan iemand bij mij de verwarring wegnemen
  7. Bedankt oscardevos je hebt me op een idee gebracht. Altijd maar lopen 'klooien' met inspuiten van de luizen, maar een bakje met sopje en dan even de toppen er in dopen is eigenlijk een beter idee. Heb altijd het gevoel als ik tegen de luizen spuit, dat ik ze zo ook een soort van verspreid door de plant heen, omdat sommige er vanaf vallen, dan weer gaan wandelen.
  8. Voeg de foto's nog even toe, zodat we het kunnen zien.
  9. Het is een goed luizen jaar. Terwijl ik de strijd aan ga met de luizen op mijn terras moestuin. Hebben de buren rond om mij in de flat, allemaal luizen planten bakken aan de balkons. Dus als we nu lekker buiten op het terras zitten te genieten, kan ik elke 5 minuten een luizen vliegje doodmaken welke op mij landt. Ik loop dus dagelijks een rondje langs de planten om ze te pletten. Maarja bij de bron aanpakken natuurlijk... misschien me buren is met zeepsop en spiritus achter de oren 'spuiten' Succes Luke123 met het inspecteren van je plantjes.
  10. Zelf wel eens gebruikt bij orchiedeeën welke te nat stonden. Waardoor de wortels gingen schimmelen en rotten. Hierna rottende wortels weggeknipt, en de wortels doordringt met waterstof peroxide. Het dood de schimmels, en zorgt tevens voor snellere wortelgroei. Tegen bijtende en zuigende insecten heb ik geen ervaring mee in combinatie met waterstof peroxide.
  11. rorror reageerde op Jorieke123's topic in Babbeltuin
    Hopelijk heeft iedereen de afgelopen dagen voldoende regen gehad. Hopelijk voldoende om het warme weer van het weekend te doorstaan. A.s. Zondag Dat wordt voor mij op het terras met potten slepen, aangezien het daar net een bakplaat wordt
  12. Zouden wel eens van een wants kunnen zijn? https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Faule_Grete_P4248612.jpg https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_schildwants
  13. Dat is een goede vraag, kan je een foto dichter bij maken bij de stam. Kan b.v. ook een borend insect zijn. Maar dan zou je een klein gaatje moeten zien waar de sappen uitstromen.
  14. als ik foto 2 bekijk, lijken daar ook zaadjes verdwenen te zijn.
  15. rorror reageerde op Jorieke123's topic in Babbeltuin
    Nu regent het al een tijdje in alphen aan den rijn, hoopvol dat dit nog een tijdje doorgaat
  16. rorror reageerde op Jorieke123's topic in Babbeltuin
    Hier nog geen drupje, de wind is sinds 10min wel een stuk heviger geworden. Zojuist nog naar buiten geweest om sommige planten bakken uit de wind te zetten.
  17. rorror reageerde op Jorieke123's topic in Babbeltuin
    Vanmorgen vroeg een kort buitje gehad, paar min. De 24uur verwachting ziet er meer belovend uit om regen te krijgen. De 3 uurs weer verwachting geeft al heel wat minder regen af. Voor mij tussen de 2-5mm tussen 8:20 en 8:50.. Ben erg benieuwd. Komende week is hopelijk wat meer buitjes.
  18. Deze gebruiken ik in combinatie met hogedruk reiniger. Denk dat Patrijs één van deze varianten bedoelt. https://www.bol.com/nl/l/terrasreinigers/N/35404/ Maar dan moet je wel een hogedruk reiniger hebben..
  19. Luizen poepen voornamelijk 'suiker' uit, wespen zijn er b.v. ook wel weg van te zijn. Denk bijen dan ook wel.
  20. rorror reageerde op Jorieke123's topic in Babbeltuin
    Vond het wel interessant om te kijken hoeveel water er bij mij gevallen is in Mei. Volgens https://neerslagkaart.nl/archief/?dm=maand zou er bij Boskoop 27mm en Bij Leiden 21mm gevallen zijn. Die aantal mm vind ik nogal veel, voor die paar miezerbuien die over Alphen a/d Rijn zijn getrokken. Patrijs, meet jij zelf de regen? Of kijk je ook ergens op een kaartje?
  21. Bedankt! Zal ze voortaan zo noemen
  22. Die anabolen wespen wil ik hier niet hebben Deze rakkers kwam ik op 22-April tegen. Sindsdien niet meer tegen gekomen. Ook nog geen lieveheersbeestjes, terwijl die half april met 10 tallen aanwezig waren. Ze liepen op het terras van pot naar pot.
  23. Ook de kraaien komen dagelijks een stukje brood halen. Ze maken op dit moment een nestje 3 bomen verder naast de groene parkieten.
  24. Bij mij in de buurt hebben we veel groene parkieten. Ze vliegen soms in groepjes van 10 a 15 tegelijk van boom naar boom. Hier een kiekje van een stelletje welke op dit moment op een nestje zitten. Uitzicht vanuit het raam in de huiskamer.
  25. Ik vroeg de vraag over de regenton, omdat ik het idee had dat deze niet was aangesloten op de regenpijp. Heb er zelf een paar keer over gedacht om een regenton neer te zetten, en aan te sluiten op de regenpijp, alleen komt door deze pijp al het water van alle balkon etages boven mij. Ik woon namelijk op de begaande grond. Nu is het zo dat mensen boven hun ramen zemen, en dus hun afval water ook via het putje op het balkon lozen. Dat zou dan dus in de regenton belanden. Hoe zit dan bij jouw?

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.