Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Recepten met pruimen


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ik maak graag "pruimencake". Ik neem een vierkant bakblik en doe daar cakebeslag in, hierna leg ik de bovenkant helemaal vol met halve pruimen met het velletje naar boven en dan strook ik er kaneelsuikerkorrels over en bak dit op de temperatuur en tijd van het cakebeslag in de oven, is superlekker makkelijk en ook nog goed in te vriezen. Iedereen vind deze taart heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar jenever smaakt echt heel anders dan pruimen OP jenever, een soort boerenjongens heb je dan

en lekker bij ijs ook

en...leuk iets om kado te doen:

met op het etiket:

jetje zag eens.........

of

jetjes pruimen [niet]

ik ben nu al wat dronken geloof ik, zonder jenever of pruimen

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Fransen maken heel veel taart voor dessert..zeker in de oogsttijd krijg je bij iedereen pruimentaart, mirabellentaart, appeltaart en perentaart..steeds met een simpele basis als recept: gekocht bladerdeeg en fruit..eventueel met een beetje suiker en kaneel bestrooid.

 

deze mirabellentaart zit nu al in de maag

 

neem een rol bladerdeeg ( hier in Frankrijk kan je verschillende soorten deegbodems kopen. opgerold, in het vriesvak, en met het bakpapier er al meegerold, superhandig, en het kost niet veel) of plak meerdere vellen bladerdeeg aan elkaar tot een bodem. beleg je bakblik ermee, prik er veel gaatjes in met een vork, en beleg met halve mirabellen..enkele rondjes, en kwart mirabellen of reine claudes in het midden.

Bak op 200 graden voor 45 minuten. Haal uit de oven, bestrooi met poedersuiker en gril nog enkele minuten totdat de suiker begint te carameliseren (niet te lang..zoals ik )

Eet warm of koud ( dat laatste vinden wij lekkerder)...

 

IMG348389711378052562.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar jenever smaakt echt heel anders dan pruimen OP jenever, een soort boerenjongens heb je dan

 

Ik hou niet zo van jenever, maar ik ga kijken of er recepten zijn van pruimen op eau de vie. En volgens mij had Gé een recept met pruimenlikeur...ga ik ook zoeken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei....die taart ziet er verdraaid lekker uit. Ik heb vorige week een pond pruimen, gehalveerd en met pit in een pot gestopt, 300 gram suiker, een kaneelstokje, wat kruidnagels en een liter brandewijn of jenever erop. Donker wegzetten voor drie maanden. Dan zeven en in mooie flesjes doen. Ik drink zelf geen alcohol, maar de familie vind dit erg lekker.

Ook jam gemaakt. Meestal gebruik ik geen rare toevoegingen voor jam, nu effe het internet opgegaan, zag een recept met een flinke scheut rode port erdoor en een theelepel speculaas/ koekkruiden. Had beide in huis, dus deze gemaakt. Erg lekker. Vond zelfs manlief ( zal de alcohol zijn, haha) denk dat dit jammetje ook erg geschikt is om in taarten/ cakes te gebruiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ons overschot aan pruimen vriezen we in in doosjes van 1 liter. Wassen, doorsnijden, pit eruit en zo in het doosje. In goede jaren, zoals dit jaar, bewaren we zo 30 a 40 doosjes.

 

Bijna allemaal worden ze dan bereid als compote bij de warme maaltijden. Dit is ons favoriete recept:

Doosje uit vriezer in de pan. Langzaam opwarmen. Fijngesnipperd appeltje toevoegen. Wat ruwe rietsuiker en wat geleisuiker (samen ca. 2 a 3 eetlepels), scheutje citroensap en wat kaneel. Verder geen vocht toevoegen want er komt genoeg nat uit de ontdooiende pruimen. Ca. 5 minuten koken.

Warm of lauw het lekkerst, maar koud kan ook. Combineert goed met varkensvlees of stamppot (kool, zuurkool, raapjes)

 

Eventueel restje is heerlijk in de yoghurt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Ik haal dit draadje weer even onder het "stof" vandaan. 2014 is blijkbaar een veel-pruimen-jaar. Ik hoor het van veel mensen, dat ze "te veel" aan pruimen hebben en in de streek zie ik vele kraampjes voor huizen en boerderijen. Onze bomen hangen ook bomvol, maar de kwaliteit (smaak) is wat minder aromatisch dan bijvoorbeeld verleden jaar. Althans hier.

 

Wat kun je doen met een massa pruimen die je niet verloren wilt laten gaan? Jam, op brandewijn, in chutney...dat ligt voor de hand. Wie heeft er goede recepten en ideeën om zo veel pruimen te bewaren of gebruiken?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt! De boom hangt hier óvervol maar de smaak is minder tov vorig jaar. Net alsof je limonadesiroop met té veel water hebt gemaakt.

 

Ik gebruik ze bevroren als toetje....nét ijs waterijsjes in dit geval...past wel bij dit weer...vandaag 32 gr. pffff.....

 

 

én de likeur die te proeven was op de MTFDagen:

 

Mijn receptje:

 

PICT805785571405464979.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een eerste portie jam geïmproviseerd. Resultaat erg lekker, wat in de richting van marmelade vanwege milde citroensmaak.

 

2,5 kg. pruimenvlees in stukjes (hier de gele Reine Claude d’Oullins gebruikt) + 2 bolletjes gember fijngehakt + 1/2 biologische citroen met schil fijngehakt. Met 1 kg. geleisuiker speciaal. 7 hakpotjes + kommetje voor direct gebruik. Gaan we zeker nog een portie van maken.

 

Vandaag op het programma ca. 750 gram bramen (ingevroren van verleden jaar) + 1750 gram pruimen + 1/4 citroen met schil.

 

Her en der nog recepten voor pruimenjam gezien en wil zeker nog wat experimenteren met citroen + Marokkaanse munt, anijs gestampt + wat vanille en/of kaneel, 1/2 kruisbessen en kaneel. Ook aardbei + pruimen behoort nog tot de mogelijkheden als ik in de vriezer kijk.

 

Door niet alleen de zeer rijpe pruimen te gebruiken, maar ook net rijpe ertussen te doen, is het gehalte aan pectine hoger en bindt de jam nog meer. Dan kun je wat meer fruit (een 20%) in verhouding tot de geleisuiker gebruiken, dan op het pakje staat > iets minder zoete jam.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK ben nog redelijk nieuw en had een hele emmer vol met pruimen. Veel weg gegeven.

Helaas ook iets minder van smaak. beetje waterig.

 

Na 2 dagen begonnen de meesten al te rotten en heb ik alles weggegooid

Had ik dit draadje maar eerder gelezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas heb ik zelf geen pruimenbomen, ik haal mijn pruimen bij de boer, dus ook geen overschot...

maar jullie verwerk- en bewaar ideeën zijn inspirerend!

misschien nog eentje: rijpe pruimen ontpit in de keukenmachine doen, dan houd je puree over, die een beetje aanzoeten en dan in kleine bakjes in de diepvries. klaar voor gebruik! op deze manier heb ik mijn overschot aan aardbeien ingevroren, ik kijk nu al uit naar die heerlijke zomerse smaken straks in de herfst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wij komen dit jaar om in de pruimen! Luxeprobleem. Mijn man maakt er pruimenwijn van, heel klein beetje in mijn rumtopf en net kruidige pruimenjam met port gemaakt (recept van smulweb). De jam (eigenlijk meer gelei, want gepureerd) is heerlijk, blijvertje wat mij betreft!

 

@mw vogel

Doe ik ook altijd, vries de puree in ijsblokjesbakken, handig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ik ook altijd, vries de puree in ijsblokjesbakken, handig

 

Alle fruit dat je niet direct kunt verwerken, kun je (schoongemaakt) invriezen en er dan later nog jam, saus, compote, smoothie e.d. van maken. Hier zo veel pruimen dat we het jam maken maar even uitstellen en eerst zo veel mogelijk invriezen, voordat het te rijp en rot gaat worden. De jam komt dan wel over een tijdje.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over 2 maanden is dit pruimenwodka!

 

10409414_10152605798851967_3626959698730393951_n.jpg

 

500 Gram pruimen wassen en met een vork rondom inprikken. Rasp van 1 citroen erbij, 1 kaneelstokje en 125 gam suiker. Dit alles in een 2 liter weckpot doen, 70cl wodka er over gieten, en schudden tot de suiker is opgelost. Dan donker en koel wegzetten voor 3 maanden. Elke keer als je er langs komt, of in ieder geval 1 keer per week, goed schudden. Ik ben benieuwd! Na 3 maanden gooi je eerst alles door een zeef, en daarna nog eens door kaasdoek of koffiefilters. Dan terugdoen in opnieuw gesteriliseerde potten, volgens het recept is het dan onbeperkt houdbaar. De wodka hoort diepdonkerpaars te kleuren. Oh, en ze doet ook nog de suggestie dat je de pruimen na het zeven verwerkt in een alcoholische kruimelvlaai... goed plan

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...